
מה זה רכב פלאג-אין, ולמה הוא עדיף על חשמלי?
בישראל של 2024, רכבי פלאג-אין הייבריד (Plug-in Hybrid Electric Vehicles - PHEV) נהפכים לשחקן מפתח בשוק הרכב, בעיקר בזכות היכולת שלהם לשלב בין היתרונות של רכב חשמלי לבין הגמישות של מנוע בעירה פנימית. מדובר בפתרון אמצע אידיאלי שמאפשר לנהגים ליהנות מנסיעה חסכונית וידידותית לסביבה בנסיעות קצרות, לצד אפשרות לנסיעות ארוכות ללא דאגה לטווח הנסיעה בשל הצורך להטעין את הסוללה.
רכב פלאג-אין הייבריד משלב שני סוגי מנועים: מנוע חשמלי עם סוללה הניתנת לטעינה משקע חיצוני, ומנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) שיכול לפעול כשהסוללה מתרוקנת. בניגוד לרכב הייבריד רגיל, שמסתמך בעיקר על טעינה עצמית מהבלמים או מנוע הבנזין, רכבי פלאג-אין נטענים כמו כלי רכב חשמליים מלאים.
טויוטה פריוס פלאג-אין צילום: טוויטר
טווח הנסיעה על חשמל בלבד משתנה בין הדגמים, ונע בדרך כלל בין 40 ל-80 ק"מ - טווח שמספיק לרוב הנהגים בנסיעות יומיות עירוניות. שוק הפלאג-אין בישראל מגוון כיום יותר מתמיד, עם דגמים שמציעים שילוב בין ביצועים, מחיר ונוחות. הנה כמה מהדגמים הבולטים:
MG EHS:
אחד הדגמים המובילים בישראל, עם טווח חשמלי של כ-52 ק"מ. מדובר ברכב פנאי שטח מרווח ומאובזר, שמציע מחיר אטרקטיבי של כ-160 אלף שקל - מה שהופך אותו לאחת האופציות הנגישות ביותר בשוק.
קיה נירו PHEV:
גרסת הפלאג-אין של קיה נירו מציעה טווח חשמלי של כ-50 ק"מ וצריכת דלק משולבת מצוינת של בסביבות ליטר ל-60 ק"מ. מחירו מגיע לכ- 170 אלף שקל.
קיה נירו PHEV צילום: טוויטר
וולוו XC60 Recharge:
דגם יוקרה שמתאים למשפחות שמחפשות רכב פנאי מפואר. עם טווח חשמלי של כ-70 ק"מ ומחיר התחלתי של כ-330 אלף שקל, הוא מיועד לשוק הפרימיום.
וולוו XC60 Recharge צילום: טוויטר
טויוטה פריוס פלאג-אין:
דגם זה, שהוא האייקון של רכבי ההייבריד, מציע טכנולוגיה מתקדמת ומחיר תחרותי יחסית של כ-180 אלף שקל.
BYD Tang:
זו הנציגות הסינית ברשימה שלנו, שמשלבת טווח חשמלי של 80 ק"מ, עיצוב מרשים ואבזור מתקדם, עם מחיר של כ-200 אלף שקל.
BYD Tang צילום: טוויטר
היתרונות של פלאג-אין לעומת חשמלי מלא
גמישות בנסיעות ארוכות: בעוד שכלי רכב חשמליים תלויים בתשתית טעינה, רכבי פלאג-אין יכולים לעבור לשימוש במנוע בנזין - מה שמאפשר להם להתאים יותר לנסיעות בינעירוניות וליעדים מרוחקים. עלויות טעינה נמוכות: הסוללה הקטנה יחסית של רכבי פלאג-אין (בין 10 ל-20 קוט"ש) מאפשרת טעינה מהירה וזולה - אפילו משקע ביתי רגיל. צריכת דלק מופחתת: בנסיעות יומיומיות קצרות, ניתן להסתמך על המנוע החשמלי בלבד - מה שמוביל לחיסכון משמעותי בעלויות הדלק. פליטות נמוכות: בנסיעה חשמלית, פליטות המזהמים שואפות לאפס, מה שהופך את הרכבים לידידותיים לסביבה בנסיעות עירוניות.החסרונות של הפלאג-אין
