וול סטריט
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

הפד צפוי להכריז על הורדת הריבית במהלך השבוע; נייק, מיקרון ופדקס ידווחו על התוצאות לרבעון השלישי
אביחי טדסה |

שבוע המסחר ייפתח מחר בוול סטריט כאשר במוקד החלטת הריבית ביום רביעי. הפדרל ריזרב צפוי להכריז על הפחתת ריבית נוספת ברבע אחוז, לטווח של 4.25%-4.50%. צעד המשקף את מצב הצמיחה והאינפלציה בארה"ב, אך הורדת הריבית הבאה לא צפויה לפני חודש מרץ. ההפסקה בין ההפחתות נועדה לאפשר לפד לבחון את מצב הכלכלה ואת ההשפעות של המדיניות הנוכחית.

 

היום ב18:00 וובינר תכנון פיננסי בצל מלחמה וסוף שנת המס - כנסו עכשיו

השווקים הפיננסיים מעריכים בסבירות של כמעט 100% כי הפדרל ריזרב יכריז על הורדת ריבית שנייה ברציפות בישיבתו הקרובה ב-17-18 בדצמבר, למרות הנתונים היחסית מאכזבים על האינפלציה שפורסמו לאחרונה. נראה כי בכירי הבנק המרכזי האמריקאי מתמקדים בתמונה הרחבה של הכלכלה, ולא בנתון הבודד של חודש נובמבר, שבו נרשמה עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן.

הרטוריקה של בכירי הפד בשבועות האחרונים מחזקת את ההערכות להורדת ריבית. נשיאת הפד בסן פרנסיסקו, מרי דאלי, הדגישה לאחרונה כי המדיניות המוניטרית אינה צריכה להיות הדוקה כבעבר. מצב הכלכלה האמריקאית כיום שונה מהותית מהתקופה שבה העלה הפד את הריבית לרמה של 5.25%-5.50%. שוק העבודה התמתן, והאינפלציה, למרות העלייה האחרונה, נמוכה משמעותית מרמות השיא.

 

הריבית בארה"ב צפויה לרדת בשנה הקרובה יותר מציפיות השווקים

אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב: "האינפלציה בארה"ב מתמתנת. אינפלציית השירותים ירדה לקצב שנתי של 4.5% בנובמבר לעומת 4.7% באוקטובר. אינפלציית השירותים ללא דיור ירדה מ-4.5% ל-4.1%. למעשה, האינפלציה ללא סעיף הדיור כבר די הרבה זמן נמצאת מתחת ל-2% (עומדת כעת על 1.6%), כאשר האינפלציה של סעיף הדיור יורדת בהדרגה ובאיטיות בגלל שיטת המדידה.

ה-FED צפוי להוריד ריבית בפגישתו השבוע ב-0.25%. מעבר להורדה זו, השוק מגלם עוד שתי הורדות בנות 0.25% בשנה הבאה עד לסיום התהליך. אולם, בעיתוי הנוכחי העתיד מעורפל במיוחד. אין גם טעם לחפש תשובות בתחזיות שה-FED יפרסם השבוע. הנעלם הגדול הוא הרפורמות הצפויות של הממשל החדש. בשלב זה ה-FED לא יתחשב בהן בתחזיות מכיוון שאין לו מידע על היקף ועיתוי של הצעדים המתוכננים. 

אנחנו מעריכים שבשנה הקרובה לרפורמות הממשל חדש תהיה השפעה שלילית על הצמיחה והשפעה מוגבלת על האינפלציה".

ב-80% מהמקרים ה-S&P500 רשם עליות בתקופה זו של השנה

ויולטה טודורובה אנליסטית מחקר בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares: "אנחנו נכנסים לשבועיים האחרונים של השנה, ותקופה זו פעמים רבות מביאה עימה "ראלי סנטה קלאוס", כלומר עליות שערים חדות. ההיסטוריה מלמדת כי ב-80% מהמקרים ה-S&P500 רשם עליות בתקופה זו של השנה. 

בעודנו קרבים ל-2025, המגזרים שעשויים להציג ביצועים גבוהים בשנה הבאה הם טכנולוגיה, פיננסים, בריאות, אנרגיות מתחדשות ותעשייה. המגזר המרכזי הוא כמובן מגזר הטכנולוגיה, שצפוי להמשיך לגדול סביב ההתפתחויות בעולמות הבינה המלאכותית, שבבים וסייבר. בתחום הסייבר צפויות השקעות גדולות, על רקע ההתמודדות של ארגונים בפני האיום העולה של סכנות סייבר".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"הביטקוין בצומת, עשוי לפרוץ מעלה או לשבור מטה"

סילביה יבלונסקי מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית בחברת ההשקעות האמריקאית Defiance: "תנועת המחיר התזזיתית של הביטקוין בימים האחרונים, מעידה כי ישנם כמה כוחות שנמצאים כעת בפעולה. מצד אחד, ניכר שישנם מימושי רווח סביב הרמה הפסיכולוגית של 100 אלף דולר, ומנגד ניתן לזהות גל של קונים בכל נסיגה מטה. ייתכן שהמהלך הבא יבוא מכיוונים של המשקיעים המוסדיים, בייחוד אם הסביבה הרגולטורית תתבהר. אם הבנקים המרכזיים ימשיכו בהורדות הריבית, ייתכן שהביטקוין ייצא נשכר בהיותו נכס גידור למול אינפלציה. 

ברמה הטכנית, אם הביטקוין ימשיך להתבסס סביב 100 אלף, הדבר יכול לשמש מקפצה למהלך העולה הבא. מנגד, שבירה מטה עשויה להאיץ את הירידה. אם נראה פריצה מעלה, רמות היעד הבאות עשויות להיות 120-150 אלף דולר. שבירה מטה תסלול את הדרך לאזור 80-85 אלף דולר.

באשר לחברת מיקרוסטרטג'י, ישנן הערכות לפיהן היא צפויה בקרוב להצטרף למדד ה-S&P500. אם אכן כך יקרה הדבר ייתן דחיפה משמעותית למניה, מאחר שהצטרפות למדד תעלה את המניה על הרדאר של עוד משקיעים מוסדיים ותעודות סל".

המדווחות בשבוע הקרוב:

מיקרון MICRON TECHNOLOGY , נייק  NIKE ופדקס  FEDEX צפויות לדווח במהלך השבוע - 

מיקרון תדווח ביום רביעי לאחר המסחר - החברה צפויה לדווח על הכנסות של 8.71 מיליארד דולר, לפי ציפיות האנליסטים, כאשר הצפי הוא לרווח למניה של 1.77 דולר.

נייק תדווח ביום חמישי לאחר המסחר, כאשר האנליסטים מצפים להכנסות של 12.16 מיליארד דולר, לצד רווח למניה של 0.64 דולר. מורגן סטנלי הורידה את מחיר היעד למניה מ-82 ל-80 דולר, תוך שמירה על דירוג "משקל שווה" לקראת פרסום תוצאות הרבעון. הבנק צופה שנייק תציג תוצאות חזקות, אך מדגישה שהשיפור יונע בעיקר מהפחתת הוצאות התפעול והמכירה. בנוסף, האנליסטים מעריכים שהנהלת נייק החדשה תפרסם תחזיות נמוכות מציפיות השוק בנוגע למכירות ולשולי הרווח, במטרה להציב רף שקל לעמוד בו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.