אלדד פרשראלדד פרשר

בנק מזרחי טפחות - רווח שנתי של 1.84 מיליארד שקל; תשואה של 11.9%

אלדד פרשר, מנכ"ל הבנק - "הגענו ליעד שלנו שנתיים לפני הזמן; זו נקודת זמן מתאימה להעביר את ההובלה למנכ"ל אחר"
ערן סוקול | (5)

בנק מזרחי טפחות -1.43% מדווח על רווח של  1,842 מיליון שקל בשנת 2019, לעומת 1,206 מיליון שקל בשנת 2018 - גידול של 52.7%. הרווח  ברבעון הרביעי של השנה: 440 מיליון שקל, לעומת 202 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018 - עליה של 117.8%. ללא השלכות החקירה האמריקאית הסתכם הרווח  בשנת 2018 ב-1,647 מיליון שקל וברבעון הרביעי של אותה שנה ב-378 מיליון שקל. עדיין שיפור נאה ב-2019 לעומת שנה קודמת. התשואה להון בשנת 2019: 11.9%. התשואה להון ברבעון הרביעי - 11.5%. אתם יכולים לעשות תשואה כזו להון? ממש לא בטוח. זו תשואה נהדרת שמבטאת את השגשוג של הבנקים בשנים האחרונות על רקע המצב הכלכלי הטוב ועל רקע הדאגה של הפיקוח על הבנקים לאיתנות הבנקים - שמירה על יציבות ואיתנות הבנקים זו שמירה על הרווחים שלהם, על התשואה שלהם להון. הרי מה אלו בנקים - גופים שלוקחים אשראי של פי 10 מההון שלהם ומשיגים עליו תשואה שגבוהה מהריבית שהם משלמים. עסק במהותו מאוד מסוכן, עסק רגיש מאוד לכל פיפס, ועל זה אחראי הפיקוח על הבנקים - למרות המינוף הגדול, הוא דואג ליציבות. במילים אחרות - עסקים מסוכנים מעבירים את הסיכון מהם לציבור בחסות החוק, ובעזרת הרגולטור. במצב כזה, התשואה על ההון מרשימה ככל שתהיה היא סוג של "משחק מכור" ועדיין - גם בין הבנקים הקיימים יש בנקים עם ניהול טוב ויש עם פחות. מזרחי טפחות הוא בין הטובים בשנים האחרונות. על רקע התוצאות, יחלק הבנק דיבידנד של 176 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי. היעדים הושגו: הבנק ישיק השנה תוכנית אסטרטגית חדשה בסוף שנת 2016 פרסם הבנק תוכנית אסטרטגית לשנים 2021-2017. מנתוני הדוחות לשנת 2019 עולה כי שנתיים לפני תום התוכנית, עומד הבנק ביעדים שקבע לסוף שנת 2021 - התשואה להון הגיעה בשנת 2019 לשיעור של 11.9%, לעומת יעד של 11.5% בסוף 2021; יחס היעילות הגיע בשנת 2019 ל-54.6%, לעומת יעד אסטרטגי של 55%; נתח השוק של הבנק בישראל באשראי לציבור, נכון לסוף ספטמבר 2019 הגיע ל-20.1% בהשוואה ליעד של 20%, ונתח השוק בפיקדונות הציבור עמד על 17.6% לעומת יעד של 17.5%, בסוף 2021. איך עושים את זה - אלדד פרשר המנכ"ל מסביר את האסטרטגיה - "בניגוד לבנקים האחרים, אנחנו לא מתיימרים להקטין את ההוצאות. אנחנו מגדילים אותן, אבל מגדילים את ההכנסות יותר. הלכנו נגד הזרם, עם מודל של בנקאות היברידית - שילוב של בנקאות אנושית ודיגיטלית, במטרה לקרב את הלקוח לבנקאי ולא להרחיק אותו. כשמביטים הלאה - המיזוג עם איגוד יביא למקפצת מדרגה נוספת". לאור השגת יעדי התוכנית האסטרטגית, הנחה דירקטוריון הבנק את ההנהלה להיערך להכנת תוכנית אסטרטגית חדשה לשנים 2021-2025, ולהביאה לאישור הדירקטוריון כבר במהלך הרבעון השלישי של שנת 2020. היערכות ליישום עסקת אגוד הבנק הקים מספר צוותים המכינים תכניות אופרטיביות ליישום המיזוג, על כל היבטיו. הנהלת הבנק מסבירה כי לכשיושלם, יגביר המיזוג באופן משמעותי הן את כושר התחרות של הבנק הממוזג והן את רמת התחרות במערכת הבנקאית, ויהווה אחד ממנועי הצמיחה של התוכנית האסטרטגית הבאה. המשך הרחבת הפריסה הסניפית מזרחי טפחות בניגוד למגמה הרווחת במערכת הבנקאית של סגירת סניפים וצמצום השירות האנושי והפרונטלי, ממשיך להרחיב את הפריסה הסניפית שלו. בשנת 2019 פתחה קבוצת מזרחי-טפחות 5 סניפים חדשים