אמיר גונן
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

האם כדאי לחברת הייטק להתאגד בישראל? מה היתרונות ופערי המיסוי בהשוואה להתאגדות בחו"ל

רו"ח אמיר גונן מנהל אגף מיסים ברשות החדשנות מזהיר מפני הקמת התאגדות בחו"ל  ומציין שהמס המצרפי בישראל נמוך לחברות הייטק ועומד על 29% ובהתאמה שווי החברה שנגזר מכך, ומנגד מציין את זליגות המס והעלויות הגבוהות בהקמת חברת אחזקות בארה"ב
צחי אפרתי | (6)

"העצה שלי להתחיל בחברה ישראלית שזכאית לכל ההטבות, לאנג'לים ישראלים אפשר להציע הטבת מיסוי מיידית של חוק תע"י והתפעול יותר קל, במידה ויעלה צורך בהקמת חברה אמריקאית או בכל מדינה אחרת ניתן לעשות בכל רגע היפוך שרוול ולהקים חברת אחזקות במדינה שהוא צריך" כך אומר רו"ח אמיר גונן מנהל אגף מיסים ברשות החדשנות.

גונן מזהיר את היזמים מפני הקמת התאגדות בחו"ל לפני ביצוע כל הבדיקות המקיפות ומציין שזה מבנה כמעט בלתי הפיך שיוצר בעיה מול רשויות המס וגם עבור משקיעים פוטנציאליים, ומנגד מונה את יתרונות המס שקיימים בישראל לחברות הייטק ומציין שהמס המצרפי בישראל עומד על 29% נמוך משמעותית ביחס להתאגדות בחו"ל ובהתאמה שווי החברה הגבוה יותר שנגזר מכך.   

בשנה וחצי האחרונות עלתה סוגיה בקרב חברות הייטק האם כדאי להתאגד בארץ או בחו"ל -  מה לדעתך נכון יותר לעשות? 

"בשנה וחצי האחרונות ראינו שיש התלבטות איפה כדאי להתאגד, היו חברות שבחרו להתאגד בחו"ל בעקבות אקט מחאתי שהתחיל ברפורמה המשפטית ולכן רצו להוציא את ה-IP ׁ(הקניין הרוחני) מישראל ולהתאגד בדלאוור ארה"ב, במבחן התוצאה זה לא יכול לעבוד.

 

"רשויות המס היום יותר מתוחכמות ואם יזם יעשה את הצעד הזה הם לא יסכימו שה-IP בחו"ל וכל מרכז הפיתוח נמצא בישראל. הם יטענו שה-IP נמצא בישראל. החברה תמצא את עצמה בבעיה שהחברה רשומה בארה"ב בפועל רשות המיסים חושבת שה-IP נמצא בארץ וכבר בבדיקת הנאותות הראשונה המשקיעים יראו שיש בעיה. משיקולים מקצועיים העדיפות היא להתאגד בישראל".

 

מהם היתרונות של הקמת התאגדות בארץ?

"המיסוי של חברת הייטק בישראל הוא תחרותי ביחס לעולם, יש שני היבטים מבחינת מיסוי. מס החברות בישראל לחברה טכנולוגית עומד על 12% או 7.5% באזור פיתוח א', דיבידנד של בעל מניות הוא 20% בהשוואה לשאר החברות שם זה עומד על 25% או 30% לבעל מניות מהותי. יש גם חוק תע"י שנותן הטבת מיסוי למשקיעים ישראלים בשלב המוקדם של ההקמה עד 12 מיליון שקל גיוס, צ'ק החזר של 25% או 30% מגובה ההשקעה שביצעו כבר במועד ההשקעה. כאשר מתאגדים בארה"ב מאבדים את אותן הטבות".

 

למה בכל זאת יש עדיין חברות שמתאגדות בחו"ל?

