בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ
דעה

ההיסטוריה חוזרת: האם ישראל בסכנה לחזור למצב בתחילת שנות האלפיים?

המשק הישראלי אמנם התקדם רבות מתחילת שנות האלפיים ומצבה של ישראל טוב לאין שיעור מהמשבר שפקד את הכלכלה הישראלית לפני 20 שנה, אבל כלל לא ברור שמקבלי ההחלטות הפיקו את הלקחים וערוכים להתמודד עם המשבר הנוכחי
צבי סטפק | (9)

ההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל ידעה, כמו כל משק אחר, עליות ומורדות. מהצנע של שנות ה-50 של המאה הקודמת למיתון של שנות ה-60, להתאוששות בעקבות מלחמת ששת הימים, למיתון של שנות ה-70 בעקבות מלחמת יום הכיפורים. משם למהפך של 1977, שבישר על תחילה סופה של הכלכלה הסוציאליסטית, ואז תוכנית הליברליזציה של שר האוצר דאז, שמחה ארליך. ואז הגיעה האינפלציה התלת-ספרתית של החצי הראשון של שנות ה-80 עד לתוכנית הייצוב של המשק ביולי 1985.

מדוע אני מספר לכם את כל זה? כי ב-1985 המשק הישראלי עמד בפני קריסה של ממש. חסכונות הציבור נחתכו בגלל האינפלציה (ב-1984 היא עמדה על 445%!) ובגלל המפולות בבורסה ב-1983, אבל לא רק חסכונות הציבור איבדו את ערכם. גם "חסכונות" הממשלה – המדינה. יתרות מטבע החוץ ירדו לרמה שהספיקה רק לייבוא של מוצרים חיוניים לפרק זמן של שבועיים!

כל זה היה תוצאה משולבת של גורמים אובייקטיביים – עליית מחיר הנפט בעקבות מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה. אבל גם, וזה העיקר, מדיניות כלכלית שגויה לחלוטין שיסודה בתוכנית הליברליזציה שהוכנה באופן לא יסודי, הופעלה לא בזמן והאיצה את האינפלציה ואת ההידרדרות הכלכלית. אני לא רוצה לומר בכך שאנחנו עומדים לחזור לשם, למה שקרה לפני 45 שנה, אבל מה לגבי האפשרות לחזור את מחצית הדרך – זו שלפני 22 שנה, שנת 2002?

לכל השוואה היסטורית יש לא מעט מגבלות כי גם אם מוצאים דמיון בין מצב עכשווי למצב שהתקיים בעבר, יש לצד זה גם בהכרח לא מעט שוני ברקע ובנסיבות. ההשוואה שאני אנסה לערוך כאן היא בין מה שקורה בישראל של 2024 לישראל של לפני 22 שנה, של שנת 2002. אני מודה, עד היום לא עלה בדעתי לעשות את ההשוואה הזו, אבל כמה מהלכים, חלקם שנכפו עלינו וחלקם שהם פרי מהלכי ידינו זרקו אותי אחורה ועוררו בי את הזיכרונות שלפני 22 שנים.

חזרה לתחילת המילניום

שנת 2002 הייתה אחת השנים הנוראיות של מדינת ישראל מבחינה אנושית וכלכלית. האינתיפאדה השנייה בשיאה. אוטובוסים מתפוצצים ברחבי ישראל, תחושת אי ביטחון משתלטת על אזרחי ישראל, וקצת יותר רחוק מכאן מתארגנת קואליציה למלחמה בעיראק של סדאם חוסיין, הלא היא מלחמת המפרץ השנייה (פברואר 2003).

מבחינה כלכלית, תחזית האוצר לשנת 2002 הייתה אופטימית – צמיחה של 4%, גירעון של 2.2%, וכל זאת אחרי שנה קשה נוספת, 2001. אבל כל ההערכות האופטימיות הללו התבדו ובגדול, במקום צמיחה של 4% קיבלנו 1.1%-, ובמקום גירעון של 2.2% הגענו לגירעון של 3.8% ואינפלציה של 6.5%. הברומטר הטוב ביותר לכישלון של המדיניות הכלכלית היה הדולר שבשלב מסוים נסק והשיק לשער של 5 שקל לדולר, אחרי הרבה שנים של יציבות.

