משה גפני
צילום: דוברות ועדת הכספים

המס על הרווחים הכלואים התמסמס - הנה המתווה הסופי

ההטבות הגדולות למאיון העליון במשק, תכנוני המס שיהיו עכשיו, הרווח הגדול של רואי החשבון ולמה התגמש האוצר?
רוי שיינמן | (13)

ועדת הכספים אישרה היום את המתווה הסופי לרווחים הכלואים. נתחיל דווקא מהסוף.  אותם גופים שהמס חל עליהן שהם בעצם גופים שמתחמקים (באופן לגיטימי) ממס דרך הקמת חברות ופעילות דרך חברות ושותפויות, ישלמו יותר מס, אבל לא כמו שהיה צריך. כלומר זה בהחלט מעבר למה שהם שילמו עד היום, אבל זה פחות ממה שצריך היה להיות, ואם כבר עושים מהלך - היה מקום שיהיה עד הסוף.

החברות האלו ישלמו מס של 2% על רווחים כלואים או שיחלקו 6% דיבידנד ועליו ישלמו מס. הכוונה של החוק היתה שישלמו-יחלקו את כל הדיבידנד ושיעור מס של 6% זה בדיחה. חוץ מזה יהיו הקלות - אם החברה הפסידה באותה שנה, היא לא תצטרך לשלם מס מלא; המס יהיה רק על רווחיות עודפת, יהיה סכום שמתחתיו לא יחול המס. 

זאת ועוד - מי שיפרק את חברת הארנק יקבל מתנה - מיסוי נמוך לרבות אי תשלום מס רכישה. תחשבו על זה - רכשתם משרד, בתים, ואתם מעבירים את זה עכשיו מהחברה לחשבון הפרטי על שמכם וחסכתם מס רכישה! במקום לשלם בין 5% ל-10%, אתם פטורים ממס רכישה ויהיו הקלות נוספות. האוצר מצפה לקבל בשנה הבאה 9.25 מיליארדי שקלים בזכות המס הזה (וחלוקת הדיבידנדים)  וכ-4.7 מיליארד שקל מדי שנה בשנים הבאות. 

זה סכום יפה, היה צריך להיות הרבה יותר, אבל זה המצוי. נזכיר שרוב רובו של הכום הזה מגיע מהמאיון העליון. זו גם הסיבה שהאוצר נכנע - הלחצים עליו היו גדולים ומדובר במשרדי רואי החשבון, עורכי הדין וראשי המשק.

רואי החשבון הרוויחו מאוד מהמס הזה - מצד אחד הם אומנם נכנסים לתחולת החוק ויצטרכו לשלם מס על רווחים כלואים או לחלק דיבידנדים, אלא שרק מעל רווחיות גבוהה במיוחד והם ידאגו שלא להגיע לרווחיות הזו, ומצד שני - הם מקבלים מבול של עבודה: רבבות חברות צריכות ייעוץ מה לעשות - להתפרק, לשלם מס, לחלק דיבידנדים? הרווח כולו של רואי החשבון. 

למה צריך למסות את הרווחים הכלואים ומה זה בעצם רווחים כלואים?

הצעת החוק החדשה קובעת מודל שיתמרץ חלוקה של רווחים שאינם משמשים ישירות את פעילות החברה, כך שהחברה תישא בעלות של 2% מס בכל שנה על שיעור הרווחים הלא מחולקים של החברה, מעבר לגובה מגן מס של 750 אלף שקל שיינתן לחברות עם פעילות עסקית ממשית.

בדברי ההסבר להצ"ח מצוין כי מודל זה מביא לאיזון בין הצורך למנוע את השימוש בחברות החזקה כחברות ארנק מחד, ומאידך, ברצון שלא לפגוע בחברות המנהלות פעילויות ריאליות ומבצעות השקעות לצורך הגדלה והתרחבות עסקיהן. כן מצוין כי גם על הרווחים שהם מעבר למגן המס יחול שיעור מס מאוד נמוך, כך, עלות זו תהיה גבוהה מספיק בכדי להפוך את השימוש בחברות החזקה לצורך תכנון מס ללא כדאי, אך נמוכה מספיק בכדי לאפשר לחברות שיש להן רצון מיוחד שלא לחלק את הרווחים לשמור אותם בתוך החברה. 

קיראו עוד ב"בארץ"

כדי שלא לפגוע בפעילות התעשייתית, מוצע שלא להכליל בבסיס המס את הרווחים הלא מחולקים שמקורם בהכנסה של מפעל תעשייתי שחלו עליה הטבות לפי חוק עידוד השקעות הון. בנוסף במהלך הדיונים בוועדה חברות תעשייתיות וחברות קבלניות הוחרגו גם הן מהחוק, מתוך רצון למסות רק חברות החזקה.

 

6% של חלוקת דיבידנדים

לנוכח התנגדות המגזר העסקי והחשש מפגיעה בעסקים, הוחלט במהלך הדיונים בהצעת החוק, להוסיף מסלול נוסף להצ"ח לפיו במקרה שהחברה תחלק 6% דיבידנד בשנה, היא לא תדרש לשלם את המס בגובה 2% על כלל רווחיה הצבורים. חברה לבחור מידי שנה את המסלול המועדף עליה.

במהלך הדיונים בוועדה הוכנסו תיקונים שונים לאיזון הצעת החוק ולמניעת פגיעה בפעילות העסקית של החברות במשק, כך הוכנס הסדר שלם הנוגע לפירוק מרצון שבו יינתן פטור ממס רכישה בהעברת נכסים, וכן נקבע בהוראת שעה כי חברה תוכל חלק 5% מהרווחים הצבורים עד נובמבר 2025, במקום חלוקה של 6% בשנת 2026, בנוסף נקבעו הסדרים ביחס לעניין שטרי הון שניתנו לפני תחילת החוק.

