בר-און: "גירעון של 3.5%, זו כבר צפירת האמבולנס, בדרך לתאונה"
"אם המצב ישאר כמו שהוא היום, כשרמת הגירעון מתקרבת ל-3.5%, זה כבר לא תמרור אזהרה של ה'עצור' בצומת, אלא זו כבר הצפירה של האמבולנסים בדרך לתאונה, אם את מבינה למה אני מתכוון", אומר ח"כ רוני בר-און שמונה לאחרונה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת ואשר שימש כשר האוצר בין השנים 2007-2009 בממשלתו של אהוד אולמרט והוחלף על ידי שר האוצר הנוכחי, יובל שטייניץ. תקופת כהונתו של בר-און התאפיינה בחוסן שהפגין המשק והכלכלה הישראלית, בזמן שהמשבר הפיננסי החמור ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-20' בארה"ב טילטל את שוקי העולם.
הראיון המיוחד והנרחב שנערך עם ח"כ רוני בר-און חותם את סדרת הראיונות שערך Bizportal בחודשים האחרונים עם שרי האוצר לשעבר של ישראל. הראיון שיסכם את הסדרה יערך עם שר האוצר המכהן, ד"ר יובל שטייניץ ויפורסם בקרוב. את הקישורים לרשימת הראיונות הקודמים ניתן לראות בתחתית הכתבה.
אם כל חטאת - התקציב הדו שנתי
המחלוקת האם להמשיך בתקציב הדו שנתי או לחזור לתקציב על בסיס שנתי מתחדדת, על רקע הצורך בביצוע קיצוצים קשים בתקציב הקרוב, מה דעתך בנושא? "אם כל חטאת למצב בו אנו נמצאים כיום, במובן שתקציב 2013 הוא לכאורה משוכה כמעט בלתי אפשרית - נעוצה בתקציב הדו שנתי, שכנגדו התרעתי כבר בפעם הראשונה - שהוצע ביולי 2009.
"בתקציב הדו שנתי הראשון שהיה בין 2009-2010 פירטתי בפני הכנסת את כל הבעיות, כולל את הבעיות שלו כדיסיפלינה קונסטיטוציונית מאחר שתקציב דו שנתי פוגע פגיעה אנושה ביחסי רשות מבצעת ורשות מחוקקת ומפקחת. ברור היה אז, וכיום אנחנו מקבלים את המראה השבורה הזו לתוך הפרצוף, שהנחות המאקרו כלכליות שנעשות בתחילת תקופת התקציב הדו שנתי, לא נכונות בהכרח בהמשכה ובוודאי שלא נכונות בסופה של תקופת תקציב כה ממושכת.
"תקציב דו שנתי הוא בעייתי במיוחד על רקע הבעיות המיוחדות שעומדות בפני מדינה כמו ישראל, בעיות ביטחוניות ופוליטיות. ב-2009 התרעתי אבל לא עתרתי לבג"צ. כשזה חזר על עצמו בתקציב הדו שנתי הבא, וכשכבר הבנתי שזה טריק פוליטי, ב-2010 עתרתי לבג"צ כנגד התקציב הדו שנתי ל-2011-2012. למרות שבג"צ קיבל את כל הטענות, בדרכו האלגנטית שלא להתערב ולפסול חוק של הכנסת, הוא קבע שלא נתגבשה מאסה קריטית לביטול חוק התקציב הדו שנתי".
"המון קרה מאז - כל הנחות המאקרו התרסקו, כל הנתונים הפיסקאלים הם לחלוטין לא רלוונטים. הכלל הפיסקאלי לא רלוונטי. הקביעות של רמות הגירעון לא רלוונטיות - אנחנו לא עומדים בהם. הוצאות הממשלה, קרי התקציב על שינוייו הוא לאין שיעור יותר גדול מהתקציב המקורי. הדבר הכי חשוב, וזה מה שאמרתי אז, זה שהתקציב צריך לשקף את המדיניות הכלכלית החברתית של הממשלה - וכיום הוא לא עושה את זה".
אתה יכול לתת דוגמא קונקרטית לאופן בו התקציב הדו שנתי פוגע באזרחי המדינה? "לפני שנה פרצה המחאה החברתית ביולי, בדיוק מתי שהיו אמורים להתקיים הדיונים השנתיים בתקציב. אבל בשל התקציב הדו שנתי הממשלה נעלה בשמחה את עצמה ואמרה 'אנחנו לא יכולים לעשות כלום'. ואז, במקום שיתקיים דיון אמיתי ורציני בצרכי התקציב הקימו ועדה עם איזה טרכטנברג אחד שקבעו לו את הגבולות מראש. גם כשהוא ניסה טיפה לפרוץ אותם מיד החזירו אותו לגובוהו הטבעי והסבירו לו שלא הביאו אותו כדי לשנות סדרי עולם, אלא כדי שיספק את הסחורה שהוכתבה לו מראש. בעקבות טרכטנברג הממשלה עשתה כמה מייצגים כמו חינוך חובה לבני 3-4 רק כדי לצאת ידי חובה, ההחלטה הזו אולי תצא לפועל אבל בעוד 20 שנה".
