רכבים במגרש
צילום: istock
מפולת

האג"ח של חברות הליסינג בקריסה, השוק מתמחר הסדר חוב

הזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח נסחרו בתשואות של עד 3% - חברת דירוג האשראי מידרוג יצאה אף היא ב"הערת ענף" על התחום (רק שלשום); האג"ח נסחרות כעת בתשואות של עד 27%
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה ליסינג

האג"ח של חברות הליסינג בקריסה והשוק כבר מתמחר הסדר חוב בחברות בתחום - מרבית הסדרות כבר בתשואת זבל. לאחר שהזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח של חברות הליסינג הציבוריות עוד נסחרו בתשואות של עד 3% - חברת דירוג האשראי מידרוג יצאה אף היא ב"הערת ענף" על התחום (לאחרונה). האג"ח כבר נסחרות בתשואות של עד 27%. איפה היו חברות הדירוג עד כה? הן נרדמו בשמירה, אבל האמת שהן לא ממש השומרים (ראו אייטם בסוף הכתבה מתוך הסרט מכונת הכסף על שיחה בין מנהלי קרנות גידור לבכירה בחברת דירוג).

> הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה - חלק 1

> הבלוף של חברות הליסינג - חלק 2

> בוקר טוב מידרוג - יוצאת ב"הערת ענף" על חברות הליסינג

היקף החוב של חברות הליסינג הציבוריות בישראל עמד בסוף הרבעון השלישי של 2019 על כ-3.5 מיליארד שקל, מתוכו כ-2.2 מיליארד שקל באג"ח. הבעיה בחובות של חברות הליסינג שהולכות עכשיו למשבר כפול - גם משבר נזילות (אין יכולת למחזר חוב בתשואה כזו) וגם משבר ריאלי - החברות האלו יסבלו מירידה בצי הרכבים במקביל לפיטורים וצמצומים בענף, היא שמדובר בכדור שלג.

חברות הרכב הגדולות שהן למעשה הספקיות של חברות הליסינג, מממנות אותן ובהרבה כסף - זה עלול לפגוע בחברות דלק רכב -1.73% , קרסו ואחרות - זה לא יהיה מפתיע מאוד אם יתברר ששוק הרכב הוא אחד השווקים הבעייתים במשק, וממנו "תצא הרעה", ותחשבו על ההלוואות בשיעור של 100% שנותנים הבנקים וחברות האשראי החוץ בנקאי לאנשים - פגיעה בענף ובמקביל ירידת ערך הרכבים, עלולה להביא לקטסטרופה.

כפי שהסברנו בעבר, מדובר באיגרות חוב מגובות בצי רכבים, ולא רק זה, אלא שצי הרכבים על פי מחירון לוי יצחק עולה על גובה ההתחייבות. הנתונים האלו הם של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, אלא שלמרות הביטחונות, אי אפשר להתנער מסימני האזהרה בדוחות הכספיים, ואי אפשר להתעלם מהסיכונים המימוניים והעסקיים בענף.

