טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר

מה זה רכב פלאג-אין, ולמה הוא עדיף על חשמלי?

רכבי הפלאג-אין מהווים כיום פחות מ-3.5% משוק הרכב הישראלי, אך מספר הנהגים שבוחרים בהם עולה בהתמדה. השילוב של היתרונות של כלי רכב חשמליים עם מנוע בעירה פנימי - מוביל כנראה לקלף המנצח עבור נהגים. מה חשוב לדעת על רכבי הפלאג-אין - מדריך "ביזפורטל"
עוזי גרסטמן | (19)

בישראל של 2024, רכבי פלאג-אין הייבריד (Plug-in Hybrid Electric Vehicles - PHEV) נהפכים לשחקן מפתח בשוק הרכב, בעיקר בזכות היכולת שלהם לשלב בין היתרונות של רכב חשמלי לבין הגמישות של מנוע בעירה פנימית. מדובר בפתרון אמצע אידיאלי שמאפשר לנהגים ליהנות מנסיעה חסכונית וידידותית לסביבה בנסיעות קצרות, לצד אפשרות לנסיעות ארוכות ללא דאגה לטווח הנסיעה בשל הצורך להטעין את הסוללה.

רכב פלאג-אין הייבריד משלב שני סוגי מנועים: מנוע חשמלי עם סוללה הניתנת לטעינה משקע חיצוני, ומנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) שיכול לפעול כשהסוללה מתרוקנת. בניגוד לרכב הייבריד רגיל, שמסתמך בעיקר על טעינה עצמית מהבלמים או מנוע הבנזין, רכבי פלאג-אין נטענים כמו כלי רכב חשמליים מלאים.

טויוטה פריוס פלאג-אין צילום: טוויטר

טווח הנסיעה על חשמל בלבד משתנה בין הדגמים, ונע בדרך כלל בין 40 ל-80 ק"מ - טווח שמספיק לרוב הנהגים בנסיעות יומיות עירוניות. שוק הפלאג-אין בישראל מגוון כיום יותר מתמיד, עם דגמים שמציעים שילוב בין ביצועים, מחיר ונוחות. הנה כמה מהדגמים הבולטים:

MG EHS:

אחד הדגמים המובילים בישראל, עם טווח חשמלי של כ-52 ק"מ. מדובר ברכב פנאי שטח מרווח ומאובזר, שמציע מחיר אטרקטיבי של כ-160 אלף שקל - מה שהופך אותו לאחת האופציות הנגישות ביותר בשוק.

קיה נירו PHEV:

גרסת הפלאג-אין של קיה נירו מציעה טווח חשמלי של כ-50 ק"מ וצריכת דלק משולבת מצוינת של בסביבות ליטר ל-60 ק"מ. מחירו מגיע לכ- 170 אלף שקל.

קיה נירו PHEV צילום: טוויטר

וולוו XC60 Recharge:

דגם יוקרה שמתאים למשפחות שמחפשות רכב פנאי מפואר. עם טווח חשמלי של כ-70 ק"מ ומחיר התחלתי של כ-330 אלף שקל, הוא מיועד לשוק הפרימיום.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

וולוו XC60 Recharge צילום: טוויטר

טויוטה פריוס פלאג-אין:

דגם זה, שהוא האייקון של רכבי ההייבריד, מציע טכנולוגיה מתקדמת ומחיר תחרותי יחסית של כ-180 אלף שקל.

BYD Tang:

זו הנציגות הסינית ברשימה שלנו, שמשלבת טווח חשמלי של 80 ק"מ, עיצוב מרשים ואבזור מתקדם, עם מחיר של כ-200 אלף שקל.

BYD Tang צילום: טוויטר

 

היתרונות של פלאג-אין לעומת חשמלי מלא

גמישות בנסיעות ארוכות:

בעוד שכלי רכב חשמליים תלויים בתשתית טעינה, רכבי פלאג-אין יכולים לעבור לשימוש במנוע בנזין - מה שמאפשר להם להתאים יותר לנסיעות בינעירוניות וליעדים מרוחקים.

עלויות טעינה נמוכות:

הסוללה הקטנה יחסית של רכבי פלאג-אין (בין 10 ל-20 קוט"ש) מאפשרת טעינה מהירה וזולה - אפילו משקע ביתי רגיל.

צריכת דלק מופחתת:

בנסיעות יומיומיות קצרות, ניתן להסתמך על המנוע החשמלי בלבד - מה שמוביל לחיסכון משמעותי בעלויות הדלק.

פליטות נמוכות:

בנסיעה חשמלית, פליטות המזהמים שואפות לאפס, מה שהופך את הרכבים לידידותיים לסביבה בנסיעות עירוניות.

החסרונות של הפלאג-אין

עלות ראשונית גבוהה יותר:

המחירים של הדגמים הפופולריים גבוהים בעשרות אחוזים לעומת כלי רכב היברידיים או בנזין רגילים.

תלות בהרגלי הנהיגה:

האפקטיביות של הרכב תלויה בהרגלי הנהיגה וביכולת הטעינה של הנהג. נהגים שלא טוענים את הסוללה באופן קבוע עלולים לפספס את היתרונות הכלכליים והסביבתיים שלו.

רגולציה משתנה:

עליית המס על רכבי פלאג-אין בישראל (מ-40% ל-55% ב-2023) עלולה להשפיע על הכדאיות הכלכלית של כלי הרכב האלה בעתיד.