"יש 20% מהחברות שצריכות להתאגד בארה"ב או בחו"ל כתוצאה מרגולציה או שרוב בסיס הפעילות מחוץ לישראל. כך למרות שיש להן זיקה הן התאגדו בחו"ל. בנוסף לאלה יש חברות שממשיכות להתאגד בעקבות אפקט עדר, אנשים שהקימו את החברה לפני שפנו לייעוץ או כתוצאה מדברים שהם שמעו. ואז נתקעו עם מבנה שהוא מבחינת מיסוי יש לו הרבה יותר חסרונות מיתרונות. יתרון אחד שאני יכול לציין זה QSBS - הטבת מיסוי למשקיעים אמריקאים רק אם התאגדה החברה בארה"ב יוכלו המשקיעים לקבל את אותן הטבות, אבל אפשר לקבל את ההטבה מבלי להפסיד את כל ההטבות בישראל"

 

יש ליזם אפשרות להתחרט אחרי שהחברה התאגדה בחו"ל?

"התשובה היא לא, ברגע שהחלטתי להקים חברה אמריקאית ותחתיה את החברה הישראלית אתה לא יכול לשנות את הפוזיציה הזאת, הפוך אתה יכול. אם הקמת חברה ישראלית וההשקעות נעשו בישראל והמשקיעים נהנו מהטבות מיסוי ובהמשך הדרך רצית לעשות הנפקה או להכניס משקיע אמריקאי אתה יכול בפטור ממס, זה נקרא היפוך שרוול אפשר לעשות את זה בקלות, מסלול ירוק משנת 2018 ואפשר לעשות את זה בכל סיטואציה. הפוך אי אפשר.

קיראו עוד ב"BizTech"

 

מה פערי המיסוי והעלויות של הקמת התאגדות בחו"ל לעומת ישראל?

"חברה הישראלית זכאית להטבות שמכירים בהוצאות בשנה השוטפת באישור של רשות החדשנות, כשאתה מחזיק בחברה אמריקאית ואתה מתחיל למכור האמריקאים ידרשו מס כבר בשנה הראשונה למרות שיש הפסדים ולא הגעת לרווחיות אמיתית. יש זליגות מס שהחברה תצטרך להתמודד איתן. תוסיף לזה את היועצים - עורכי דין ורו"ח בשתי המקומות, אתה תצטרך הגשת דוחות כפולה זה מבנה מאוד מסורבל.

 

"אותו יזם שיכל ליהנות מהטבת מיסוי אדירה של מס חברות מצרפי של 29% ימצא את עצמו במיסוי שמתקרב ל-50% בגלל שהוא משלם מס חברות בחברה ישראלית ודיבידנד לחברה אמריקאית והשלמת מס שם. מבלי לשים לב הוא העלה את שיעור המס ב-60%".

 

אם מדובר בחברות הפסדיות מה זה משנה פערי מס החברות?

"אותן חברות צוברות הפסדים ולוקח זמן עד שחברות הייטק מגיעות לרווח אבל כבר בהערכת השווי לוקחים את שיעור המס המצרפי שישולם וככל ששיעור המס יותר נמוך זה מגדיל את השווי בעיני המשקיעים".

 

לראיון המלא:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    Zubi 21/07/2024 23:00
    הגב לתגובה זו
    גם ככה המתנשאים השמנים מתחילים להתבכיין שמפטרים אותם בהמונייהם... אתם הראש ! אתם אשמים! כלל האוכלוסיה סובלת מההייטק המתנשא שהו סהכ כרגע 4 אחוז מהמדינה . כבר אין לכם כח הזכויות שחררו את עם ישראל מכם!
  • 5.
    ליכודניק לשעבר 21/07/2024 09:46
    הגב לתגובה זו
    ולכן מסוכן להקים פה חברות
  • 4.
    היטקיסט 20/07/2024 11:25
    הגב לתגובה זו
    ההחלטה הכין לרשום את החברה אינה החלטה כלכלית היא החלטה אסטרטגית וכרגע הממשלה בישראל מסוכנת לעסקים!
  • 3.
    העדר זה כאן הפכנו למדינת פח , עדיף להוציא כסף (ל"ת)
    19/07/2024 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עידן נוריק 19/07/2024 07:24
    הגב לתגובה זו
    עד שממשלת החורבן לא תסתלק, זה סיכון גדול מדי לרשום כאן חברה אפילו אם בעתיד היא תסולק.
  • 1.
    ישראל שהזכרנו כבר לא קיימת (ל"ת)
    חיים 19/07/2024 04:14
    הגב לתגובה זו
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.

נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

המירוץ לכדור הרזייה - נובו בתוצאות קליניות טובות

למה כדור עדיף על זריקה, מה פוטנציאל גידול ההכנסות כשישוק כדור להרזיה, ומי השחקניות בשוק?

רן קידר |


מניית נובו נורדיסק שנסחרת בווןל סטריט ובבורסת קופנהגן מזנקת  ב-3.4% לאחר ההודעה על תוצאות ניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה האוראלי של החברה, גרסה לבליעה פעם ביום של ווגובי (Wegovy). הניסוי, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, הראה ירידה ממוצעת של 16.6% במשקל לאחר 64 שבועות, עם סבילות טובה דומה לזו של הזריקה. זאת, בעוד יצרניות תרופות בעולם מתחרות בפיתוח טכנולוגיה אוראלית שתשבור את ההגמוניה של הטיפולים המוזרקים, ששלטו בשוק ההשמנה בשנים האחרונות - כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור

התוצאות שהפתיעו את השוק: ירידה של 16.6% במשקל מכדור יומי

סמגלוטייד (semaglutide) שהיא השם המקורי של חומר הגלם והתרופה גורמת להפחתת משקל כשבמחקר OASIS 4 שלב 3, שכלל מבוגרים עם עודף משקל או השמנה, הנבדקים שהשתמשו בכדור במינון של 25 מ"ג ביום השיגו ירידה ממוצעת של 16.6% במשקל הראשוני לאורך 64 שבועות. זאת בהשוואה לירידה של 2.5% בקבוצת הפלצבו. שליש מהמשתתפים בכדור ירדו לפחות 20% ממשקלם, תוצאה מרשימה שמעידה על פוטנציאל משמעותי לשינוי אורח חיים ארוך טווח.

הסבילות הייתה טובה יחסית: תופעות לוואי, בעיקר במערכת העיכול כמו בחילות ושלשולים, דווחו אצל רוב הנבדקים, אך הן היו קלות עד בינוניות ולא מנעו המשך טיפול אצל 90% מהמשתתפים. מחקר זה מצטרף לנתונים קודמים משלב 2, שבהם נצפתה ירידה של 15% במשקל, ומחזק את הביטחון של נובו נורדיסק בהגשת הבקשה לאישור FDA ו-EMA כבר ברבעון הרביעי של 2025.

מהפכת הנגישות: למה כדור עדיף על זריקה

עד כה, טיפולים אפקטיביים להרזיה שהביאו לירידה משמעותית במשקל הסתמכו בעיקר על הזרקות כמו Wegovy או Mounjaro של Eli Lilly. כדור אוראלי חזק כזה יכול לפתור מחסומים מרכזיים: פחד מזריקות (שמונע מ-20%-30% מהמטופלים להתחיל טיפול), נוחות יומיומית, ועלויות נמוכות יותר ללא צורך בשרשרת קירור או ביקורים רפואיים תכופים.

הירידה של 16.6% קרובה מאוד ליעילות של הזריקה (כ-15%-17% במחקרים דומים), מה שמדגיש פריצת דרך, בתחום שבו תרופות אוראליות נטו להיות פחות יעילות בשל בעיות ספיגה. זה מחזק את אסטרטגיית נובו נורדיסק להרחיב את הפתרונות בתחום ההשמנה, מעבר לסוכרת ולסיכונים קרדיווסקולריים, עם דגש על נגישות וחוויית משתמש. החברה, ששולטת ב-60% משוק GLP-1, צופה כי גרסה אוראלית תגדיל את מספר המשתמשים ב-50% בשנים הקרובות.