מאסק בדרך לקונגרס? ההצעה שמסעירה את המשקיעים בטסלה
הצעה מפתיעה מהסנאט הרפובליקני מעוררת דיון סוער בוול סטריט כשברקע זינוק של 77% במנית טסלה מאז הבחירות ותמיכה אפשרית מהמשקיעים הקטנים למרות החשש מהשפעה על ניהול החברה
הצעה מפתיעה עלתה הבוקר מכיוונו של הסנאטור הרפובליקני ראנד פול: למנות את אילון מאסק לתפקיד יו"ר בית הנבחרים האמריקאי. "אין דבר שיערער יותר את הביצה הפוליטית מאשר בחירת אילון מאסק", צייץ פול, והוסיף כי "אין דבר בלתי אפשרי".
מבחינה חוקתית, ההצעה אפשרית. כפי שמסביר קרל טוביאס, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת ריצ'מונד, החוקה האמריקאית אינה דורשת שיו"ר בית הנבחרים יהיה חבר קונגרס מכהן. עם זאת, מעולם לא נבחר לתפקיד אדם שאינו חבר בבית הנבחרים.
משמעות דרמטית למשקיעי טסלה
עבור משקיעי טסלה TESLA INC , המשמעות של מינוי שכזה היא דרמטית. מאסק, שכבר מנהל את SpaceX, xAI, X וחברות נוספות, צפוי גם לעמוד בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית בממשל טראמפ הנכנס. תפקיד יו"ר בית הנבחרים יהיה עוד משרה תובענית ברשימה הארוכה. תפקיד יו"ר בית הנבחרים דורש מחויבות משמעותית. בית הנבחרים נמצא במושב במשך כמחצית מהשנה, והיו"ר אחראי על סדר היום בבית וכן על התיאום בין בית הנבחרים, הסנאט והרשות המבצעת.
למרות שאובדן מנכ"ל למשך חצי שנה אינו אופטימלי, ייתכן שחלק מהמשקיעים דווקא יתמכו ברעיון. מניית טסלה נהנתה לאחרונה מהקשרים הפוליטיים של מאסק, עם עלייה של כ-77% מאז הבחירות ב-5 בנובמבר. המשקיעים מצפים כי הקשר המתהדק בין מאסק לנשיא הנבחר טראמפ יטיב עם החברה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים בוול סטריט מתמקדים בעיקר בנושא הרכבים האוטונומיים. טסלה מתכננת להשיק שירות רובוטקסי אוטונומי בסוף 2025, וטראמפ עשוי לקדם מדיניות ורגולציה שיקלו על הפעלת רכבים אוטונומיים ברחבי המדינה.
המשקיעים הקטנים עשויים לתמוך ברעיון
אין להמעיט בחשיבות "אפקט X". למאסק יש כ-208 מיליון עוקבים ברשת החברתית, רבים מהם תומכים בעמדותיו הפוליטיות. חלק ניכר מהם, כולל משפיענים עם מאות אלפי עוקבים, מזדהים כבעלי מניות בטסלה. למשקיעים הקטנים יש קול משמעותי בטסלה. כ-40% מהמניות הזמינות למסחר מוחזקות על ידי משקיעים קטנים, לעומת ממוצע של 20% במניות טכנולוגיה גדולות אחרות, על פי בלומברג.
נתון זה מרמז כי חלק גדול מבעלי המניות של טסלה עשוי לתמוך ברעיון. עם זאת, נראה כי השוק אינו מתייחס להצעה ברצינות. מניית טסלה ירדה ב-1% במסחר היום למחיר של 444.55 דולר, בעוד שמדדי S&P 500 והדאו ג'ונס עלו בכ-0.5%.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דן אייבס, אנליסט בוודבוש, מתייחס להצעה בספקנות. "מאסק ימלא תפקיד משמעותי בבית הלבן, אבל יו"ר בית הנבחרים זה תסריט לנטפליקס ולא מציאות עבור אילון", אומר אייבס, השומר על המלצת "קנייה" למניה עם מחיר יעד של 515 דולר.
הרעיון המפתיע מדגיש את מעמדו יוצא הדופן של מאסק בזירה הציבורית האמריקאית, כמו גם את הטשטוש ההולך וגובר בין עולם העסקים, הטכנולוגיה והפוליטיקה בעידן הנוכחי.
- 1.לרון 20/12/2024 08:31הגב לתגובה זוע"י הקשר בין הון ושלטון,עתה נותר רק היכן הסיכון וזה צריך להעשות לחוד ע"י כל אחד לעצמו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
