לקראת פרידה? אפל מפתחת שבבים שיחליפו את אלה של קוואלקום
לאחר שנים של פיתוח והשקעה של מיליארדי דולרים, אפל APPLE מתכוננת להשיק באביב הקרוב שבבי מודם סלולרי חדש בפיתוח עצמי. השבבים, שיחליפו את אלה של קוואלקום QUALCOMM INC 0.01% במכשירי האייפון העתידיים, יופיעו לראשונה בדגם החדש של iPhone SE, המכשיר הזול ביותר של החברה, שיעודכן לראשונה מאז 2022.
פרויקט זה, שזכה לשם הקוד "Sinope", מסמן מהלך משמעותי באסטרטגיה של אפל להפוך לעצמאית בתחום הרכיבים הטכנולוגיים. המטרה הסופית: להתעלות על הטכנולוגיה של קוואלקום עד שנת 2027. לצד המודם, אפל צפויה לשדרג בהדרגה את השבבים בדגמים הבאים שלה, תוך שילוב פונקציות מתקדמות שייתנו מענה לשווקים הבינלאומיים ולשדרוג חוויית המשתמש.
טים קוק, מנכ"ל אפל; קרדיט: טוויטר
ההגעה לנקודה זו לא הייתה פשוטה. פיתוח המודם נמשך למעלה מחמש שנים, והוא לווה בקשיים טכנולוגיים ואתגרים פנימיים. אבי-טיפוס מוקדמים סבלו מהתחממות יתר, גודל מסורבל וביצועים נמוכים מבחינת יעילות אנרגטית. בנוסף, בתוך החברה עלו חששות שהפיתוח נובע ממניעים אישיים: ניסיון להוכיח עליונות על קוואלקום בעקבות מאבקים משפטיים מתוקשרים.
למה אפל מתחילה עם המכשיר הפשוט והזו ביותר שלה, iPhone SE?
- הענקית ששינתה את חיי כולנו יוצאת להנפקה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מודמים הם רכיב קריטי בתקשורת סלולרית, וכל תקלה עלולה לגרום לניתוקים בשיחות או להתראות שלא יגיעו, בעיות שהן בלתי מתקבלות בדגמים היוקרתיים של אפל שעולים מעל ל-1,000 דולר, זו הסיבה שאפל בחרה להטמיע את השבבים תחילה בדגמים הזולים יותר.
מודם Sinope עדיין אינו מתקדם כמו המודמים העדכניים ביותר של קוואלקום. הוא אינו תומך בטכנולוגיית mmWave, שמאפשרת מהירויות הורדה של עד 10 ג'יגה לשנייה ומשמשת בעיקר בערים מרכזיות. במקום זאת, המודם החדש יסתמך על טכנולוגיית Sub-6, הנפוצה יותר ונמצאת כיום ב-iPhone SE. כמו כן, המודם יתמוך באגרגציה של ארבעה ספקי תקשורת בו-זמנית, בעוד שקוואלקום מציעה תמיכה בשישה ספקים ויותר.
עם זאת, באפל מאמינים שלמודם יש יתרונות שיקנו לו עליונות בעתיד. המודם ישתלב טוב יותר עם המעבדים של אפל, מה שיאפשר חיסכון באנרגיה, איתור רשתות בצורה יעילה יותר ותמיכה משופרת בתכונות לווייניות. בנוסף, המודם יציע ביצועים טובים יותר בתחום ספיגת הקרינה (SAR) בזכות ניהול חכם דרך המעבד המרכזי.
לאפל יש עוד פיתוחים בקנה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אפל לא עוצרת כאן. החברה מתכננת להשיק דור שני של מודמים, תחת שם הקוד "Ganymede", שייכנסו לשימוש במכשירי הדגל כמו iPhone 18 ב-2026. דור זה צפוי לכלול תמיכה בטכנולוגיות מתקדמות יותר כמו mmWave, מהירויות הורדה של 6 ג'יגה לשנייה ותמיכה בשמונה ספקי תקשורת במקביל. בשנת 2027, אפל מתכננת להשיק את הדור השלישי, שנקרא "Prometheus", שעתיד לשלב בין ביצועים משופרים לתכונות בינה מלאכותית ולתמוך בדור הבא של רשתות לווייניות.
בטווח הארוך, החברה בוחנת אפשרות לשלב את המודם והמעבד המרכזי לרכיב אחד, מהלך שיכול לחולל מהפכה בתחום.
מה כל זה אומר לספקי המשנה בתחום?
המעבר זה של אפל פוגע משמעותית בקוואלקום, שכבר קיבלה הורדת המלצה בגללו, כמו גם בחברות נוספות המספקות רכיבים עבור אפל. מנגד, אפל ממשיכה לעבוד עם ברודקום BROADCOM INC ו-Skyworks SKYWORKS SOLUTIONS על רכיבים אחרים כמו מסנני RF, והיא אף האריכה את שיתוף הפעולה עם ברודקום בשנה שעברה.
קוואלקום בדרך החוצה מאפל, ברודקום בינתיים נשארת; קרדיט: טוויטר
המהלך מציב את אפל במרכז שוק הרכיבים הטכנולוגיים, כשהיא משקיעה משאבים רבים במתקני פיתוח בסן דייגו, מינכן ומקומות נוספים בעולם. בין היתר, היא מושכת עובדי הנדסה מוכשרים מקוואלקום כדי להתגבר על אתגרים טכנולוגיים שהשאירו צוותים קודמים.
- 2.רון 07/12/2024 07:38הגב לתגובה זואפל יש,לה אחלה מוצרים, אבל...אבל..... זו חברה שרוצה את כל העוגה בשבילה.... וזה יבוא לה בהפוכה..
- 1.שי.ע 06/12/2024 21:32הגב לתגובה זוכי היא לא יכלוה להמציא משהו חדש יותר? חבל כי שם נמצא כל הכסף הגדול.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
