גרף

הסיבוב המהיר של משה ממרוד (וביתו) על מניית תדיראן - ותודה לתחקיר בערוץ 10

יוסי פינק | (5)
נושאים בכתבה תדיראן

ב-3 באפריל, לפני קצת יותר מחודש, שודרה כתבה בערוץ 10 על "המזגנים המתלקחים". מדובר היה בתחקיר לפיו עשרות דגמים של מזגנים מתוצרת תדיראן שיוצרו במהלך השנים 2008-2002 עלולים להתלקח, אפילו כשהם כבויים. מניית תידראן הגיבו באותו היום בנפילות של 9% במחזור הגבוה מזה שנים, וביום שלמחרת צללה עוד 6.3%.

עוד באותו היום הוציאה החברה תגובה ברורה בניסיון להרגיע את המשקיעים. אבל בעל השליטה בחברה משה ממרוד (מחזיק 74%) שהינו גם המנכ"ל הלך צעד אחד קדימה ויום לאחר מכן, בצעד בונה אמון, רכש ממניות החברה ב-200 אלף שקלים לפי שער של 56.94 שקלים. באותה הזדמנות רכשה גם ביתו מורן ממרוד לביאד ממניות החברה בסכום של 85 אלף שקלים ובשער נמוך יותר של 54 שקלים (ביצעה את הרכישה יום אחרי אביה). 

הבוקר (אחרי הדו"חות) מניית תדיראן מטפסת למחיר שיא כל הזמנים של 67.7 שקלים ומשה ממרוד מורווח על הרכישה האחרונה כבר 19% וביתו מורווחת 25%. תשואה לא רעה תוך חודש. החברה נסחרת כעת בשווי של 570 מיליון שקלים. 

והיום תדיראן הולדינגס מפרסמת דו"חות חזקים לרבעון הראשון של 2016. החברה מציגה גידול של 17.5% בהכנסות לרמה של 152.5 מיליון שקלים וזינוק של 147% ברווח הנקי לרמה של 8.6 מיליון שקלים. השיפור המהותי נבע  בעיקר משיפור בעלויות הרכש ומתיסוף בשער החליפין שקל-דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כמו גם מגידול בהיקף המכירות. 

משה ממרוד אמר הבוקר בצמוד לדו"חות: "תדיראן פתחה את שנת 2016 עם תוצאות חזקות המשקפות המשך צמיחה בפעילות הליבה. לצד צמיחה דו-ספרתית במכירות נמשך השיפור ברווחיות ובתזרים המזומנים השוטף. הישגים אלו הינם תוצאה של שילוב בין צמיחה בריאה בשוק המזגנים לבין התמקדות בתחומי הליבה תוך חתירה מתמדת לשיפור שולי הרווח ומבנה ההוצאות של הקבוצה".

 

לגבי התחקיר, אמר ממרוד כי "בתחילת אפריל האחרון התמודדנו עם כתבה בערוץ 10 בעלת קונוטציות שליליות על החברה, על אף שהכתבה עסקה במוצרים שייצורם הופסק כבר בתחילת שנת 2008, עוד בתקופת הבעלות הקודמת של חברת Carrier האמריקאית על תדיראן, כאשר להערכתנו טופלו מאז שנת 2008 ועד היום מרביתם המכרעת של המזגנים הלקויים שעוד נותרו בשימוש. דירקטוריון החברה קבע כי אין בשידור הכתבה כשלעצמה כדי להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות של החברה, זאת בהתבסס, בין היתר, על הערכות הנהלת החברה ועל נתונים ראשוניים בדבר המשך קצב הגידול במחזור המכירות של מגזר מיזוג אוויר של החברה בחודש אפריל, זאת בהמשך לגידול שנרשם ברבעון הראשון של השנה. תדיראן חרטה על דגלה לספק ללקוחותיה מוצרים מתקדמים ואמינים, וכן שירות איכותי ומקצועי. אלו הובילו את תדיראן למעמדה המוביל בתחום מיזוג האוויר, ואנו נמשיך לפתח את מוצרינו ולטפח את השירות שלנו ללא פשרות".

 

מניית תדיראן בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיא 07/05/2016 00:03
    הגב לתגובה זו
    השידור היה בחודש אפריל נכנס לרבעון 2 (אפריל-מאי-יוני) שם אפשר יהיה לבדוק ולבחון אם וכאשר את ההשפעה של השידור
  • 2.
    dw 05/05/2016 17:39
    הגב לתגובה זו
    כאשר אתה יוסי, תלך לחנות לבחור מזגן, האם פרשת התדיראנים הנשרפים לא תשפיע עליך בבחירת המזגן הבא? מן הסתם סביר שכן תשפיע, בהשפעה כזו או אחרת. מכאן החשש הלגיטימי לגבי ביצועי החברה ברבעונים הבאים. רבעון 1 זה פרה היסטוריה, מלפני הפרשה. גם סביר שכל מי שתהיה אצלו שריפה בבית, חס וחלילה, בשנים הקרובות יבדוק אם יש לו תדיראן ויתבע את החברה. בלי קשר, טוב שהחברה פועלת לטיפול בלקוחות שכבר רכשו מזגן תקול וגם הבעת האמון מצד בעל השליטה, שלא הסתפק רק בדיבורים אלא שם גם מזומנים, ועוד שלו ולא של החברה. כדי להבין עד כמה זה לא ברור מאליו - האם רמי לוי מוכן לסכן את כספו הפרטי בהשקעה במניית רמי לוי בתמחורה הנוכחי, או שהוא מתמקד בלריב עם רביד, אבל לא מוכן לשים מזומן?
  • 1.
    טכנאי מזגנים 05/05/2016 09:08
    הגב לתגובה זו
    אין על המזגנים של אלקטרה התקנה אחת ואפס תקלות להמון שנים מוצר הרבה יותר איכותי
  • dw 05/05/2016 17:49
    הגב לתגובה זו
    לדבריו שלושתם טובים. הוא פחות אהב את טורנדו. כיום ראיתי ביריד שיש גם סמסונג. בנוסף יש מוצרי מדבקה סיניים זולים. לממרוד ותדיראן נכונה עבודה קשה בקיץ הקרוב כדי לנסות לשמר את נתח השוק הגדול שלהם. זה לא יהיה פשוט.
  • לקוח אמיתי 05/05/2016 12:09
    הגב לתגובה זו
    על מי אתה עובד תגיד לי? ככה שולחים אותך מחברת אלקטרה לרשום בטוקבקים? כמה פעמים שעבדתי עם המוצרים של חברת אלקטרה, כל כך גרועים, החברה מרמה את הלקוחות שלה ובנוסף לכל זה שירות הכי גרוע שיכול להיות
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה 9.65%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח 10.12%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.


עוד סקטור שתפס כותרות אתמול היה הסקטור הביטחוני, אחרי שנפל ברקע דיווחים על אפשרות להסכם הפסקת אש בין רוסיה ואוקראינה. בעוד הסכם כזה עשוי לקחת זמן, האפשרות להורדת גובה הלהבות בעולם משפיע גם על השוק המקומי. מדד המניות הביטחוניות, שנזכיר שהגיע באיחור אופנתי, ירד אתמול בחדות, אך המניה שהשפיעה עליו הכי הרבה הייתה דווקא תאת תאת טכנו -6.11%  הקטנה באופן יחסי, שמשקלה גדול מזה של אלביט מערכות, שגדולה ממנה פי 45 בערך. הסיבה, תקרת המשקל במדד שמעוותת את החישוב. להרחבה - מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד