אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק בדרך לשווי של חצי טריליון דולר

הונו של האדם העשיר בעולם זינק ב-84% מאז בחירת טראמפ; העלייה החדה במניית טסלה והערכת שווי גבוהה ל-SpaceX מניעות את העושר חסר התקדים של המיליארדר שתרם רבע מיליארד דולר לקמפיין הנשיא הנבחר
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טראמפ

הונו של אילון מאסק, המיליארדר הדומיננטי בעולם הטכנולוגיה, נמצא על סף אבן דרך היסטורית. מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ב-5 בנובמבר, הונו של מאסק זינק ב-84% מ-264 מיליארד דולר לשיא של 486 מיליארד דולר ביום שלישי, לפני שירד ל-458 מיליארד דולר בעקבות הירידות החדות בשוק ביום רביעי.

חברת המחקר הניו יורקית Altrata, העוקבת אחר נתוני עשירי העולם, אישרה את מעמדו של מאסק כאדם העשיר בעולם וציינה כי רמת העושר שלו חסרת תקדים בהיסטוריה. מאסק, שתרם לפחות 250 מיליון דולר לקמפיין הנשיאותי של טראמפ דרך שתי קבוצות פוליטיות, נהנה מזינוק של כ-75% במניית טסלה מאז הבחירות. במקביל, הנפקה משנית של מניות SpaceX העריכה את החברה הפרטית בשווי של 350 מיליארד דולר.

 

עסקי החלל והבינה המלאכותית עזרו

עסקת SpaceX מה-10 בדצמבר העלתה את שווי החברה ב-100 מיליארד דולר, מה שהוביל לעלייה מוערכת של 40 מיליארד דולר בהונו של מאסק. בנוסף, חברת הבינה המלאכותית הפרטית שלו, X.ai, גייסה 6 מיליארד דולר מ-97 משקיעים, מה שהעלה את שווייה ליותר מ-40 מיליארד דולר.

השיא הקודם בהונו של מאסק נרשם ב-3 בנובמבר 2021, כשהגיע ל-336 מיליארד דולר. שלושה ימים לאחר מכן, הוא התחייב למכור 10% ממניות טסלה שלו אם משתמשי טוויטר יסכימו לכך, מה שהוביל לירידה של כ-15% במחיר המניה.

בתחילת 2024, הונו של מאסק עמד על 229 מיליארד דולר, והגיע לשפל של 166 מיליארד דולר ב-24 באפריל. עם זאת, החלטה משפטית מה-3 בדצמבר דחתה שוב את חבילת התגמול שלו מ-2018 כמנכ"ל טסלה, שכללה 304 מיליון אופציות למניות טסלה. חבילת האופציות, שאושרה פעמיים על ידי בעלי המניות לאחר שהשופטת מקורמיק ביטלה אותה בינואר, נסחרת כעת בשווי של כ-122 מיליארד דולר. בלומברג לא הסירה את האופציות מחישובי העושר של מאסק מכיוון שצפוי ערעור על ההחלטה המשפטית השנייה.

מדד המיליארדרים של בלומברג מחשב את השווי הנקי על ידי שקלול נכסים ציבוריים, פרטיים ומזומנים. הונו של מאסק כולל אחזקה של 13% בטסלה (ללא אופציות), כ-42% ב-SpaceX, וכ-79% ב-X (לשעבר טוויטר).

הקרבה של מאסק לנשיא הנבחר העניקה למשקיעים ביטחון בנוגע למסלול העסקי של חברותיו, במיוחד טסלה, למרות הבעת הסלידה של טראמפ מרכבים חשמליים וזיכויי מס לרכבים חשמליים. אנליסט בייר, בן קאלו, העלה את מחיר היעד למניית טסלה ל-480 דולר מ-280 דולר, וציין כי "הקשרים של מאסק עם הנשיא הנבחר טראמפ הגבירו את הזרקור על טסלה וזכו לתגובה חיובית ביותר במניה מאז הבחירות."

קיראו עוד ב"גלובל"

השפעתה המלאה של מעורבותו הפוליטית של מאסק על עסקיו והונו טרם התבררה. מוקדם יותר ביום חמישי, הסנטור הרפובליקני ראנד פול העלה את הרעיון שמאסק יכהן כיו"ר בית הנבחרים, תפקיד שלכאורה אינו דורש חברות בקונגרס.

 

המשמעות של מאסק כיו"ר בית הנבחרים

הצעתו המפתיעה של הסנטור למנות את מאסק ליו"ר בית הנבחרים מעלה שאלות מהותיות לגבי עתידה של טסלה. מאסק, שכבר מנהל אימפריה של חברות הכוללת את SpaceX, xAI ו-X, צפוי גם לעמוד בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית בממשל טראמפ הנכנס. תפקיד יו"ר בית הנבחרים, הדורש נוכחות של כחצי שנה בוושינגטון ואחריות על סדר היום הפוליטי, יהיה אתגר משמעותי נוסף בלוח הזמנים העמוס של המיליארדר.

למרות החששות המובנים מאובדן מנכ"ל לתקופות ארוכות, רבים ממשקיעי טסלה עשויים דווקא לתמוך במהלך. מניית החברה כבר נהנית מהקשרים הפוליטיים המתהדקים של מאסק, עם עלייה של 77% מאז בחירתו של טראמפ בתחילת נובמבר. המשקיעים מזהים פוטנציאל משמעותי בקשר המתהדק בין מאסק לנשיא הנבחר, במיוחד בתחום הרכב האוטונומי, שם טסלה מתכננת להשיק שירות רובוטקסי בסוף 2025.

"אפקט X" משחק תפקיד מכריע בתמיכה הפוטנציאלית במהלך. עם 208 מיליון עוקבים ברשת החברתית, רבים מהם תומכים פוליטיים נלהבים ומשקיעים בטסלה, למאסק יש בסיס תמיכה משמעותי. הנתונים מראים כי כ-40% ממניות החברה מוחזקות בידי משקיעים קטנים - כפול מהממוצע בחברות טכנולוגיה גדולות אחרות.

עם זאת, השוק נראה ספקני לגבי התרחיש. דן אייבס, אנליסט בוודבוש, התייחס להצעה כ"תסריט לנטפליקס" יותר מאשר אפשרות מציאותית, למרות שהוא מאמין שלמאסק יהיה תפקיד משמעותי בממשל טראמפ. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עולם מושחת (ל"ת)
    אור 21/12/2024 01:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.