שנה נוראית לצים - הפסד של 397 מיליון דולר הכה בחברה לישראל, אבל ניר גלעד אופטימי - "מזהים שינוי חריף"
חברה לישראל מדווחת הבוקר על תוצאותיה הכספיות לשנת 2011 מהם עולה כי ההכנסות עלו אך הרווחים נחתכו, זאת בשל ההפסדים הכבדים מאוד בצים והמשך שריפת הכסף במיזמי הרכב. מנגד, כיל תרמה רווח אדיר וגם IC Power הראה שיפור מרשים. בבחינה רבעונית, צים גררה את החברה לישראל להפסד.
הרווח של חברת ההחזקות של משפחת עופר עמד על כ-151 מיליון דולר ב-2011 לעומת רווח של כ-473 מיליון דולר בשנת 2010. החברה סיימה את הרבעון הרביעי בהפסד של כ-52 מיליון דולר לעומת רווח של כ-161 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מנגד הכנסות קבוצת החברה לישראל הסתכמו בשנת 2011 בסכום של כ-21.2 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של כ-16.7 מיליארד דולר בשנת 2010, עלייה של כ-27%.
ההפסדים של צים
בחברה לישראל מציינים כי תוצאות צים משקפות את הנעשה בענף הספנות וצים נוקטת בצעדים הדרושים להתמודד עם המצב ומבצעת בין היתר תוכנית התייעלות. עוד מצויין כי בעוד שבעבר הביצועים של צים נפלו מהממוצע של חברות הספנות בענף הרי שכיום שיעור ההפסד התפעולי של החברה הינו בדומה לממוצע בענף.
חברת הספנות צים רשמה הפסד של 397 מיליון ד' ב-2011 לעומת רווח של 54 מיליון דולר בשנה הקודמת. ברבעון הרביעי ההפסד עמד על 151 מיליון דולר לעומת רווח של 96 מיליון דולר ברבעון המקביל. מעבר לסיטורציה הלא פשוטה בכלכלה העולמית, הסיבה להפסדים לדבריו של ניר גלעד מנכ"ל החברה הייתה מדיניות שגויה של חברות הספנות המובילות שחזרו לקרבות נפח בלי להתייחס למחיר . זה, לדבריו, הוביל לירידת מחירים חדה.
ניר גלעד ענה לשאלת Bizportal בשיחת הועידה ואמר כי בראיה קדימה "אנחנו רואים שינוי מגמה חריף בענף הספנות, שינוי שהתחיל בתחילת השנה ומתעצם בשבועות האחרונים. השחקנים הגדולים חזרו לדבר על רווחיות במקום נפח - אנחנו מקווים שזה יימשך."
ההפסד התפעולי הסתכם ב- 276 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 223 מיליון דולר אשתקד. הרבעון הרביעי הסתיים בהפסד תפעולי של 126 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 63 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2011.
נקודה חיובית שמצויינת היא שצים הציגה גידול בהיקף המכולות המובלות ביחס לתקופות המקבילות אשתקד, היקפם עמד על 2.4 מיליון ב-2011 לעומת 2.2 מיליון ב-2010. צים סיימה את השנה במחזור של 3.8 מיליארד דולר לעומת 3.7 מיליארד דולר בשנת 2010 גידול של כ-2%.
IC Power עם רווח של 60 מיליון דולר
המשיכה את מגמת הצמיחה והשיפור בתוצאותיה. החברה, שעד לא מכבר נכללה ב"חברות הצמיחה" של החברה לישראל, הולכת ותופסת מקום משמעותי בקבוצה, וסיימה את 2011 בתוצאות מרשימות: איי סי פאואר רשמה בשנת 2011 תוצאות שיא: רווח מיוחס לבעלים של כ-60 מיליון דולר. הכנסותיה של איי סי פאואר הגיעו ב-2011 לכ-526 מיליון דולר לעומת כ-421 מיליון דולר בשנת 2010.
מיזמי הרכב - שרפו יחד עוד 275 מיליון דולר
קורוס, מיזם הרכב בסין בו מושקעת החברה אמור להתחיל במכירה מסחרית של המכוניות עד סוף 2013. היקף הייצור ההתחלתי המתוכנן הוא 150,000 מכוניות לשנה, שצפוי לגדול מעל לכ-500,000 מכוניות לשנה עד סוף שנת 2016. בינתיים, קורוס (לשעבר צ'רי קוואנטום) רושמת הפסד מיוחס לבעלים של כ-108 מיליון דולר בשנת 2011 והפסד של כ-13 מיליון דולר ברבעון הרביעי.
