סנטה קלאוס
צילום: getty images, fred levy

בוול סטריט מחכים לסנטה קלאוס; אבל כרגיל יש קאצ'...

באופן מסורתי, דצמבר נחשב לחודש הכי פחות תנודתי ולרוב הוא חודש טוב עבור השווקים שמסתיימים בעליות. אבל כרגיל, כמו בחיים, תמיד יש סיכונים – בעיקר מכיוון המתיחות בסחר בין ארצות הברית לסין והצרכן האמריקאי
ארז ליבנה | (1)

קריסמיס. התקופה להיות שמח ומאושר. במיוחד אם אתה סוחר בשוק ההון. ובמיוחד ב-2019, השנה בה שוק המניות שבר שיאים. סוחרי וול סטריט בדרך כלל מצפים בכיליון עיניים לחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה הקלנדרית, הנקראים בחיבה "ראלי סנטה קלאוס", על שם אותו סבאל'ה חביב שמביא מתנות לכל הילדים הטובים.

 

מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת מדד ה-S&P500 עלה בממוצע ב-1.3% באותם חמישה ימי מסחר. כמעט פי שבעה ממחזור מסחר מקביל רגיל העומד על 0.2%. הדאו ג'ונס מציג אפילו נתונים טובים יותר ועומד על עלייה ממוצעת של 1.4%.

 

כל מי שחי את השוק, יודע שלמרות כל האזהרות שמסביב – אלה שתמיד קיימות – שנת 2019 הייתה שנה טובה מאוד לשוק המניות. מאז ה-31 לדצמבר, ה-S&P עלה ב-609 נקודות. הנאסדק עלה ב-1,926 נקודות.

 

בניגוד לתחזיות דצמבר 2018 היה חודש של ירידות. השוק תיקן את עצמו, כפי שקורה מפעם לפעם כמתבקש. מה-3.12 ועד ה-24.12 ירד הנאסדק מ-7,441 נקודות ל-6,192 נקודות. מגמה שהחלה כבר בספטמבר.

 

אבל אם נסתכל רק על השבוע האחרון של המסחר, עד ה-31.12 הנאסדק קפץ ל-6,635 נקודות, הנתונים ב-S&P די דומים עם עלייה בחמישה ימים מרמה של 2,351 נקודות ל-2,485 נקודות ב-28.12.

 

אבל השנה האחרונה הייתה מצוינת. בסך הכול עלה ה-S&P ב-25.3%. השנה הטובה מאז 2013, אז עלה המדד ב-29.6%. הדאו ג'ונס עלה ב-20.3%, גם כן השנה הטובה ביותר מאז 2013. 

 

מאז שני המדדים שוברים שיאים. אם זה יימשך וסנטה קלאוס יעשה את שלו, 2019 יכולה להיחשב לשנה הטובה ביותר בשוק המניות מאז 1997.

 

הסיכונים העומדים בפני השוק בדצמבר

כהרגלנו בקודש, אי אפשר שלא להתייחס למלחמת הסחר. אמנם בפועל הצרכן האמריקאי טרם הרגיש את תוצאות המלחמה על כיסו, אבל מה שהוא כן מייצר זה חוסר ודאות בשווקים – שלפעמים גם מוביל לירידות במדיים המובילים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אם לא יהיה שינוי מהותי, ב-15 לדצמבר צפויים להיכנס לתוקף מכסים חדשים שהשית נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על מוצרים סינים נוספים. אם השלב הראשון בהסכם לא ייחתם בחודש הקרוב והמכסים יושתו, השווקים עלולים להגיב לא טוב ולרדת.

 

כמו כן, ישנן אינדיקציות על האטה בסקטור היצרני הגלובלי, שגם כן יכולים להשפיע על שוק המניות. הערכה היא כי ידיעות חיוביות מצד המעצמות לצד התייצבות מדדי הפריון הגלובליים, ידחפו את השוק לגבהים חדשים.

 

אבל יש עוד אינדיקטור חשוב. הצרכן האמריקאי. לאחרונה פורסם שבניגוד למגמה הכללית, רק 36% מהאמריקאים התכוונו לצאת לקנות בבלאק פריידיי שנערך בשבוע שעבר. ירידה של 30% ביחס ל-2016, אז 51% מהנשאלים בסקר של Pwc ענו כי בכוונתם לצאת לקניות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה אני צריף לקחת מהכתבה? עליות, ירידות או גם זה וגם זה. (ל"ת)
    משה מיציע א 03/12/2019 09:15
    הגב לתגובה זו
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.