המניות הטובות ביותר השנה - והאם הן הימור או השקעה?
עליות ללא הפסקה במניות המחשוב הקוונטי. מה-9 בדצמבר ועד אמש הן זינקו בבממוצע 150%. ב-9 בדצמבר השיקה גוגל את השבב הקוונטי "Willow" ומאז מנייתה זינקה ב-10%, כשהחברות בתחום קופצות כמעט מדי יום. ה-200% האלו הם הפיניש של השנה, אבל עוד לפני כן מניות הקוונטים זינקו על רקע הערכות שיהיו טריגרים בהמשך. מתחילת השנה הן בזינוק של בין פי 10 לפי 20.
מה-9 בדצמבר זינקו Quantum Computing, Rigetti Computing ו-D-Wave Quantum ב-183%, 146% ו-94% בהתאמה. אף אחד לא יודע איך זה יימשך. המחשוב הקוונטי צפוי להיות מהפכה ענקית, אבל זה ייקח כמה שנים טובות, כנראה שבין 5 שנים ל-10 שנים עד שיגיעו ליישומים משמעותיים, ומעבר לכך - אף אחד לא יודע מי יהיו המנצחות, כשבינתיים מובילות בתחום גוגל ו-IBM. נזכיר כי ברוב המהפכות הקודמות דווקא החלוצים בתחום לא הגיעו להובלה, אלא איבדו את הדרך.
> מחשב על - איך המחשבים הקוונטיים ישנו את חיינו ואיפה ישראל נמצאת במרוץ?
שלוש חברות שזינקו עד פי 20
שלוש החברות הקטנות יחסית Quantum Computing, Rigetti Computing ו-D-Wave Quantum אומנם עם פוטנציאל גדול להמשך, אבל בהינתן הזמן הרב עד ליישום והטלטלות הצפויות בדרך, לצד תחרות שתתפתח, זה נראה כמו הימור יותר מהשקעה. עם זאת, אפשר ללמוד מהעליות של החודש האחרון.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר ללמוד שמי שקנה ביום הדיווח של גוגל, אומנם קנה בעליות, אבל מאז המניות המשיכו לזנק בממוצע ב-100%. כלומר, המהפכה הקוונטית שהיא עדיין בחיתולים מתגבשת בהדרגה גם בוול סטריט. זו לא הודעה אחת חיובית שמזיזה מניות ליום אחד, אלא יש כאן קהל של אוהדים שנכנס בהדרגה, זרם של משקיעים. זה אומר שמשקיעים מבינים את גודל הפוטנציאל ומכניסים כספים.
במצבים כאלו מצד אחד השמיים הן הגבול מצד שני הסיכון הוא עצום. אף אחד לא יודע באמת במה הוא משקיע. יש נתונים, יש שווי שוק ויש הסבר מסוים על תחום הפעילות, אבל זה לא אומר הרבה, כי אנחנו לא באמת יודעים מה המיקוד, הפוטנציאל של כל אחת מהנישות של חברות האלו פועלות בה.
שלוש מניות הקוונטים - נתונים
Quantum Computing: QUANTUM COMPUTING נסחרת ב-2.2 מיליארד דולר, שורפת כ-30 מיליון דולר בשנה. זינקה פי 20 בשנה האחרונה. החברה מתמקדת בטכנולוגיות פוטוניקה ואופטיקה קוונטית. לאחרונה גייסה כ-46 מיליון דולר באמצעות הנפקות מניות. יש לה חוזה משמעותי מול נאס"א.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
Rigetti Computing: RIGETTI COMPUTING נסחרת ב-2.6 מיליאד דולר, שורפת בשנה 60 מיליון דולר. השווי שלה זינק פי 10 בשנה האחרונה. החברה פועלת בתחום המחשבים מבוססי מוליכי-על ומספקת שירותי ענן קוונטי. גייסה לאחרונה 100 מיליון דולר .
D-Wave Quantum: נסחרת ב-1.6 מיליארד דולר, שורפת כ-80 מיליון דולר בשנה. מניית החברה זינקה פי 8 מתחילת השנה. החברה היא הספקית המסחרית ראשונה של מחשבים קוונטיים. גייסה 175 מיליון דולר לצרכים תפעוליים
IBM: מובילה לצד גוגל
IBM, הנחשבת לחלוצה בתחום המחשוב הקוונטי, לא נהנתה מעלייה דומה במניותיה, שירדו ב-4% מאז ההכרזה של גוגל. עם זאת, ההערכות הן כי IBM מפתחת פתרונות קוונטיים מקיפים ומרשימים, כשבמקביל זה אחד התחומים המוצהרים על ידי הנהלתה כמנועי הצמיחה של העתיד.
כך או אחרת, המהפכה הזאת לא מעבר לפינה. יישומים מסחריים הם לא בטווח של השנים הקרובות. בעיות כמו שיעורי שגיאה גבוהים ויציבות הקיוביטים מציבות אתגרים משמעותיים לשחקניות בתחום.
- 1.ההמלצות שלכם 21/12/2024 10:18הגב לתגובה זושיעלו 70% מאז עלו 7% וירדו 8% כל ההמלצות פה לא יתגשמו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