בטר פלייס רשמה הפסד מיוחס לבעלים של כ-167 מיליון דולר ב2011 והפסד של כ-62 מיליון דולר ברבעון הרביעי. בטר פלייס מתקדמת בפריסתה בישראל. הוחל בהקמתן של עמדות טעינה ותחנות להחלפת סוללה ברחבי הארץ לקראת ההשקה המסחרית. גם בדנמרק, המדינה השנייה שבה נמצאת בטר פלייס בשלב מתקדם לקראת פעילות מסחרית, הוחל בהקמתן של נקודות הטעינה ותחנות להחלפת הסוללה. בדצמבר 2011 פתחו בסין בטר פלייס וה-CHINA SOUTHERN POWER GRID (CSG) (חברת החשמל הדרומית של סין) מרכז הדגמה להחלפת סוללה ברכב חשמלי בעיר גואנגצ'ו.
סוגיית הגז הטבעי
החברה לישראל שהינה צרכנית הגז הטבעי הפרטית הגדולה בישראל עדיין לא חתמה על חוזה לרכישת גז טבעי מ'תמר', בתשובה לשאלת Bizportal בשיחת הועידה, אמר ניר גלעד כי "הסאגה נמשכת, למרות שהחוזה עם חברת החשמל כבר נחתם, לגבינו אין כל פריצת דרך. המחירים המבוקשים מייצגים עלייה משמעותית ביחס לאלו שנדרשו כאשר הגז המצרי זרם. דעתי היא שהנושא הזה יצטרך לעבור הסדרה".
שכר הבכירים
עלות שכרו של מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, הסתכם ב-21.128 מיליון שקל, מה שהופך אותו לשיאן השכר במשק יחד עם דוד עזריאלי ששכרו עמד על 21.2 מיליון שקלים. 13.56 מיליון שקל מעלות השכר הכוללת מיוחסת לתשלום מבוסס מניות בגין תוכניות אופציות.
עלות שכרו של יו"ר הדירקטוריון, אמיר אלשטיין, הסתכם ב-14.98 מיליון שקל וגם אצלו כמחצית מעלות השכר נבעה מימוש תוכניות אופציות למניות.
"דוח חלש; להערכתנו ייתכן והרע בצים נמצא מאחורינו"
נעם פינקו, אנליסט בפסגות התייחס לתוצאות: "בשורה התחתונה: דוח חלש לחברה הנובע חולשת צים (בעיקר) ובז"ן. להערכתנו ייתכן והרע בצים נמצא מאחורינו לאור הבנות עם הבנקים והמספנות לצד שיפור בענף כולו. שיפור זה עשוי להוביל לצמצום הדיסקאונט הסחיר שעומד על 50%".
- 6.מה הוא עשה שבזכותו קיבל תפקיד עם כזה שכר? (ל"ת)שאלת תם 29/03/2012 15:57הגב לתגובה זו
- 5.השכר לא קצת גבוה לעומת התוצאות ? (ל"ת)עמית 29/03/2012 14:57הגב לתגובה זו
- 4.a 29/03/2012 11:39הגב לתגובה זוככל שהחברה תפסיד יותר המשכורות יעלו
- 3.חני 29/03/2012 11:16הגב לתגובה זולא מבינה על מה מחלקים דיוידנדים כשהחברה הפסידה ולא הרויחה.
- 2.הפוך גוטה.. 29/03/2012 10:02הגב לתגובה זו..אני זוכר שעשו פרצופים לתשובה, שלא צריכים אותו ושיקנו ממצרים. לא ככה?
- 1.אצלנו חל תעלה.חחחח (ל"ת)בארה" ב היו חותכים 15 29/03/2012 09:00הגב לתגובה זו

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.
.jpg)
מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"
ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם
הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.
ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.
אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?
"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".
- ישראכרט: תיק האשראי צמח-12%; הפסד של 150 מיליון משומות עבר - מה המכפיל שלה?
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?
"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".
ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?
