רדיט
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות רדיט: האם הבינה המלאכותית מצדיקה את התמחור?

בוול-סטריט מצפים כי החברה תדווח על הכנסות של 313.6 מיליון דולר, עלייה של 51% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הם מעריכים כי החברה תציג הפסד של 7 סנט למניה, לעומת הפסד של 6 סנט למניה ברבעון הקודם
אדיר בן עמי |

לאחר שנים בהן נחשבה ל"אחות הקטנה" של ענקיות הרשתות החברתיות כמו פייסבוק וטיקטוק, רדיט REDDIT הפכה למוקד עניין משמעותי בשוק ההון השנה, בעקבות חתימת הסכמי שיתוף פעולה עם גוגל ו-OpenAI בתחום הבינה המלאכותית. המניה, שנסחרת כיום במחיר הגבוה פי שניים ממחיר ההנפקה במרץ האחרון, רשמה ירידה של 2% אתמול ל-80 דולר, זאת לאחר שהגיעה לשיא כל הזמנים ביום שישי. הירידה משקפת את החששות של המשקיעים לקראת פרסום תוצאות הרבעון השלישי היום.

האנליסטים צופים כי החברה תדווח על הכנסות של 313.6 מיליון דולר, עלייה של 51% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הם מעריכים כי החברה תציג הפסד נקי של 8 מיליון דולר, או הפסד של 7 סנט למניה, לעומת הפסד של 6 סנט למניה ברבעון הקודם.

מרק שמוליק, אנליסט מברנשטיין, מציין כי הדאגה העיקרית היא שכל ההתלהבות סביב עסקאות הבינה המלאכותית כבר מגולמת במחיר המניה. השאלה המרכזית היא עד כמה החברה תצטרך לעקוף את התחזיות כדי להמשיך את המומנטום החיובי. נתון מרכזי שהמשקיעים יעקבו אחריו הוא מספר המשתמשים היומיים הפעילים, שעמד על 91.2 מיליון ברבעון השני. האנליסטים מצפים לגידול ל-98 מיליון משתמשים, עלייה של 9% - שיעור נמוך מקצב הצמיחה של 10% ומעלה שנרשם ברבעונים האחרונים.

דן סלמן מניו סטריט ריסרץ' מדגיש כי להמשך עליית המניה, השוק יצטרך לראות האצה בקצב גידול המשתמשים היומיים לקראת הרבעון הרביעי של 2024 ואולי אף לרבעון הראשון של 2025. בצד החיובי, לורה מרטין מנידהאם מעריכה כי ההסכמים עם גוגל ו-OpenAI שווים כ-200 מיליון דולר כל אחד על פני שלוש שנים. ההסכמים מאפשרים לחברות להשתמש בנתוני רדיט לאימון מודלים של בינה מלאכותית, כולל גוגל Gemini ו-ChatGPT.

ברנשטיין צופה כי הכנסות מרישוי נתונים יתרמו כ-15% מהכנסות החברה ברבעון השלישי. במקביל, הכנסות מפרסום, שהיוו 90% מההכנסות ברבעון הקודם, צפויות גם הן לצמוח בזכות פרסומות דינמיות והסכמים חדשים עם ליגות ספורט כמו ה-NFL.

שילוב של ציפיות גבוהות, מכפילים גבוהים והאטה אפשרית בקצב צמיחת המשתמשים מציב את רדיט במבחן משמעותי, שעשוי להשפיע על המשך דרכה בשוק ההון. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.3 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית רדיט זינקה ב-20% בחודש האחרון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".