לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
וול סטריט תפתח מחר שבוע נוסף בסימן נתוני התעסוקה - ביום שלישי יתפרסמו נתוני המשרות הפנויות של הלמ"ס האמריקאית (JOLT), שלפי הצפי יעידו על 7.64 מיליון משרות פנויות באוגוסט לעומת 7.67 מיליון משרות פנויות בחודש יולי. ביום חמישי נתוני הבקשות החדשות לדמי אבטלה צפויות להצביע על 221 אלף בקשות בספטמבר לעומת 218 אלף בקשות באוגוסט, וביום שישי נתוני המשרות החדשות צפויות לעמוד על 144 אלף בספטמבר לעומת 142 אלף באוגוסט.
מדד המחירים לצריכה אישית (PCE)
בשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד'. מחירי הליבה של הצריכה הפרטית (PCE), ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.1% בלבד באוגוסט בהשוואה לחודש הקודם. נתון זה נמוך מהתחזיות המוקדמות שצפו עלייה של 0.2%, ומהווה סימן מעודד לקובעי המדיניות בבנק המרכזי האמריקאי. בהשוואה שנתית, מדד הליבה של ה-PCE עמד על 2.7% באוגוסט, עלייה קלה מ-2.6% שנרשמו ביולי. בהתאם לציפיות הכלכלנים בוול-סטריט.
"מדד המחירים של ה-PCE הוסיף 0.1% מתונים יחסית באוגוסט, והביא את האינפלציה השנתית ל-2.2% קרובים מאוד ליעד האינפלציה של הפד'", כותב יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. "בדומה ל-CPI, ההרכב פה ממשיך להצביע על ירידה מכיוון מחירי המוצרים, בניגוד לעליות בשירותים. הירידה במוצרים, בפרט, מובלת הפעם על ידי סעיפי הדלקים, אשר מאבדים 0.6% החודש, ל-10.1% בשנתיים, מגמה אשר צפויה להימשך לפחות אל תוך ספטמבר. סעיפי המזון, כנ"ל, ממשיכים לעלות בקצב איטי מאוד של פחות מ-0.1% במהלך החודש, ואלה מסייעים לכלל קטגוריית המוצרים להצביע על ירידת מחירים של 0.9%, במהלך השנה האחרונה.
סעיפי השירותים באופן בלתי נמנע ממשיכים להיות הגורם האינפלציוני, עם עלייה של 0.2% במהלך החודש. מתוך זה, מחירי הדיור ממשיכים להוביל את הקטגוריה, ואת האינפלציה כולה, עם עלייה של כ-0.3% החודש, דומה מאוד לארבעת החודשים האחרונים. אבל פחות מבתקופה הקודמת של השנה. זה מסייע לתרומה השנתית מהסעיף לכלל ה-PCE להתמתן מ-0.915% ל-0.901%, קרי, קצת פחות מנ"ב הפעם. אם חסר למדד כ-20 נ"ב כדי להגיע ליעד, זה כמובן משמעותי", מוסיף פנינג.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מדד הליבה של מחירי הצריכה הפרטית נותר גבוה, וההוצאה הפרטית עלתה בקצב מתן בלבד", כתבו בבנק הפועלים. "מדד ה-PCE לחודש אוגוסט עלה ב-0.1%, בדומה לציפיות, וב-12 החודשים הוא עלה ב-2.2%, התמתנות מרמה של 2.5% בחודש הקודם. מדד הליבה של ה-PCE, המדד ללא מזון ואנרגיה, עלה גם הוא ב-0.1%, מתחת לציפיות לעליה של 0.2%, אך הקצב השנתי עלה ל-2.7% מ-2.6%.
ההכנסה הפרטית עלתה באוגוסט ב-0.2%, מתחת לצפי לעלייה של 0.4%. ההוצאה הפרטית עלתה גם היא פחות מהציפיות בשיעור של 0.2%, כשההוצאה הפרטית הריאלית עלתה ב-0.1% בלבד. החיסכון הפרטי מתוך הכנסה הפנויה הוסיף לרדת לרמה של 4.8%. כמו כן, הזמנות מוצרים בני קיימא נותרו באוגוסט ללא שינוי וללא כלי רכב הן עלו ב-0.5%", הוסיפו בפועלים.
מדד מנהלי הרכש ועדכון הנתונים הכלכליים
"יחד עם הנתונים, ה-BEA פרסמה גם עדכון משמעותי כלפי מעלה בנתונים ההיסטוריים של החיסכון הפרטי – אם עד כה קצב השימוש בחסכונות הצביע על מיצוי החיסכון העודף מהקורונה בסביבות פברואר, הרי שעתה זה במאי. בפרט, ניכר שהחיסכון העודף נהנה מגידול איטי במיוחד בנתוני ההוצאה הפרטית, ב-0.2% במהלך החודש, מה שעשוי להתיישב עם אינפלציה נוחה יותר, בהמשך", הוסיף פנינג.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"בארה"ב בוצע עדכון של הנתונים הכלכליים לשנים האחרונות. מסתבר שהמשק האמריקאי צמח הרבה יותר חזק ב-2022 ובמחצית הראשונה של 2023 ממה שדווח קודם", הוסיף אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "השינוי המשמעותי והרלוונטי לפעילות הכלכלית הנוכחית והעתידית היה עדכון כלפי מעלה בקצב הגידול בהכנסה הצרכנית הריאלית. לפני העדכון נרשמה ירידה משמעותית בקצב הגידול שלה שלא הסתדרה עם הצריכה הפרטית החזקה שהייתה עד לאחרונה שעכשיו יותר מובנת".
