הצרות של וורן באפט - סכום של 100 מיליארד דולר

מערכת Bizportal | (8)

מניית ברקשייר הת'וואי (סימול: BRK.A) איבדה אתמול 1.1% אחרי שחברת האחזקות של וורן באפט פרסמה דו"חות לרבעון השני ופספסה את התחזיות בשל מחיקות שנדרשו בתחום הביטוח ובעיקר ב-Geico שעוסקת בביטוח לרכב. ובכל זאת בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי רבעוני של 4.3 מיליארד דולר (ירידה של 15%). הסיפור המעניין הוא כנראה שבאפט רשם אבן דרך לא רצויה מבחינתו כאשר היקף המזומנים בקופה הגיעה ל-100 מיליארד דולר (99.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השני, ליתר הדיוק).

באפט אמר בעבר כי המצב הנכון הוא להשאיר 20 מיליארד דולר בקופה, אז איך האורקל הגיע למצב של 100 מיליארד דולר בקופה, כסף שלא עובד ויושב על ריבית אפסית? זה כנראה קשור לכך שאחרי 9 שנים של שוק שורי כמעט נטול תיקונים וכאשר המדדים בוול סטריט נסחרים ברמות שיא, קשה מאוד למצוא הזדמנויות השקעה, גם למשקיע מתוחכם כמו האורקל מאומהה וורן באפט.

ב-2013 סך המזומנים בקופה של ברקשייר עמד על כ-30 מיליארד דולר ומאז הסכום הולך וגדל (בשנתיים האחרונות ברקשייר ייצרה רווח שנתי של כ-24 מיליארד דולר) ובאפט מתקשה למצוא יעד להשקעה. בתחילת השנה סימן באפט את אפל ורכש ממניות יצרנית האייפונים בסכום של מעל 10 מיליארד דולר. מאז המניה זינקה עשרות אחוזים וכעת נסחרים בשווי שיא כל הזמנים. בסוף 2016 נכנס באפט, בצעד חריג מאוד, למניות חברות התעופה והפך בין היתר לבעלי המניות הגדול באמריקן איירליינס. לפני כחודש הפתיע באפט כאשר רכש מניות בשווי 377 מיליון דולר בחברת קניונים לא גדולה אבל באופן כללי בשוק מחכים לראות מה יהיה הצעד הבא של וורן באפט, האם האורקל שכמובן לא אוהב לראות את הכסף שלו יושב בחניה יבצע מהלך של רכישת ענק או ימשיך להמתין בסבלנות לתיקון מטה בשוקי המניות שיאפשר לו לאתר חברות טובות שנסחרות במחירים זולים.  

בפרסום הדו"חות בחודש מאי האחרון הביע וורן באפט תסכול מכך שהמזומנים בקופה הולכים וגדלים, הוא דיבר על הפספוס של ברקשייר בכל הקשור לכניסה למניות הטכנולוגיה ובעניין זה אמר שלדעתו ג'ף בזוס מאמזון הוא "איש העסקים הראוי ביותר להערכה בזמננו". אין ספק שבאפט מצטער על כך שלא נכנס בעבר למניית אמזון שב-5 השנים האחרונות עלתה מעל 300% לשווי של כמעט 500 מיליארד דולר (יותר מהשווי של ברקשייר שעומד כיום על 440 מיליארד דולר). 

לגבי ערמת המזומנים בקופה, אמר באפט לבאי הכנס השנתי בחודש מאי כי "אנחנו לא אמורים להשתמש כך בכסף שלכם לאורך זמן. השאלה היא האם אנחנו מסוגלים למצוא יעדי השקעה. ההיסטוריה היא בצד שלנו, אבל זה יהיה נחמד אם הטלפון יצלצל".

בשורה התחתונה, באפט שהיה רגיל בעשורים האחרונים למצוא מציאות כל 5-6 שנים בשל מפולות בשוקי המניות, מתמודד עם שוק עולה ללא תיקונים, ומתקשה למצוא יעדי השקעה. הסוחרים בוול סטריט עוקבים כעת אחר כל תזוזה שלו בכל הקשור להר המזומנים עליו הוא יושב.  

מניית ברקשייר הת'וואי רשמה מתחילת השנה עלייה של כמעט 10% לשיא כל הזמנים כאשר בהסתכלות של 12 החודשים האחרונים המניה עלתה 22%, זאת מול עלייה של 13.5% בלבד במדד ה-S&P500 ב-12 החודשים האחרונים. 

מניית ברקשייר הת'וואי (סדרה B) בעשור האחרון:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ראובן 28/08/2017 18:00
    הגב לתגובה זו
    בשוק ההון דומה אם לא גרוע מזה שהיה ב-2008, הגורמים, טראמפ, הפד הפדארלי, החוב הלאומי שמצטבר בארה"ב והרבה ממדינות העולם .
  • 6.
    באפט 12/08/2017 00:29
    הגב לתגובה זו
    לא שווה את הנייר שעליה היא מודפסת. אם לא תעשה רהאורגניזציה משמעותית - החברה חדלת פרעון. לגזור.
  • 5.
    הוא עומד לקנות את טבע חכו ותראו!!!!!! (ל"ת)
    המניה תמריא!!!!! 08/08/2017 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אולה בבו 08/08/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    גם אני תקוע כבר זמן מה עם 100 מיליארד דולר במגירה של הגרביים ולא יודע מה לעשות אתם. קשה קשה.
  • 3.
    אהרון 08/08/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    טבע לא נראה לי תעניין אותו מכיון שטבע יש לה חובות של 40 מילארד , הוא מחפש חברות בריאות
  • 2.
    נח 08/08/2017 12:29
    הגב לתגובה זו
    שיקנה את טבע
  • רועי לוי 08/08/2017 13:08
    הגב לתגובה זו
    אלא אם הוא יקבל עליהם מחיר שנמוך ב50% ממה שהם שווים היום
  • 1.
    אל תדאגו לו...הוא לא רוקד לפי חלילי התקשורת והאנליסטים. (ל"ת)
    נברסקה 08/08/2017 12:26
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: