דנה עזריאלי
צילום: זיו קורן
דעה

עזריאלי.קום מפסידה 15 מיליון שקל ברבעון. האם היא המענה לאמזון?

קבוצת עזריאלי הציגה דוחות חזקים לרבעון הראשון של 2019, אבל מגזר פעילות אחד בקבוצה הציג הפסדים. מסתבר שהקמת אתר היא עסק יקר

חברת עזריאלי קבוצה 1.51% פרסמה אתמול דוחות טובים לרבעון הראשון של השנה - הרווח זינק ב-42% ל-369 מיליון שקל, מול 259 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השיפור היה בכל המגזרים העיקריים, לרבות הקניונים והמשרדים.

למעשה רק מגזר פעילות אחד בקבוצה הציג הפסדים. מדובר במגזר "אחרים" שמבטא את כל הפעילויות שהן לא בליבה של עזריאלי או פעילויות קטנות יחסית. בעזריאלי, כך על פי ההסבר בדוחות, הפעילות הזו היא פעילות האתר – עזריאלי.קום לצד החזקות פיננסיות בלאומי (3%).

האתר אמור להיות תשובה לאיום ולפגיעה הצפויה בקניונים מצד האינטרנט ואמזון. בינתיים, האתר מסב הפסדים, הפסדים שניתן אמנם לראות אותם כסוג של השקעה/ עלויות הקמה. אבל הם כמובן משפיעים על השורה התחתונה, ומעבר לכך, היה כבר ניתן לצפות לפעילות משמעותית יותר מאשר מה שמדווח בפועל.

בפועל, המידע על האתר נמסר דרך ביאור המגזרים בדוחות הכספיים. כל מגזר ה"אחרים" הניבו הכנסות של 10 מיליון שקל ברבעון הראשון וגם אם נניח שכל הפעילות היא של עזריאלי, הרי שמדובר במספרים לא בשמיים. אחרי קרוב לשנתיים של פעילות היה ניתן לצפות ליותר. מעבר לכך, המגזר הפסיד 15 מיליון שקל, וסביר שרוב ההפסד הינו של עזריאלי.קום.

בשנת 2018 הפסיד מגזר "אחרים" 53 מיליון שקל. נראה שרוב ההפסד ואפילו כולו מפעילות האתר.

ההפסד הזה הוא לא בדיוק הפסד כלכלי. פעילות חדשה מצריכה הוצאות משמעותיות, והקמת אתר היא עסק יקר. החשבונאות לא מאפשרת להציג את ההוצאות הכבדות בהשקעה (בצדק) ולכן הסכומים האלו נזקפים אמנם כהוצאות בדוחות, אך כלכלית מדובר בעלויות שאמורות להניב רווחים בעתיד. במילים אחרות, ההפסד הזה צפוי לרדת על פני הזמן, ובהמשך להפוך לרווח.

הפעילות של מגזר "אחרים" כוללת כאמור גם החזקות פיננסיות בבנק לאומי ובעבר גם את לאומי קארד. אבל התוצאות של החזקות האלו לא מתבטאות ברווח המגזרי (אלא ברווח הכולל שבדוח רווח והפסד). כלומר, עיקר התוצאות (הכנסות והפסד) הן של האתר.

אתר עזריאלי, כך על פי הנהלת החברה, מספק פלטפורמת מסחר מקוון, שמטרתה לשלב ולחזק את פעילות הקניונים ומרכזי המסחר, באמצעות פעילות אונליין ובדרך של מכירה משולבת ויצירת חווית צרכנות, בד בבד עם פיתוח פעילות הליבה במסחר המסורתי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גם מליסרון 0.65% מפעילה אתר כדי להתמודד מול הפגיעה בקניונים והרכישות באינטרנט, וגם שם נראה שלא מלקקים דבש; ובכלל – האתרים החזקים בתחום האופנה נמצאים בהפסדים. טרמינל X של פוקס 0.43% מפסיד, חברת עדיקה סטייל שהיא שחקנית יחסית וותיקה בזירה האינטרנטית מתקשה לצמוח בשיעורים גבוהים, ומדווחת על הפסד בשורה התחתונה. וכל זה עוד לפני שאמזון הגיעה לארץ.

מדריכים מאתר הון

מי הם בתי ההשקעות שמצליחים גם בתקופה של ירידות?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שוקי 24/05/2019 13:18
    הגב לתגובה זו
    גם מפסידים באונליין וגם מסבים נזק לשוכרים שלהם בקניונים .. עזריאלי חשבו מסלול מחדש לא ברור הענין
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.