מנכ"ל ישראייר: "אם היינו בשנה רגילה, הרווח היה משתפר ב-10 מיליון דולר"
על רקע הימשכות הלחימה שהביאה לביטולים ממושכים של טיסות על ידי החברות הזרות, ישראייר דיווחה על הכנסות שיא ברבעון השלישי, 166 מיליון דולר. הגדלת נתח השוק של החברה בשוק התעופה מתבטא במספרים כמו גם בהיקף הנוסעים שצפוי להסתכם השנה ב-1.4 מיליון נוסעים, גידול של 40% לעומת 2023.
יש לעיתים ביקורת על חברות התעופה הישראליות שמטיחות בהן טענות של ניצול המצב על ידי העלאת מחירים, אבל אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מדבר גם על העלויות של החברה שלו, מהצד השני, שמדכאות את הרווח כלפי מטה, בעיקר עלויות תפעוליות הקשורות לחכירה של מטוסים.
הצי של ישראייר קטן בהרבה מזה של אל על למשל. לאל על יש 46 מטוסים ואילו לישראייר יש רק 8. זה אומר שבשביל לתת מענה לנוסעים ישראייר מבצעת חכירה רטובה למטוסים של חברות זרות, כלומר שוכרת מטוסים וצוותי אוויר מחברות זרות. הדבר כרוך בעלויות תפעוליות גבוהות ובכלל לאור העובדה שצוותי האוויר הזרים לא מוכנים להגיע לישראל, אז המטוסים מאוחסנים בלרנקה ומבצעים חילוף צוות בכל כיוון.
בשיחה עם סירקיס הוא חושף את העלויות הגבוהות הללו ואת ההשפעה שלהם על השורה התחתונה של החברה, והוא גם מדבר על הכניסה של ישראייר לקו הפופולארי ללונדון ועל הסיבה שהחברה טרם נכנסה גם לקווים לארה"ב.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר; קרדיט: שלומי יוסף
איך אתה רואה את הרבעון האחרון, מה הנקודות המרכזיות?
"באופן כללי הסיפור של הרבעון הוא לא התוצאות שדווחו אלא התוצאות שלא דווחו. בתוך התוצאות יש פער בין שנה ממוצעת לבין השנה הזאת. ההתייקרות הפנומנלית של המטוסים בחכירה רטובה, שעתית, שעומדת על סדר גודל של 1,000 דולר לשעה ובנוסף יש את העלות של לאחסן את המטוסים בלרנקה. כל מטוס כזה ייצר כל יום הוצאה נוספת של קרוב ל-20 אלף דולר. ההוצאות האלה יחד - הפגיעה בחברות הבנות בתחום התיירות ועודפי הוצאה תפעוליים, פחד של צוותים והצורך להבטיח שלוח הטיסות של המטוסים החכורים נשמר - הסתכמו בהערכה מאוד זהירה לסדר גודל של מעל 10 מיליון דולר מתחילת השנה. כלומר לו היינו בשנה רגילה היינו יודעים לשפר את הרווח ב-10 מיליון דולר.
לאור זאת אנחנו מעריכים שבשנה הבאה נוכל להציג תוצאות אפילו יותר טובות, גם אם יהיה שיפור ויחזרו חברות שיפעילו לחץ על המחיר, רואים שההשפעה הכוללת של עליית המחיר היא פחותה מהנזק שנגרם לנו שנאמד ב-10 מיליון דולר כאמור", אומר סירקיס.
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
פתחתם את הקו ללונדון לאחרונה. זה קו מאוד תחרותי בזמני שגרה, אתם מתכוונים להישאר שם גם אחרי המלחמה או שאתם נמצאים שם באופן זמני?
"פתחנו את הטיסות לנובמבר-דצמבר. קיבלנו המון פניות וראינו את היקפי ההזמנות אז החלטנו לעשות כמה דברים - להאריך עד פסח, ולהוסיף עוד טיסות בסופ"שים, וגם להוסיף טיסות בשעות הלילה. מהשליש האחרון של דצמבר אנחנו הולכים להפעיל 12 טיסות שבועיות.
אנחנו מפעילים בקו הזה מדיניות מחירים שונה לחלוטין מאשר זו ביתר הקווים. המערכת מוכרת במחיר קבוע של 300 דולר לכיוון והוא לא משתנה. אלה מחירים שאיזיג'ט מכרה לפני המלחמה ולא המחירים של אל על ולכן אנחנו מעריכים שזה יימשך. אנחנו לא מנצלים את הריק שנוצר כדי להעלות את המחירים".
להפך, אולי אתם דווקא מנצלים את הריק כדי להכניס את עצמכם כעוד שחקן משמעותי בקו הזה, אתם שוקלים להיכנס בצורה דומה גם בקווים לארה"ב?