כל מהומת האלוהים הזו השתקפה היטב בשוקי ההון, ובראש ובראשנה באיגרות החוב של ממשלת ישראל. לנוכח האינפלציה הגבוהה מאוד, בנק ישראל נאלץ להעלות את הריבית מ-3.5% בראשית השנה ללא פחות מ-9.1% בסופה, כשמי שמכתיב לו את המהלך האגרסיבי הזה הוא שוק ההון. כתוצאה מכך, איגרות החוב של ממשלת ישראל צנחו. על איגרות חוב שקליות (שחר) לקצת יותר מ-5 שנים ניתן היה לקבל תשואה שנתית של כמעט 12% ועל איגרות החוב הצמודות למדד – קרוב ל-6% בשנה. במקביל, שוק המניות צנח אף הוא, כמובן, כשמדד ת"א 25 ירד בשנה זו ב-27%.

 

כל ההתפתחויות הקשות הללו היו תוצאה משולבת של נסיבות קשות מבחוץ – מיתון עולמי אחרי התפוצצות בועת הדוט קום בארה"ב (מרץ 2000), פיגוע התאומים (ספטמבר 2001) והמתיחות במזרח התיכון. אבל גם של ניהול כושל של המדיניות הכלכלית מבית ובראש ובראשונה – ניהול מדיניות תקציבית שהתבססה על אופטימיות כוזבת ללא שום שולי ביטחון תוך התעלמות מוחלטת עד כדי עצימת עיניים מכל מה שקורה מסביב, או במלים פשוטות – הפקרות תקציבית. הנסיבות היו אמנם קשות, אבל בהחלט ניתן היה למנוע את ההידרדרות הכלכלית המהירה הזו שהייתה תוצאה של טעויות גסות של משרד האוצר, של מקבלי ההחלטות ששקעו בחלומות באספמיה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה?

לכאורה, ולא רק לכאורה, אין מה להשוות את המציאות הכלכלית של 2024 למציאות הכלכלית של 2002. יחס חוב-תוצר שעמד אז על 103% עומד היום על 68%, הדולר שעמד אז, בשיא המשבר, קרוב מאוד ל-5 שקל עומד היום על כ-3.7 שקל. למרות פיחות מה בשער השקל הוא היה אחד מחמשת המטבעות החזקים ביותר כלפי הדולר בשנה האחרונה. במקביל, יתרות בנק ישראל שעמדו אז על 24 מיליארד דולר עומדות כיום על כ-220 מיליארד דולר. שיעור הריבית היום 4.5% הוא חצי משיעור הריבית בשיאה דאז וגם האינפלציה בכל השנים האחרונות היא נמוכה משמעותית מזו שהייתה אז, וזה נכון גם השנה, למרות העלייה בשיעורה.

קיראו עוד ב"בארץ"

בנוסף, הסקטור העסקי בישראל היום הרבה יותר חזק משהיה אז, במידה רבה מאוד תודות לזינוק במשקל של ההייטק במשק ומשקל הייצוא של השירותים חלף מוצרים. וגם המציאות הכלכלית בעולם השתנתה מאוד. אז – מיתון עולמי וכיום פעילות כלכלית ברמה נורמלית. ולא רק המציאות הכלכלית שונה. גם, וכפועל יוצא מכך, גם המציאות של שוק ההון. איגרות החוב של ממשלת ישראל, שקליות ל-10 שנים, גם אחרי הירידה שלהן, נסחרות בפחות מחצי תשואה שנתית לפדיון ממה שהיה אז. איגרות החוב הקונצרניות, שוק שבקושי היה קיים אז, נסחרות במרווחים מצומצמים מאוד מול איגרות החוב הממשלתיות, ברמה שמעוררת פליאה ממש. ושוק המניות, לא רק שלא ירד השנה, אלא עלה, ועלה יפה למרות המלחמה המתמשכת כבר יותר משנה. (יש לכך הסברים שונים אך לא ניכנס אליהם כאן).