"מי שמתייחס לתקציב כאילו זו רשימה סגורה של הוצאות והכנסות לא מבין מה זה תקציב. תקציב הוא הדיון המרכזי ביותר שמדינה מקיימת עם עצמה, עם המחוקק ובעיקר עם הציבור שלה לגבי סדר העדיפויות שלה. הנה הוצפו בעיות במסגרת המחאה החברתית, צריך לפתור את הדברים, צריך לטפל במעמד הביניים, במחוסרי הדיור. צריך לטפל ביכולת של האנשים לצאת לעבודה, שזה הדבר שהכי מעניין שר אוצר וראש ממשלה. שיעור ההשתתפות בעבודה מקרין על הכל ומוקרן על הכל".
מה דעתך על אי-השיוויון בנטל שמוטל כיום על גבו של הציבור בישראל? "כל שאלת הגיוס לצה"ל או לשירות לאומי והנשיאה השווה בנטל הציבורי לא קיבלה מענה במהלך המחאה. חצי מהציבור בישראל, ובראשם החרדים והערבים, לא נושא כיום בנטל של האנשים הנורמטיבים, כמוני וכמוך. אלה ששירתו בצבא, שיוצאים כל יום לעבודה, שמשלמים מס הכנסה ושלא נשענים על קצבאות. המיינסטרים לא יכול להמשיך לשאת את הנטל הזה יותר - הפערים הולכים וגדלים. הממשלה לא יכלה להגיב עם פרוץ המחאה וכעת היא כבר נמצאת באיחור של שנה על התגובה. במהלך השנה הזו קרו הרבה מאוד דברים במציאות הכלכלית. אירופה עם משבר החובות שלה, אמריקה שלא מצליחה להתאושש - לכך יש הקרנה ישירה על היכולת הכלכלית שלנו".
היה אותו שר הביטחון וגם אז לא היה פה שוויץ
למרות שהתקציב הוא דו שנתי, ראינו שבלחץ השר, תקציב הביטחון עלה, מה דעתך? "הדבר הכי חשוב שהשתנה ואנחנו לא יכולים להגיב אליו זה המצב הגיאו פוליטי. האביב הערבי שינה את מערך האיומים והסיכונים של ישראל, סוריה מצפון, מצרים מדרום. מצרים היא המדינה הכי חשובה בעולם הערבי שיש לנו איתה יחסים של שלום קר ושקט שנמשך בגבול הדרומי שלנו מ-77', אבל המהפכה שקרתה שם בשנה האחרונה משנה את התמונה ואנשי כוחות הביטחון לא סתם מפריחים בלונים חמים לאוויר. האיומים הם איומים אמיתיים וצריך לתת להם מענים, והמענים האלה עולים כסף - גם ברמת האימונים, גם ברמת המוכנות, גם ברמת ההצטיידות וגם ברמת ההתעצמות". אמר בראון בלהט תוך שהוא דופק על השולחן.
"לאחר שאמרנו את זה, צריך לזכור שחוסן לאומי זה לא רק טנקים, מטוסים וטילי שיוט. חוסן לאומי זה גם היכולת של האזרח להבין שהוא חי בארץ שמחבקת אותו ונותנת לו לצמוח ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלו. נותנת לו ולילדיו חינוך ותרבות. צריך למצוא את האיזון העדין בין שני סוגי הצרכים האלו".
המחלוקת בין משרד האוצר למשרד הביטחון עלתה השנה ביתר שאת על פני השטח, מה דעתך על אופן ההתנהלות הזה? "בזמני כשר האוצר ידענו לנהל את המשא ומתן על האיזונים האלה מתחת לרדאר. לא היתה אצלנו קטטה כמו שיש בזמן האחרון בין משרד האוצר למשרד הביטחון, עם חילופי האשמות שמקומם לא יכירם בדיון שכזה. דרך אגב אני עשיתי את זה עם אותו שר הביטחון וגם אז לא היה פה שוויץ, הינו אז אחרי מלחמת לבנון השנייה ובזמני היה מבצע עופרת יצוקה וכל זה בזמן שבעולם פרץ משבר כלכלי אדיר.