ובסך הכול מחזיקה הקבוצה ב-198 סניפים, ובהם 53 סניפים של בנק יהב. אלדד פרשר, מנכ"ל הבנק אשר הודיע על כוונתו לפרוש לפני ימים ספורים אמר על רקע התוצאות: "התוצאות לשנת 2019 משקפות נתוני שיא וצמיחה בקצב מהיר מהמתוכנן; הבנק ישיק השנה תוכנית אסטרטגית חדשה לשנים 2021-2025 "התוצאות הכספיות לשנת 2019 משקפות הגעה לשיאים חדשים במגוון הנושאים והפרמטרים המרכזיים של פעילות הבנק, תוך התרחבות מואצת וצמיחה בקצב מהיר אף מהתוכניות שלנו. הודות לכך, הצלחנו להקדים בשנתיים את לוחות הזמנים של התוכנית האסטרטגית הנוכחית, שיצאה לדרך בשנת 2017, ולהגיע כבר כיום ליעדים שהצבנו לעצמנו לסוף שנת 2021. "הדוח הכספי לשנת 2019 משקף נתוני שיא בהכנסות בכלל - 7,306 מיליון שקל, בהכנסות המימון מפעילות שוטפת בפרט – 5,466 מיליון שקל. עליה נוספת נרשמה בנתחי השוק של קבוצת הבנק בישראל, ביחס לארבע הקבוצות הבנקאיות הגדולות: באשראי לציבור מחזיק מזרחי-טפחות ב-20.1% מהפעילות בתחום, ובפיקדונות הציבור עומד חלקה של קבוצת הבנק על 17.6%. הישגים אלה הם תוצאה של צמיחה מתמשכת ועקבית לכל אורך תקופת התוכנית האסטרטגית. "לתפיסתי, בנקודת זמן משמעותית שכזו, נכון להעביר את ההובלה למנכ"ל אחר, שיישם, יחד עם אלפי המנהלים והעובדים המעולים שלנו, את התוכנית החדשה שתתווה את המשך נתיב ההתפתחות של הבנק לשנים הבאות. לכן, הודעתי בימים אלה על כוונתי לפרוש מהבנק בחודשים הקרובים, וזאת לאחר כשבע שנים בתפקיד המנהל הכללי. "תפיסת השירות המבודלת של מזרחי-טפחות ממשיכה להניב פירות ולהוות גורם מרכזי בהצלחת הבנק בקרב לקוחות קיימים וחדשים כאחד. על חוות דעתם של לקוחות מזרחי-טפחות מן השירות שלו הם זוכים בבנק, ניתן ללמוד משני סקרים אובייקטיביים שביצע בנק ישראל ב-2019, שבהם נבדקה מידת שביעות הרצון של לקוחות הבנקים מקרב משקי הבית והעסקים הקטנים. בשני הסקרים הגיע מזרחי-טפחות למקום הראשון בשביעות הרצון מהבנק בכלל ומהשירות בסניפים בפרט, וכן בנכונות של לקוחותיו להמליץ עליו בפני אחרים. מעגל הלקוחות שלנו המשיך לגדול גם אשתקד, עם הצטרפותם של עשרות אלפי לקוחות חדשים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דני 18/06/2020 00:07
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש כספי האזרחים מגיעים לבנקים שעושים מיליארדים על חשבון צרכני אשראי שלא מסוגלים לסגור את החודש המהפכה הבאה תיהיה אכזרית
  • 4.
    הכל בזכות פרסומת שאנשים לא בודקים מתחרים ללא הפרסומת (ל"ת)
    ארי 25/02/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלי 25/02/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    פשוט נתנו לכם את הצרכן הישראלי על מגש של כסף ואתם, 4 הבנקים הגדולים חוגגים לכאורה על הציבור והכל בחסות המנהיג הגדול לכאורה! שמדבר גבוהה גבוהה על שוק חופשי קפיטלסטי, בינתיים בכל תחום יש אוליגפול או מונפול. מתי נתעורר ממאחז העיניים של השלטון!?
  • 2.
    ג'ק 25/02/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    ביבי קח דוגמא . צריך לדעת לפרוש בזמן . אם היית מתנהל כך לא היית מגיע לבתי משפט ואולי גם לא לבתי סוהר .
  • 1.
    שמעון 25/02/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    יחס משפיל לנכים אצלהם נכה הוא חצי בן אדם לא מוכנים לתת יחס שווה כמו לכולם
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

דר אורן הרשקוביץ מנכל אנלייבקס, קרדיט אנלייבקסדר אורן הרשקוביץ מנכל אנלייבקס, קרדיט אנלייבקס

מנכ"ל אנלייבקס מנסה להרגיע את בעלי המניות, רומז על צורך במזומנים?