אז, אם המציאות הכלכלית והמציאות של שוק ההון היא כל כך שונה, מדוע אני "מתעקש" בכל זאת לעשות את ההשוואה הזו. הסיבה – לצד כל ההבדלים האלה, ובחלקם הם תהומיים, ישנם שני קווי דימיון ו/או החמרה בין המציאות של היום למציאות של אז. הראשון, המציאות הגיאופוליטית שבתוכה מצויה מדינת ישראל החמירה מאוד. יש לנו עניין לא רק עם אינתיפאדה פנימית, שלישית כאן בבית, אלא יש לנו עדיין מלחמה רב זירתית בעקבות המחדל הנורא של ה-7 באוקטובר. זו אמנם מלחמה שבה ישראל מנצחת, ולא – לא ניצחון מוחלט, אבל ישראל מוצאת את עצמה בפרונט של מלחמת המערב בציר הרשע של רוסיה, סין, איראן וצפון קוריאה, וקשה מאוד להעריך לאן זה ייקח אותנו. ומכיוון שכך, ברור שהוצאות הביטחון שגדלו בצורה דרמטית בשנה האחרונה, צפויות ללוות אותנו עוד שנים רבות קדימה באופן כמעט פרמננטי, מה שעתיד לייצר לחץ גדול על התקציב ולפגוע בתקציבים החברתיים החשובים מאוד.

הדמיון השני, שבמידה רבה נגזר מהראשון, ההתנהלות של קברניטי הכלכלה ובראשם משרד האוצר. ב-2002 המדיניות התקציבית הייתה, כאמור, מופרכת ומאוד מסוכנת, אבל כאשר התברר עד כמה היא מופרכת, קברניטי הכלכלה התעשתו ערב קריסה כלכלית, ושר האוצר החדש דאז, בנימין נתניהו, פברואר 2003, מחזיר את הכלכלה הישראלית לאיתנה באמצעות שורת צעדים מאוד ענייניים ומאוד לא פוליטיים של קיצוצים בתקציב וביניהם פגיעה בקצבאות ילדים (מה שיצר לחץ ליציאת חרדים לשוק העבודה). מה שסייע מאוד להתאוששות היה הסיוע האמריקאי שניתן, הניצחון של ארה"ב במערכה בעיראק, שיפור הצמיחה העולמית והיחלשות האינתיפאדה (מבצע "חומת מגן"). כן, זה אותו נתניהו, שמאז שינה את טעמו, עשה אמנם עוד כמה מהלכים כלכליים ראויים ונכונים, אך בעשור האחרון התנהל כמעט אך ורק מתוך שיקולים פוליטיים ויש לו אחריות עצומה למחדל הענק של שילוש מחירי הדירות.

 

למדנו משהו ב-20 שנה האחרונות?

ההתנהלות הכלכלית מזכירה מאוד את מה שהתרחש אז, ב-2002, ובמידה רבה אף מבהילה יותר. זאת, מכיוון שהיא באה על רקע מציאות גיאופוליטית מורכבת הרבה יותר והיא גם נשענת על "חסדי שמיים". הנחות התקציב לשנת 2024 היו בראשיתן אופטימיות למרות שכבר אז היינו בעיצומה של מלחמה בדרום ובצפון. מאז הן ירדו כמה פעמים ומה שכנראה נקבל כשתסתיים השנה זה צמיחה בשיעור 0.4% (הנחת האוצר), גירעון של כ-8.0%, אינפלציה של יותר מ-3% וריבית של 4.5% שלא יורדת. כל זה בניגוד למגמות בעולם וכל זה בפער תהומי מול מה שאמרו לנו בתחילת השנה.

כל אלה מתבטאים היטב גם בשורה של הורדות דירוג, ששר האוצר מיהר לזלזל בהן, אם מחוסר הבנה של המשמעות המתמשכת שלהן, ואם משום שרצה לשדר מסר מזויף של ביטחון. ואגב דירוג, ישנה סכנה שהורדות דירוג נוספות, אם תגענה, תפגע קשות ברמת הפעילות במשק דרך הפגיעה בדירוג של הבנקים וביכולת שלהם להעניק בטחונות לפעילות ישראלית בינלאומית אם זו לא תוכר ע"י בנקים בינלאומיים.

וכך, אנחנו מוצאים את עצמנו במציאות של מלחמה בדרום, מלחמה הרבה יותר עצימה בצפון, מלחמה מול איראן, כאשר התקציב של 2024 לא התחשב בהן באופן נאות, ואפשר היה לעשות זאת הרבה יותר טוב. והנה, בימים אלה מגישים לנו תקציב לשנת 2025, תקציב ערטילאי עם מיליארדים עלומים לכספים קואליציוניים, עם פגיעה קשה בשירותים החברתיים, עם פגיעה קשה במעמד הביניים שהוא עמוד החוסן של החברה הישראלית, עם נטל עצום של מילואים, ומנגד ביטול, כנראה מדומה, של חמישה משרדי ממשלה בלבד שגם לא נוקבים בזהותם, עם שורה של מהלכים שלגמרי לא ברור מהי היתכנותם, תחזית לגירעון של 4.3% שלפי כל הסימנים לא יחזיק מים.

כל זה כשישראל נמצאת בסיטואציה של שמיים כמעט סגורים, בידוד בינלאומי,  סנקציות על משלוחי נשק לישראל ועל התעשייה הביטחונית שלה, תלות גבוהה מאוד בסיוע אמריקאי. ומה שאין בתקציב הזה, זה רפורמות מבניות כמו הגדלת שיעור ההשתתפות של החרדים במשק והשקעה בתשתיות, מעבר לתשתיות שנפגעו במלחמה. אין בו בתקציב מענה לרמת החינוך הירודה, לרמת הפריון הנמוכה ב-30% מהרמה הממוצעת במדינות ה-OECD, למחסור בעובדים, ולא רק שאין בו מענה אלא שהמצב צפוי להחמיר עקב ההקטנה הצפויה בהוצאה האזרחית של הממשלה כשיעור מהתמ"ג לטובת הביטחון על חשבון ההוצאה האזרחית לחינוך, בריאות ורווחה.

נכון, חלק מהמהלכים שהממשלה יוזמת, הם בגדר "הכרח לא יגונה" עקב אילוצי הביטחון לא רק ב-2025 אלא חמש שנים קדימה (הרבה תלוי בוועדת נגל), אבל גם במסגרת האילוצים הקשים ניתן היה לבנות תקציב אחר שהיה מקבל את אמון הציבור ואת אמון השווקים הפיננסיים.

האם אנחנו צפויים לחזור למציאות הכלכלית של 2002? כנראה שלא. למה לא? כי המשק הישראלי, בניגוד לממשלה, כיום הרבה יותר חזק וחסין ממה שהיה לפני 22 שנה, ובוודאי, ממה שהיה לפני 45 שנה.

אז, מדוע אני בכל זאת מוסיף את המילה "כנראה"? כי ישנן שתי תובנות שכדאי מאוד שמקבלי ההחלטות יפנימו. התובנה הראשונה היא שאם יש משהו שאנחנו יכולים ללמוד מההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל הוא, שקבלת החלטות כלכליות לא ענייניות, פוליטיות, אופטימיות מדי וללא ניהול סיכונים מושכל יכולות להביא להידרדרות מהירה מאוד של המשק, ושאחר כך ייקח הרבה זמן לשקם. התובנה השנייה היא שאם המדיניות הכלכלית לא זוכה לאמון השווקים הפיננסיים היא מהר מאוד תתאייד כי השווקים הפיננסיים חזקים מכל שר אוצר ומכל "חסדי שמיים".

