מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
חברת הדירוג מודי'ס הודיעה בשעות האחרונות על הורדת דירוג האשראי של צרפת מ-Aa2 ל-Aa3, בצעד המהווה אזהרה משמעותית לממשלת צרפת ולכלכלה האירופית כולה. הסיבה המרכזית להורדה היא העלייה המתמשכת בחוב הלאומי של צרפת, לצד הערכה כי צעדי הרפורמה האחרונים של הממשלה אינם מספיקים כדי להתמודד עם הלחצים התקציביים הגדלים.
עיתוי הורדת הדירוג אומנם מפתיעה, אבל המצב המתדרדר של הכלכלה הצרפתית אינו חדש: צרפת במשבר כלכלי: מה הוביל אותה לשם ואיך היא מתכוונת לצאת מזה? אינפלציה של 6.3%, חוב לאומי של 3 טריליון אירו ואבטלה גבוהה מאיימים על היציבות הכלכלית; מקרון מתמודד עם התנגדות פוליטית לרפורמות ועם התחזקות הימין הקיצוני.
צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, מתמודדת בשנים האחרונות עם חובות הולכים וגדלים, שהגיעו לכ-112% מהתמ"ג. למרות המאמצים של הממשלה בראשות עמנואל מקרון להטמיע רפורמות מבניות, כמו העלאת גיל הפרישה והפחתת הוצאות ממשלתיות, מודיס העריכה כי קצב ההתקדמות איטי מדי ואינו מספיק כדי להוריד את רמות החוב או לשפר את גמישות התקציב של המדינה.
בנוסף, הסביבה הכלכלית המאופיינת באינפלציה גבוהה ועלייה בריביות מצד הבנק המרכזי האירופי מכבידה על יכולתה של צרפת לשמור על יציבות פיסקלית. מודיס ציינה כי התחזיות לצמיחה נמוכה יותר ב-2024 וב-2025 עלולות להחריף את המצב.
השפעת ההורדה
השפעה על שוק האג"ח: הורדת הדירוג עשויה להעלות את עלויות המימון של צרפת בשוקי החוב, כאשר תשואות אגרות החוב הצרפתיות עשויות לעלות, ובכך להכביד עוד יותר על התקציב הממשלתי.
השלכות לגוש האירו: כמדינה מרכזית בגוש האירו, מצבה הכלכלי של צרפת משפיע על שאר המדינות. הורדת הדירוג עלולה להכביד על האמון בגוש האירו כולו, במיוחד במדינות בעלות חוב גבוה, כמו איטליה וספרד.
בצרפת כבר החלו קולות ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה. האופוזיציה מאשימה את מקרון בכך שאינו מצליח להחזיר את הכלכלה למסלול, בעוד הממשלה טוענת כי ההחלטה של מודיס אינה לוקחת בחשבון את המאמצים לרפורמות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 9.א-ב 15/12/2024 15:41הגב לתגובה זואז מה קורה פה ? מורידים דירוג מטעמים שאינם אנטישמיים בלבד? צרפת מעצמה עולמית ( נחשבת ככזו) בין עשר הכלכלות המובילות בעולם ללא מלחמות ללא הוצאות בטחון ובכל זאת הורידו לה דירוג?... בניגוד מחלט לישראל כלכלה שהיא פחות מ- 20% הכלכלה הצרפתית בסביבה עוינת ועם ממשלה חסרת אחריות מנהלת מלחמה בשבע חזיתות (לא כולל מלחמת הממשלה בעם) מאויימת בטילים מכל עבריה שסועה חברתית , אצלנו זו "טעות" להוריד דירוג...
- 8.הפטרון של לבנון וסוריה, הצחקת אותנו, אתה לא פטרון לעצמך (ל"ת)לואי דה פיני 15/12/2024 14:55הגב לתגובה זו
- 7.דש 15/12/2024 05:14הגב לתגובה זוהחובות העצומים של מדינות העולם לא ניתן לפתרון בדרך הנוכחית ולכן ממשלות יחליפו את המטבעות שלהם במטבעות דיגיטליים ויבטלו את השטרות הקיימים ועל הדרך הם ימציאו חוקים נגד המטבעות הנוכחיים
- ימוטט כלכלות ויתחילמלחמת עולם שלישית (ל"ת)ז 15/12/2024 14:58הגב לתגובה זו
- 6.דירוג צרפת שואף לדירוג מרוקו (ל"ת)אדם חושב 15/12/2024 02:09הגב לתגובה זו
- 5.לא פלא שצרפת וממשלת ספרד מובילות באנטישמיות (ל"ת)רב אבו לוף 15/12/2024 01:27הגב לתגובה זו
- 4.שמקרון מריקון??????? (ל"ת)איל 15/12/2024 00:19הגב לתגובה זו
- 3.צרפת הטיפו לנו מוסר ועכשיו אוכלים אותה חזק.מגיע להם (ל"ת)שי.ע 14/12/2024 21:29הגב לתגובה זו
- 2.אוכלי הצפרדעים 14/12/2024 20:28הגב לתגובה זולקריסה כלכלית
- 1.איזה באסה. חשבו שלרדת על ישראל יתן להם נקודות בונוס (ל"ת)ציני כאן 14/12/2024 19:59הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
