הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?
הסכנה על הכביש: האם רכבים חשמליים סיניים פגיעים למתקפות סייבר?
החששות האלו קיימות כבר שנים, אבל הן מתגברות ככל שרואים את איומי והתקפות הסייבר והמתקפות המתוחכמות דרך רשתות אינטרנט, רשתות אלחוטיות ועוד. החששות האלו נמצאי כמעט בכל מכשיר אלקטרוני. הסמאטרפונים שלנו ניתנים לפריצה, מסתבר שגם הטללויזיה הביתית ומערכות נוספות. למעשה כל מכשיר שיש לו תקשורת עם רשת או מכשיר אחר נתון תיאורטית למתקפה.
רכב חשמלי שיואמי (יצרן)
וזה מוביל אותנו לרכבים חשמליים. האם מתקפות סייבר מתוחכמות עשויות לאפשר השתלטות על רכבים חשמליים – ובמיוחד רכבים מתוצרת סין – הנמצאים בשימוש בישראל. הדאגה בעיקר מרכבים סינים היא ברורה. סין נמצאת בסוג של מלחמה כלכלית ואפילו עימות גדול מול ארה"ב והעולם המערבי. ישראל אומנם לא נתפסת כאויבת ושיתופי הפעולה בין ישראל וסין עדיין חזקים, אבל יש גם בקרב גורמי ממשל, חשש מההשתלטות הסינית בעשרות השנים האחרונות על נכסים ופירמות ישראליות בולטות.
הרכבים הסינים פרוצים יותר
הסינים, להבדיל מהעולם המערבי, חיים בסוג של דיקטטורה, והעומדים בראש יכולים לנצל את כוחם ושליטת על הכלכלה הסינית ועל החברות הסיניות לטובתם. אם הממשל הסיני רוצה לקבל מידע על משתמשי חברות הרכבים הסיניות, סיכוי טוב שהוא יכול. אם הממשל הסיני ירצה להיכנס למערכות של חברות סיניות, קשה להאמין שמנהלי הפירמה יכולים הגיד לו לא. אם הממשל הסיני ירצה לבצע התקפת סייבר על רכבים בישראל או במקום אחר, הוא עשוי להצליח.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה לא רק הממשל הסיני. תיאורטית גם גופים אחרים יכולים לעשות זאת. השליטה על הרכב היא בידיים סיניות, בידי אבטחה סינית, בידי מנהלים סיניים. האם זה לא מסוכן?
הסכנה הזו נמצאת גם ברכבים מחברות אחרות בעולם. התקפה יכולה להיות גם על רכבים אמריקאים, גרמנים, יפנים וכו'. אבל נראה שברכבים סיניים סיכוי ההתקפת סייבר גבוה יותר. מעבר לכך, האם הרשתות של הסינים מאובטחות ומוגנות כמו שצריך. האם החשש שהרכבים הסינים פרוצים יותר מרכבים אחרים הוא אמיתי?
התקפת סייבר ברכב חשמלי - לא תרחיש מופרך
הדאגה המרכזית נוגעת לאפשרות שמישהו יצליח לחדור למערכות הרכב, לגנוב מידע אישי על הנהג או הנוסעים, לשבש את פעולתו, או אפילו לגרום לתאונה בכוונה תחילה.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
הקישוריות ברכבים החשמליים: גישה פתוחה, סיכון גבוה - כיום, כמעט כל רכב חדש ( גם לא חשמלי) מצויד בקישוריות לאינטרנט, שמאפשרת לו להתחבר לעדכוני תוכנה, מערכת ניווט, ותקשורת עם המוסך. טכנולוגיות אלו מציעות נוחות, אך גם פותחות פתח לפרצות אבטחה. רכבים סיניים חשמליים, כמו דגמים מבוקשים שנכנסו לשוק, אינם שונים בעניין זה, ומשתמשים במערכות מתקדמות שמאפשרות שליטה מרחוק, מה שמגביר את הפוטנציאל למתקפות סייבר.