"הצרות הביטחוניות לא היגרו למדינת ישראל ביום שבו שטייניץ הפך לשר האוצר. גם אצלנו היו עימותים קשים וכל אחד ידע ללבוש את חליפת האיומים שלו, אבל ידענו לצאת מהעימותים האלה ולהגיע להבנות למרות שלא כל אחד יצא עם מלוא תאוותו בידו. אבל לא היה הירי הגלוי הזה, שכל עם ישראל צריך להיות שותף לדיון אם הצבא יכול להתאמן, או יכול להצטייד, או יכול להתעצם. לטעמי לפחות זה לא נכון כדרך ניהול. גם כשיש לך מחלוקת עם רעייתך בקשר לחינוך הילדים אתה לא מכניס את הילדים לחדר המיטות.
"הבעיות שלנו כממשלה לא היו פחות קשות, אבל לצד זה שעשינו מהלכים ענקיים בתחום הביטחון, היינו גם המממשלה הראשונה לאחר שישים שנה שנתנה את מה שנתנה לניצולי השואה, אנחנו התחלנו עם החינוך לגיל הרך, אנחנו התחלנו בחינוך לילדים עם מגבלויות. לביטחון יש את הצרכים והאילוצים שלו שגדלו, אבל אסור לשכוח שבצד השני יש את החוסן הלאומי שצריך לדאוג במסגרתו לחינוך, לרווחה ולחמלה".
בעקיצה ישירה לכיוונו של שר האוצר שטייניץ אומר בראון "מי שאומר 'אני לא יכול גם זה וגם זה', צריך לדעת שיש תיקים אחרים אטרקטיביים. תיק התקשורת הוא תיק יפה, תיק התיירות הוא תיק יפה".
המספרים הם מפחידים
עד כמה בעיית הגירעון התקציבי של ישראל באמת חמורה לדעתך? "בעניין התקציב אני מכיר את המספרים - והמספרים הם מפחידים. אני יכול לומר לך שבשנה האחרונה גדל הגירעון ליותר מ-30 מיליארד שקל. (לעומת התכנון המקורי שהיה ל-כ-18 מיליארד שקל, י.ג.). היה צריך לשמור על כך שהגירעון שלא יעבור את רמת ה-1.7% מהתמ"ג ובפועל לדעתי הוא יעבור את ה-3%. את זה אני אומר ביוני כשיש לנו עוד יותר מחצי שנה עד לתקציב ואני אומר את זה בתנאי שלא יהיה עוד סיבוב חמור יותר של המשבר בכלכלה העולמית ובתנאי שלא תהיה החמרה גיאופוליטית.
"אם המצב ישאר כמו היום, כשרמת הגירעון מתקרבת ל-3.5%, זה כבר לא תמרור אזהרה של ה'עצור' בצומת, אלא זו כבר הצפירה של האמבולנסים בדרך לתאונה, אם את מבינה למה אני מתכוון", אומר בראון באופן שלא משאיר ספקות למידת החומרה שהוא מייחס לגירעון התופח בתקציב המדינה.
"המעבר מרמת גירעון של 2%-2.5% לרמת גירעון של 3%-3.5% מהתמ"ג הוא מעבר איטי וזוחל, אבל פעם אחת שהוא חורג מתחומי רמת 3.5% זו יכולה להיות מפולת שלגים, ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו עם גירעון של 6% וגם 7% ובחוסר יכולת לשלוט במצב. זה באמת חזון אפוקליפטי".
עד כמה אחראית לגידול בגירעון הממשלה הנוכחית? "הממשלה הנוכחית הוציאה בשנות שלטונה הרבה מעבר ליכולות שלה וגבתה הרבה פחות ממה שתכננה. אם תתרגמי את זה למצב של משק בית, אז כרטיסי אשראי מחזירים לך, את לקוח מוגבל בבנק, במכולת לא נותנים לך בהקפה. יש פה בעיה.
איך יראה לדעתך התקציב הבא? " התקציב יהיה מאוד מאוד מאוד קשה. אי אפשר יהיה שלא לטפל בצד האזרחי והחמלתי ובמצבו של מעמד הביניים. מנגד, אני לא יכול לראות ממשלה שבמצב ביטחוני כל כך מורכב תיקח סיכונים כספיים במה שנוגע לביטחון ישראל. צריכה להעשות פה עבודה מאוד רצינית ואחראית".
העלאת המסים העקיפים - עוול נורא
מה דעתך על מדיניות המסים של הממשלה הנוכחית? "זו שוב תקלה. שוב הלכו לפיתרונות הקלים. היה לנו מתווה של הורדת מס שהתחיל בו נתניהו ב-2003 ואני סברתי שהמתווה הזה היה נכון, על מנת להפוך את ישראל לאטרקטיבית - שיבואו לפה פירמות ושאנשים ירצו לעבוד הרבה וביושר וגם לשלם מס.
