ספינה מספנות ישראל
צילום: רפאל

מספנות ישראל זינקה ב-11% בעקבות הזמנה ממשרד הביטחון; האם זה מספיק?

מספנות ישראל נסחרת ב-2 מיליארד שקל, נהנית מגידול משמעותי בתחום הנמל, צפויה להגדיל פעילות בתחום מוצרי הבנייה דרך החברה הבת - סימנט ומקבלת הזמנות לבניית ספינות קרב ממשרד הביטחון; וגם - שיפור בתוצאות הרבעון השלישי
רוי שיינמן | (4)

מספנות ישראל 2.08% היא אחת מהחברות שצפויות ליהנות מההצטיידות של משרד הביטחון, החברה שנסחרת ב-2 מיליארד שקל מקימה ומשפצת מספנות, לרבות מספנות צבאיות. המדינה בחרה בה לספק מספקנת ומדובר בחוזה מאוד משמעותי.

מספנות פועלת בכמה תחומים נוספים - היא מייבאת מלט וחומרי בנייה, פעילות שנפגעה לאור הירידה בהיקפי הבנייה, אך צפויה להתאושש והיא נותנת שירותי נמל מלאים. הפעילות הזו צפויה לעלות מדרגה בעקבות שינויים רגולטורים. 

קצב הרווחים של החברה ירד בשל ירידה בפעילות בעיקר על רקע המלחמה ל-60-70 מיליון שקל בשנה לעומת רווח של 100 מיליון שקל בשנה הבאה. אבל הצבר בסימן עלייה.

בימים האחרונים דווחה עסקה של משרד הביטחון לייצור ספינות סער חדשות. מספנות ישראל היא זו שתספק את הספינות ומדובר על פי ההערכות בחוזה ענק. היקף החוזה המלא שכולל הצטיידות מלאה לרבות מערכות אלקטרוניות ומערכות לחימה הוא כ-4 מיליארד שקל, על פי ההערכות קרוב לחצי הוא מרכש של מספנות ישראל. 

על פי ההודעה של משרד הביטחון. הוא ירכוש מחברת מספנות ישראל חמש ספינות "רשף" מתקדמות - "אלו יחליפו את צי ספינות ה"נירית" (סער 4.5) הוותיקות, שייצאו משירות לאחר ארבעה עשורים. ייצור הספינות בישראל יספק עבודה למאות עובדים באזור הצפון". מדובר על פרויקט של כמה שנים, והוא צפוי לספק עבודה משמעותית למספנות בשנים האלו.

בעקבות הדיווח זינקה מניית מספנות ישראל ב-11%, אבל לא בטוח שזה מגלם את ההזמנה ואת הפוטנציאל של החברה. כאמור יש במקביל גם חדשות טובות במגזר הנמל. החברה קיבלה לאחרונה אישור לשנע יותר מטענים השנה ובשנה הבאות. במילים אחרות, התחום צפוי לעלות בפעילות. לפי המתווה, בשנת 2024 יועלה רף מגבלת שינוע המטענים מ-5% מהיקף המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת ל-9%. החל משנת 2025 ואילך תוסר המגבלה האמורה לחלוטין. עם זאת, על החברה תמשיך לחול המגבלה המונעת ממנו לשנע מטעני כלי רכב חדשים בייבוא. 

