משרדי אדובי
צילום: טוויטר

מניית אדובי מאכזבת: דוחות חזקים, אך תחזיות חלשות ל-2025

?מניית אדובי ירדה בצורה חדה לאחר שהחברה פרסמה תחזיות הכנסות מאכזבות לשנת 2025, אף על פי שדיווחה על דוחות רבעון רביעי טובים מהצפוי.
רוי שיינמן |

אדובי, יצרנית פוטושופ ותוכנות מובילות אחרות, פרסמה הכנסות רבעוניות של 5.61 מיליארד דולר – מעל תחזיות השוק שעמדו על 5.54 מיליארד דולר. גם הרווח למניה, שעמד על 4.81 דולר, הפתיע לטובה מול הצפי של 4.67 דולר. מדובר בגידול לעומת השנה שעברה, אז הרווח למניה עמד על 4.27 דולר בלבד, והכנסותיה הסתכמו ב-5.05 מיליארד דולר.

הקטגוריה הגדולה ביותר של החברה, המדיה הדיגיטלית, הניבה הכנסות של 4.2 מיליארד דולר – עלייה של 12% ביחס לשנה שעברה. עם זאת, התחזיות לשנת 2025 היו פחות מעודדות. אדובי צופה הכנסות בטווח של 23.3 עד 23.6 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים של 23.8 מיליארד דולר. גם התחזיות לרבעון הראשון של 2025 – 5.63 עד 5.68 מיליארד דולר – לא עמדו בציפיות, שהגיעו ל-5.72 מיליארד דולר.

 

תחזית מאכזבת - המניה יורדת 

אף על פי שהדוחות הראו גידול בהכנסות וברווחים, המשקיעים חוששים שהתחזיות לשנת 2025 מסמנות האטה בצמיחה של אדובי, במיוחד לאור תחרות גוברת בשוק הבינה המלאכותית (AI). בעוד שמניות תוכנה אחרות, כמו סיילספורס, נהנו מההתלהבות סביב AI, עם עלייה של 35% השנה, מניית אדובי רשמה ירידה של 7.8% מתחילת 2024. קרנות סל של מניות טכנולוגיה כמו iShares Expanded Tech-Software Sector ETF, זינקו ב-33%.

האנליסטים חוששים כי אדובי אינה מנצלת מספיק את הפוטנציאל של AI. בעוד שאנשי החברה, ובראשם סמנכ"ל הכספים דן דרן, טוענים שהמונטיזציה של AI מתחילה להראות סימנים חיוביים. השוק מצפה ליותר.

באדובי מציינים כי המשתמשים הפעילים החודשיים צמחו ב-25% והגיעו ל-650 מיליון – נתון שמעיד על מעורבות גבוהה מצד הלקוחות. החברה גם הדגישה שהאקוסיסטם שלה נמצא "במקום חזק מתמיד".

אדובי פיתחה כלים מבוססי AI, כמו Adobe Sensei, שמספקים פתרונות לעריכה, עיצוב ואנליטיקה מתקדמת. אלו כלים צומחים, אבל האנליסטים כאמור ציפו ליותר. עם זאת, צריך לזכור שאדובי היא ענקית - החברה מובילה בתחומי המדיה הדיגיטלית עם פלטפורמות כמו Photoshop ו-Illustrator, שמשמשות מיליוני משתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.