"למרות שב-2008 כבר הינו במשבר כלכלי עולמי ולמרות שהכנסות המדינה היו צפויות לרדת, באו ואמרו לי - 'תעצור את המתווה' - ואני אמרתי, 'אני לא עוצר את המתווה, כי מדינה היא לא סוחר בשוק שמעלה ומוריד מחירים לפי הקליינט שעומד לפניו'. ברגע שמדינת ישראל אמרה למשקיעים שבאו הנה שזה המתווה לפיו היא מציעה להם להשקיע ל-5 השנים הבאות - המילה של מדינת ישראל חשובה ואסור לשחק עם מתווה המס שנקבע. אבל הודעתי שלא בטוח שהמתווה הזה ימשיך, אמרתי שנבחן את זה.
"הממשלה הנוכחית החליטה להמשיך במתווה הורדת המסים הזה. ברגע שהם ראו שהבור ריק והוא לא מתמלא הם בחרו בפיתרון הקל של העלאת המסים העקיפים. זהו עוול חברתי ברמה שאי אפשר לתאר אותה בכלל. את הורדת המסים הישירים העניים בכלל לא מרגישים כי הם לא מגיעים למדרגות המס הרלוונטיות, בעוד שבהעלאת המסים העקיפים הנטל נופל ישירות על כתפי השכבות החלשות בציבור.
"אני למשל, מרוויח מעבודתי בכנסת כ-40 אלף שקל ברוטו, מזה נשאר לי כ-20 אלף שקל, נניח שאני צורך מדי חודש ב-10,000 שקל ועל זה אני משלם מסים עקיפים. החצי השני של ההכנסה הפנויה שלי לא ממוסה ועובר לחיסכון נושא ריבית. לעומת זאת, עני שכל שכרו מיועד לצריכה משלם מסים עקיפים על כל הכנסתו, על נסיעות, על חימום, על אוכל על הכל - זה עוול נורא. אתה לא מסדר את הבעיות שלך במסים דרך זה שאתה מרביץ במסים העקיפים. זה רע מאוד אם זה מה שיקרה. זה לא נורא לשגות, אבל זה איום ונורא לחזור על שגיאה פעמיים", מגביר בראון את קולו שוב.
מה צריכה להיות לדעתך מדיניות האוצר בעניין המסים? "צריך לטפל בבעיה מכיוון המסים הישירים ולשחרר לא רק את העניים אלא גם את מעמד הביניים שכבר מגיע למדרגות המס אבל קורע תחת נטל המסים העקיפים. אפשר להרים את מדרגות המס. אפשר לעלות את המס על אנשים שמקבילים משכורות כמו שלי, וגבוהות יותר, וגבוהות הרבה יותר וגבוהות בצורה אסטרונומית - ועליהן להטיל מסים כבדים. במסים העקיפים אסור לגעת ואם אפשר אז כדאי גם להוריד אותם".
ההתנפלות על החברות הגלובליות והטייקונים - פופוליזם
מה דעתך על הטבות המס המפליגות שמקבלות החברות הבינלאומיות ממדינת ישראל? "האטרקטיביות של ישראל כיום בעיני הזרים באה ממקום אחר ולא רק מכיוון הטבות המס. פעם הם אמרו 'מה יש לי ללכת לישראל. אני יכול ללכת ולקבל את אותם התנאים באירלנד, ביוון, בפורטוגל ובכלל באירופה'. אז היינו צריכים להיות אטרקטיביים בעיני המשקיעים שבחנו את החלופות ולהוריד את המסים. היום זו כבר לא הבעיה. הם לא רוצים ללכת לאותן מדינות שנמצאות במשבר קשה. כיום הם יבואו לישראל גם אם מס החברות יעלה. אבל השימוש בססמאות לא מקובל עלי גם בעניין ההתנפלות על המשקיעים הזרים שמעסיקים פה המון אנשים וגם בעניין הטייקונים. הסיפור של אינטל לא דומה לסיפור של טבע כהוא זה. זה הדיון הכי פופוליסטי בעיניי כשמישהו כותב על החברות הזרות שלא משלמות מס וטראח, כל המדינה מתנפלת עליהם ורואה בהם אויב. מה זה?!".
אי אפשר להכחיש שיש פה חברות שנהנות מפטורים במס שלאו דווקא תמיד מוצדקים "צריך להיות פה טיפול שאני ניסיתי לעשות אותו והמשבר הכלכלי עצר אותו וזה הטיפול בכל מיליארד הפטורים שקיימים ממסים - זאת רעה חולה. אם תסרקי את רשימת הפטורים ממסים זה פשוט אוקיינוס של ברקודות שאני לא יודע לתאר אותם בכלל. פה צריך לעשות טיפול שלם, הוליסטי, צריכה להיות פה מדיניות מסוי אחידה, שלמה, קוהרנטית, ברורה שלא נתונה לכל גחמה או לשאלה מי הוא יו"ר ועדת הכספים, או מיהו שר האוצר, ואם ש"ס שותפה בקואליציה או קדימה שותפה הקואליציה.
