רדיט
צילום: טוויטר
דוחות

רדיט עקפה את הציפיות בגדול - מזנקת ב-40%

לראשונה מאז הפיכתה לחברה ציבורית, רדיט הצליחה להציג רווח למניה חיובי של 16 סנט, תוצאה מרשימה במיוחד בהתחשב בכך שהאנליסטים צפו הפסד של 7 סנט למניה
אדיר בן עמי |

פלטפורמת המדיה החברתית רדיט REDDIT רשמה הצלחה מסחררת ברבעון השלישי של 2024, עם תוצאות שהפתיעו לטובה את המשקיעים והובילו לזינוק דרמטי של 22% במחיר המניה במסחר המוקדם, לרמה של 99.68 דולר.

רדיט, שמקור שמה במשחק המילים "read it" (קראתי את זה), רשמה הצלחה מסחררת ברבעון השלישי של 2024, שהנפיקה את מניותיה לראשונה במרץ השנה, הציגה הכנסות של 348.4 מיליון דולר ברבעון השלישי, סכום הגבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 313.6 מיליון דולר בלבד. הישג זה מסמן נקודת מפנה משמעותית בהיסטוריה העסקית של החברה.

הזינוק של מניית רדיט הוא עדות ברורה לאמון הגובר של השוק בפלטפורמה. המעבר מ-47 דולר ל-117 דולר משקף הערכה מחודשת של היכולת של רדיט להמיר את בסיס המשתמשים העצום שלה להכנסות משמעותיות. ההנהלה הצליחה לשכנע את המשקיעים כי הפלטפורמה אינה רק עוד רשת חברתית, אלא מנוע צמיחה כלכלי משמעותי.

לראשונה מאז הפיכתה לחברה ציבורית, רדיט הצליחה להציג רווח למניה חיובי של 16 סנט, תוצאה מרשימה במיוחד בהתחשב בכך שהאנליסטים צפו הפסד של 7 סנט למניה. הרווח הנקי הסתכם ב-29.9 מיליון דולר, בניגוד בולט לתחזיות שצפו הפסד של 8 מיליון דולר.

סימן חיובי נוסף הגיע מתחזית החברה לרבעון הרביעי, שבה היא צופה הכנסות בטווח שבין 385 ל-400 מיליון דולר. תחזית זו צפויה להביא את סך ההכנסות השנתיות ל-2024 לטווח של 1.26-1.27 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.20 מיליארד דולר.

 

פרסום הוא מקור ההכנסה העיקרי

מנהל הכספים של רדיט, אנדרו וולרו, הדגיש בשיחה עם משקיעים כי "רדיט מתרחבת באופן רווחי". הצהרה זו משקפת את המעבר המוצלח של החברה ממודל צמיחה ממוקד משתמשים למודל עסקי בר-קיימא.

פרסום ממשיך להיות מקור ההכנסה העיקרי של החברה, עם הכנסות של 315.1 מיליון דולר מתחום זה. יתרת ההכנסות, כ-33 מיליון דולר, נבעה בעיקר מעסקאות רישוי שהוכרזו מוקדם יותר השנה, במסגרתן העניקה רדיט רישיונות לשימוש בנתוניה לאימון מודלים של בינה מלאכותית, כולל אלו המפעילים את Google Gemini ו-ChatGPT של OpenAI.

קיראו עוד ב"גלובל"

נקודת אכזבה קלה נרשמה במספר המשתמשים היומיים הפעילים, שהגיע ל-97.2 מיליון, מעט מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 97.9 מיליון. למרות שמדובר בעלייה של 6.6% לעומת הרבעון השני ו-47% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, קצב הגידול האט בהשוואה לקפיצה של 10% שנרשמה ברבעונים הקודמים.

לאחר שהפכה לציבורית, רדיט יזמה שינויים משמעותיים שעוררו זעם רב בקרב המשתמשים. אחד השינויים המרכזיים היה הגבלת הגישה ל-API, שבעבר אפשר למפתחים חיצוניים לבנות אפליקציות צד שלישי לפלטפורמה. המדיניות החדשה דרשה תשלומים גבוהים עבור הגישה, מה שפגע בקהילות שנעזרו באפליקציות חיצוניות, וגרם ל"כיבוי" זמני של תת-פורומים רבים במחאה. בנוסף, החברה החלה לאכוף הגבלות קפדניות יותר על תוכן, מה שגרם למשתמשים להרגיש שהחברה זונחת את עקרון חופש הביטוי שאפיין אותה בעבר. בעקבות השינויים והתחושה שהפלטפורמה הפכה ממוקדת רווחיות על חשבון המשתמשים, המחאה החריפה, ובתגובה רדיט נקטה קו נוקשה כלפי המתנגדים, מה שהעצים את המתח בין ההנהלה לבין הקהילה.

מרבית הצמיחה הגיעה מחיפושים באינטרנט

מעניין לציין כי מרבית הצמיחה במשתמשים הגיעה מגולשים שאינם מחוברים לחשבון, כאלו המגיעים לאתר בעיקר דרך חיפושים באינטרנט. מספר המשתמשים ה"לא מחוברים" זינק ב-70% בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שמספר המשתמשים המחוברים גדל ב-27% בלבד.

רדיט, שלאורך שנים נחשבה ל"אנדרדוג" בתחום המדיה החברתית לעומת ענקיות כמו פייסבוק וטיקטוק, זכתה לתשומת לב מחודשת השנה בזכות עסקאות הרישוי שחתמה עם גוגל ו-OpenAI בתחום הבינה המלאכותית.

המהלכים האסטרטגיים הללו תרמו משמעותית לביצועי המניה, שהכפילה את ערכה מאז ההנפקה במרץ, כאשר נסחרה במחיר של 34 דולר. המניה סגרה את המסחר ביום שלישי בשיא היסטורי של 81.74 דולר, שיא שצפוי להישבר אם העליות במסחר המוקדם יישמרו.

התוצאות החיוביות מדגישות את ההצלחה עד כה של האסטרטגיה של רדיט בגיוון מקורות ההכנסה שלה, במיוחד דרך שותפויות בתחום הבינה המלאכותית, תוך שמירה על בסיס המשתמשים הנאמן שלה. לאור ההצלחה הנוכחית, משקיעים ואנליסטים צופים בעניין רב את המשך התפתחות החברה, במיוחד את יכולתה לשמר את הרווחיות תוך המשך הצמיחה בתחום המשתמשים והרחבת שיתופי הפעולה בתחום הבינה המלאכותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.