הסיכון העיקרי של מחזיקי האג"ח הוא התלות בגיוסי חוב כדי להחזיר חוב. החברות האלו, ולא מדובר רק על אלדן אלא על כל התעשייה, "חיות" בזכות שוק ההון. הבנקים שהיו לפני שנים מקור החמצן של חברות הליסינג הוחלפו בגופים המוסדיים - למה? חברות הליסינג יגידו שקיבלו מימון זול יותר בשוק האג"ח, וזה נכון, אבל השאלה החשובה היא למה הבנקים ויתרו עליהן? הניסיון מלמד, שהבנקים הם השחקן החכם ביותר בתחום האשראי ועל פי תשואות האג"ח של חברות הליסינג, נראה שגם הפעם זה לא שונה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"ענף הליסינג של כלי רכב נשען על מיחזור חוב וחשוף להיחלשות שווקי ההון בעקבות משבר וירוס הקורונה", כתבו כלכלני מידרוג בסקירתם. "המגמה השלילית בשוקי ההון בימים האחרונים מעיבה על יכולת המימון מחדש של חברות הליסינג לפחות בטווח הקרוב. חברות הליסינג הפועלות בישראל יכלו להיכלל במעגל הרחוק יותר של "נפגעי וירוס הקורונה" מבין החברות במגזר העסקי, אלמלא תלותן הרבה בשוק החוב המקומי, ובפרט שוק האג"ח הסחיר", כותבים כלכלני מידרוג.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    א. 15/03/2020 03:46
    הגב לתגובה זו
    סופסוף הבועה של המנוולים הכי גדולים מתנפצת לנגד עינינהם!!.וגם אולי היבואנים הגדולים יחטפו (יבואני הרכב).ואז תבוא המנוחה והשפיות ללקוחות השבויים בארץ הזאת!!.
  • 4.
    משה 13/03/2020 21:03
    הגב לתגובה זו
    ועוד לא דיברנו על התביעות היצוגיות כנגד אותן חברות
  • 3.
    אל תדאגו, אני יודע הכל? (ל"ת)
    "ביבי" 13/03/2020 05:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שליק 13/03/2020 00:40
    הגב לתגובה זו
    כל קעקער קנה רכב חדש מהניילון במאה אחוז מימון. זיהמתם את המדינה, תקעתם אותנו בפקקים. תתמודדו
  • 1.
    דירה=קורת גג 12/03/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • וגם כיסא להידבק בו חזק מאוד? (ל"ת)
    "ביבי" 13/03/2020 05:30
    הגב לתגובה זו
  • יריב 12/03/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
    כדאי שתתחבר מהנושאים, מתוקי.
  • מה?! מה פתאום (ל"ת)
    "ביבי" 13/03/2020 05:31
  • את אם כל הזרנוקים (ל"ת)
    גל 13/03/2020 00:41
טריוויה (צ'אט)טריוויה (צ'אט)
טריוויה

בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית

כמה הרוויחו מתחילת השנה המחזיקים בקופות גמל וקרן השתלמות במסלול מנייתי? לאיזה שווי מכוונת OpenAI בהנפקה הציבורית? מי יזם ההייטק המצליח שהגיע למצב של פשיטת רגל? ועוד - 
- טריוויה על הנושאים הכלכליים של השבוע האחרון

צוות ביזפורטל |
נושאים בכתבה טריוויה

טריוויה שבועית.  ככה תדעו אם אתם בעניינים.

20 שאלות מהאירועים של השבוע האחרון - נשמח לשמוע תגובות מכם (הערות, הארות, ביקורת, וגם - שבחים).

הכי נוח לשחק דרך הכלי בהמשך האייטם.  לאור בקשת הקהל אנחנו מעלים את השאלות והתשובות האפשריות גם כאן ( חידון עם תשובות מודגשות בתחתית העמוד) .   



מי המניה שעברה ביום אחד מירידה של מעל 20% לעלייה של 20%?
טבע
סולאראדג'
נובה
טידס

וואן זירו נותן ללקוחות חדשים ריבית של 5.5%. האם יש תנאים ומה הם?
אין תנאים
יש תנאים - העברת חשבון מבנק קודם
יש תנאים - העברה של מעל 5,000 שקל בחודש או תשלום דמי ניהול של 49 שקל בחודש
יש תנאים - העברה של לפחות 100 אלף שקל

כמה מקבלת המשפחה של חייל רוסי שנהרג במלחמה?
לא מקבלת כלום
20 אלף דולר
כ-40 אלף דולר
קרוב ל-200 אלף דולר

מה הרעיון המרכזי של הרפורמה המתוכננת במכשירי החיסכון?
הטלת מס על קרנות השתלמות נזילות
הגבלת דמי הניהול בפוליסות חיסכון
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים שרק הוצאת כספים ממנו תחוייב במס
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים ומס קבוע אחיד של 25% במכירת מכשירים

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 15.37%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”