טכניקות שיווק Inbound או Outbound – מה עדיף ומדוע

כתיבת המומחים |

אם אתם מנהלים עסק אינטרנטי או עוסקים בשיווק דיגיטלי, רוב הסיכויים ששמעתם על המונחים Inbound Marketing ו-Outbound Marketing, או בתרגום מילולי לעברית, שיווק נכנס לעומת שיווק יוצא. במציאות הנוכחית של עולם השיווק הדיגיטלי, שני מונחים מנוגדים אלו הם כנראה חשובים מאי פעם, עם חסידים של כל אחת מהגישות ושינויים רבים המתרחשים בתעשייה. מתלבטים מה עדיף ליישם אצלכם? אז זה המדריך בשבילכם.

מה זה שיווק יוצא – Outbound

שיווק יוצא מתייחס בעיקרו לטכניקות שיווקיות ותיקות יותר, חלקן רלוונטיות לעולם שמחוץ למרחב האינטרנטי וחלקן מתקיימות בסביבה הדיגיטלית שבה אנו פועלים. שיווק Outbound כולל למשל תצוגה בתערוכות, סדרות של סמינרים מקצועיים, הפצה רחבה של אימיילים, שיחות מכירה, טלמרקטינג, באנרים ופרסומות באתרים, פרסומות טלוויזיה, עיתונות וכדומה. המונח שיווק יוצא מתייחס לכך שהמשווקים "דוחפים" את המסרים שלהם החוצה ובאופן כוללני, בתקווה שבתוך כל החשיפות יהיו אנשים שגם יימשכו פנימה ואולי יהפכו ללקוחות.

מה זה שיווק נכנס – Inbound

שיווק Inbound הוא תחום שיווקי שנולד מתוך עולם השיווק הדיגיטלי והניו מדיה, כאשר הוא נשען על היכולות של המרחב הדיגיטלי ועל מאפייני שימוש עדכניים של משתמשים וצרכנים. המהות היא להרוויח את תשומת הלב של לקוחות פוטנציאלים באמצעות תוכן מעולה והתמקדות בקהלי יעד רלוונטיים דרך טכנולוגיות המאפשרות לצמצם את החשיפות לקהלים הנכונים. הסבר נוסף הוא ששיווק נכנס מתמקד בכך שהמשתמשים עצמם ימצאו את העסק או האתר ולא שהעסק יפרסם באופן רחב וכללי בשאיפה ללכוד את תשומת הלב של מישהו.

כאשר אנו מדברים על שיווק נכנס, דוגמאות מעשיות לכך תהיינה למשל קידום אתרים אורגני, קידום ממומן בגוגל, שיווק באמצעות תוכן, סרטוני יוטיוב, פעילות ממוקדת קהלי יעד רלוונטיים במדיה חברתית, פרסום וובינרים וכן הלאה.

באופן פשטני יחסית, ניתן לומר כי שיווק Inbound הוא יצירת תוכן איכותי ובעל ערך אשר מושך אנשים אל האתר והמוצרים שלכם ומציג להם אפשרויות צרכניות שהם באמת רוצים ומחפשים באופן טבעי. התאמת התוכן שאתם יוצרים עם תחומי העניין של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם מושכת בטבעיות תנועת גולשים שבהמשך ניתן להפוך להמרות, סגירת עסקאות וטיפוח לקוחות.

נתונים לטובת השיווק הנכנס

גורמים בתעשיית השיווק הדיגיטלי אשר פועלים לפי טכניקות Inbound ופחות או יותר מבטלים את השיטות הישנות יותר של Outbound Marketing לרוב משתמשים בטיעונים ובנתונים להדגשת והמחשת האיכויות של שיווק דיגיטלי מוכוון וממוקד קהלי יעד והתאמה למרחב הדיגיטלי.

  • 45% מדוא"ל פרסומי כלל אינו נפתח והמוני אנשים חוסמים שולחים פרסומיים.
  • 85% מהאנשים מריצים קדימה פרסומות בפלטפורמות וידאו וטלוויזיה.
  • 85% מהגולשים בגילאי 25-35 ינטשו אתר אינטרנט עם פרסום מופרז וחודרני מדי.
  • בדרך כלל גולשים לא לוחצים על מודעות באנרים שאינן מוכוונות קהל יעד או תוכן.
  • בשיווק Inbound התקשורת עם הגולשים במהותה מבוססת על כך שהגולש מסכים לקבל תכנים מהמשווק, בעוד בשיווק Outbound המסרים "נדחפים" למשתמש. זה יוצר מעורבות שונה וחיוביות רבה יותר כלפי התכנים השיווקיים.
בהחלט ניתן לומר שהטכנולוגיה והרגלי השימוש של צרכנים כיום הופכים את הטכניקות של שיווק Outbound לפחות רלוונטיות וללא ספק לפחות יעילות. שיווק יוצא מגיע לקהלים הולכים ופוחתים ולעומת זאת שיווק נכנס מייצר אינטראקציה הרבה יותר מעורבת עם צרכנים פוטנציאליים והוא מנגיש את מרכיבי השיווק בשוק התחרותי והדינמי בו אנו פועלים.

טכנולוגיה לעזרת השיווק

אחד ההיבטים שהופכים את השיווק הנכנס לכל כך יעיל, שימושי ורלוונטי למציאות הדיגיטלית בה כולנו חיים כיום הוא ללא ספק הטכנולוגיה. לצד פלטפורמות מרכזיות כמו חיפושי גוגל, שיטוט במרחבי פייסבוק וכיוצא באלו, הטכנולוגיה מאפשרת כיום למדוד, לבצע בקרה ולנתח באופן מאוד מעמיק ביצועים של כל פעילות שאתם עושים במרחב הדיגיטלי. שלבו זאת עם יכולת למקד מהלכי שיווק לקהלי יעד מותאמים אישית ומוגדרים לפי פרמטרים, וקיבלתם מתכון מנצח למשיכת תשומת לב ותנועה באופן חכם, יעיל ומשתלם כלכלית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הטכנולוגיה מאפשרת לנו כמשווקים לדעת מה קהלי היעד שלנו מחפשים, צריכים ורוצים וכך להתאים להם תכנים המספקים מענה מעולה, וזה מאפשר לנו בהמשך למשוך אותם יותר פנימה ולהגיע להמרות הרצויות במרחב הדיגיטלי.

לסיכום: בקרב בין שיווק יוצא ומסורתי לבין שיווק נכנס וחדשני יותר, לדעתנו המנצח הברור והמתבקש הוא השיווק הנכנס. הגישה של Inbound Marketing מסתכלת על המודל השיווקי כולו באופן הוליסטי וכזה אשר תואם למציאות הטכנולוגית והצרכנית כיום, ואכן חברות ואתרים רבים רואים תוצאות מצוינות בעזרת טכניקות אלו, באופן כולל וכמובן שבהשוואה לטכניקות Outbound שנקטו בעבר. השיווק הנכנס מנצח בפועל בכל חזית שיווקית כיום ופשוט מספק תוצאות טובות ורלוונטיות יותר, מה שמביא לכדאיות כלכלית משופרת ולהחזר השקעה יעיל משמעותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.