תכנון מס בסוף שנה - איך הפסדים בניירות ערך יכולים להיות שווים לכם כסף?
תקופה זו, שבה נסגרת שנת המס בישראל, מאפשרת להיערך למקסום הטבות מס באמצעות קיזוז הפסדים מול רווחי הון שחויבו במס במהלך השנה. ניהול נכון של קיזוזי המס עשוי להוביל לחיסכון ניכר, וזאת במיוחד אם הקיזוז מתבצע לפני תום השנה האזרחית, שכן הפסדים לא יוכרו בדיעבד. לפיכך, במידה ונצברו בשנת המס רווחי הון החייבים במס, לרבות רווחים ממכירת מקרקעין (שבח), ניתן לקזזם במהלך שנת המס כנגד הפסדים שנגרמו מהשקעות בניירות ערך בשוק ההון או מהפסדי הון אחרים.
מנגנון קיזוז הפסדים בהתאם לדיני המס בישראל
דיני המס המקומיים מבדילים בין סוגי הפסדים, ובכך יוצרים מנגנון המוכר בשם "שיטת הסלים". ככלל, הפסדים שוטפים מעסק, ניתנים לקיזוז מול כל הכנסה חייבת ממקורות אחרים באותה שנת מס, בעוד שהפסדי הון, שמקורם לדוגמה בהשקעות בניירות ערך, מוגבלים לקיזוז מול רווחי הון בלבד. מנגנון זה מאפשר גמישות מסוימת, לדוגמה, קיזוז הפסדים משוק ההון כנגד רווחי שבח ממקרקעין, ולהפך. עם זאת, יש לשים לב לכך שכל קיזוז מתבצע במסגרת הסל המתאים לו, בהתאם להוראות הדין.קיזוז הפסדים משוק ההון מול רווחי מקרקעין
הפסדי הון מניירות ערך ניתנים לקיזוז גם כנגד רווחים ממקרקעין, כגון רווחי שבח ממכירת דירות להשקעה. חשוב לציין כי גם אם עסקת המקרקעין טרם הושלמה במלואה, למשל אם ההחזקה בנכס טרם נמסרה, ניתן עדיין לבצע את הקיזוז במסגרת שנת המס שבה נחתמה העסקה. בנוסף יצויין כי הפסדי הון משנים קודמות יכולים להתקזז מול רווחי הון שהתקבלו בשנה הנוכחית, וזאת בהתאם לדין בישראל. מאידך, רווחים משנים קודמות אינם ניתנים לקיזוז עם הפסדים שנוצרו בשנים מאוחרות יותר.קיזוז הפסדי הון מול הכנסות פאסיביות (דיבידנדים וריביות)
במקרים מסויימים ניתן לנצל הפסדי הון ממכירת ניירות ערך גם מול הכנסות פאסיביות, כגון דיבידנדים וריביות. הסייג לקיזוז האמור יתקיים כאשר תשלומי הריבית או הדיבידנד מקורם בהכנסה של בעל מניות מהותי בחברה המשלמת את הריבית או הדיבידנד. מגבלה זו, עם זאת, אינה רלוונטית לרוב המשקיעים בניירות ערך סחירים, ולכן מדובר באפשרות משמעותית לניהול חכם של חבות המס. ככלל, ניתן לומר שככלל הפסדים הוניים ניתנים בקיזוז כנגד הכנסות הוניות אחרות, לרבות ריבית ודיבידנד, המתחייבים בשיעור מס של 25% לפני מס יסף.
אופן ניכוי המס במקור עלול להוביל לתשלום מס ביתר
נקודה מהותית שיש להיות מודעים אליה נוגעת למנגנון ניכוי המס במקור, החל על בנקים, בתי השקעות ומערכות מסחר נוספות שבאמצעותן מתבצעות השקעות בניירות ערך. מערכות מסחר אלו פועלות באופן שבו קיזוז הפסדים מתאפשר רק אם ההפסדים נוצרו לפני הרווחים, במקרה של פעילות מסחר באמצעות בנקים, הקיזוז מוגבל לחשבונות המנוהלים באותו סניף בלבד.
לדוגמה, אם במהלך השנה נמכרו מניות ברווח, ולאחר מכן, לקראת סיום השנה, נמכרו מניות נוספות בהפסד, מערכות המס כבר ניכו מס במקור בגין הרווחים שנוצרו מוקדם יותר, מבלי שניתן כל ביטוי להפסדים שנצברו לאחר מכן. מצב זה יוצר חבות מס שאינה משקפת את התוצאה הכלכלית הכוללת ודורש מהמשקיע התערבות יזומה לצורך תיקון חישוב המס.