"הצמיחה בצריכה הפרטית עצמה בשנה האחרונה עודכנה רק במעט כלפי מעלה. גידול גבוה יותר בהכנסות הצרכנים ללא עדכון מקביל בצריכה הוביל לעדכון משמעותי כלפי מעלה בשיעור החיסכון שלפני העדכון התקרב לרמות שפל היסטוריות. שיעור חיסכון גבוה יותר יכול לסייע לצריכה הפרטית בשנה הקרובה בהתמודדות עם חולשה צפויה בשוק העבודה. עדכון חיובי בנתוני הצמיחה בארה"ב לשנים האחרונות ולנתונים הנלווים אמור לשפר עמידות המשק מפני התמתנות, אך לא להפוך אותו לחסין", הוסיף זבז'ינסקי.
"מדדי מנהלי הרכש PMI בספטמבר מצביעים על המשך התרחבות בענפי השירותים (55.4) אך התכווצות בתעשייה (47.0)", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "מדד ה-PMI המשולב נותר כמעט יציב על 54.4 (מעל הצפי של 53.0). חשוב להדגיש שרכיבי המחירים במדדי–PMI מצביעים על האצה בקצב עליות המחירים, בפרט בענפי השירותים. בסופו של דבר, אין עדיין סימנים להרעה של ממש בפעילות הכלכלית בארה"ב. לפי הערכתנו, קיים ויכוח אמיתי לגבי תרחיש ה-landing-soft, ותרחיש ה-landing-no. תוואי הורדת ריבית הפד צפוי להיות מתון יחסית לציפיות. אנו צופים שתי הורדות ריבית של 0.25% עד סוף השנה".
"מדד ה-PMI לענפי השירותים ירד בספטמבר אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות ברמה של 55.4 נקודות, ובמדד לענפי התעשייה נמשכה מגמת ההתכווצות והוא ירד החודש לרמה של 47 נקודות", כתבו בבנק הפועלים. "מדדי אמון הצרכנים בארה"ב הצביעו על מגמה שונה החודש, אך שניהם נותרו ברמה נמוכה יחסית לשנים האחרונות. מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד לחודש ספטמבר ירד ב-7 נקודות לאחר שנתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה.
הירידה נרשמה הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. מנגד, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן רשם עליה קלה בחודש ספטמבר. שוק העבודה בארה"ב נותר יציב יחסית. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירד בשבוע האחרון לרמה של 218 אלף, ומספר דורשי דמי אבטלה מתמשכים נותר יציב בקירוב ברמה של 1.83 מיליון", הוסיפו בפועלים.
שוקי המניות דוחות נייקי
"מדדי המניות בוול סטריט ממשיכים לשבור שיאים חדשים למרות המוניטין השלילי של חודש ספטמבר", כתבו בהפניקס. "מדד ה-S&P500 רשם עלייה של 0.6% בשבוע האחרון ו-1.6% מתחילת החודש, בעוד מדד נאסד"ק טיפס ב-1% בשבוע האחרון, ומדד דאו-ג'ונס הוסיף 0.6%. בכל הנוגע לכיוון הריבית כפי שעולה מהתמחור בחוזים, הריבית צפויה לרדת עד סוף השנה בכ-77 נ"ב במצטבר (כלומר עוד הפחתה של 0.5% ו-0.25%), ובמהלך 2025 תרד במצטבר בכ-120 נ"ב".
לצד זאת, ענקית הנעלת וביגוד הספורט נייקי תדווח השבוע על תוצאותיה לרבעון שנגמר באוגוסט. האנליסטים צופים שהחברה תדווח על הכנסות של 11.65 מיליארד דולר לצד רווח של 52 סנט למניה, זאת בהשוואה להכנסות של 12.9 מיליארד דולר ורווח של 94 סנט למניה ברבעון המקביל.
מניית נייקי NIKE זינקה אחרי ההודעה על עזיבתו של המנכ"ל ג'ון דונהיו, שחלק גדול מאי ההצלחה של החברה בשנים האחרונות מיוחס לו. את מקומו של דונהיו יתפוס אליוט היל, ותיק החברה שעזב בשנת 2020. נייקי מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק ביגוד הספורט, הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה. האנליסטים מזהירים כי הם לא רואים פתרונות בטווח הקרוב וכי האתגרים צפויים להמשיך ולהכביד על החברה גם תחת ניהולו של היל.
סניף נייקי; קרדיט: טוויטר
מת'יו בוס, אנליסט בחברת ג'יי.פי. מורגן, מציין כי הדוחות של נייקי ישקפו את האתגרים הללו. הוא מעריך כי המכירות יישארו חלשות, הן בערוץ המכירה הישירה לצרכן והן בערוץ הסיטונאי. הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בתנועה לאתר האינטרנט של נייקי, וכן על ירידה במכירות הסיטונאיות בצפון אמריקה.
גם טסלה TESLA INC צפויה לתפוס כותרות השבוע עם נתוני המסירות לרבעון השלישי. האנליסטים צופים שהחברה של אילון מאסק תדווח על 462 אלף מסירות ברבעון, 6% מעל לרבעון המקביל ובהמשך ל-444 אלף מסירות ברבעון השני.
עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורמת לעליה במניה, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.
טסלה; קרדיט: טוויטר
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