"מדינה שרוצה לנהל כלכלה בעולם גלובלי, שרוצה להיות תחרותית, שרוצה לתגמל את מי שעובד שרוצה לתת את הקרקע היציבה לאדם העובד והנושא בנטל, למי שלומד על כדי להשתתף במשק היצרני שלנו אחר כך, צריך לתת לו תמונה ברורה ולא מיליארד פטורים עם סעיפים מסעיפים שונים וחוכמולוגיה שגדולי מומחי המיסוי, גדולי רואי החשבון, גדולי עורכי הדין למיסים וגדולי שרי האוצר נכנסים ליער הזה ולא מוצאים בו את הרגליים ואת הידיים.
"נכון שקשה להתווכח אם מי שיצייר את המצב כאילו ישראל משמשת כמאין מקלט מס למשקיעים הזרים שזוכים פה להקלות רבות במיסוי. אבל צריך לזכור שאותן חברות בין לאומיות מייצרות פה מקומות עבודה.אנחנו מקבלים אותם בכפיים ומהללים ומשבחים אותם, והם פותחים פה מרכזי מחקר שבאמצעותם האנשים שלנו הופכים להיות המובילי המהפכה הטכנולוגית בכל העולם. אז מה זה היחס הדואלי הזה? פעם משתחווים לפניהם, אבל כשמישהו בא ומסביר שאפשר היה לעשות עליהם קופה יותר גדולה אז מייד הם הופכים למצורעים שצריך להיכנס בהם ולהפוך אותם לאויבי העם והמדינה? לא זאת השיטה!. צריך להיות איזון וצריך לדעת להתנהל בתבונה. צריך פה מצד מקבלי ההחלטות אחריות וסבלנות.
"אנחנו עלולים לגלוש לעשור אבוד"
"מדינת ישראל לא תפשוט רגל אם היא תדע לשמר את איכות ההון האנושי שלה, אם היא תדע לשמר את תהליך קבלת ההחלטות ובעיקר אם אנחנו לא נשמור על המשמעת התקציבית שנשמרה בקפדנות במשך עשור, אנחנו עלולים לגלוש מפה ולהגיע לעשור אבוד.
"לא תהיה ברירה אלא לבצע קיצוץ בתקציבי המשרדים. לדעתי יצטרכו לעצור חלק מהפרויקטים בתחומי התשתיות, אז הם יתעכבו קצת ולא יהיו כותרות גדולות וגזירות של סרטים ולא יהיו רכבות מעופפות באוויר. 64 שנה ידענו להסתדר בלי רכבת לאילת אז נוכל להסתדר עוד קצת. אין ברירה, לא יהיה תקציב לכל הדברים.
"אני לא רוצה שישתמע מהראיון שאני בא לתת עצות בענייני התקציב. אנחנו עכשיו חלק מהממשלה. אם קדימה תרצה לשמוע את דעתי ואם נתניהו ירצה לשמוע את דעתי - הם יודעים את הטלפון שלי", מדגיש בראון.
על צלקות, עוגות וססמאות פורחות באוויר
האם ההכנסות מהגז לא יעזרו לפתור את בעיית ירידת ההכנסות בתקציב? "ברגע שיזרום השקל הראשון מקידוחי הנפט והגז יש לך את הטלפון פה ונדבר על זה אז. אני מבטיח לך שאת עוד לא צריכה לעמוד עם האצבע על המקשים. זה לא יקרה מחר וגם לא מחרתיים. אני מאוד אוהב לחלק וגם לאכול עוגות אבל ההכנסות מקידוחי הנפט והגז הן עדיין עוגות פורחות באוויר. כבר שמעתי שמחלקים 4 מיליארד ו-40 מיליארד ו-400 מיליארד, אבל עם כל הכבוד עוד חזון למועד".
מה צריכה הממשלה לעשות ביחס לבעיות הולכות ומחריפות של התאגידים הגדולים במשק? "הבעיות של מי שמכונים טייקונים ואני מעדיף לכנות אותם הלווים הגדולים במשק, הן לא חדשות. כל הגב שלי מלא צלקות, להזכירך בשנת 2008 כל מדינת ישראל כולל החברים שלי עמדו לי על הגב וביקשו שאני אקנה את האג"ח הקונצרני כשר אוצר ואני אמרתי לא.
