sp500
צילום: טוויטר

"רווחי החברות ב-SP 500 צפויים לצמוח השנה ב-9% - ובשנה הבאה ב-15%"

בג'יי פי מורגן אופטימיים לקראת השנים הבאות וצופים צמיחה של 15% ו-13% ברווחי חברות ה-S&P 500 בשנים 2025-2026
רוי שיינמן |

החברות במדד ה-S&P 500 מציגות שיפור בצמיחה ברווחים, מ-0% בשנת 2023 לצמיחה צפויה של כ-9% ב-2024. בג'יי פי מורגן צופים שהצמיחה תמשיך וצופים צמיחה של 15% ברווחי החברות ב-2025 ו-13% ב-2026.

הגורמים העיקריים שהביאו לעליות בשווקים היו שינוי הכיוון במדיניות הריבית של הפד' שהתחילה לרדת, וכמובן גם הבינה המלאכותית שממשיכה לעורר השקעות מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות. ב-2023 ו-2024, הצמיחה ברווחים ניכרה בעיקר בחברות הגדולות המכונות "7 המופלאות", אך בג'יי פי מורגן צופים שהמגמה צפויה להתרחב גם למגזרים נוספים בשוק. 

התחזיות להמשך הדרך מצביעות על גידול רוחבי ברווחים על פני מגזרים רבים יותר. חברות הטכנולוגיה הגדולות צפויות לשמור על קצב צמיחה חזק של כ-20% בשנה, אך הצמיחה במגזרים אחרים צפויה להאיץ ולתרום למגמה הרחבה בשוק. עם זאת, ייתכן שהתחזיות אופטימיות מדי, בעיקר אם צמיחת התוצר בארה"ב תתמתן.

תמריצים כמו קיצוצי מס חברות עשויים לתרום לשוק, אך עלולים להיתקל בקיזוז מסוים בשל חולשה בתוצאות של חברות בינלאומיות ובשל התחזקות הדולר. גם אם תושג צמיחה מתונה של רווחים, התוצאה תלויה בגמישות הכלכלית ובתרומת כלל החברות במדד.

 

תעשיות חדשות מובילות את השוק

ההרכב הפנימי של הרווחים משתנה: בעוד ש"7 המופלאות" ממשיכות לתרום, מגזרים כמו תעשייה, אנרגיה וחומרים חווים כעת התאוששות. הירידה בריביות מעודדת השקעות הוניות, ותתי-מגזרים כמו דיור ותעשיית הסחורות זוכים לתנופה מחודשת. מגזר הפיננסים עשוי ליהנות מביקוש מוגבר להלוואות, כמו גם התאוששות בתחום של הנפקות ומיזוגים.

עם זאת, ייתכנו זעזועים מצד הממשל שעשוי להוביל מדיניות חדשה. המכסים שממשל טראמפ כבר הטיל על מקסיקו, קנדה וסין צפויים להתרחב גם למדינות אחרות ולהביא לתנודיות במחירי הסחורות השונות, ובאופן כללי להשפיע על התעשייה המקומית בארה"ב. לצד זאת, מגמות ארוכות טווח כמו השקעות בבינה מלאכותית, מעבר לאנרגיה ירוקה וגיוון שרשראות האספקה מעניקות רוח גבית חזקה לשוק.

השקעות בתחום הבינה המלאכותית והאנרגיה צפויות להאיץ משמעותית בשנים הקרובות. בג'יי פי מורגן צופים שההשקעות צפויות להגיע ליותר מ-200 מיליארד דולר ב-2025. מגמות אלו תומכות בענפים כמו תשתיות נדל"ן למרכזי נתונים, בנייה, טכנולוגיות קירור וייצור רכיבים חשמליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

התחומים שצפויים להרוויח מהמשך ההשקעות ב-AI; קרדיט: ג'יי פי מורגן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.