עלות ראשונית גבוהה יותר: המחירים של הדגמים הפופולריים גבוהים בעשרות אחוזים לעומת כלי רכב היברידיים או בנזין רגילים. תלות בהרגלי הנהיגה: האפקטיביות של הרכב תלויה בהרגלי הנהיגה וביכולת הטעינה של הנהג. נהגים שלא טוענים את הסוללה באופן קבוע עלולים לפספס את היתרונות הכלכליים והסביבתיים שלו. רגולציה משתנה: עליית המס על רכבי פלאג-אין בישראל (מ-40% ל-55% ב-2023) עלולה להשפיע על הכדאיות הכלכלית של כלי הרכב האלה בעתיד. על פי נתוני שוק עדכניים, נכון לסוף יוני האחרון, רכבי הפלאג-אין מהווים כ-3.2% בלבד משוק הרכב הישראלי (פחות מ-5,000 מסירות במחצית הראשונה של 2024), לעומת כלי הרכב החשמליים המלאים, שתופסים כיום כ-25% ממנו. עם זאת, מספר הנהגים שבוחרים בפתרון מהסוג הזה עולה בהתמדה, לעומת התחזיות להתקררות של פלח החשמליות, בייחוד על רקע עליית המס על כלי רכב מסוג זה. התשתית של עמדות הטעינה בישראל ממשיכה לצמוח, מה שמאפשר ליותר נהגים ליהנות מהיתרונות של הנסיעה החשמלית. כמו כן, דגמים חדשים של רכבי פלאג-אין, שעתידים להגיע לשוק, מציעים טווחים חשמליים ארוכים יותר, שיכולים להגיע עד 100 ק"מ - מה שיגביר את האטרקטיביות של הפלח הזה. רכבי פלאג-אין הייבריד הם שלב ביניים חשוב במעבר לרכבים חשמליים מלאים, בייחוד לנהגים שמבקשים ליהנות מהיתרונות של תחבורה חשמלית מבלי לוותר על הגמישות של מנוע בנזין. הם מציעים יתרונות כמו חיסכון בדלק, גמישות, ופליטות מופחתות, אבל צריך לקחת בחשבון את המחיר הגבוה יותר והרגולציה המשתנה. עם ההשקעות הגדלות בטכנולוגיות ובתשתיות, נראה שרכבי הפלאג-אין ימשיכו להיות פתרון פופולרי בשנים הקרובות, בייחוד בישראל, שבה האימוץ של טכנולוגיות חדשות מתרחש לרוב בקצב מהיר.- 11.בן 10/12/2024 17:59הגב לתגובה זוהבחירה הכי גרועה
- 10.אחד שמחכה 08/12/2024 21:56הגב לתגובה זוואיך בדיוק כבר קבלתם מחיר עליה שבכלל אין צפי מתי היא תגיע לארץ אם בכלל
- 9.שלומי 07/12/2024 22:15הגב לתגובה זופלג אין גם שווה מבחינת מיבוי כי איןמאםשר לקחת עליו מס נסועה כי אולי נסעת רק עח דלק
- 8.חיים 04/12/2024 12:59הגב לתגובה זוהטוב בעולמות: ביום-יום נוסעים בעיר בכיף על חשמל, ובנסיעות ארוכות מחוץ לעיר המנוע היברידי וחוסכוני בדלק.
- 7.חיים 04/12/2024 11:06הגב לתגובה זוחרטא,כל מנוע בעירה לעולם לא יגבר על יתרונות החשמלי. המוכרים פשוט מתאימים את עצמם למציאות הרכישה שזה היבריד. כעיקרון,חשמלי משאיר אבק לבנזין שמזהם ומסריח ועוד.
- נונ 05/12/2024 21:44הגב לתגובה זוהחשמלי צולה לך את המוח מקרינה מטורפת כשאתה מטעין אותו. תהנה.
- 6.גד 03/12/2024 22:07הגב לתגובה זומנוע בנזין זה נפילה שני מנועים אידיוטי... רק חשמלי קצת שכל
- 5.דוד 03/12/2024 14:53הגב לתגובה זוהם רק לא מספרים שלהטעין את הרכב גם עולה כסף בחשמל של הבית כל 3 ימים בערך
- 4.מיקי 03/12/2024 09:48הגב לתגובה זורכב חשמלי , הברידי, פלאג אין לא נטען עי הבלמים אלא עי העזיבת דבשת התאוצה או בקיצור התנופה שיש לרכב . מערכת הבלימה לא טוענת את המצברים בכלל
- 3.דן 02/12/2024 16:31הגב לתגובה זוהרכבים האלה מאד כבדים אפילו ביחס לחשמלי, ולכן צריכת הדלק שלהם כשהסוללה מתרוקנת מאד גבוהה. אם אתם אנשים של נסיעות ארוכות הייתי חושב פעמיים.
- מיקי 03/12/2024 09:53הגב לתגובה זוכמובן שמשקל הרכב ומספר הנוסעים , עליות , הפעלת המזגן , כל אלו משפעים על טווח הנסיעה וצריכת הדלק , הבדיקות של היצרן נעשות בתנאים אידיאלים.
- ג׳ו דבולה 03/12/2024 09:52הגב לתגובה זויש לי נירו פלאג אין מעולם לא השתמשתי בחשמלי הרכב עושה בנסיעה בין עירונית רגועה משהו כמו 1 ל 22
- 2.טל 02/12/2024 14:06הגב לתגובה זושילוב אולטימטיבי של נסיעה חשמלית עם אפשרות לטווח ענק כשנגמר החשמל. המדינה ביטלה את הטבת המיסוי של פלאג אין ב 2025 ולכן הרגה את הסיגמנט הזה. הכדאיות יבוא ורכישה עם מדיניות מיסוי כזו היא אפסית.
- 1.שהבטריה מתרוקנת הרכב ממשיך כמו היברידי חסכוני או רגיל? (ל"ת)yehuda04 02/12/2024 12:27הגב לתגובה זו
- מיקי 03/12/2024 09:50הגב לתגובה זוהרכב החשמלי לסוגיו , לא אוהב סוללה מתרוקנת , יש רכבים היברידיים שלא יכולים לנסוע אם הסוללה ריקה, מקולקלת
- כמו היברידי (ל"ת)ד 03/12/2024 07:08הגב לתגובה זו
- כמו היברידי חסכוני (ל"ת)NNM 02/12/2024 13:33הגב לתגובה זו
- הרכב עובר לנסיעה על בנזין רגיל (ל"ת)dudu 02/12/2024 13:04הגב לתגובה זו
- yehuda04 02/12/2024 13:16עדיף לו היברידי רגיל

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!
מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.
לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה.
לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.
למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר.
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- התייקרות משמעותית בתעריפי המוניות: נסיעות בין-עירוניות יעלו ב-16% באוגוסט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים.

השכרת רכב באוגוסט - פערי מחירים ופתרונות יצירתיים
לא כולם חייבים להחזיק רכב פרטי בבעלות או בעסקת ליסינג. ציבור גדול משתמש בחכמה בתחבורה ציבורית, ומשתמש ברכב 'פרטי' רק בעת הצורך. עבור קהל גדול זה מציעות חברות ההשכרה פתרונות שימושיים, אבל חיפוש באתרי החברות העלה פערי מחירים משמעותיים. בנוסף לחברות המסורתיות צומחת גם חברת GOTO המציעה פתרונות יצירתיים.
השכרת רכב
חודשי הקיץ, החופש הגדול, יולי ואוגוסט הם לרוב תקופת ה "Vacances" של הישראלים, בדגש על המחצית השניה של אוגוסט. אם ביולי ותחילת אוגוסט עוד יש צהרונים, קייטנות, ועוד המצאות fsh שתשאירו את הקטנטנים בגן בתשלום נוסף, אזי המחצית השניה של אוגוסט היא נטו אתם והילדים.
רווקות ורווקים, זוגות ומשפחות, שלרוב מסתדרים ללא רכב ביומיום, מוצאים את עצמם עם צורך ברכב דווקא בסוף אוגוסט לטובת קפיצה קטנה לצפון או לאילת, וכאן כבר רוצים להיות ניידים וגמישים בתכניות, וזו שעתן הגדולה של חברות ההשכרה.
גם תיירות נכנסת, כרגע בעיקר בעלי זיקה חזקה לארץ, יהודים המתגוררים בחו"ל או ישראלים שעשו רילוקיישן מסיבות שונות, גם הם מוצאים את חודשי הקיץ (והחגים) כעונה המועדפת להגיע לארץ, וחלקם גם צריך רכב מושכר.
השכרת רכב היא פתרון מושלם למי שלא יכול להשאיל רכב מחבר / הורים / משפחה, או למי שרוצה להיות גמיש לחלוטין ללא 'טובות' מאיש.
אבל השכרת רכב היא לא אירוע זול, וטומנת בחובה הוצאות נוספות אם רוצים, כמו עלויות של נהג נוסף, עלויות דלק, מכשירי ניווט אם מישהו מבקש, כסא תינוק ועוד. על מנת לראות כמה עולה השכרת רכב דגמנו את מרבית אתרי החברות השונות הפועלות בתחום, לרבות אתרים האמורים לרכז עבורנו כמה וכמה הצעות.