קוסטקו
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות קוסטקו - למה לשים לב אצל ענקית הקמעונאות?

ענקיות קמעונאות כמו קוסטקו ווולמארט כבר דיווחו, ומהדוחות שלהן עלה כי כוחו של הצרכן האמריקאי ממשיך להיות חזק; האם קוסטקו תמשיך באותו קו או שהיא תהרוס את המסיבה?
רוי שיינמן |

הדוחות של רשתות הקמעונאות הגדולות בארה"ב נחשבים למדד עבור יכולת הצריכה של הצרכן האמריקאי. הדוחות של וולמארט וטארגט היו חזקים, מה שמעיד על עוצמה אצל האמריקאים, למרות הריבית הגבוהה, וגם הדוחות של קוסטקו צפויים להיות חזקים. למה לצפות בדוחות?

 

הצפי לדוחות הקרובים

ראשית, קוסטקו היא לא עוד רשת קמעונאות. היא הרשת הצומחת ביותר, מה שמשתקף גם במניה שלה שעלתה ב-62% בשנה האחרונה, לעומת 50% של מניית וולמארט ו-37% אצל טארגט. בנוסף, קוסטקו פועלת באופן שמהותית שונה מהאופן בו פועלות הרשתות האחות - בשביל לקנות בקוסטקו אתם צריכים להיות חברים במועדון, שכרוך בתשלום של 65 דולר לשנה. הרוכשים אומנם משלמיםאת הסכום עוד לפני שהם שמו מוצר בעגלה, אבל הם עושים זאת כי הם יודעים שקוסטקו היא הרשת הזולה בפער, כך שגם עם עלות המנוי, הקנייה אצלם יותר זולה.

סניף קוסטקו; קרדיט: טוויטר

סניף קוסטקו; קרדיט: טוויטר

הדבר העיקרי שעוזר לקוסטקו למכור כל כך בזול הוא כמויות. בקוסטקו תרכשו מוצרים בחבילות גדולות, כמעט בסיטונאות. ככה קוסטקו אומנם מוכרת בזול אבל היא מוכרת יותר. 

צפי האנליסטים בוול סטריט הוא כי ההכנסות של קוסטקו ברבעון יגדלו ב-1.29% ל-79.96 מיליארד דולר, והרווח למניה יעלה ב-12.2% לעומת השנה שעברה, ל-5.69 דולר.

"על רקע תנאים מעורבים בתחום הצריכה הלא-חיונית, אנו מאמינים שמאמצי המסחור של קוסטקו, כולל מגוון אטרקטיבי של רמות מחירים למנוי, תרמו לשיפור משמעותי במגמות בקטגוריות שאינן מזון לאחרונה", כתב האנליסט רופש פאריק מאופנהיימר. מכירות קוסטקו בחנויות זהות צפויות לעלות ב-6.4%, בעוד שמכירות האונליין צפויות לזנק ב-19.63%.

הפרומו - הנתונים של חודש אוגוסט

בחודש אוגוסט, התנועה בסניפי קוסטקו קפצה ב-10.5%, לפי חברת ניתוחי הנתונים Placer.ai. מגזר חנויות הסופר-מרקטים ומועדוני הסיטונאות רשם גידול של 4.9% בתנועת הלקוחות.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי נתונים מקדמיים שפרסמה החברה, היא הציגה עלייה של 7.1% במכירות נטו מהמועדון שלה שהגיעו ל-19.8 מיליארד דולר ברבעון. למרות הביקושים החזקים, המכירות בחנויות זהות רשמו עלייה מתונה יותר של 5%, בהשוואה ל-5.2% בחודש הקודם. הסיבה העיקרית לכך היא הירידה במחירי הדלק, שהשפיעה לרעה על המכירות בשיעור של 1.5%. 

בנוסף, במהלך הרבעון קוסטקו העלתה את מחירי המנויים שלה, לרשונה אי פעם. החל מה-1 בספטמבר, דמי החברות ברמת ה-Gold Star של קוסטקו עלו ב-5 דולר ל-65 דולר, בעוד שחברות ברמת Executive עלתה ב-10 דולר ל-130 דולר. ההעלאה צפויה להשפיע על כ-52 מיליון מנויים, כאשר מעט יותר ממחציתם הם חברי Executive. הצפי הוא שההכנסות מדמי החברות יגדלו בשיעורים גבוהים של ספרה אחת עד שתי ספרות נמוכות.

הצריכה האמריקאית חזקה

עד לא מזמן המשקיעים חששו ממצב של כניסה למיתון. החששות נבעו בעיקר מדוחות חלשים של נתוני התעסוקה, אך הנתונים חזרו לרמות מעודדות יותר, וכמובן שהורדת הריבית של 0.5% על ידי הפד' הורידה הרבה מאוד מהלחץ.

בנוסף, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, מכירות הקמעונאות והשירותים בארה"ב בחודש אוגוסט 2024 עמדו על 710.8 מיליארד דולר, עלייה קלה של 0.1% לעומת חודש יולי 2024. למרות השיפור הקל בחודש האחרון, קיים גידול שנתי של 2.1% בהשוואה לאוגוסט 2023. הנתונים מעידים כי הרכישות בקמעונאות ממשיכות לעלות בצורה עקבית, למרות העלייה המתונה בקצב החודשי.

המגמה השנתית מראה כי גם בתקופת יוני עד אוגוסט 2024, המכירות עלו ב-2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. נתון זה מדגיש שהצריכה נמשכת בקצב יציב, גם על רקע אי הוודאות הכלכלית והאתגרים הגלובליים. גם עסקי המזון והמזון לשתייה רשמו עלייה שנתית של 2.7%, מה שמסמל את המשך ההתחזקות של הענף ואת ההתאוששות של היציאה ממשבר הקורונה. עם זאת, העלייה בחודש אוגוסט הייתה מינורית לעומת החודש הקודם.

באופן כללי, הנתונים משקפים יציבות יחסית בשוק הקמעונאי האמריקאי, אך עם מגמה ברורה של עלייה במכירות מקוונות לצד התחזקות ענף המזון והשירותים. למרות שענפים מסוימים חוו ירידות חודשיות, קצב הצמיחה השנתי מראה אופטימיות מסוימת בנוגע לשוק הקמעונאי בשנה הקרובה.

כאמור, הקמעונאיות הגדולות האחרות כמו וולמארט וטארגט כבר דיווחו על תוצאות טובות והראו שהצרכן האמריקאי ממשיך לקנות. לפי צפי האנליסטים והנתונים המקדמיים שפרסמה קוסטקו, נראה שגם היא תדווח על מספרים חזקים ותמשיך את הקו של המתחרות שלה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.