"הסרת המגבלה שהוטלה עלינו עם הקמת הנמל היא בשורה משמעותית וסיומו של משא ומתן שארך שנים רבות", אמר אז צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל. "מהלך זה יוביל להגברת התחרות בנמלי ישראל ויסייע להורדת יוקר המחייה לצרכן הישראלי, לאור ההתייעלות בשיטות וקצבי הטיפול במטענים. נוסיף לפעול בכדי להביא גם להסרתה של המגבלה הנותרת על ייבוא רכבים. מהלכים אלו וההשקעה הנרחבת של הנמל בהקמת הממגורות וחיבור הנמל למסילת הרכבת יאפשרו לנו להעניק שירותים נוספים ללקוחותינו ולהרחיב את היקפי הפעילות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בשיחה עם ביזפורטל אמר שכטרמן עם ההודעה אז לפני כחודשיים: "זה יום מאוד משמח, אנחנו עובדים על הסרת המגבלה הזאת בערך 10 שנים. יש 6 נמלים ש-5 מהם הם פרטיים. זה תהליך שאנחנו עובדים עליו הרבה שנים, יצרנו תחרות. כשמסתכלים על רציף השאלה היא עם איזה טכנולוגיה אתה עובד. בשיטות הפעולה הנוכחיות הגענו כמעט לקצה היכולת. ברגע שהוסרה המגבלה, אנחנו בעצם מתומרצים להביא טכנולוגיות חדשות כי זה מושך גם את כל הנמלים האחרים להשתפר. כרגע למשל אנחנו בעיצומה של השקעה של 300 מיליון שקל - אנחנו מקימים פרויקט מהמודרניים בעולם שיאפשר לפרוק עם טכנולוגיות פחות מזהמות ובקצבי פריקה שיהיו דמיוניים לעומת הקצבים היום. הוא גם יאפשר לפרוק גרעינים ומוצרי גרעינים. גרעינים אלה כל המוצרים היבשים כמו תירס וחיטה למשל, מוצרי גרעינים זה מה שבעלי החיים אוכלים וזה לרוב מגיע בצורה דביקה מה שמקשה על הפריקה. עד היום היה אפשר לפרוק מוצרי גרעינים בעזרת טכנולוגיה ישנה, בפרויקט החדש נוכל לפרוק אותם כאילו זה גרעינים רגילים. זמני הפריקה יקוצרו בערך ב-75% וזה ישפיע על יוקר המחיה".

למה המגבלה הייתה קיימת מלכתחילה?

"בשביל לקבל רישיון להקמת נמל צריך כתב הסמכה. באותה תקופה היו 3 נמלים בישראל שהיו בבעלות ממשלתית, הרפורמה הייתה רק בחיתולים שלה. כתוצאה ממגבלה שהטילה ההסתדרות הוגבלנו לפעילות של 5% מהשינוע בנמלים, זאת בכדי שנוכל לקבל רישיון, ואז ההגבלה נכנסה לכתב ההסמכה. ההצלחה שלנו בפעילות נתנה רוח גבית למדינת ישראל להמשיך את הרפורמה. ב-2013 הפריטו את נמל אילת ובתחילת 2023 הפריטו את נמל חיפה - אנחנו היינו הסנונית הראשונה".

המגזר הנמלי מרכיב מהווה רק 11% מהמחזור, אבל הוא המגזר הכי רווחי (למעט מגזר ההובלה הימית שקטן משמעותית מבחינת מחזור). במחצית הראשונה של השנה הרווחיות הגולמית של המגזר עמדה על 21%, זאת לעומת רווחיות של 11% במגזר המספנה ושל 8% במגזר חומרי הבנייה.

המגזר הנמלי מרכיב בערך רק 11% מהמחזור, למה הוא כל כך משמעותי?

"המגזר הנמלי הוא לא הכי גדול מבחינת מחזור אבל הוא המגזר הכי רווחי. הפעילות הנמלית בסופו של דבר היא פעילות מאוד יציבה עם כמויות גדולות. צריך להשקיע השקעות גדולות בתשתיות בתחום הזה אבל ברגע שמשקיעים הרווחיות היא מאוד גבוהה.

באיזה תחומים נוספים הבאתם חידושים לשוק?

"בנושא המלט לא רק שפרצנו את השוק לתחרות, הכנסנו גם שם טכנולוגיה בכל הנוגע לפריקת מלט. הבאנו אוניות ייעודיות שפורקות מלט באופן עצמאי והגענו למצב שהטכנולוגיה מאפשרת לפרוק מהר יותר ובצורה יעילה יותר. הרציף מבצע תפוקות של פי 3-4 מרציף רגיל. בתחום הברזל - במשך שנים היו פורקים מהאוניה למשאית ומשם למפעלים ומשם היו מפיצים בכל הארץ. אנחנו פורקים את הברזל, מסדרים ברציף לפי מידות ומפיצים לאתרים הסופיים, היום גם הנמלים האחרים עושים את זה. הבאנו את הלוגיסטיקה לקו המים".

המגזר הנמלי רווחי יותר מהמגזרים האחרים והוא הופך לאטרקטיבי יותר עכשיו אחרי הסרת החסמים. הוא יגדל כחלק יחסי מהמחזור?

"כשמסתכלים על המחצית הראשונה של השנה הנוכחית זה קצת אחרת כי יש גם את השפעת המלחמה, מצד שני בנתח שוק גדלנו למרות שהשוק ירד. ברגע שהיקפי הפעילות יחזור אנחנו נהנה מזה. המטרה היא שהמגזר הנמלי יהווה חלק גדול יותר מהפעילות. בשביל להגדיל את הפעילות אנחנו חייבים להכניס טכנולוגיות חדשות, מכיוון שהשטח הוא נתון, השאלה היא איך אנחנו מנצלים אותו"."בזמן שיבואני המלט עוד חיפשו חלופות לטורקיה, אנחנו כבר עבדנו בהיקפים גדולים עם יוון".