האם ניתן להשתלט מרחוק על הרכב? תרחישים מדאיגים כוללים אפשרות שהאקרים ינצלו חולשות אבטחה במערכות הרכב כדי לחדור אליו ולשלוט במערכות שונות כגון בלמים, היגוי, מנוע או מערכות בטיחות נוספות. למרות שהאפשרות להשתלטות מרחוק קיימת בתיאוריה, מדובר במתקפה מורכבת המצריכה ידע מתקדם וציוד יקר. יצרני הרכב משקיעים רבות בהגנות מתוחכמות, שמונעות במרבית המקרים כל גישה לא מורשית למערכות הקריטיות של הרכב.
הרכב כתחנת האזנה: סכנה למידע האישי
בנוסף לחשש הבטיחותי, קיימת אפשרות שניתן להפוך את הרכב לכלי לאיסוף מידע אישי. רכבים מקושרים מצוידים בחיישנים, מיקרופונים ומצלמות. בתיאוריה, תוקף שמצליח לחדור למערכות אלו עשוי לאסוף מידע אישי על הנוסעים ואף לעקוב אחריהם.
משרד הביטחון מודע לסיכון זה, וברכבים מסוימים שמיועדים לשימוש צבאי מבוצעים עדכוני אבטחה לנטרול מערכות מדיה שעלולות לשמש ככלי מעקב. יתרה מזו, דגמים המיוצרים לשימוש אזרחי אינם עוברים תהליך דומה, מה שמותיר את המשתמשים חשופים.
פרצות אבטחה בשקעי אבחון (OBD) - מערכת ה-OBD ברכב, המשמשת לחיבור למחשב המאפשר דיאגנוסטיקה, היא נקודת גישה פוטנציאלית נוספת. בחודשים האחרונים נחשפו מקרים בהם רכבים של מותגים סיניים לרבות של BYD נפרצו הנקודת הגישה הזו. זו היתה פעולה פיזית ולא מרחוק, אבל היא מלמדת שיש במערכת נקודות תורפה ואם גנבים יכולים לעשות את זה, תחשבו מה יכולים לעשות מדינות או גופי טרור גדולים.
האם יש חשש מגניבת מידע על ידי יצרנים? החשש מגניבת מידע אישי נמצא במוקד רגולציה בארצות הברית, שם נשקלת חקיקה שתמנע מכירת רכבים עם רכיבים סיניים, מתוך דאגה לאיסוף מידע על נהגים אמריקאים. על פי הערכות, החקיקה עלולה לפגוע ביצרנים סיניים, כמו גם במותגים שהינם בבעלות חברות סיניות. הרגולטורים מציינים כי החשש המרכזי הוא שהמידע יאסף על ידי יצרני הרכב הסינים ויועבר לממשלות זרות, מה שעשוי להוות סכנה ביטחונית.
דונלד טראמפ - יעצים את מלחמת הסחר מול סין
החזרה של דונלד טראמפ לבית הלבן, עשויה להאיץ ולהסלים את מלחמת הסחר ואת הניסיון להחזיר את הייצור הביתה - לארה"ב. בשנים האחרונות מסתמנת מגמה ברורה בארה"ב ואירופה שלא להישען על ייצור סיני ולהחזיר חלק ממנו הביתה גם משיקולים של ביטחון לאומי.
במקביל העולם המערבי מקשה על החברות הסיניות דרך העלאת מכסים. באירופה עלו המכספים על רכבים בשיעור ניכר כדי לעור ליצרניות המקומיות וכדי להוריד את נתח השוק של הסינים. ככל שאירופה מקשה, כך השוק הישראלי הופך לחשוב יותר מבחינת הסינים והם מגדילים כאן את נתח השוק באופן דרמטי.
ועל רקע זה, נראה שהתשובה ברורה. הרכבים החשמליים הסינים אומנם עולים פחות מהרכבים החשמליים האחרים, אבל יש כאן סיכון שצריך לקחת אותו בחשבון. יכולת וסיכויי הפריצה למערכת גבוהים יותר. זה נכון גם לרכבים לא חשמליים, זה נכון גם לסמארטפונים - האם אנחנו מעדיפים סממארטפון סיני זול על פני סמארטפונים מארה"ב?
