מכה ליואן: החברות הסיניות יחלקו 13 מיליארד דולר כדיבידנד ברבעון הראשון
מאמצי סין לעורר מחדש את שוק המניות הובילו לתוצאה בלתי צפויה - לחץ גובר על היואן. חברות סיניות הנסחרות בהונג קונג מחלקות מענקי דיבידנד בסכומים חסרי תקדים, שמחייבים המרה של מטבעות היואן למטבעות זרים. מגמה זו, בשילוב עם התחזקות הדולר האמריקאי והחרפת המתיחות בין ארה"ב לסין, מעמידה את קובעי המדיניות בסין בפני דילמה כיצד לשמור על יציבות שוק ההון מבלי לפגוע בכלכלה בטווח הארוך.
המענקים שמעמיקים את הלחץ על המטבע הסיני
חברות סיניות הנסחרות בהונג קונג צפויות לחלק דיבידנדים בגובה 12.9 מיליארד דולר בין ינואר למרץ 2025, שיא חדש לתקופה זו. זאת לאחר שבסוף 2024, המענקים לרבעון הרביעי כבר חצו את רף 16.2 מיליארד דולר – עלייה של 47% בהשוואה לאשתקד, כלומר כ-30 מיליארד דולר בחצי שנה. מגמת העלייה בתשלומים גורמת לדרישה מוגברת למטבעות זרים, מאחר שחברות רבות מרוויחות ביואן אך מחלקות דיבידנדים בדולר הונג קונגי.
השלטונות בסין עודדו בשנים האחרונות חברות להגביר את חלוקת הדיבידנדים כחלק מתוכנית רפורמה כוללת לשוק ההון. מטרת התוכנית, שהושקה באפריל 2024, היא לשפר את הממשל התאגידי ולחזק את האטרקטיביות של החברות למשקיעים. בין החברות הבולטות שמובילות את המגמה נמצאות בנק סין לבניין (אחד מארבעת הבנקים הגדולים בסין), שחילק דיבידנד ביניים לראשונה מאז 2008, וחברת הטלקום China Mobile, שהעלתה את מענק הדיבידנד שלה ב-7% לעומת השנה הקודמת.
- שער הדולר מזנק ב-0.7% ל-3.28; מה הסיבה ומה צופים הכלכלנים?
- שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יואן סיני
חרב הפיפיות של שוק ההון הסיני
למרות היתרונות הכלכליים והמשקיעים הנלהבים, ההשפעה השלילית על היואן ברורה. מטבע זה, שכבר נחלש משמעותית השנה, סובל מלחצים גוברים בשל ההמרות ההמוניות למטבעות זרים למטרת חלוקת דיבידנדים. גורמי הממשל הסיני, שמצד אחד מעודדים את המדיניות החדשה, מוצאים עצמם נאלצים להתמודד עם התוצאות – כולל שחיקה נוספת בערך המטבע שמקשה על יציבות הכלכלה.
ההתחזקות המחודשת של הדולר האמריקאי, לצד מתחים פוליטיים וכלכליים מול ארה"ב, מחמירים את המצב. למרות זאת, מומחים מעריכים כי המגמה להגדלת הדיבידנדים לא תיעצר, בשל החשיבות שייחסו הרשויות לחיזוק אמון המשקיעים בשוק הסיני. ייתכן כי צעדים כמו עידוד כניסת דולרים לכלכלה הסינית ישמשו כפתרון זמני, אך האתגר העמוק יותר של שמירה על איזון בין יציבות המטבע לבין שוק ההון נותר בעינו.
הגדלת הגירעון - 4% מהתמ"ג
הגברת הלחצים על היואן אינה מתקיימת בחלל ריק, אלא על רקע מהלכים כלכליים רחבי היקף שמובילה הממשלה הסינית. כחלק ממאמציה לתמוך בצמיחה הכלכלית, הודיעה לאחרונה סין על הגדלת הגירעון התקציבי לשיא של 4% מהתמ"ג בשנת 2025. תוספת תקציבית זו, בהיקף של כ-1.3 טריליון יואן, נועדה להתמודד עם האטה בצמיחה הכלכלית שנגרמת ממשבר הנדל"ן, חובות מקומיים כבדים וירידה בביקושים הפנימיים. לצד זאת, האיומים במכסים מוגדלים מצד ארצות הברית, המיועדים להיכנס לתוקף בעתיד, מאיימים להחריף את הקשיים על יצואנים סיניים ועל הכלכלה כולה.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