על פי נתוני שוק עדכניים, נכון לסוף יוני האחרון, רכבי הפלאג-אין מהווים כ-3.2% בלבד משוק הרכב הישראלי (פחות מ-5,000 מסירות במחצית הראשונה של 2024), לעומת כלי הרכב החשמליים המלאים, שתופסים כיום כ-25% ממנו. עם זאת, מספר הנהגים שבוחרים בפתרון מהסוג הזה עולה בהתמדה, לעומת התחזיות להתקררות של פלח החשמליות, בייחוד על רקע עליית המס על כלי רכב מסוג זה.

התשתית של עמדות הטעינה בישראל ממשיכה לצמוח, מה שמאפשר ליותר נהגים ליהנות מהיתרונות של הנסיעה החשמלית. כמו כן, דגמים חדשים של רכבי פלאג-אין, שעתידים להגיע לשוק, מציעים טווחים חשמליים ארוכים יותר, שיכולים להגיע עד 100 ק"מ - מה שיגביר את האטרקטיביות של הפלח הזה.

רכבי פלאג-אין הייבריד הם שלב ביניים חשוב במעבר לרכבים חשמליים מלאים, בייחוד לנהגים שמבקשים ליהנות מהיתרונות של תחבורה חשמלית מבלי לוותר על הגמישות של מנוע בנזין. הם מציעים יתרונות כמו חיסכון בדלק, גמישות, ופליטות מופחתות, אבל צריך לקחת בחשבון את המחיר הגבוה יותר והרגולציה המשתנה.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    בן 10/12/2024 17:59
    הגב לתגובה זו
    הבחירה הכי גרועה
  • 10.
    אחד שמחכה 08/12/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    ואיך בדיוק כבר קבלתם מחיר עליה שבכלל אין צפי מתי היא תגיע לארץ אם בכלל
  • 9.
    שלומי 07/12/2024 22:15
    הגב לתגובה זו
    פלג אין גם שווה מבחינת מיבוי כי איןמאםשר לקחת עליו מס נסועה כי אולי נסעת רק עח דלק
  • 8.
    חיים 04/12/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    הטוב בעולמות: ביום-יום נוסעים בעיר בכיף על חשמל, ובנסיעות ארוכות מחוץ לעיר המנוע היברידי וחוסכוני בדלק.
  • 7.
    חיים 04/12/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    חרטא,כל מנוע בעירה לעולם לא יגבר על יתרונות החשמלי. המוכרים פשוט מתאימים את עצמם למציאות הרכישה שזה היבריד. כעיקרון,חשמלי משאיר אבק לבנזין שמזהם ומסריח ועוד.
  • נונ 05/12/2024 21:44
    הגב לתגובה זו
    החשמלי צולה לך את המוח מקרינה מטורפת כשאתה מטעין אותו. תהנה.
  • 6.
    גד 03/12/2024 22:07
    הגב לתגובה זו
    מנוע בנזין זה נפילה שני מנועים אידיוטי... רק חשמלי קצת שכל
  • 5.
    דוד 03/12/2024 14:53
    הגב לתגובה זו
    הם רק לא מספרים שלהטעין את הרכב גם עולה כסף בחשמל של הבית כל 3 ימים בערך
  • 4.
    מיקי 03/12/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי , הברידי, פלאג אין לא נטען עי הבלמים אלא עי העזיבת דבשת התאוצה או בקיצור התנופה שיש לרכב . מערכת הבלימה לא טוענת את המצברים בכלל
  • 3.
    דן 02/12/2024 16:31
    הגב לתגובה זו
    הרכבים האלה מאד כבדים אפילו ביחס לחשמלי, ולכן צריכת הדלק שלהם כשהסוללה מתרוקנת מאד גבוהה. אם אתם אנשים של נסיעות ארוכות הייתי חושב פעמיים.
  • מיקי 03/12/2024 09:53
    הגב לתגובה זו
    כמובן שמשקל הרכב ומספר הנוסעים , עליות , הפעלת המזגן , כל אלו משפעים על טווח הנסיעה וצריכת הדלק , הבדיקות של היצרן נעשות בתנאים אידיאלים.
  • ג׳ו דבולה 03/12/2024 09:52
    הגב לתגובה זו
    יש לי נירו פלאג אין מעולם לא השתמשתי בחשמלי הרכב עושה בנסיעה בין עירונית רגועה משהו כמו 1 ל 22
  • 2.
    טל 02/12/2024 14:06
    הגב לתגובה זו
    שילוב אולטימטיבי של נסיעה חשמלית עם אפשרות לטווח ענק כשנגמר החשמל. המדינה ביטלה את הטבת המיסוי של פלאג אין ב 2025 ולכן הרגה את הסיגמנט הזה. הכדאיות יבוא ורכישה עם מדיניות מיסוי כזו היא אפסית.
  • 1.
    שהבטריה מתרוקנת הרכב ממשיך כמו היברידי חסכוני או רגיל? (ל"ת)
    yehuda04 02/12/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
  • מיקי 03/12/2024 09:50
    הגב לתגובה זו
    הרכב החשמלי לסוגיו , לא אוהב סוללה מתרוקנת , יש רכבים היברידיים שלא יכולים לנסוע אם הסוללה ריקה, מקולקלת
  • כמו היברידי (ל"ת)
    ד 03/12/2024 07:08
    הגב לתגובה זו
  • כמו היברידי חסכוני (ל"ת)
    NNM 02/12/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
  • הרכב עובר לנסיעה על בנזין רגיל (ל"ת)
    dudu 02/12/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
  • yehuda04 02/12/2024 13:16
    עדיף לו היברידי רגיל
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.