דנה עזריאלי
צילום: זיו קורן
דעה

עזריאלי.קום מפסידה 15 מיליון שקל ברבעון. האם היא המענה לאמזון?

קבוצת עזריאלי הציגה דוחות חזקים לרבעון הראשון של 2019, אבל מגזר פעילות אחד בקבוצה הציג הפסדים. מסתבר שהקמת אתר היא עסק יקר

חברת עזריאלי קבוצה 3.35% פרסמה אתמול דוחות טובים לרבעון הראשון של השנה - הרווח זינק ב-42% ל-369 מיליון שקל, מול 259 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השיפור היה בכל המגזרים העיקריים, לרבות הקניונים והמשרדים.

למעשה רק מגזר פעילות אחד בקבוצה הציג הפסדים. מדובר במגזר "אחרים" שמבטא את כל הפעילויות שהן לא בליבה של עזריאלי או פעילויות קטנות יחסית. בעזריאלי, כך על פי ההסבר בדוחות, הפעילות הזו היא פעילות האתר – עזריאלי.קום לצד החזקות פיננסיות בלאומי (3%).

האתר אמור להיות תשובה לאיום ולפגיעה הצפויה בקניונים מצד האינטרנט ואמזון. בינתיים, האתר מסב הפסדים, הפסדים שניתן אמנם לראות אותם כסוג של השקעה/ עלויות הקמה. אבל הם כמובן משפיעים על השורה התחתונה, ומעבר לכך, היה כבר ניתן לצפות לפעילות משמעותית יותר מאשר מה שמדווח בפועל.

בפועל, המידע על האתר נמסר דרך ביאור המגזרים בדוחות הכספיים. כל מגזר ה"אחרים" הניבו הכנסות של 10 מיליון שקל ברבעון הראשון וגם אם נניח שכל הפעילות היא של עזריאלי, הרי שמדובר במספרים לא בשמיים. אחרי קרוב לשנתיים של פעילות היה ניתן לצפות ליותר. מעבר לכך, המגזר הפסיד 15 מיליון שקל, וסביר שרוב ההפסד הינו של עזריאלי.קום.

בשנת 2018 הפסיד מגזר "אחרים" 53 מיליון שקל. נראה שרוב ההפסד ואפילו כולו מפעילות האתר.

ההפסד הזה הוא לא בדיוק הפסד כלכלי. פעילות חדשה מצריכה הוצאות משמעותיות, והקמת אתר היא עסק יקר. החשבונאות לא מאפשרת להציג את ההוצאות הכבדות בהשקעה (בצדק) ולכן הסכומים האלו נזקפים אמנם כהוצאות בדוחות, אך כלכלית מדובר בעלויות שאמורות להניב רווחים בעתיד. במילים אחרות, ההפסד הזה צפוי לרדת על פני הזמן, ובהמשך להפוך לרווח.

הפעילות של מגזר "אחרים" כוללת כאמור גם החזקות פיננסיות בבנק לאומי ובעבר גם את לאומי קארד. אבל התוצאות של החזקות האלו לא מתבטאות ברווח המגזרי (אלא ברווח הכולל שבדוח רווח והפסד). כלומר, עיקר התוצאות (הכנסות והפסד) הן של האתר.

כל הכותרות

אתר עזריאלי, כך על פי הנהלת החברה, מספק פלטפורמת מסחר מקוון, שמטרתה לשלב ולחזק את פעילות הקניונים ומרכזי המסחר, באמצעות פעילות אונליין ובדרך של מכירה משולבת ויצירת חווית צרכנות, בד בבד עם פיתוח פעילות הליבה במסחר המסורתי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גם מליסרון 1.03% מפעילה אתר כדי להתמודד מול הפגיעה בקניונים והרכישות באינטרנט, וגם שם נראה שלא מלקקים דבש; ובכלל – האתרים החזקים בתחום האופנה נמצאים בהפסדים. טרמינל X של פוקס 2.42% מפסיד, חברת עדיקה סטייל שהיא שחקנית יחסית וותיקה בזירה האינטרנטית מתקשה לצמוח בשיעורים גבוהים, ומדווחת על הפסד בשורה התחתונה. וכל זה עוד לפני שאמזון הגיעה לארץ.

מדריכים מאתר הון מי הם בתי ההשקעות שמצליחים גם בתקופה של ירידות? זהירות משרלטנים – מבטיחים לכם רווח, תתרחקו!

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שוקי 24/05/2019 13:18
    הגב לתגובה זו
    גם מפסידים באונליין וגם מסבים נזק לשוכרים שלהם בקניונים .. עזריאלי חשבו מסלול מחדש לא ברור הענין