"אמרתי אז שאם יש לווה גדול שמתקשה ובלבד שעסקיו במדינת ישראל ומייצרים פה מקומות עבודה - במקרה כזה אנחנו נפתח פתח של הצלה. אבל מישהו שהוא לווה גדול כדי לבנות את ערבות רומניה או את נהרות רוסיה או את פרברי לונדון מבחינתי הוא לא צריך לקבל את עזרת המדינה. צריך לטפל בכל עניין לגופו בלי שמונה מופעים בתקשורת בים ובלי ססמאות שמופרחות באוויר כמו שקורה כיום.
אני רוצה לדבר גם איך היה נראה כיום שוק ההון שלנו אם היתי מקבל את כל אותן עצות אחיתופל ומפעיל את רשת הביטחון. הרי הפכו אותי לאויב העם, כל המדינה וכל התקשורת לחצו עלי מאוד 'תן רשת ביטחון'. תתארי לך איך היה מתנהל השוק אם היו יודעים שכשמרוויחים הכל טוב וכשמפסידים אז המדינה משלמת. כרגע אמנם שוק ההון הוא קצת קפוא ואנשים מחזיקים את הקלפים קרוב לחזה, וגם ההכנסות ממס על שוק ההון ירדו למרות שהמס עלה, אבל אני מאמין שעוד יבואו ימים אחרים".
'מעולם לא איבד משקיע את הכסף שהפקיד בבנק ישראלי
אתה לא חושב שחלק מהבעיה כיום בישראל היא הרגולציה המוגזמת? "הרגולציה היא זו הצילה ושמרה על המשק הישראלי מכניסתם של אותם מכשירים פיננסים ממונפים ולא מפוקחים כמו אלו שהפילו את השוק בארה"ב, ושגרמו לכל פשיטות הרגל של הבנקים ושל המוסדות החוץ בנקאיים ושהובילו למחיקות בהיקפים שלא נשמעו כדוגמתם. יכול להיות שהיה לנו מזל ושאם המשבר היה מגיע שנתיים מאוחר יותר ודוח בכר היה מייושם במלואו, הינו מוצאים גם אנחנו את עצמנו בגיא הריגה. אבל העובדה היא שהרגולציה שלנו הצילה את שוק ההון שלנו בסופו של יום. גם השכל של המשקיעים שלנו והאמון שהיה להם בבנק ישראל ובהנהגת האוצר שהיתה אז עזרו לנו להתגבר על המשבר הענק.
"המשקיע הישראלי הוא חכם ולא נוטה לקחת סיכונים מיותרים. הבנקים שלנו במצב טוב כי ידענו לסדר את זה יחד עם בנק ישראל. היתה אז אמונה בהנהגת האוצר - כך זה צריך להיות ולא צריך לשבח על זה אף אחד.
למה אתה הכי מתגעגע מהתקופה בה היית שר אוצר? "אני מתגעגע לכל תקופת שירותי כשר האוצר. במיוחד ל-8 החודשים שהיוו את עיצומו של המשבר הפיננסי העולמי, כשעבדנו מסביב לשעון. אני כמובן מתגעגע לעבודה עם שורה פנטסטית של אנשי אוצר. ביניהם, ירום אריאב, רם בלינקוב, שוקי אורן וידין ענתבי. אי אפשר להגזים במה שהם עשו לטובת המשק הישראלי. הם באמת הצילו את מדינת ישראל. וכמובן שאני מודה לראש הממשלה אהוד אולמרט שנתן לי גב ואת מלוא התמיכה שאני מאחל לכל שר אוצר לקבל מראש ממשלה".
רשימת הראיונות בסדרת "שרי אוצר מן העבר"
סילבן שלום : "מס של 25% על הבורסה זה לא חריג - אבל אולי במע גבוה מידי"
דן מרידור : "צריך לשקול העלאת מסים, בתקציב הביטחון אי אפשר לקצץ עוד - שם הגענו כבר לתחתית"
מאיר שטרית : "מדיניות האוצר עקומה ופוגעת בצורה חריפה בשכבות החלשות"
בייגה שוחט : "חינוך חינם לבני 3-4 זה פופוליזם; ושטייניץ - לא ברור לי איך הוא מוכן לספוג מביבי כל כך הרבה מכות"
משה נסים : "אסור להעלות מסים במשק - במיוחד לא את המע"מ"
יגאל כהן-אורגד : "שטייניץ פעל נכון בנושא תמלוגי הגז; 8 ש' לליטר דלק - אינו מחיר מופרז, לא היה צריך להוריד את המס"
יורם ארידור : "העלאת המס על הבורסה זו שגיאה; המחאה החברתית פעלה הפוך וגררה העלאת הנטל על מעמד הביניים"
- 18.בר און, זה ההוא מפרשת השחיתות "בראון חברון" (ל"ת)יורם מראשון 17/06/2012 08:11הגב לתגובה זו
- 17.גל 16/06/2012 20:42הגב לתגובה זולישראל.
