שוק רותח: תעודות הסל גייסו מעל 10 מיליארד ש'; מי גייסה הכי הרבה?
למרות משבר ה'צוק' הפיסקלי שהעיב על ביצועי השווקים העולמיים בעת האחרונה, הציבור המשיך להזרים בדצמבר ביקושים לתעודות הסל, אם כי בקצב מינורי יותר. לדברי רונן סלומון , מנהל תחום פיננסים ושוק הון בלשכת המסחר "שוק תעודות הסל בישראל גייס סך של כ-760 מיליון שקל נטו (בניכוי החזקות הדדיות), נמוך יותר ביחס לחודשים קודמים בהם קצב הגיוסים היה גבוה יותר".
בראייה שנתית, בשנת 2012 חלה עלייה חדה של 23% בהיקף הנכסים המנוהלים על ידי תעודות הסל ביחס לסוף 2011. בין הגורמים לעלייה החדה ניתן לציין גידול של 35% בתעודות המנייתיות בחו"ל, זינוק של 83% בתעודות הפיקון וזינוק של כ-400% בתעודות סל העוקבות אחר אג"ח בחו"ל.
בבחינת התפלגות הגיוסים, נראה כי הציבור המשיך לנהור לנכסים מוטי סיכון בדצמבר, כאשר עיקר הגיוסים היו בתעודות המנייתיות בישראל (למעלה מ-1.5 מיליארד שקל) ותעודות על מניות בחו"ל (כ-604 מיליון שקל). מנגד, נרשם פדיון בתעודות פיקדון (כ-1 מיליארד שקל), שנחשבות ל"סולידיות" בתקופה של משבר בשווקים. נכון לסוף חודש דצמבר 2012 מנהל שוק תעודות הסל כ-68.9 מיליארד שקל.
נזכיר כי מגמת התרחבות נכסי תעודות הסל מתיישבת עם העלייה בתיק הנכסים של הציבור הכספיים של הציבור לשיא של 2.686 מיליארד שקל,
לדברי סולומון "מבין חברות תעודות הסל בשנה החולפת, המגייסת המובילה היא תכלית תעודות סל (כ-2.4 מיליארד שקל) ואחריה מיטב תעודות סל (כ-2.3 מיליארד שקל). אולם, מבחינת נתחי השוק, קסם מבית בית ההשקעות אקסלנס-נשואה ממשיכה להוביל עם נתח שוק של 32.3%, אחריה נמצאות תכלית מבית דש איפקס שמחזיקה 29.8% מהשוק. סוגרת את הרשימה הראל סל עם נתח שוק של 8.7%".
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.2% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
