עופר קליין
צילום: יחצ

"שיעור האבטלה ירד לשפל באוגוסט, אבל הוא לא משקף את התמונה המלאה"

"הירידה בשיעור האבטלה לא משקפת את התמונה המלאה שכן שיעור ההשתתפות גם כן המשיך לרדת", כותב עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים; וגם - כמה ירד מספר השכירים בהייטק?
רוי שיינמן |

הלמ"ס פרסמה נתונים מסקר כוח אדם לחודש אוגוסט מהם עולה כי שיעור האבטלה בחודש אוגוסט המשיך לרדת ועמד על 2.6%, זאת בהשוואה ל-2.7% בחודש יולי, כאשר בגילאי 25 עד 64 שיעור האבטלה עמד על 2.5%.

מספר המועסקים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע באוגוסט ל-4.509 מיליון, כאשר מתוכן 4.392 מיליון מועסקים וכ-116 אלף בלתי מועסקים. 

ע​פר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים​, מציין כי הירידה בשיעור האבטלה לא מספקת את התמונה המלאה, כאשר גם שיעור ההשתתפות המשיך לרדת ועמד על 62.5% לעומת 62.8% בחודש הקודם.

"למרות התמשכות המלחמה וההאטה בצמיחה, שיעור האבטלה ירד בחודשיים האחרונים לשפל של 2.6%באוגוסט (2.5% בגילאי 25 עד 64). יחד עם זאת המספר לא משקף את התמונה המלאה, כאשר במקביל נמשכה הירידה האיטית בשיעור ההשתתפות (אנשים שיצאו משוק העבודה - אם זה מפונים, מילואימניקים, אנשים שהתייאשו מחיפוש עבודה או מסיבות אחרות". כותב קליין.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים; קרדיט: יונתן בלום

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים; קרדיט: יונתן בלום

בענף ההייטק מספר השכירים באוגוסט ירד לכ-438 אלף לעומת 444 אלף בחודש יולי. חלקם של השכירים בתחום ההייטק מכלל השכירים ירד באוגוסט ל-11.4% מ-11.6% בחודש יולי.

"הביקוש לעובדים נותר גבוה גם באוגוסט, אם כי הרמה ירדה בהשוואה לחודשיים הקודמים. כך על פי מספר המשרות הפנויות שירד ל-140 אלף באוגוסט. עיקר הביקוש ממשיך להיות מרוכז בענפי הבנייה, האירוח והתעשייה, כאשר בשאר הענפים נמשכה היציבות היחסית של החודשים האחרונים. כך, הירידה בהיצע העובדים לצד הביקוש הגבוה מותיר את שיעור האבטלה ברמה נמוכה".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

עדיין מאמינים בישראל - העודף בחשבון השוטף נותר יציב וההשקעות הזרות עלו ברבעון השני

קליין גם התייחס לעודף החשבון השוטף ברבעון השני שעמד על 5 מיליארד שקל בהשוואה ל-5.6 מיליארד שקל ברבעון הראשון. חשבון ההכנסות הראשוניות נטו בגין השקעות פיננסיות ושכר עבודה, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם בגירעון של 2.1 מיליארד דולר ברבעון השני של 2024. הכנסות תושבי ישראל מהשקעות פיננסיות בחו"ל, בניכוי השפעות העונתיות, הסתכמו ב-3.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2024, בהמשך ל-4.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם. הכנסות תושבי חו"ל מהשקעותיהם הפיננסיות בישראל, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר ברבעון השני של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.