- 16.ד 16/06/2012 20:41הגב לתגובה זושאמור ללכת אחרי ביקורת מבקר המדינה ואחרי הנזק של 20 מיליארד ש"ח מחוק ששינשקי שגורמים לנזק אסטרטגי לישראל. בברכה ובכבוד רב תושב מודיעין
- 15.לא היית צריך להיכנס לקואליציה ביבי הזבל קיבל פרס (ל"ת)אדום חיפה 16/06/2012 01:50הגב לתגובה זו
- 14.אמבולנס זה לא אחרי התאונה ?! (ל"ת)אני 14/06/2012 19:48הגב לתגובה זו
- אני ואתה 16/06/2012 23:25הגב לתגובה זורק שעוד לא אמרו לנו כנראה...
- 13.14/06/2012 12:44הגב לתגובה זוהגדלת המס על הבורסה הורידה את ספיגתו מרמה של 4-5 מיליארד לפחות מחצי..ומס שישנסקי עד שהיתקבל דחה את פרוייקט תמר בשנה הפסד של 10 מיליארד ש"ח לשוק ואחרי שהיתקבל יקר את הגז שחברת חשמל קנתה בעשרות אחוזים כך שרק שילטון הביבי החסר מחשבה גרם למצב הנוכחי..תקנו אותי אים טעיתי.
- 12.אילן רז 14/06/2012 10:43הגב לתגובה זומתרחשת רק אחרי שמשהוא הזמין אמבולנס כאן אף אחד לא הזמין אותך ולא את אחד החברים שלך היתה ותישאר אפס בניהול משרד האוצר
- 11.ש"י 14/06/2012 10:36הגב לתגובה זומטרתה העיקרית של בן שחר זה לבטל את ההפליות במיסים בין הגופים השונים ולקבוע מס אחיד לכלם וזאת במטרה להקטין את העיוותים הכלכליים שנוצרו במשק במשך הדורות. והנה עברה תקופה ושוב אנו בתוך עיוותים חדשים. הבעיה היא שהאוצר פועל כרגולטור והוא בעצמו יוצר את העיוותים הכלכליים. פתאום התגלו הפליות במיסים שלא ידענו עליהם ןאין לנו רגולטור שיפקח על הרגולטורים עצמם. הטל המס על הבורסה הוא משגה שגרם ויגרום בעתיד להפסדים. לא היה חכם אחד שיצפה את הנזק. הרי מדיניות ראש הממשלה היא להוריד את המיסים ופתאום הם מעלים אותם. צריך להקטין את הוצאות הממשלה. אבל יש בעית קואליציה וקל יותר להעלות מיסים. ביבי עוד מעט בחירות. ש"י
- 10.חי במינוס 14/06/2012 10:14הגב לתגובה זוהפה. הממשלות בהן הוא כיהן היו גרועות יותר.
- 9.אחד 14/06/2012 09:28הגב לתגובה זוואז יהיה למדינה כסף
- 8.גי 14/06/2012 09:27הגב לתגובה זוכל הכבוד לך בראון עכשיו אתה יכול לתקן אתה עכשיו אם מופז בליכוד אתם ביחד אז תעזור לתלמיד שגרם נזק למשקיעים שסיכנו את כספם ושתיניץ גרם להם הפסדים כבדים בראון אתה פתחתה את הים להמשך הקידוחים ונתתה רשיונות לקידוח אז תסביר לתלמיד שתיניץ על איזה נזק הוא גרם לציבור המשקיעים שהם היו מצביעי ליכוד בראון בבקשה תזיז ענינים בראון
- 7.דני 14/06/2012 09:19הגב לתגובה זוהיינו לפני תהום פיננסי של התרסקות שוק האג"ח וקופות הגמל והוא חיכה לנס !
- 6.האמת , הוא לא עשה דבר , נערי האוצר החליטו והוא ענה אמן (ל"ת)רן 14/06/2012 09:18הגב לתגובה זו
- 5.טליק 14/06/2012 09:14הגב לתגובה זועבר זמנך אתה פאסה-את מי מעניין בכלל מה אתה אומרץאתה והמפלגה הקיקיונית שלך
- 4.שר אוצר גרוע 14/06/2012 08:57הגב לתגובה זוובלי כל המיסים והמעמ,המדינה לא יכולה להתקיים.מס 25% הוא מס הוגן כי הרווח בבורסה קל,ולא צריך לעבוד .