כסף כסף כסף - הסינים זולים יותר
אז האם להימנע ממוצרים סינים? זאת שאלה גדולה. זה שאלה של מחיר. הסיכונים ידועים, ברורים, התרחיש שלהם הוא כבר שאלה מאוד תיאורטית ואיישת. מי שמפחד וחושב שהסיכון גדול יעדיף לא לקנות רכב חשמלי סיני, אבל מי שסבור שזה תרחיש דמיוני, יקנה רכב חשמלי סיני. בסוף זו שאלה של מחיר - הרכבים הסינים זולים משמעותית מהרכבים האחרים.
העסקה שאנחנו עושים בקניית רכב חדש היא יקרה, ולכן הפער בין המחירים הוא מאוד חשוב והוא שיקול מרכזי בקנייה. רבים ובצדק מבחינתם ימשיכו לקנות רכבים חשמליים סיניים, אלו מותגים שבסה"כ מבטאים את רוב המכירות של רכבים חשמליים. אנשים אומרים - "יש כבר רבבות רכבים כאלו, אז אין בעיה", או "לי זה לא יקרה". אבל בעולם הטכנולוגי הכל יכול לקרות.
נראה שכל עוד המכסים על רכבים סינים יהיו בשיעור הקיים ולא תהיה העלאת מכסים כפי שעשו באירופה ובארה"ב, ישראל תתמלא מחודש לחודש ברכבים חשמליים סינים. בסוף כאמור זה עניין של מחיר.
סכנות הסוללות: מקרים של שריפות בטעינה
סוללות הליתיום המשמשות ברכבים חשמליים הן בעלות קיבולת אנרגיה גבוהה. במקרה של נזק פיזי או תקלה חמורה, עלול להתרחש מצב של התלקחות. במקרה שהתרחש בדרום קוריאה, שריפה של רכב חשמלי גרמה להרס של יותר ממאה כלי רכב נוספים בחניון תת-קרקעי. בישראל, רשות הכבאות וההצלה מזהירה מפני התקלות כאלה, ומצביעה על כך ששריפה כזו בחניון עלולה להחליש את המבנה ולגרום לסיכון משמעותי.סכנה נוספת - האם היצרן יציב פיננסית או שהוא עלול להיעלם?
יצרנית הרכב החשמלי הסינית NETA, שמשווקת בישראל על ידי אוטו חן מקבוצת בליליוס, עצרה את ייצור המכוניות במפעליה בסין על רקע קשיים פיננסים. החברה ככל הנראה בדרך לסגירה.
NETA - מותג בסכנה
NETA אינה החברה הראשונה שנקלעה לקשיים - גם יצרניות כמו WELTMEISTER ו-HIPHI בתחום הרכב החשמלי, הודיעו על הפסקת פעילותן עקב מצוקת מימון ותחרות עזה. בסין פועלים כיום כ-140 יצרני רכב חשמליים, אך לפי תחזיות שונות אין הצדקה להיקף כזה. רק בודדות מרוויחות כשהרוב הגדול בהפסדי ענק. על פי מומחים לתעשייה אין מקום ליותר מ-20 חברות.
המסקנה - אתם קונים מותגים שחלקם "לא יהיו בחיים" בהמשך. זה סיכון גדול - מי ייספק תמיכה, שירותים, חלפים? מנגד, ככל הנראה (אין ביטחון ב-100%) שיצרנים וותיקים וגדולים יישארו "בחיים".
מה ניתן לעשות כדי להגן על הרכב והמידע? חשוב לוודא שהרכב מקבל עדכונים מהיצרן, כולל תיקוני אבטחה שוטפים. צריך להטעין את הרכב רק בעמדות מאושרות ובציוד תקני ואסור לחבר התקנים לא מוכרים לשקעי האבחון (OBD) של הרכב.