ראוי בהקשר זה להזכיר את דברי נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בישיבת הממשלה שדנה בנושא התקציב אודות החשיבות של האמון של השווקים הפיננסיים במקבלי ההחלטות, אמון שהולך ומתערער גם בעקבות מסגרת התקציב ל-2025 ותכניו. אנחנו מצויים בנקודה של או-או. או שמקבלי ההחלטות יתעשתו ויעשו את המהלכים הנכונים, ואז הכלכלה הישראלית תצא מן המיצר, או שחלילה הם ישגו בחזיונות שווא, ואז, ההידרדרות תהיה מאוד מהירה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שם 27/11/2024 18:59
    הגב לתגובה זו
    ההיסטוריה לא חוזרת, העתיד שנכתב בימים אלה הוא של מדינה יהודית ודיקטטורית. הלוואי שיגיע המשיח כבר ויגל אותנו מכל אלה שעשו מהיהדות סחבה לניגוב רצפה בביתם של הקיסרים מקיסריה ובביתם של עוטי הזקנים הנוכלים והשקרנים
  • 6.
    יואב 27/11/2024 17:29
    הגב לתגובה זו
    עם שחיתות , השתמטות ופרזיטיות , עם 12 משרדי ממשלה מיותרים והפיכה משטרית ישראל למדינת עולם שלישי. המוחות והמשקיעים בורחים ונשארים עם רועי הצאן ושואבי המים .
  • 5.
    כלכלן 27/11/2024 16:40
    הגב לתגובה זו
    יתאים שם לרוח המפקד שוקן
  • 4.
    כלכלן 27/11/2024 16:38
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה לפרסם ניתוח פוליטי במסווה של כתבה בעיתון כלכלי. כל הנסיונות הנואלים לתקוף הממשלה בשם הכלכה מחרידים אם למישהו יש ספק לגבי סטפק שיבדוק מי מימן את עמודי השער הראשי בתמיכה ביועמ"שית אגב גם שכסטפק מנסה לנתח כלכלית הוא נכשל - תבדקו ב 10 שנים אחרונות על הירידות הצפויות במחירי הנדל"ן מה שעצוב שישנם אנשים ששים את הכסף אצלו ומאמינים שהוא מנתח כלכלית / מקצועית ולא פוליטית
  • 3.
    מציאותי 27/11/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
    מבשר טובות גם אם לוקח זמן עד שהמשבר מתממש
  • 2.
    אייל 27/11/2024 15:28
    הגב לתגובה זו
    רק לפי שמו של הכותב "צבי סטפק" ידעתי לאיזה כיוון תוביל הכתבה. השמאל רואה רק שחורות ובעל פסימיות יתר , כך הייתם לאורך כל תקופת המלחמה וכן בעת הרפורמה המשפטית שצעקתם דיקטטורה לכל עבר. עדיין לא מבין את כל אלה שהבטיחו לעבור לפורטוגל או גרמניה ועדיין נמצאים פה אם המצב כל כך רע ואולי יהיה רע יותר. פסימיות זו מחלה , אופטמיות זו ברכה והתרופה שהשמאל כל כך זקוק לה.
  • 1.
    דר' דום 27/11/2024 15:03
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה הישראלית היא נגזרת (אופציה) על וול סטריט, בוודאי היום בעידן ההיטק
  • כלכלן 27/11/2024 16:39
    הגב לתגובה זו
    ומה לגבי תחזיות סטפק ב 10שנים אחרונות לא התבדו ????
  • כלכלן בכיר מאוד מאוד 27/11/2024 16:08
    הגב לתגובה זו
    אבל היי מי טען טען שהוא חייב להיות מקצועי ולא לכתוב כתה פוליטית ????
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי