המניה המועדפת על באפט ולמה הוא הפסיק לקנות אותה ברבעון האחרון
מניית ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B, הציגה לאורך השנים ביצועים שהכו את מדדי השוק המרכזיים כמו ה-S&P 500. לאחרונה, באפט ביצע שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות של החברה, כולל הפחתה ניכרת במניות אפל APPLE , המניה הגדולה ביותר בתיק, והחלטה להפסיק לבצע רכישות עצמיות (רכישה של מניות ברקייר עצמה). מה אפשר ללמוד מההתרחקות של באפט מאפל ומהשינויים האחרים בתיק? לכאורה אפשר להניח שבאפט פחות מאמין בשוק המניות - הוא צמצם דרמטית את ההשקעות במניות ברבעונים האחרונים והצטייד במזומנים.
רק לאחרונה הוא חזר לקנות, בעיקר מניות נפט, אבל לא בסכומים משמעותיים. עם זאת, כשמסתכלים על ההשקעות של באפט בשנים האחרונות מגלים את המניה המועדפת עליו - ברקשייר עצמה שהיא המניה הכי נרכשת בתיק ההשקעות של ברקשייר. לא בטוח שרבעון אחד שבו באפט לא קנה ברקשייר אחרי 6 שנים רצופות שבכל רבעון הוא רכש מניות, מעידות על חוסר אמון במניה. סביר יותר שבאפט פחות מאמין בשוק כולו ורואים זאת על רקע מגמת המימושים ברבעונים האחרונים. באפט יושב על מזומנים ומחכה להזדמנויות, ובינתיים הוא גם מחכה עם המשך השהקעה בברקשייר, אבל סביר להניח שהיא תמשיך להיות המניה המועדפת או בין המועדפות עליו בהמשך - היא פשוט נסחרת בדיסקאונט משמעותי על ערך נכסיה - סדר גודל של 15% מתחת לשוויה הכלכלי כפי שמעריכים האנליסטים.
שינויים במיקוד ההשקעות של ברקשייר האת'וויי
במשך שנים נמנע וורן באפט מהשקעות משמעותיות במניות טכנולוגיה, בטענה כי אינו מבין לחלוטין את המודלים העסקיים של החברות בתחום. עם זאת, ב-2016 חל שינוי כאשר ברקשייר רכשה לראשונה מניות של אפל. השינוי הזה נתפס כנקודת מפנה בתפיסת ההשקעות של באפט, וההשקעה התבררה כאחת המוצלחות ביותר בתולדות החברה.
עכשיו אפל כבר לא אטרקטיבית בעיני באפט כפי שהיה בעבר. במהלך 2024, ברקשייר מכרה כ-87% מהחזקותיה באפל, בטענה כי המכירות נובעות בין היתר משיקולי מס, אבל ברור שמדובר בחוסר אמון במחירה. עם זאת, מאז המימושים, המניה זינקה בכ-20%.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באפט שמאמין בבחינת חברות בהתאם לגישה המסורתית של רווחים והחזר השקעה, מימש את אפל כי ברמה של מכפיל רווח 35-40 היא יקרה מדי לטעמו. מדובר במכפיל רווח כפול מאשר היה בעשור האחרון. .
אפל; קרדיט: טוויטר
המכירות של ברקשייר גם הגיעו על רקע חולשה במכירות האייפונים של אפל במהלך השנה, והתוצאות האחרונות שלה היו מעורבות. ברבעון השלישי דיווחה אפל על רווח למניה של 1.64 דולר, מעט מעל תחזיות האנליסטים שצפו רווח של 1.60 דולר למניה, לצד הכנסות של 94.9 מיליארד דולר, גם הן גבוהות מהצפי של 94.5 מיליארד דולר. בחלוקה לפי תחומים, תחום האייפון רשם הכנסות של 46.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות של 45.3 מיליארד דולר, בעוד שמכירות ה-Mac הגיעו ל-7.74 מיליארד דולר, מתחת לצפי של 7.9 מיליארד דולר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, ברקשייר הפחיתה את אחזקותיה גם במניות אחרות כמו שברון CHEVRON CORP ,T-Mobile T-MOBILE ,ובנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , ונמנעה מרכישות מניות רדומות במהלך הרבעון השלישי של 2024. המהלך האחרון מעיד על גישה זהירה במיוחד, כאשר באפט בוחר להחזיק ברזרבה הגדולה ביותר אי פעם של מזומן וניירות ערך - 325 מיליארד דולר.