"ארה"ב זה סיפור אחר. בלונדון אנחנו מפעילים טיסות באמצעות ציוד שלנו, 8 מטוסים שמופעלים עם צוותי האוויר שלנו ועוד 4 מטוסים חכורים. בניו יורק אם נחליט להיכנס נצטרך לחכור ציוד חדש. האופרציה לא מפחידה אותנו, יש לנו צוות תפעולי עתיר ניסיון וגמיש, גם מחשבתית וגם בביצוע. אם תתקבל החלטה אנחנו נעשה אותה על הצד הטוב ביותר".
אז מה עומד בינכם לבין כניסה לקו של ניו יורק?
"יש מכשול אחד - חוק טיבי. חוק פיצויי שירותי תעופה מגדיר פיצוי בערכים קבועים לפי אורך המרחק של הטיסה ללא הוכחת נזק. הואיל ומדובר במטוסים חכורים, וצוותים זרים, יכולה להיות סיטואציה קשה. בוא נסתכל לדוגמא על הטיל שנפל ברמת גן לאחרונה. הוא נפל בסביבות 9 בערב שזה בדיוק מתי שהצוותים היו אמורים לצאת לשדה התעופה. במצב כזה היינו יכולים להיות בסיטואציה שהצוות מפחד לצאת לשדה והטיסה נדחית לבוקר - באירוע כזה אנחנו מוצאים את עצמינו עם 300 נוסעים בת"א ועוד 300 בארה"ב, שלהם יגיע בסך הכל פיצוי של 2 מיליון שקל, ולשים אותם במלונות זה עוד חצי מיליון שקל. לא הגיוני מבחינת ניהול סיכונים שהתוחלת על טיסה תהיה סדר גודל של 30-40 אלף דולר רווח ומצד שני הפיצוי במקרה של תקלה יגיע לסדר גודל של 2.5 מיליון שקל".
מה אתם עושים כדי לשנות את המצב הזה?
"הזהרנו מהדבר הזה גם את דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, וגם את רשות התעופה האזרחית ואנחנו מצפים שביטן יקבל החלטה. אנחנו לא מבקשים לשנות את החוק לכל הנתיבים, אמרנו לו שאם הוא רוצה שנגביר את התחרות כמו בלונדון גם בניו יורק אז זה התנאי שלנו, הוראת שעה שחוק טיבי בנושא פיצוי לא חל על טיסות לארה"ב.
בלונדון אגב אנחנו עם 12 טיסות שבועיות. זה מביא אותנו להיצע של 18 אלף מושבים בחודש, ואנחנו כרגע ב-90% תפוסה, זאת אומרת שנתנו פיתרון ל-16 אלף נוסעים לחודש אחד בלונדון במחירים תחרותיים. בארה"ב מדברים על 6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר אנחנו יודעים לתת פתרון ל-15 אלף נוסעים לחודש, זה נראה לי כמות טובה וסבירה ויו"ר ועדת הכלכלה צריך להחליט - האם הוא דואג לפיצוי לאלה שלא טסים או לחילופין מוריד את המחיר עבור 15 אלף נוסעים בסדר גודל של 200-300 דולר לכיוון, כלומר 10 מיליון שקל כל חודש שהציבור יחסוך".
איך ישראייר תיראה אחרי המלחמה?
"יש לנו מדד שנקרא ממוצע לשעת תפוסה, הוא מראה שבגדול מחירי הכרטיסים שלנו התייקרו בסדר גודל של 10 דולר לשעת טיסה. זאת אומרת שאם האורך סבב הממוצע היה 5 וחצי שעות אז מחירי הכרטיסים התייקרו ב-55 דולר. זה מחיר שמשקף בכלל עלייה אינפלציונית ושל אגרות, שירותים ומסי נמל שנתב"ג העלו וגם את עלויות הביטוח.
אם בשנה הבאה המחיר ירד חזרה, ומצד שני כמו שציינתי אנחנו מדברים על סדר גודל של 10 מיליון דולר פגיעה בחברות התיירות, עלויות המטוסים החכורים והחניה שלהם בלרנקה, אז מתמטית אנחנו רואים שהפער הוא יותר משמעותי ממצב שגרה. כמי שעוסקים בתיירות אנחנו מעדיפים שקט ושגרה".
איך ייראה הרבעון הרביעי?
- 5.חיים 25/11/2024 13:06הגב לתגובה זובשביל טיסות לשנות חוק??
- 4.ענת 23/11/2024 18:10הגב לתגובה זובחיים לא אסע יותר עם ישראייר. בטלו לי טיסה חזרה מאילת, הבטיחו שאלטר ובדקה ה90 בטלו גם אותו. הבטילו החזר עספי וכמובן שעוד לא קיבלתי אותו. עברן 3 חודשים
- 3.עידן 23/11/2024 08:10הגב לתגובה זואין שירות לקוחות...תנסו לפנות ותראו.
- 2.סירקיס.איך הפשפש עלה למעלה... (ל"ת)יודע 22/11/2024 12:59הגב לתגובה זו
- 1.מתווך 22/11/2024 08:43הגב לתגובה זויותר כמו סוחר או מתווך במקומות טיסה. בזה.רצי הכי ט6בבב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