- 3.מניה 14/06/2012 08:46הגב לתגובה זומי שלא מבין שזה הסיבה לא יבין אין שום סיבה להשקיע בארץ ולעזור לטייקונים ולשלם אותו מס בבורסה אמיתית וסחירה כמו נסדק זה מקורר הבעיות וחוסר נזילות והנה העלו את המס על בבורסה והגיה ירדה ותירד ועוד מעט יצרכו לחכות חמש שנים עד שלא יהיה הפסדים למשקיעים
- 2.השערוריה האמיתית במדינה זה הפטורים ממסים (ל"ת)צודק 14/06/2012 08:42הגב לתגובה זו
- 1.האמת שהוא עבד יפה יחסית (ל"ת)נכנס חזק 14/06/2012 08:41הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 1.67% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושהאם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
המניה נפלה אחרי שהחברה סיכמה עם האוצר על העברת נכסי הזיכיון בים המלח למדינה בתמורה לכ-3 מיליארד דולר וביטלה את זכות הסירוב במכרז הבא, והמשקיעים שואלים האם זו תגובת יתר, או ירידה מוצדקת?
מניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.38% צנחה בשבוע שעבר בכ-15% ברקע הדיווח על מזכר ההבנות שנחתם בינה לבין משרד האוצר בנוגע לזיכיון ים המלח, אחד הנכסים המרכזיים וההיסטוריים של החברה. ההודעה, שנועדה להסדיר את סיום הזיכיון בשנת 2030, התקבלה בשוק כאילו מדובר במהלך של “מכירת ליבה” או ויתור על מנוע רווח מהותי, אך מאחורי הכותרת מסתתרת עסקה מורכבת יותר, שכוללת הסכמה רגולטורית שנועדה לייצר ודאות לשני הצדדים, ולמעשה לקבע את תנאי סיום הזיכיון ואת מתווה ההמשך לשנים הבאות.
התגובה החריפה במניה משקפת בעיקר בלבול של המשקיעים. לכאורה, אין כאן "מכירת פעילות ליבה" אלא סגירת חשבון היסטורית בין המדינה לבין חברת הכימיקלים לקראת תום הזיכיון בשנת 2030. מזכר ההבנות שפורסם קובע כי כלל נכסי הזיכיון יעברו למדינה עם סיומו, ואיי.סי.אל תקבל בתמורה 2.54 מיליארד דולר, ובתוספת החזר השקעות בפרויקט קציר המלח, הסכום הכולל צפוי להגיע לכ-3 מיליארד דולר. מדובר בסכום נמוך מהערכות המוקדמות, במה שהיה אחד המשקולות על המניה בשבוע שעבר, אך כזה שמעניק לשני הצדדים ודאות רגולטורית וכלכלית לשנים הקרובות.
על פי הדיווחים, באוצר ביקשו לשים סוף לחוסר הבהירות סביב הזיכיון ההיסטורי ולפתוח את הדרך למכרז חדש, אך נתקלו בזכות הסירוב שהייתה לאיי.סי.אל, סעיף שאפשר לה להשוות כל הצעה מתחרה ולזכות אוטומטית. הפתרון שנמצא היה שילוב של איום רגולטורי והידברות אינטנסיבית, כאשר האוצר אותת כי יפעל לבטל את הזכות הזו בחקיקה אם לא תושג הסכמה, בעוד שהחברה העדיפה להימנע מעימות משפטי מתמשך. התוצאה היא מזכר הבנות שמעניק לשני הצדדים מרחב תמרון, מצד אחד המדינה קיבלה ביטול רשמי של זכות הסירוב והסדרת הנכסים, ומצד שני החברה קיבעה שווי העברה ותמורה עתידית של כ־2.5 מיליארד דולר, בתוספת החזר על פרויקט קציר המלח.
החברה ויתרה בסופו של דבר על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה במכרז הבא, ותתמודד בו על פי תנאים זהים לשאר המתמודדים. במקביל, המדינה תבחן מנגנונים שיבטיחו את המשך פעילות תעשיות ההמשך של איי.סי.אל בישראל. המהלך הזה עשוי לגרום לחברה לשלם יותר בפועל ממה שהייתה יכולה לשלם במידה והייתה לה את האפשרות הזו. גם, על הנייר לחברות אחרות אין סיבה לגשת למרכז כזה שבו לחברה יש יתרון כה מהותי. כעת, המכרז צפוי להיעשות בתנאי שוק ולשקף את המחירים בשוק, אך עדיין יש כוכבית.
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- איי.סי.אל מזנקת - יצואנית האשלג העיקרית של קנדה סגרה את המכסה השנתית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפועל, איי.סי.אל שומרת על יתרון מבני: מערך הפקה ותפעול קיים, ידע הנדסי ומיומנויות מצטברות שיקשו על כל שחקן חדש לבנות פעילות חלופית. גם פרויקט קציר המלח, שבעבר הוגדר נטל כלכלי, מוסדר כך שהזכיין הבא ישא בעלויותיו, מה שמעלה את רף הכניסה במכרז הבא.
