טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה עולה עד 3% - בוול-סטריט מציגים אופטימיות זהירה להמשך

בברקליס צופים מסירות של 515 אלף רכבים, גבוה מהקונצנזוס בוול-סטריט, אך מציבים מחיר יעד של 270 דולר בלבד - 37% מתחת למחיר המניה הנוכחי

אדיר בן עמי |

האנליסטים בברקליס צופים שיצרנית הרכבים החשמליים TESLA INC תספק 515,000 מכוניות ברבעון הנוכחי - מספר שעובר את הערכות וול סטריט העומדות על 510,000 כלי רכב. אם טסלה אכן תעמוד ביעד, היא תציג צמיחה במסירות ב-2024 לעומת 2023, שנה בה מסרה 1,808,581 רכבים. עם זאת, האנליסטים נשאר זהירים: "עקיפת התחזיות יכולה לשמור על מומנטום חיובי," כותב דן לוי, "אבל השוק מתעלם מדי מהביצועים העסקיים הבסיסיים של החברה."

מתחילת השנה זינקה מניית טסלה ב-69%, ומאז הבחירות בנובמבר - ב-67%. מספרים מרשימים שמצביעים על אמון משקיעים חזק, למרות התנודתיות במניה שאיבדה ביום שישי האחרון 3.5% בניגוד למגמה החיובית בשוק. את האמון הזה אפשר לראות בבירור בשווי השוק: מאז הבחירות הוסיפה המניה כ-170 דולר, מה שתרגם לזינוק של יותר מ-550 מיליארד דולר בשווי החברה. המעניין הוא שכל זה קרה בלי שינויים משמעותיים בפעילות הרכב הבסיסית.

מה שמושך בעיקר את תשומת לב המשקיעים הוא העתיד: תוכנית הרובוטקסי של טסלה, שאמורה להיות מושקת בסוף 2025, מסמנת כיוון חדש ומבטיח עבור החברה. השוק, כך נראה, מהמר בגדול על הצלחת המיזם.

אבל לא כולם משוכנעים לגמרי. לוי כינה את מניית טסלה מניית "מם" - כינוי למניות שמתנהגות בקיצוניות ללא בסיס כלכלי מוצק. הספקנות שלו משתקפת גם במחיר היעד שקבע: 270 דולר למניה. הוא לא לבד: רק 46% מהאנליסטים ממליצים על קנייה, שיעור נמוך מהממוצע של 55% במדד S&P 500. מחיר היעד הממוצע עומד על 296 דולר - הרבה מתחת למחיר הנוכחי של המניה.

 

במבט לאחור

במבט לאחור, 2024 הייתה שנה מאתגרת: בשלושת הרבעונים הראשונים נרשמה ירידה של 7% במסירות לעומת התקופה המקבילה. זה מה שהופך את התחזית של לוי למשמעותית כל כך.

המניה עצמה עברה טלטלות לא פשוטות השנה: משפל של מתחת ל-140 דולר באפריל, דרך שיא היסטורי של 479.86 דולר בדצמבר, ועד לנסיגה של 12% מהשיא.

המבחן האמיתי יהיה ברבעון הראשון של 2025. האם טסלה תצליח לעמוד בתחזית האופטימית של ברקליס? האם המספרים יצדיקו את האמון העצום של המשקיעים? למרות כל סימני השאלה, 2024 כבר מסתמנת כשנת שיא למשקיעי טסלה. נראה שזה התגמול על הסבלנות בתקופות הסוערות.

 

האנליסט שרואה את מניית טסלה ב-700 דולר

פרנק קאפלרי, מייסד CappThesis, הציב לאחרונה יעד שאפתני של 700 דולר למניית טסלה. למרות שציפה למימושי רווחים סביב רמת 400 דולר, קאפלרי מודה: "חשבתי שהגעה ל-400 דולר תביא למימושי רווחים במניה, אבל מסתבר שטעיתי."

קיראו עוד ב"גלובל"

הבסיס לאופטימיות שלו נשען על היסטוריית המניה: זינוק של 1,850% בין 2010 ל-2014, ועלייה מסחררת של 3,500% בין 2019 ל-2021. עם עלייה של 350% מהשפל של 2023, קאפלרי משוכנע שזהו רק תחילתו של גל עליות נוסף.

קאפלרי אינו לבד בתחזיותיו האופטימיות. קייטי סטוקטון מ-Fairlead Strategies צופה שהמניה תחצה את רף ה-500 דולר, ודאגלס בוש מ-ChartSmarter אף מרחיק לכת וחוזה אפשרות להגעה ל-700 דולר עד סוף 2025. שניהם, כמו קאפלרי, מבססים את הערכותיהם על ניתוח טכני של דפוסי מסחר, יותר מאשר על הנתונים הפיננסיים של החברה.

אולם קיים פער משמעותי בין תחזיות אלה לבין עמדת האנליסטים המסורתיים בוול סטריט. מחיר היעד הממוצע שלהם עומד על 277 דולר בלבד - כ-200 דולר מתחת למחיר המניה הנוכחי. אפילו התחזית האופטימית ביותר בוול סטריט, העומדת על 528 דולר, מציעה אפסייד צנוע של 10% בלבד. דן אייבס מ-Wedbush, למשל, העלה את מחיר היעד שלו ל-515 דולר, המשקף אפסייד של 7% בלבד.

 

פספסה את הציפיות לרבעון השלישי

טסלה אמנם הגדילה את המסירות ברבעון השלישי ל-462,890 רכבים, עלייה של 6.4% מהרבעון הקודם, אך נכשלה לעמוד בציפיות השוק שעמדו על כ-470 אלף יחידות.

התחרות בשוק הסיני מכבידה על טסלה, עם יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng שנהנות מתמיכה ממשלתית משמעותית. למרות ש-BYD מסרה פחות רכבים חשמליים מטסלה ברבעון השלישי (כ-443 אלף), החברה הסינית הצליחה להרחיב משמעותית את נוכחותה בשוק ההיברידי, עם זינוק של יותר מ-75% במסירות רכבים היברידיים נטענים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.