אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?

החברה הצליחה להתאים את פעילותה לשינויים בשוק תוך התייעלות תפעולית וגמישות עסקית; צים ממשיכה להרחיב ולנצל את נוכחותה בשווקים מתפתחים, בהם הביקוש לשילוח ימי גבוה ומחירי השילוח עדיין יציבים יחסית
גיא אבטליון | (1)
נושאים בכתבה חברות ספנות צים

מניית צים צים רשמה עלייה מרשימה של כ160% מתחילת השנה, והיא מזנקת גם היום. הזינוק הפעם נובע מהשבתה גדולה שצפויה בנמלים בארה"ב. הדבר יעצור את ההובלה השוטפת שכן יהיו אוניות שלא יוכלו לשחרר את הסחורה, ומכאן שהיצע האוניות יקטן, והצפי הוא לעלייה בהמשך, כתלות במשך השביתה. 

עם זאת, בזמן האחרון המגמה היא של ירידת מחירי ההובלה. בעוד שמדד דרורי (Drewry WCI) עומד על 3,691 דולר למכולת 40 רגל – ירידה של 64% מהשיא במגפת הקורונה בספטמבר 2021. החברה הצליחה להתאים את פעילותה לשינויים בשוק תוך התייעלות תפעולית וגמישות עסקית. צים ממשיכה לנצל חוזים ארוכי טווח ושיפור ביצועים בקווים מסוימים כדי לשמור על רווחיות ולהשיג יתרון תחרותי בשוק הסוער של 2024.

היא עושה זאת בין היתר באמצעות גמישות בהתאמת מודל עסקי ותפעול. למרות הירידה הדרמטית במחירי השילוח, צים הצליחה לנצל את התנודתיות בשוק באמצעות חוזים יציבים ארוכי טווח והתאמת פעילותה הגלובלית לשינויים בביקוש. ברבעון הראשון של 2024, הכנסות החברה עמדו על 1.562 מיליארד דולר, נמוך מהשיאים של 2021, אך גבוה מהתחזיות, דבר המצביע על יכולת החברה להתמודד עם מגבלות השוק הנוכחי.

ייתכן שחלק נוסף מהעליה שמציגה צים הינו בשל עלייה מתונה בתעריפים במקומות ספציפיים. למרות הירידה הכללית במחירי השילוח, ישנם קווים מסוימים שבהם תעריפי השילוח עלו, מה שמסייע לחברות שילוח מסוימות לשמור על רווחיות. לדוגמה, מחירי השילוח מניו יורק לרוטרדם ורוטרדם לניו יורק עלו ב-1% ל-722 דולר ו-2,067 דולר למכולת 40 רגל, בהתאמה. קווים כמו אלו מספקים לחברות כמו צים פוטנציאל להמשיך ולהגדיל את הרווחים בקווים הרווחיים הללו, למרות שהמחירים בקווים אחרים, בעיקר בין אסיה לאירופה, יורדים.

בנוסף, צים הציגה ירידה בהוצאות התפעוליות ושיפור משמעותי ביעילות לאורך השנה. בשנת 2024, על אף הכנסות נמוכות יותר (7.58 מיליארד דולר לפי תחזיות), החברה הציגה התאמות פנימיות וצמצום עלויות תפעול, מה שסייע לה לשמור על יציבות בתזרים המזומנים. לדוגמה, הרווח לפני מס (EBT) של החברה עמד על 1.494 מיליארד דולר, מעל התחזיות.

לאן צים עוד יכולה לעלות?

למרות ההאטה בביקוש בשוק השילוח באסיה לאירופה, ישנן תחזיות לעלייה במחירי השילוח בקווים אחרים, במיוחד בשל חשש לשביתות עבודה והשפעת חגים בסין, כגון שבוע הזהב (Golden Week). עלייה אפשרית בתעריפי השילוח בקווים טראנס-אטלנטיים וטראנס-פסיפיים עשויה לתרום להכנסות החברה ברבעונים הבאים של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

צים ממשיכה להרחיב ולנצל את נוכחותה בשווקים מתפתחים, בהם הביקוש לשילוח ימי גבוה ומחירי השילוח עדיין יציבים יחסית. החברה גם השיגה עסקאות וחוזים חדשים שיספקו לה הכנסות נוספות גם בתנאים פחות נוחים.

 

בצד הטכני - האם הגיעה הפריצה?

לפי מבט בניתוח טכני ניתן להבחין כי צים פרצה התנגדות שנבנתה למשך תקופה של כשנה. ניתוח טכני אומנם לא תמיד מציג מידע מהימן לכיוון העתיד, אך לפעמים יש בו מן ההגיון. לדוגמה במקרה זה, צים מגיעה לראשונה מזה שנתיים לשווי שוק של 3.07 מיליארד דולר, משמע יש משקיעים בשוק שמאמינים שמדובר בשווי נמוך מהשווי האמיתי (שכן, אילולא חשבו כך, לא היו משקיעים וקונים במחיר של היום).

נחזור למבט הפונדמנטלי, למרות שמחירי השילוח העולמיים יורדים באופן כללי, צים מצליחה לשמור על יציבות ואף להציג עליות במניה בזכות ניהול פיננסי חכם, גמישות בהתאמת מודל עסקי ושימוש בקווים רווחיים יותר. התחזיות להמשך 2024 מצביעות על שיפור אפשרי בתעריפי השילוח בקווים מסוימים, מה שיכול להבטיח יציבות לחברה גם בעתיד הקרוב.

 

"המחצית השנייה של צים תהיה טובה יותר מהראשונה"

חברת הספנות הישראלית צים הציגה תוצאות מרשימות ברבעון האחרון, עם שיעור EBITDA של 40%, הגבוה ביותר בתעשייה מבין החברות שדיווחו עד כה. מנכ"ל החברה אלי גליקמן התגאה בהישג זה בראיון עם ביזפורטל, וציין כי החברה נהנית מההחלטה האסטרטגית שקיבלה בתקופת מגפת הקורונה להגדיל את צי האוניות שלה.

"אנחנו למעשה נשלים הצטיידות של 46 אוניות חדשות כאשר חסרות לנו מתוכן 8 אוניות," אמר המנכ"ל. "אנחנו בשוק מאתגר ולכן הצטיידנו באוניות יותר חסכוניות ופחות מזהמות." הוא הוסיף כי המצור החות'י והמשבר בתעלת פנמה תרמו לתוצאות החיוביות על ידי צמצום ההיצע בשוק.

למרות האופטימיות לטווח הקצר, המנכ"ל הזהיר מפני אתגרים עתידיים: "אנחנו הזהרנו שכשהמשבר החות'י יחלוף תהיה ירידה דרמטית במחירים. היא יכולה להגיע גם מירידה בביקוש אבל אין ספק שיהיה גם עודף היצע." עם זאת, הוא ציין כי התוצאות במחצית השנייה של השנה צפויות להיות חזקות יותר מהמחצית הראשונה.

בהתייחסו לעתיד החברה לאחר שהמשברים הנוכחיים יחלפו, המנכ"ל הביע זהירות אופטימית. "זה תלוי במחירים," אמר. "אני יכול לומר שהתוצאות שלנו יהיו משמעותית טובות יותר ביחס לצי הישן. אני יכול להניח שהתוצאות יהיו תחרותיות, כי זו פעם ראשונה שיהיו לנו את הכלים המתאימים להתחרות בחברות אחרות."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פספוס 30/09/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    - ים סוף -שביתה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.