אחרי צניחה במניית אנלייבקס לאחר פרסום תוצאות הניסוי בטיפול באוסטיאוארתריטיס, המנכ"ל אורן הרשקוביץ יוצא למהלך הרגעה ומפרסם מכתב למשקיעים, בו הוא מדגיש את התמיכה שקיבלה החברה ממומחים ואנליסטים בכירים, מציג לוחות זמנים לניסוי הבא, ורומז על מגעים לגיוס או שותף אסטרטגי

תמיר חכמוף |

לאחר פרסום התוצאות מניסוי פאזה 2a בטיפול באוסטיאוארתריטיס של הברך, מניית אנלייבקס אנלייבקס 3.52%   צנחה ביותר מ-30%, והמנכ"ל אורן הרשקוביץ יוצא למהלך הרגעה. במכתב שפרסם היום לבעלי המניות, הרשקוביץ מתייחס ישירות לחשש בשוק: "לאחר שקיבלנו שיחות רבות ממשקיעים לאחר הכרזת הנתונים החיוביים של 3 החודשים, אנו רוצים לחזור ולהדגיש שאנו מאמינים שלמרות תנודות מחירי המניות האחרונות, הנתונים הקליניים ואימות המומחים ברורים. אנו מאמינים עוד כי Allocetra™ ממוצבת היטב להתקדם לקראת פיתוח בשלב האחרון ובסופו של דבר לטפל בצורך עיקרי שלא נענה ב-KOA".

לדבריו, החברה קיבלה חוות דעת חיוביות מאוד ממומחים וגורמים חיצוניים, ובראשם פרופ' עלי מובאשרי, לשעבר נשיא האיגוד הבינלאומי לחקר אוסטיאוארתריטיס (OARSI), שהגדיר את התוצאות "מרשימות מאוד". הוא ציין שגם אנליסטים פרסמו סקירות חיוביות שהגדירו את התוצאות כ"יוצאות דופן". בכך מנסה הרשקוביץ לייצר לגיטימציה מקצועית רחבה לנתונים, ולנטרל את הספקנות שאפיינה חלק מהשוק.

רומז על שותף "מקורות מימון לא מדללים"

לצד הצגת הנתונים, הרשקוביץ רומז כי החברה מתכוונת לפעול לצירוף שותף אסטרטגי או להשגת מימון 'לא מדלל': "אנו מאמינים כי הנתונים החיוביים של 3 חודשים מניסוי שלב IIa מציבים את אנלייבקס כמועמדת חזקה לשותפות פוטנציאלית עם חברה גדולה יותר המתעניינת באוסטאוארתריטיס, כמו גם להבטחת הזדמנויות מימון אחרות שאינן מדללות. אנו בוחנים כעת את שתיהן."

זהו סימן לכך שהחברה לא מסתמכת רק על ההון הקיים, אלא כבר בוחנת מהלכים חיצוניים לקראת שלב הפיתוח הבא.

תוצאות הניסוי

במסגרת ניסוי פאזה 2a, שנערך בישראל ובאירופה, נבדקה התרופה ב-134 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך בדרגת חומרה בינונית עד קשה. בעוד שבכלל המדגם נרשם שיפור של כ-24% בכאב לעומת פלצבו, תת-קבוצה מוגדרת של חולים מבוגרים (Primary OA, גיל 60+) הציגה תוצאות מובהקות סטטיסטית ובעלות משמעות קלינית: ירידה של כ-72% בכאב לעומת פלצבו, שיפור של כ-109% בתפקוד לעומת פלצבו ופרופיל בטיחות טוב, ללא תופעות חמורות.

בריאיון לביזפורטל, הסביר הרשקוביץ כי הניסוי הבא (פאזה 2b) יתמקד באוכלוסייה זו, שלדבריו מהווה כמחצית משוק היעד העולמי. לראיון המלא - אנלייבקס: "אלה תוצאות שמספיקות לקבלת אישור רגולטורי"

לוחות הזמנים

במכתב צירפה אנלייבקס מפת דרכים להמשך: