צרכנים צעירים
צילום: Getty

הישראלים במסך המגע: הצצה אל הרגלי השימוש בסלולרי

מחקר חדש של פרטנר מגלה את הרגלי הצריכה של הישראלים בסלולר, ואת ההשפעות של המציאות הדיגיטלית על כל גיל וגיל
אביחי טדסה |

קבוצת התקשורת פרטנר מפרסמת לראשונה את "מדד הסלולר של הישראלים" לשנת 2024. המדד צולל עמוק לתוך הרגלי הצריכה בכל הקשור לטלפון הנייד ומגלה איך כל דור מתחבר אחרת לעולם דרך המסך הקטן, במציאות הדיגיטלית המתפתחת במהירות, בה הטלפון הסלולרי הפך למכשיר בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו.

המחקר בוצע על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה וכולל  מדגם ארצי ומייצג של 4,524 משתתפים, שהשיבו על 137 שאלות על החיים הסלולריים שלהם, לצד מדגם ייחודי בקרב 399 בני נוער בגילאי 12-17. 

החיים בדור הסלולר: הרגלי שימוש ומקומו של הסלולר בחיי היומיום

לא תמצאו מישהו שלא מחובר טכנולוגית: 97% מהישראלים בעלי טלפון נייד, ל-87% יש מחשב נייד, טאבלט (54%), מחשב נייח (52%), שעון חכם (45%) וקונסולת משחק (32%). 

הנייד מגבה אותנו: 78% דואגים לגבות את התוכן שלהם, 61% משתמשים באפליקציה לזיהוי שיחות ממספרים לא מוכרים, 35% משתמשים בעוזרים קוליים ו-AI.

מרוויחים יותר? אתם כנראה מחוברים יותר לעבודה מהנייד. 44% מהנשאלים שהם בעלי הכנסה מעל הממוצע, מחוברים ליומן ולמייל של העבודה דרך הנייד. הנתון עומד על 33% מהנשאלים עם הכנסה ממוצעת ועל 25% מהנשאלים עם הכנסה מתחת לממוצע.

הנייד הוא גם קונסולת המשחקים שלנו: 79% מבני 12-17 משחקים בנייד, לעומת 50% בגילאי 50+. לעומת זאת, מבוגרים מבזבזים יותר על גיימינג: 255 שקל היא ההוצאה הממוצעת של בוגרים על משחקים במובייל, מול 160 שקל אצל בני נוער. בזמן שנשים משתמשות יותר באפליקציות קניות, גיימינג הוא השופינג של הגברים. 

44% מהישראלים מאזינים לפודקאסטים בסלולר, כאשר מבוגרים יעדיפו תכני חדשות ובני נוער יעדיפו קומדיה. נשים מאזינות יותר לתוכן בנושא חברה ותרבות, גברים לעסקים ואקטואליה.

קיראו עוד ב"בארץ"

הרשת החברתית המועדפת על בני 35+ היא פייסבוק, בני 18-24 יעדיפו אינסטגרם והנוער מעדיפים יוטיוב, הרבה לפני טיקטוק. הדור הבוגר הוא מעורב יותר, מגיב ועושה הרבה יותר שיתופים. 38% השיבו כי כמעט ולא עורכים תמונה לפני שמעלים לרשת החברתית, 18% עורכים רוב הזמן.

גם בחו"ל נשארים מחוברים: 74% מעדיפים להישאר זמינים מהנייד, 88% מרגישים בטוחים יותר כשהנייד לצידם. אחד מכל ארבעה נהנה יותר מהחופשה כשהוא משתף אותה ברשתות החברתיות. שימושי המובייל העיקריים בחו"ל הם שיחות WhatsApp, צילום וניווט.

72% הצהירו כי הם משתמשים באפליקציות ניווט ברמה שבועית (53% לא מתחילים לנהוג בלי Waze גם כשיודעים את הדרך!), יותר מאפליקציות בנקים (65%), מוסיקה (60%), קופות החולים (40%), קניות (34%), וקורקינטים שיתופיים (7%). 75% מהצעירים משתמשים באפליקציות תחב"צ, לעומת מחצית מהמבוגרים. שליש מדור ה-Y מזמינים אוכל לפחות פעם בשבוע.  