 

עדכון:  תוצאות הרבעון השלישי:

ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכ-348.1 מיליון שקל, לעומת כ-301.8 מיליון שקל ברבעון הקודם, וכ-269.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה. הצמיחה בהכנסות ביחס לרבעונים קודמים – בתמיכת התאוששות משמעותית במגזר חומרי הבנייה ובמגזר הנמלי שגם מציגים גידול עקבי ברווחים. ה-EBITDA ברבעון השלישי הסתכם כ-44.7 מיליון שקל והרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם לכ-17.9 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2024 ההכנסות הסתכמו לכ-919.4 מיליון שקל וה-EBITDA הסתכם לכ-122.3 מיליון שקל

 

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "תוצאות הרבעון השלישי משקפות את מגמת השיפור בהיקפי הפעילות שאנו חווים ביחס לרבעונים קודמים, בדגש על מגזר חומרי הבנייה והמגזר הנמלי. שני המגזרים הושפעו באופן ניכר בחודשים הראשונים של מלחמת 'חרבות ברזל', וכעת מציגים התאוששות משמעותית בהכנסות וברווחים שחזרו לאזורי הרמות של טרום המלחמה".

מגזר חומרי הבנייה - במגזר זה בניהולו של מנכ"ל סימנט, אייל הכט, ההכנסות הסתכמו ברבעון השלישי לכ-236.1 מיליון שקל, לעומת כ-185.2 מיליון שקל ברבעון השני, ובהשוואה לכ-256.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רווחי המגזר עלו לכ-26 מיליון שקל (11% מההכנסות), לעומת כ-16.2 מיליון שקל (9% מההכנסות) ברבעון הקודם, ובהשוואה לכ-22.3 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת משיפור ברווחיות פעילויות חדשות.יצוין כי מורגשת התמתנות בעוצמת השפעת המלחמה על ענף הבנייה, וברבעון השלישי של שנת 2024 ניכרה מגמה של התאוששות משמעותית בשוק אספקת חומרי הבניה ביחס לרבעון הראשון והשני של השנה, עקב חזרה הדרגתית לפעילות בחלק מאתרי הבניה בארץ. הכנסות הרבעון השלישי משקפות מגמת עלייה של כ-27% לעומת הרבעון הקודם (רבעון שני של 2024) במגזר חומרי בניה. מבחינת רווחיות ניתן לראות חזרה לרמות הרווחיות של הרבעון המקביל אשתקד (הרבעון שלפני המלחמה).

במגזר הנמל ההכנסות ברבעון השלישי עלו לכ-40.2 מיליון שקל, לעומת כ-35.4 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה לכ-38.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת מגידול בכמות המטענים שנפרקו. רווחי המגזר ברבעון עלו לכ-11.3 מיליון שקל (28% מההכנסות), לעומת כ-10 מיליון שקל (28% מההכנסות) ברבעון השני, ובהשוואה לכ-10.3 מיליון שקל (27% מההכנסות) ברבעון המקביל בשנת 2023.

במגזר המספנה, בניהולו של מנכ"ל המספנה איתן צוקר, ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכ-58.7 מיליון שקל, לעומת כ-64.4 מיליון שקל ברבעון השני, ובהשוואה לכ-82.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023. רווחי המגזר הסתכמו לכ-4.4 מיליון שקל (8% מההכנסות), לעומת כ-5.9 מיליון שקל (כ-9% מההכנסות) ברבעון השני, ובהשוואה לכ-10.5 מיליון שקל (13% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובע מסיום פרויקטים ומסירת כלי שיט. הירידה נובעת כתוצאה מהשלמת פרויקטים ומסירת כלי שייט.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 27/11/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
    חברה מעולה עם תחזית מצוינת לעתיד
  • 3.
    לרון 27/11/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    החודשים שעברו עשתה 37%,עכשיו באים?? כנראה ש"רשף" כבר במחיר!קניתי ומכרתי מס' פעמים בשנה האחרונה וכעת אני מחכה! לא המלצה
  • 2.
    כסף על הרצפה (ל"ת)
    יניב 27/11/2024 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יקרה מידיי - לטעמי (ל"ת)
    אא 27/11/2024 09:28
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.