בנוסף תינתן הקלה לחברה שהיו לה הפסדים גבוהים בשנת המס, שכן יש טעם כלכלי לחברות כאמור שלא לחלק את הרווחים העודפים שלהן באותה שנה בכדי לוודא שיש להן כרית ביטחון מספיקה לטובת המשך פעילותן. כן נקבע שחברה שמחלקת את הרוב הגדול של רווחיה שאינם משמשים לצורך עסקי בשנת המס לא תשלם את המס החדש על הרווחים הנותרים, ובלבד ששולם מס הכנסה בחלוקת אותם רווחים.

במהלך הדיונים בוועדה הציגו נציגי משרד האוצר כי תכנון המס המבוצע ע"י חברות ארנק משמש רק בעלי הכנסות גבוהות מאוד, וכי החקיקה המוצעת צפויה להתמקד בכ-150 מיליארד שקל שנצברו במהלך השנים ואינם תואמים את מטרת הטבת המס, וגדלים בסדר גודל של כ-13 מיליארד שק מידי שנה, ומסבים לאוצר המדינה הפסדים בגובה זה.

כן הוצג כי המיסוי עוסק בחברות שחלקן בכלכלה זניח, וכי כמות חברות "הארנק" מסך כלל המשק עומד על אחוזים בודדים, וכי הן מהוות 1% מהמחזור הכלכלי ו-1% מאחוז ההוצאה על שכר, כן הוצג כי רוב גביית המס תתבצע מהמאיון העליון: 83% אחוז מהכסף יגיע מהמאיון העליון, ו-99%  אחוז מהכסף בבסיס המס יגיע מהעשירון העליון.

ההצעה המקורית של משרד האוצר כפי שאושרה בממשלה הייתה צפויה להניב הכנסות בשנת 2025 בסך של כ-10 מיליארד שקל, ושל כ-5 מיליארד שקל בטווח הארוך. לאחר העדכונים השונים שנעשו בשיח בין הצדדים ובדיוני הוועדה, הציגו באוצר כי הם צופים כי הצ"ח תניב הכנסה של כ-9.25 מיליארד שקל בשנת 2025 ושל כ-4.35 מיליארד שק בטווח הארוך.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יואב 20/01/2025 00:28
    הגב לתגובה זו
    לצערי המדינה תגרום לחברות קטנות להישאר קטנות אף חברה לא נולדה גדולה עוד מספר שנים נגלה שאין חברות חדשות שצמחו. כל מי שיש לו יכולת בעיקר מהנדסים ומתכננים יוציא את הכסף מישראל עצוב
  • 12.
    חופי 27/12/2024 15:14
    הגב לתגובה זו
    ממש לא . מס עד 6% מההכנסה כאילו חולק דיבידנד דהיינו 35% או 25%
  • 11.
    עושה חשבון 27/12/2024 06:45
    הגב לתגובה זו
    המס הפשוט הוא מס מחזור על הכנסות. הוצאות מתחיל לסבך , הגדרות חו"ל תושב וחברה פותרים 99% מהעשירים .
  • 10.
    גמרו את העסקים הקטני 26/12/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
    עצוב מאד. תגידו שלום לכרית הון שנצברה ונחסכה במשך שנים על ידי עסקים זעירים ומאד יעילים. עכשיו האוצר קורא להם רעילים . הם מתחפשים . למה ? איך יתמודדו במכרזים ? איך יגנו על עצמם במשבר הבא ? מי יעזור להם ? המדינה ? לנצח נישאר קטנים … עצוב מאד. שפכו את המים עם התינוק. אני באמת בטוח שהאוצר לא התכוון , חוב כל כך מסובך , אמרו בוועדה צריך פסיכומטרי 800, אין הוראות ביצוע הכל חפיף מהר מהר מהר. עצוב
  • 9.
    אלקלעי 26/12/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
    כשכספי המס מוזרמים כולם לישיבות של הפרזיטים שלא מתגייסים לצבא ולהתנחלויות המיותרות.
  • 8.
    ZZ 26/12/2024 18:33
    הגב לתגובה זו
    זה מס מטורף, אבסורד, חברה זו חברה. תורידו מס על דיבדנד ימשכו יותר, פשוט מטורף בשוק קפיטליסטי.
  • 7.
    אמונחטאפ 26/12/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    תפסת מרובה לא תפסת
  • 6.
    אליה 26/12/2024 18:10
    הגב לתגובה זו
    כמעט וללא השפעה על עסקים קטנים הכל כסף שחור גם ככה
  • 5.
    מס חולני (ל"ת)
    אני 26/12/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גמרו את העסקים הקטני 26/12/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    עסק קטן הוא לא עבריין, בכתבה לא מספרים לכם שהאוצר כופה חלוקה של כל מה שהעסק הקטן צבר … משאירים כמה פרוטות. העסק הקטן לעולם לא יוכל לצמוח , להשקיע להתקדם, לגוון … הלך הכסף. ואם יהיה משבר או קורונה או מלחמה העסק הקטן גמור. האוצר חיסל את כל העתודות . חוק לא הגיוני . שפכו את המים עם התינוק. בטוח שהאוצר לא התכוון לכך אבל זו התוצאה
  • 3.
    בנצי 26/12/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    רק רואי החשבון ירוויחו עוד בעבור עוד תכנון ...
  • 2.
    T 26/12/2024 16:04
    הגב לתגובה זו
    I want to pay 6 percent Div tax for my stock portfolio Why big companies only?
  • 1.
    שקשוקה 26/12/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    עם טיפש
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.