וורן באפט
צילום: טוויטר

מה חדש בתיק של באפט? שתי מניות נוספות ושינויים בולטים בתיק ההשקעות

המניות שבאפט הכניס לתיק, המניות שבהן הגדיל החזקה והמניות שבהן הוא בעמדת מכירה
צלי אהרון | (1)
נושאים בכתבה אפל וורן באפט

וורן באפט היה ב"מוד" של מכירה בחודשים האחרונים. ברקשייר האתאווי מכרה 389 מיליון מניות אפל ברבעון בכ-80 מיליארד דולר, ועכשיו הן מהוות 30% מהתיק הכולל שלה, ירידה מ-41% ברבעון הקודם. ברקשייר מחזיקה כעת בדיוק 400 מיליון מניות אפל, בשווי של קצת יותר מ-84 מיליארד דולר. זוהי עדיין ההחזקה הגדולה ביותר בתיק. היו מימושים נוספים, אבל כנראה שמעניין יותר לראות מה באפט קנה למרות "מוד" של מכירות.  

   וורן באפט - מכירות ענק באפל, מה הוא קונה?      (רשתות חברתיות)

שתי המניות החדשות בתיק של באפט - וורן באפט וצוותו ביצעו מהלך משמעותי בתיק ההשקעות של ברקשייר האתאווי ברבעון השני של השנה, כשרכשו לאחרונה 2 החזקות חדשות: ההשקעה הבולטת ביותר הייתה ב-Ulta Beauty, רשת קמעונאית המובילה בתחום הביוטי והמספרות הלאומית. באפט רכש כ-690 אלף מניות בשווי כולל של כ-267 מיליון דולר, דבר שמשקף 0.1% מהתיק הכולל של החברה.

החזקת המניות השנייה שהתווספה היא HEICO, חברה המובילה בתחום הטכנולוגיה, המייצרת ומספקת מוצרים למגזרי התעופה, הביטחונית והתעשייתית. ברקשייר האתאווי רכשה כ-1 מיליון מניות של HEICO בשווי שוק של 185 מיליון דולר, אשר מהוות 0.07% מהתיק הכולל. מהלכים אלו מצביעים על כוונתו של באפט להתרחב לתחומים חדשים, כמו גם על המשך המחויבות שלו לחיפוש הזדמנויות רווחיות בשוק ההשקעות.

מה מכר באפט ברבעון השני

בנוסף למכירה של מניות אפל, וורן באפט, נקט בכמה מהלכים משמעותיים בתיק ההשקעות של ברקשייר האתאווי: הוא מכר 4.4 מיליון מניות של Chevron, ההשקעה החמישית הגדולה ביותר בתיק, ובכך הפחית את ההחזקה ל-118 מיליון מניות בשווי כולל של 18.5 מיליארד דולר, המהוות 6.7% מתיק ההשקעות.

בנוסף, באפט מחק לחלוטין את ההשקעות בחברות Snowflake ו-Paramount Global. הוא מכר את כל 7.5 מיליון המניות של Paramount ואת 6.1 מיליון המניות של Snowflake, מהלך נדיר בשבילו, שכן שתי החברות נוספו לתיק לאחרונה, Paramount ב-2022 ו-Snowflake ב-2020.

המכירות לא הסתיימו שם: באפט הפחית גם את ההחזקה ב-Capital One Financial, עם מכירה של 2.6 מיליון מניות, שהורידה את ההחזקה ל-0.49%. כמו כן, הוא מכר 570 אלף מניות של T-Mobile USA, והפחית את ההחזקה ל-0.30%. ברקשייר גם צמצמה את ההחזקה ביותר מ-633 אלף מניות ב-Louisiana-Pacific Corp, כ-280 אלף מניות ב-Liberty Live Group, וכ-802 אלף מניות ב-Floor & Décor.

רכישות נוספות של באפט

החזקות שגדלו בתיק ההשקעות של ברקשייר האתאווי ברבעון השני היו בין היתר ההשקעה ב-Occidental Petroleum, יצרנית הנפט והגז, כאשר וורן באפט הוסיף 7.2 מיליון מניות, והעלה את הסך הכולל ל-255 מיליון מניות. כיום, Occidental היא ההשקעה השישית הגדולה ביותר בתיק, המהווה 5.8% מהתיק, וזאת עלייה מרשימה מ-4.8% ברבעון הקודם. בנוסף, ברקשייר הרחיבה את ההשקעה בחברת הביטוח Chubb, כשהוסיפה 1.1 מיליון מניות, וכעת מחזיקה ב-27 מיליון מניות בשווי כולל של 6.9 מיליארד דולר. השקעה זו ממקמת את Chubb כהחזקת התשיעית הגדולה ביותר בתיק, ומהווה 2.5% ממנו, עלייה מ-2% ברבעון הקודם. לסיום, באפט רשם גם ,תוספות נרחבות בתחום התקשורת, כשהשקיע 4.5 מיליון מניות ב-Liberty Sirius XM Group  כ-2.4 מיליון מניות ב-Liberty SiriusXM ו-96 מיליון מניות ב-Sirius XM Holdings. השקעות אלו מהוות 0.56%, 0.28% ו-0.14% מהתיק, בהתאמה, ומצביעות על הכוונה של באפט להתרחב בתחומים שונים ולהשקיע בחברות עם פוטנציאל לצמיחה עתידית.

סכום שיא במזומן

קיראו עוד ב"גלובל"

הגודל הכולל של תיק ההשקעות של ברקשייר האתאווי עומד על 285 מיליארד דולר, סכום שאינו מבוטל אך ירד מ-331 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון ו-352 מיליארד דולר בסוף 2023. בסך הכל, ישנם כ-277 מיליארד דולר הממתינים בצד במזומן, מה שמייצג סכום שיא של מזומן לחברה. וורן באפט ציין בעבר שהוא מרוצה מהתשואות של 5% שמקבלים מאגרות חוב לזמן קצר ומוצרים כספיים אחרים, ולכן הוא אינו ממהר להשקיע כספים במניות שאינן עומדות בסטנדרטים שלו. עם זאת, הריבית ירדה וצפויה להמשיך לרדת - וזה עשוי להוביל את באפט חזרה לשוק המניות, אלא אם הוא כבר מתקשה למצוא הזדמנויות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שרי 04/10/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
    מסכן....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".