מייקל סיילור ביטקוין
צילום: טוויטר

מיקרוסטרטג'י ממשיכה לרכוש ביטקוין ומצטרפת לנאסד"ק

החברה רכשה של 1.5 מיליארד דולר בביטקוין וזינקה 570% מתחילת השנה; החברה ממצבת את עצמה בחזית – אך הסיכונים עוד קיימים
אביחי טדסה |

חברת מיקרוסטרטג'י  MICROSTRATEGY INC CL A ממשיכה לחזק את מעמדה כשחקנית מובילה בתחום הקריפטו. החברה הודיעה השבוע על רכישת ביטקוין נוספת בשווי של 1.5 מיליארד דולר, שנעשתה באמצעות הנפקת מניות. מדובר ברכישה השישית ברציפות בשבועות האחרונים, ובכך עלה היקף החזקות הביטקוין של החברה לכ-45 מיליארד דולר.

הרכישות המתמשכות מצטרפות להודעה על צירוף מניית החברה למדד נאסד"ק 100 ב-23 בדצמבר, צעד המבטא הכרה מוסדית בחברה ובאסטרטגיה השנויה במחלוקת של מייסדה, מייקל סיילור. התווספותה למדד צפויה לעורר ביקוש נוסף למניות החברה, כאשר יותר מ-200 מוצרים פיננסיים עוקבים אחר המדד, וצפויים להזרים כ-2.1 מיליארד דולר למניה.

אסטרטגיה נועזת שממשיכה להשתלם

בין 9 ל-15 בדצמבר רכשה החברה 15,350 מטבעות ביטקוין נוספים במחיר ממוצע של 100,386 דולר למטבע, וזאת לאחר שרכשה 186,780 מטבעות מאז נובמבר. אנליסטים מסכימים כי כל עוד מניות החברה נסחרות בפרמיה על ערכן הנקי, האסטרטגיה שלה להנפקת מניות ושימוש בתמורה לרכישת ביטקוין נותרת משתלמת.

החברה אף הצהירה על כוונתה לגייס 42 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, באמצעות הנפקות מניות וחובות להמרה, לטובת רכישות נוספות של ביטקוין. כבר כיום, מיקרוסטרטג'י חצתה את יעד גיוס המניות שלה לשנת 2025, בעקבות הנפקות שביצעה לאחר הבחירות בארה"ב בנובמבר.

המהלך של החברה משך תשומת לב גם מצד חברות קריפטו אחרות, דוגמת חברת כריית הביטקוין Riot  RIOT BLOCKCHAIN , שרכשה ביטקוין בשווי 67.5 מיליון דולר בשבוע האחרון בעזרת גיוס הון.

הזדמנויות לצד סיכונים

מניית מיקרוסטרטג'י זינקה ביותר מ-570% מתחילת השנה, בעיקר בזכות עליית מחיר הביטקוין, שעמד השבוע על שיא חדש של מעל 106 אלף דולר. עם זאת, האסטרטגיה שלה אינה חפה מסיכונים. בעוד שהחברה צמצמה את החשיפה לסיכון באמצעות מבנה חוב זהיר, ירידה חדה במחיר הביטקוין עשויה עדיין להשפיע משמעותית על מניית החברה.

התלות הגבוהה של החברה במחיר הביטקוין, עלול להרתיע משקיעים מסורתיים המחפשים גיוון בפורטפוליו שלהם. מעבר לכך, הביקורת הציבורית על השימוש במינוף גבוה למימון רכישות הביטקוין עשויה לעורר חשש לגבי היכולת של החברה לעמוד במחויבויותיה אם שוק הקריפטו ייכנס לתקופה ממושכת של ירידות. בנוסף, תחרות מצד חברות אחרות בתחום הקריפטו, שמאמצות אסטרטגיות דומות אך פחות מסוכנות, עשויה להפעיל לחץ על מיקרוסטרטג'י לשנות את המודל העסקי שלה בעתיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.