החזר מס בעקבות אי קיזוז הפסדים מרווחי הון
במקרים שבהם במהלך שנת המס נוכה מס במקור על רווחי הון מניירות ערך, אך במשך השנה נגרמו הפסדי הון שלא קוזזו, המשקיע עשוי להיות זכאי להחזר מס. החזר זה מתאפשר הודות למנגנון הקיזוז, המאפשר להפחית את חבות המס הכוללת על ידי קיזוז הפסדים מול הרווחים שנוצרו באותה השנה.
כדי לממש את הזכות להחזר מס, נדרש להגיש דוח שנתי לרשות המסים, הכולל פירוט מלא של הרווחים, ההפסדים והמס שנוכה במהלך שנת המס. במסגרת הדוח, ניתן לקזז את ההפסדים שנצברו כנגד הרווחים שמהם נוכה המס. לאחר ביצוע הקיזוז, אם מתברר כי נוכה מס ביתר, רשויות המס מחויבות להחזיר לנישום את הסכומים שנגבו מעבר לנדרש.
קיזוז הפסדי הון מניירות ערך זרים
הפסדי הון ממכירת נכסים מחוץ לישראל, כולל ניירות ערך זרים, שאילו היו מניבים רווח היו חייבים במס בישראל ניתנים לקיזוז כנגד רווחי הון. עם זאת, הפסדים אלו יקוזזו תחילה כנגד רווחי הון שמקורם בנכסים מחוץ לישראל, ורק לאחר מכן, אם נותרה יתרת הפסד, ניתן יהיה לקזזם כנגד רווחי הון בישראל.שיקולים נוספים שיש לשקול במימוש הפסדי הון
הפסד הון מהווה "נכס מס" שניתן לקזז מול רווחי הון. משקיעים יכולים לממש הפסדים על ידי מכירה זמנית של ניירות ערך הפסדיים, להכיר בהפסד לצורכי מס, ולרכוש את הניירות מחדש כדי להמשיך באסטרטגיית ההשקעה. יחד עם זאת, בטרם מממשים ניירות ערך שגלום בהם הפסד יש לשקול גם את העלויות הכרוכות במימוש הפסדים לצרכי מס. כאשר מבצעים פעולות כמו מכירה ורכישה מחדש של נייר ערך כדי לממש הפסד, יש להביא בחשבון את עמלות המסחר הנלוות. אם העלויות עולות על התועלת שתושג מהחיסכון במס, ייתכן שעדיף להימנע מהמהלך. נוסף על כך, אם יש צפי לעלייה עתידית בערך הנייר, ייתכן שהמכירה המיידית אינה מהלך נכון מבחינה אסטרטגית.- טראמפ מקשיח עמדות וסקטור האנרגיה המתחדשת צונח בתגובה
- האם חדר כושר וייעוץ פנסיוני הם הוצאות מוכרות למס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.הפסדתי לפני 5 שנים והשנה הרוחתיבבורסה ניתן להתקזזניתן ל (ל"ת)אורן בפט 21/12/2024 23:45הגב לתגובה זו
- אם הגשת דוח שנתי מידי שנה בו דיווחת על ההפסדים (ל"ת)הנביא 22/12/2024 12:45הגב לתגובה זו
- 6.נראה לי טעות 21/12/2024 20:00הגב לתגובה זובניגוד למה שכתוב במאמרניתן למכור מניה בהפסד בסוף השנה ולקבל החזר מס באותה שנהעבור מס שנגבה על מניה שנמכר ברווח בתחילת השנה
- 5.פיקטיבית 21/12/2024 17:48הגב לתגובה זומכירת נייר ורכישתו מיד לאחר מכן ...
- 4.אלי 21/12/2024 17:37הגב לתגובה זוהאם ניתן לקזז הפסדים בני''ע אל מול רווחים מפיקדונות?
- 3.עדיף דירה להשקעה לא במדינת הטילים הזאת (ל"ת)חחח 21/12/2024 15:49הגב לתגובה זו
- 2.פרוגרס 21/12/2024 15:40הגב לתגובה זוממילא כל המס זורם לחרדים
- 1.מיסי 21/12/2024 15:19הגב לתגובה זובעבר זה לא קרה אבל השנה מימשתי וקיבלתי החזר מס במסגרת הפעולה עצמה. חבל שלא מעדכנים את הלקוחות עד שסוף סוף עושים משהו חיובי.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
