מבצע ענק: רשות המסים גבתה חובות של יותר מ-194 מיליון שקל במבצע שערכה

המבצע הנרחב נמשך כחודש וגין השאר עוקלו בו 87 כלי רכב של חייבי מס. המבצע התמקד בעיקר בעסקים מענף ההובלות ובמשפיעני רשת, וכלל טיפול ביותר מ-2,100 עוסקים שחובותיהם למע"מ לא שולמו
עוזי גרסטמן | (2)

רשות המסים השלימה החודש מבצע מע"מ ארצי רחב היקף, שבמסגרתו נגבו חובות בסכום כולל של יותר מ-194 מיליון שקל ועוקלו 87 כלי רכב של חייבי מס. המבצע, שנערך בפרישה ארצית, התמקד הן בגביית חובות קיימים והן בביצוע ביקורות ממוקדות בתחומי המשפיענים ברשתות החברתיות וענף ההובלות.

המבצע, שאורגן על ידי משרדי מע"מ ברחבי הארץ ובשיתוף היחידה הארצית לאכיפת הגבייה, כלל טיפול ביותר מ-2,100 עוסקים שחובותיהם למע"מ לא שולמו. לצד פעולות הגבייה, נערכו ביקורות ב-155 עסקים, כשמרביתם (133) פועלים בענף ההובלות, והשאר (22) בענף משפיעני הרשת. במהלך הביקורות נחשפו ממצאים לגבי עבירות מס חמורות.

בעל עסק להובלות השתמש בחשבוניות פיקטיביות במיליוני שקלים צילום: ביזפורטל

אחד המקרים הבולטים שהתגלו במהלך המבצע היה של בעל עסק להובלות מאזור טבריה, שנחשד בשימוש בחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מיליוני שקלים. החשדות כללו גם פתיחת תיק על שם בנו וניכוי חשבוניות כוזבות שקשורות להחזרי בלו על סולר. בעקבות הגילויים, התיק הועבר לחקירה משפטית. מקרה נוסף אירע באזור עכו, שם בעל עסק דרש החזרי מס לא חוקיים בסכום כולל של כ-2.5 מיליון שקל.

גם תחום המשפיענים ברשתות החברתיות נבחן לעומק. כך למשל, משפיענית עם כ-400 אלף עוקבים באינסטגרם, שמפרסמת מוצרים בתחום האוכל והניקיון, נחשדה באי דיווח מלא על הכנסותיה, למרות אורח חייה והיקפי פעילותה. במקרה אחר, משפיען גיימינג, שמחזיק ביותר ממיליון עוקבים בפלטפורמות כמו טיקטוק ויוטיוב, נחשד בדיווח על עסקות בשיעור אפס תוך הסתרת הכנסות משמעותיות.

הפעילות הנרחבת הזו מצטרפת לסדרת מבצעי אכיפה שביצעה רשות המסים בחודשים האחרונים. בין היתר, נערכו מבצעים לאיתור דיווחים כוזבים בתחום הנדל"ן, שבהם התגלו עשרות מקרים של הסתרת הכנסות משכירות. בנוסף, בתל אביב והמרכז התבצעו ביקורות ענפות על בתי עסק בענפי המסחר והשירותים, שבהן נתפסו סכומים גבוהים שלא דווחו כפי שנדרש.

במסגרת המאבק בשימוש בחשבוניות פיקטיביות, הגישה רשות המסים כתבי אישום נגד בעלי עסקים בדרישה להחזרים מרמאים. מבצעי האכיפה, הכוללים גם פעולות חקירה וביקורת בשטח, נהפכו לכלי מרכזי במאמץ הלאומי להילחם בעברייני מס ולשמור על הקופה הציבורית.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סרגיי 16/12/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    גיבורים על העסקים הקטנים. שיעלו את המס לגדולים חבורת פחדנים אינטרסנטים כל הפוליטיקאים הנוכלים האלה. ימין ושמאל כאחד.
  • 1.
    שרמוטות 16/12/2024 19:47
    הגב לתגובה זו
    מדינה אוכלת חינם המדינה היא הגנבה הגדולה מכולם כל בעלי תפקידים הסרק !
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

ביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב המחירים במגמת ירידה בעיקר הודות לירידה בגל גניבות הרכב בעקבות פעילות מוגברת של צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.