זירת ה- WhatsApp

אם הישראלים היו צריכים לבחור אפליקציה אחת בלבד שתהיה בנייד, 54% היו בוחרים ב- WhatsApp, הרבה לפני Waze (8%), אינסטגרם (6%), ג'ימייל (4%) ושעון מעורר (3%). רוב הישראלים פותחים את היום עם WhatsApp (52%) ורק לאחר מכן מתעדכנים בחדשות ובאינסטגרם. לפני השינה, ההיצמדות ל- WhatsApp עולה עם הגיל. 

הנתונים מציגים כי צעירים מעדיפים להקליט הודעות קוליות, כאשר מבוגרים מעדיפים לבצע שיחות קוליות. מחצית מהישראלים פתחו קבוצה עם עצמם, שיתוף מיקום לגיטימי יותר ככל שאתה צעיר יותר. 63% מקליטים הודעות קוליות עד חצי דקה, כאשר בני נוער שולחים הודעות ארוכות יותר. 40% מקשיבים להודעות קוליות במהירות מוגברת.

21% מהישראלים משתמשים באימוג'י, כאשר ההעדפה ניכרת יותר בקרב צעירים ובקרב אייפוניסטים (27% לעומת 19% באנדרואיד).

מחצית מהישראלים פעילים בעד 10 קבוצות, 9% פעילים ביותר מ-30 קבוצות, כאשר 74% שמים את הקבוצות על השתק! 41% נוהגים למחוק הודעות מה-WhatsApp, 2 מתוך 3 נמנעים מלפתוח הודעות שקיבלו כדי שהצד השני לא יראה שקראו, 45% בודקים מתי מישהו נראה לאחרונה ו-36% ביטלו את תכונת הנראה לאחרונה. רבע מהישראלים ביטלו את סימון הוי הכחול.

הדור שלא יכול בלי? כמה אנחנו באמת תלויים בסלולר

אם היה צריך לוותר על דבר אחד בחיים, 48% לא היו מוכנים לוותר על הטלפון הנייד. 13% לא היו מוותרים על מכונת הכביסה, 11% על הקפה ו-10% על מתוקים. 54% טוענים שלא יוכלו לשרוד יום שלם ללא הנייד, כאשר 60% ירכשו מכשיר חדש תוך 24 שעות במידה ויאבדו את הקודם. את החדשות, רובנו צורכים בעיקר מהנייד (81%).

53% מהישראלים מתחילים להילחץ עוד לפני שהסוללה ירדה ל-20%. בחלוקה למגדר, גברים משתמשים בנייד 5 שעות ביום בממוצע, נשים – 6 שעות. 60% משתמשים בנייד עוד לפני שהם מצחצחים שיניים בבוקר, כאשר עבור 50% הנייד הוא הפעולה האחרונה לפני שהולכים לישון. 10% נרדמים מול המסך! 38% יבדקו עדכונים בנייד אם יתעוררו באמצע הלילה. 70% מתעסקים בנייד בזמן שהם צופים בטלוויזיה.

1 מכל 4 ישראלים שאינם שומרי שבת, מצמצמים זמן עם הסלולר בסופי שבוע, בעיקר כדי להקדיש את הזמן למשפחה. 

המשפחה הסלולרית: הורים, ילדים ומכשיר סלולרי

איזה מספרי טלפון אנחנו זוכרים בעל-פה? בעיקר של ההורים שלנו (67%), של בן/בת הזוג (57%) ושל הבית (35%).

רוב ההורים (61% מהאימהות, 55% מהאבות) מאפשרים לילדים מתחת לגיל 3 להשתמש או לצפות בתוכן בסלולר, אבל יודעים לעצור: 67% מאפשרים עד שעה, רק 8% לא מגבילים בכלל. 1 מכל 10 הורים נותן לילדים טלפון כבר מגיל 4, כאשר הנתון קופץ ל-8 מתוך 10 הורים בגיל 10. כל קהילה והנורמה שלה: במגזר החילוני והערבי, רוב הילדים עם נייד מגיל 7, במגזר הדתי והחרדי – מגיל 12. 37% מההורים רכשו טלפון לילדיהם סביב כיתה א', 5% מההורים ממתינים לגיל 16-18. 2/3 מההורים יגבילו את אופן השימוש של הילדים בנייד, לרוב לעד 3 שעות.

50% מההורים מודאגים מהשימוש של הילדים בנייד, כאשר 44% שולטים מרחוק על הנייד באמצעות אפליקציות שליטה ובקרה. בזמן ש-27% מההורים חושבים שהשימוש בנייד פוגע בהישגים בלימודים, 66% חושבים שהשימוש חיוני בשמירה על קשרים חברתיים. 31% מהילדים מתוודים שמשתמשים בנייד גם בשיעור, 64% צמודים למסך בהפסקות. 