- 17.לא קונים סיו נקודה (ל"ת)אנונימי 13/02/2025 07:28הגב לתגובה זו
- 16.אריה מכפר סבא 08/12/2024 19:37הגב לתגובה זואין שום בניה וכל העולם. כבר ו בודקים ו הכל בסדר. ו ה כ.בות ה אל מטעם לא יעזרי כי ה אנשים לא מטומטמים.. הם ה סי ים מקדמים את ה מערב ב כ. עשור ואין מה לעשות.. אל לכם לפחד מ כתבות כאלה תהנו ו תסעו ב כיף
- 15.אנחנו 03/12/2024 04:40הגב לתגובה זועל כל ישראלי הרוכש חשמלית מסין דמו בראשו כרגע הראש הישראלי חושב על חיסכון שהולך לשלם בעוד רגע יקר יותר מרכבי בנזין וירגיש טוב טוב בכיסו .
- 14.ארי מכפר סבא 11/11/2024 19:42הגב לתגובה זוומה עם טסלה ו אפל ו סאמסונג וכל מכשיר שיש בה דבבים ו מחשב? הם לא? תפסירו לנסות להפחיד את ה אנשים זה לא יעזור. ה רכבים ה סיניים מקדימים את ה רכבים ה מערביים כמעט בכל. תנו ל אנשים להחליט ו להנות מהיתרונות שלהם. בלי זיבולי שכל
- 13.מימו 10/11/2024 09:15הגב לתגובה זוהבכי כבר מציץ מעבר לפינה.
- 12.גילי 09/11/2024 18:48הגב לתגובה זורכבי העתיד יהיו על מימן,נתדלק בשתי דקות ונמשיך בנסיעה. הכי "ירוק" פולט מים/אדים מכוניות חשמליות יהפכו להסטוריה טפשית.
- 11.רכבים של טסלה יותר בטוחים לפריצה , לא ולא (ל"ת)סרובי 09/11/2024 12:52הגב לתגובה זו
- 10.זאביק 08/11/2024 22:10הגב לתגובה זומפחיד
- 9.נהנה מכל שעת נהיגה גם האוטו הבא יהיה סיני (ל"ת)בעל רכב סיני 08/11/2024 20:12הגב לתגובה זו
- 8.עוד שנתיים רכב סיני לא ימכר יעלה 5000 שח יד שניה (ל"ת)הג'וקר 08/11/2024 17:04הגב לתגובה זו
- כן כן כמו שאמרו על יונדאי (ל"ת)יוני 09/11/2024 08:18הגב לתגובה זו
- 7.רנטגן 08/11/2024 14:04הגב לתגובה זוראשית, הכי מדאיג, תעשיית יצרני רכבים סיניים, לא יציבה, היום כאן, מחר אינם, בשום מקום, ככה זה ארץ ששולטת בה המפלגה הקומונסטית הסינית באמצעות כידוני הצבא העצום שלה.
- 6.למה לתת רעיונות (ל"ת)מיה 08/11/2024 13:37הגב לתגובה זו
- 5.בילדותי "מייד אין צ'יינה" היה סמל לזיפת , כלום לא השתנה (ל"ת)[email protected] 08/11/2024 13:33הגב לתגובה זו
- 4.גגגג 08/11/2024 13:32הגב לתגובה זומה הבעיה להוציא את הסים בזה זה נגמר לא יכולים לתקשר עם הרכב ממש דוקטורט צריך בשביל זה זה יוריד בסופו של יום ביקוש לנפט וזה מעולה - נפט ב20 דולר ומדינות עויינות שתלויות בנפט כי אין להם משהו אחר להציע זה יגמור אותם אין כסף לטרור ועל הזיהום אין על מה לדבר זה לא חדש שאנשים פוחדים מחדשנות וגם לא חסר בורות
- 3.שני 08/11/2024 13:17הגב לתגובה זוולהתפוצץ
- 2.מלשון פרח? אולי פרחה? 08/11/2024 12:04הגב לתגובה זומלשון פרח? אולי פרחה?
- 1.עופר 08/11/2024 10:54הגב לתגובה זולמה לא לרכוש מכוניח סינית: פולטת רמות גבוהות של קרינה, אתה תומך באויב ובציר הרשע, מכונת ריגול וסכנה לפשיטת רגל
- בסדר ואתה כותב מהטלפון סיני (ל"ת)עוד יצור 09/11/2024 08:19הגב לתגובה זו
- לא, הוא כתב מטלפון קוראני. (ל"ת)סמסונג 09/11/2024 22:47

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