הר המזומנים והוויתור על רכישות עצמיות
הצמיחה הדרמטית ברזרבות המזומן של ברקשייר היא אחד האלמנטים המעניינים ביותר בדוחות האחרונים. בניגוד למנהלי השקעות אחרים, באפט מאמין שלמזומן יש תפקיד מרכזי, הוא משמש אותו כמעין "תחמושת" לרכישות גדולות כשהשווקים למטה. במהלך המשבר הכלכלי של 2008 למשל, ברקשייר ניצלה את יתרות המזומן שלה להשקעות במחירים אטרקטיביים, שהניבו תשואות יוצאות דופן. הצטברות רזרבות בסדר גודל כזה עשויה להצביע על כך שבאפט מזהה הזדמנויות דומות בעתיד הקרוב.
המניה שבאפט הכי מאמין בה
רכישה עצמית של מניות (Buybacks), היא כלי מועדף על באפט להחזרת ערך למשקיעים. כך החברה מצמצמת את כמות המניות שבמחזור, מה שמגדיל באופן אורגני את הרווח למניה (EPS). מאז 2018, ברקשייר הוציאה מעל 77 מיליארד דולר על רכישות עצמיות, יותר מכפול מהשקעותיה באפל. במשך 6 שנים, בכל רבעון באפט ביצע רכישה עצמית של מניות, למעט ברבעון האחרון.
וורן באפט; קרדיט: טוויטר
הפסקת הרכישות העצמיות במהלך הרבעון השלישי מרמזת על אפשרות שבאפט חושב שמניית ברקשייר יקרה ביחס לממוצע שלה בעשור האחרון, או שהוא שומר על נזילות גבוהה כהיערכות לתיקון אפשרי בשוק. אבל אין בזה כדי לומר שברקשייר כבר לא מעניינת בתמחור הזה. ייתכן מאוד שמדובר בעצם בהערכה כללית ששוק המניות צפוי לרדת ולכן גם אין טעם לרכוש כעת את מניות ברקשייר.
הכנה לתיקון בשוק או שינוי כיוון אסטרטגי?
באפט ידוע כמשקיע המתמקד בערך, ולאחר עלייה חדה של 25% במדד ה-S&P 500 ב-2024, השוק נראה לו יקר במיוחד. מכפיל הרווח של המדד עומד על 25.7 - גבוה ב-42% מהממוצע ההיסטורי. במקביל, אפל, המניה הגדולה במדד, מציגה הערכת שווי שקרובה לשיאים היסטוריים.
- 4.הוא גם מכר את כל המניות של בטבע, ומאז המניה טסה.... (ל"ת)נו, אז???. 28/12/2024 13:42הגב לתגובה זו
- 3.לרון 26/12/2024 09:32הגב לתגובה זוכדאי שיכנסו לגרף של אנליסט מניות ,שהיא קרן מניות "סולידית",כדי להבין את פעולותיו העכשויות של באפט ואת גובהו של השוק גם בארץ,כי השוק שלנו נגרר אחר ארה"ב ועצתי שאיש לא יתפלא כשיקרה מה שיקרה
- יוסי כ 01/01/2025 14:43הגב לתגובה זולא מובן בכלל מה כתבת
- 2.שי.ע 26/12/2024 09:07הגב לתגובה זוהחברות אם אם מצדיקות את המכפילים.ככה עושה משקיע חכם.
- 1.מרקור 25/12/2024 23:08הגב לתגובה זוהעולם נכנס לעידן ה AI והמחשוב הקוונטי והקריפטו. באפט עשה את שלו. הוא כבר לא רלוונטי לעתיד. מה שהוא משקיע תעשו ההיפך
- א-ב 26/12/2024 08:25הגב לתגובה זוובכל זאת נחשב לגדול המשקיעים. נראה לי שעולם כמנהגו נוהג. זבי חוטם ירוצו אחרי טרנדים חולפים ויקפצו מהשקעה להשקעה ואחרים הסבלניים יראו ערך בהשקעותיהם.
- לרון 26/12/2024 09:16שישרוד עוד 20 שנה לכן זו צוואתו הפיננסית למשקיע הסביר! עד 130במקרה שלו!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