אבל שלא יספרו לנו סיפורים... גם ההורים לא מתנתקים: 87% מודים שהם שקועים בנייד גם עם ילדיהם, בעיקר להתכתבות (60%), חדשות (44%) ועבודה (37%). 

יחסים ונימוסים: קשרים בין אישים ונורמות חברתיות לדור הסלולר

רוב הישראלים נועלים את הנייד שלהם, כאשר בעלי אייפון (91%) קנאים יותר לפרטיותם מאשר בעלי אנדרואיד (78%). כמחצית מהישראלים משתפים את בן/בת הזוג בסיסמא שלהם, שליש שומרים את הסיסמא רק לעצמם. 41% מהנוער שיתפו את הסיסמא עם ההורים.

אל תתקשרו אלי: מחצית מהישראלים מעדיפים לשלוח הודעה, 31% יבחרו בשיחת טלפון ורק 5% בהודעה מוקלטת. ההעדפה לשיחה עולה בגילאים מבוגרים יותר. 85% מתעסקים בנייד בזמן שיחה (התכתבות, רשתות חברתיות, מיילים, שופינג), רק 71% חושבים שזה לגיטימי. 

53% חושבים שלא לגיטימי לדבר בתחבורה ציבורית, כאשר המספר עולה בחדר כושר (79%), במעלית (81%) או בדייט (92%). 31% נוטים לסנן שיחות לעיתים קרובות גם מאנשים שהם מכירים, כאשר נשים מסננות יותר. מבוגרים – מסננים פחות. 

נימוסי וואטסאפ: 11% יוסיפו אדם לקבוצה המונית ללא בקשתו, 21% ישלחו "היי" ככה סתם ללא הקשר, 47% ישלחו הודעה לא דחופה אחרי 22:00, 38% ישלחו אותה לפני 08:00. 57% יפסיקו התכתבות ללא מענה להודעה אחרונה, 66% לא יפתחו הודעה כדי שלא ידעו שראו.

לחתוך קשר בהודעה זה לא רומנטי: 38% חושבים שזה לגיטימי לפני דייט שלישי, כאשר המספר צונח ל-21% אם זה אחרי הדייט השלישי. הלגיטימציה מתגברת אצל נשים וצעירים. ומה לגבי Ghosting (ניתוק חד-צדדי של הקשר ללא הודעה מוקדמת)? הרוב המוחלט נגד וזה חוצה מגדרים ודורות, אך עדיין חוטאים בכך: 30% מהנוער עשו גוסטינג, מבוגרים – 11%.

האיבר שמחוץ לגוף: מה חשוב ומה פחות במכשיר הסלולר

ל-44% מהישראלים יש סמסונג גלקסי, ל-32% אייפון, ל-12% שיאומי ול-10%מותגים אחרים. ל-2% אין סמארטפון כלל!  האייפון פופולארי יותר בקרב צעירים בני 12-34 ונשים, גלקסי בקרב הדור הבוגר בגילאי 35+ וגברים.

חמשת הפרמטרים החשובים בבחירת מכשיר נייד: מחיר (56%), סוללה (46%), נפח (46%), מצלמה (41%) ועמידות לאורך זמן (32%). לבעלי אייפון חשובה המצלמה, לבעלי אנדרואיד – המחיר. חמשת הפרמטרים הכי פחות חשובים: זיהוי פנים (5%), יוקרה (4%), סינון תכנים (4%), גאווה (4%) ומדינת ייצור (2%).

45% מהנשאלים מחוברים לחבילת גלישה דור 5. חמישית מהישראלים בכלל לא יודעים לאיזה דור הם מחוברים. 45% מחליפים נייד כל שנתיים-שלוש.

אסף אביב, סמנכ"ל שיווק ותוכן בפרטנר: "כמה מכם נמצאים עכשיו מול מסך הסלולר? לפי המחקר שלנו, לפחות 81%. הסלולרי מלווה אותנו בכל רגע, משפיע על הדרך בה אנו מתקשרים, צורכים מידע ומשתפים חוויות. בעצם, כולנו חלק מדור הסלולר. כחברת סלולר מועדפת ומובילה שמבינה את הדור שלא יכול בלי, אנחנו גאים לפרסם לראשונה את מדד הסלולר של הישראלים ולהנגיש לכם את הנתונים שכולכם רציתם לדעתם. מסתבר... שאנחנו לא כאלה שונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.