לקוסטקו יש מטילי זהב, לטארגט יש את טיילור סוויפט
ענקית הקמעונאות האמריקאית טארגט TARGET CORP חיפשה פתרון איתו תוכל להתחרות במטילי הזהב שמוכרת המתחרה הגדולה שלה קוסטקו COSTCO WHOLESALE , ונראה כי כעת היא מצאה - מרצ'נדייז בלעדי של הזמרת המפורסמת טיילור סוויפט. על פי הערכות של UBS, המהדורות המיוחדות של מרצ'נדייז רשמי של הזמרת עשויות להעלות את הכנסות טארגט ברבעון הרביעי של השנה בכ-100 מיליון דולר.
טיילור סוויפט; קרדיט: פייסבוק לפי סעיף 27א
החברה הודיעה שתשיק סדרת מוצרים בלעדיים של סוויפט במהלך "בלאק פריידיי", הכוללים ספר רשמי המתעד את החוויות שלה בסיבוב ההופעות הגדול שלה, "Eras Tour". כמו כן, יימכרו גם תקליטים ודיסקים של הגרסה המורחבת לאלבומה האחרון של סוויפט, "The Tortured Poets Department". גרסה זו הייתה זמינה עד כה רק כדיגיטלית, והמעריצים דרשו את השקת הגרסה הפיזית שלה מאז אפריל, אז יצא האלבום לראשונה.
זו אינה הפעם הראשונה שטארגט חוברת לסוויפט. בעבר הוציאה הקמעונאית למעלה מ-10 גרסאות בלעדיות לאלבומים של הזמרת, כאשר שיתוף הפעולה האחרון ביניהם נחל הצלחה מסחררת. גרסה בלעדית של "Tortured Poets" הפכה להזמנה המוקדמת הגדולה ביותר בתולדות מחלקת הבידור של טארגט, וסייעה להגדיל את מכירות הקטגוריה ברבעון הראשון, בעוד שהמכירות הכוללות של טארגט רשמו ירידה של 3.1%.
- ויזה חושפת מספרי ענק בטיפול בעסקאות חשודות בהונאה בבלאק פריידי
- נתוני שבא: סיכום בלאק פריידי 2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה המהלך ישפיע על טארגט?
לדברי האנליסט מיכאל לסר מ-UBS, המוצרים החדשים עשויים לחולל הצלחה דומה. סקר שנערך על ידי Morning Consult מצא כי כ-69% מהמבוגרים בארה"ב מזדהים כמעריצים של סוויפט, כאשר 16% מהם מחשיבים עצמם "מעריצים מושבעים". לסר מעריך שכ-42 מיליון איש נחשבים למעריצים מושבעים, ואם רק 2% מהם ירכשו ספר ואלבום, ההכנסות של טארגט עשויות לעלות בכ-100 מיליון דולר ברבעון הרביעי.
סניף טארגט; קרדיט: טוויטר
"שיתוף הפעולה הזה מדגים את ההתמקדות של טארגט בחידושים ובבלעדיות", כתב לסר, והוסיף שזה יאפשר לקמעונאית לשמר נאמנות לקוחות, ליצור התלהבות, ולהגביר את תנועת המבקרים בחנויות. לסר מציין שמדובר בהערכה שמרנית, שכן היא לא לוקחת בחשבון רכישות נוספות שהלקוחות יבצעו כשכבר יגיעו לחנות כדי לקנות את המרצ'נדייז.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, ההערכה מתבססת על כך שרק 2% מהמעריצים המושבעים ירכשו את המוצרים, ושכל אחד מהם ירכוש רק עותק אחד מכל מוצר. בפועל, מעריצי סוויפט ידועים ברצונם לרכוש מוצרים בלעדיים מהר. מוצרים שמושקים בחנות המקוונת של הזמרת לרוב נמכרים תוך דקות, ובסיבוב ההופעות האחרון שלה מעריצים המתינו שעות כדי לרכוש מוצרים מהקולקציה. המגזין Pollstar מעריך שהמכירות של מרצ'נדייז בסיבוב ההופעות שלה לשנת 2023 עשויות להגיע לכ-200 מיליון דולר, כאשר כל מעריץ מוציא בממוצע 40 דולר על מוצרים.
למרות הציפיות הגבוהות, לסר מציין שמכירות המוצרים של סוויפט יוכלו להוסיף לטארגט, אך הן אינן מסוגלות לבדן לשנות את התמונה הכללית עבור הקמעונאית. מחלקת הבידור של טארגט, הכוללת גם את מכירות המוזיקה, מהווה רק כ-13% מההכנסות הכוללות של החברה. עם זאת, על רקע התקופה הכלכלית המאתגרת הצפויה לעונת החגים הקרובה, כל מוצר שמצליח למשוך לקוחות לחנות הוא סיבה לחגיגה עבור טארגט.
מניית טארגט נסחרת לפי שווי של 72.2 מיליארד דולר אחרי עלייה של 10% מתחילת השנה ושל 40% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 16 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 15 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.

