טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

עד 40 אש"ח התייקרות במשפחתיות פופולריות - למישהו זה נשמע סביר?

מאמצע 2019 ועד היום התייקרו המשפחתיות הפופולריות בשוק - טויוטה קורולה ויוונדאי איוניק / אלנטרה ב-34,000 ש"ח ו-40,000 ש"ח בהתאמה. לא כל ההתייקרות מקורה ביבואנים, אבל חלקה בוודאי שכן. 

יואב פולס | (6)

כלי הרכב בישראל התייקרו מאוד. זו אינה תחושה סובייקטיבית, אלא מציאות בה יונדאי אלנטרה היברידית עולה 176.0 אש"ח, וטויוטה קורולה היברידית עולה 167.0 אש"ח, שתיהן לדגמי הכניסה המיועדים לליסינג. מחיר הקורולה עוד צפוי להתייקר בעקבות יבוא קורולות ממפעלי טויוטה ביפן, חלף ייבוא הקורולות מטורקיה, דבר שישפיע על עלויות ההובלה, ומכאן פתח להתייקרות נוספת.

מדי שנה בשנים האחרונות שני הדגמים מוכרים כל אחד אלפי יחידות, ובמצטבר מדובר בעשרות אלפי כלי רכב, שכל אחד מהם התייקר בעשרות אלפי שקלים במרוצת חמש השנים האחרונות.

לפני כחודש ניתחתי את מדיניות התמחור של סקודה שלא רק שלא העלתה מחירים אלא אף הוזילה אותם "התייקרות כלי הרכב אינה 'כח עליון' – אפשר גם הוזלות", בניגוד למגמה, וכהוכחה שהתייקרות כלי הרכב אינה מחוייבת המציאות. 

כדי להבין את המציאות, ניגשתי לאסוף נתונים על מחיר טויוטה קורולה היברידית SUN, ויונדאי איוניק היברידית, ולאחריה היונדאי אלנטרה היברידית, לאורך תקופה, ולראות מה קרה למחירי כלי הרכב.

המחירים המוצגים הם המחירים בהם נרשמו כלי הרכב במשרד התחבורה במועד עליית הרכב לכביש.

טויוטה קורולה

ביולי 2019 מחירה של הקורולה SUN עמד על 132,900 ₪. היום, בספטמבר 2024 מחירה של הקורולה SUN עומד על 166,900 ₪, התייקרות של 34,000 ₪ המהווים כ 26%.

אם נצמיד את מחיר הקורולה למדד המחירים לצרכן, אזי ממחיר של 132,900 ₪ מחירה היום היה צריך להיות 151,018 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת כאן על כמעט 16,000 ₪. עם זאת אין ביפן או בטורקיה את מדד המחירים לצרכן בישראל, לכן אני מסתכל על התייקרות של 34,000 ₪.

אם תבקשו להסביר את ההתייקרות בגלל שער הדולר, אזי מיולי 2019 ועד היום, שער הדולר עלה במעט יותר מ 10%.

יונדאי איוניק היברידית / אלנטרה היברידית 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

באוגוסט 2019 עמד מחירה של האיוניק ההיברידית על 135,900 ₪. כיום מחירה של האלנטרה ההיברידית עומד על 175,990 ש"ח, התייקרות של 40,000 ₪ שהם כ 29.5%.

נעשה את אותה הצמדה למדד מאוגוסט 2019 לספטמבר 2024, ונראה שעם הצמדה למדד מחירה של היונדאי המשפחתית ההיברידית צריך היה להיות 155,343 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת על למעלה מ 20,500 ₪.

ניתן לראות מהנתונים המצורפים מהלכים של קפיצת מדרגה במחיר. בקורולה מדובר בהתייקרות זוחלת עד סוף 2022, ואז קפיצת מחיר של 13,000 ₪ בין נובמבר 22 ליוני 23. קפיצת מחיר נוספת של 7000 ₪ נרשמה בתחילת 2024 מ 157990 ₪ ל 164,990 ₪.

גם ביונדאי ניתן לראות קפיצות מחיר מעבר להתייקרות הזוחלת. בין ינואר 22 לפברואר 23 קפץ המחיר ב 12,000 ₪, בין סוף 23 לתחילת 24 נרשמה קפיצת מחיר נוספת של 9000 ₪, ובין ינואר 24 לספטמבר 24 שוב קפיצת מחיר חריגה של 9000 ₪.

התייקרות חריגה

מה שאנחנו רואים כאן זו התייקרות חריגה, מעבר לסביר. על אף האמור, אני לא ממהר להפנות אצבע מאשימה רק ליבואני הרכב. גם היצרניות מנצלות כל משבר על מנת לשפר עמדות, כלומר רווחיות. כלי הרכב עצמם מתוחכמים יותר, מתקדמים יותר, עם איכות יצור גבוהה יותר, וזה עולה כסף. כמה כסף קשה לומר. תוסיפו לזה את משבר ההובלה הימית שהיבואנים מתמודדים איתו היום, שהוא אמיתי ומייקר את כלי הרכב, ואתם מקבלים התייקרות לא מבוטלת.

יש לזכור כי גם למדינה חלק גדול בהתייקרות כלי הרכב, בדוגמה של הטויוטה והיונדאי – מדובר בכלי רכב היברידיים שבשנת 2019 המס עליהן עמד על 30%, הועלה ל 45% בשנת 2020, ובשנת 2022 לא ניתנה עוד הטבה, והמס מאז עומד על 83%, כך שיש להבין כי חלק גדול מההתייקרות מקורו ברצון של המדינה לגבות מיסים, והכסף לא נשאר בכיסי היבואנים או היצרנים.

עם זאת, האם התייקרות של 34,000 ₪ בקורולה ו 40,000 ₪ באיוניק/אלנטרה בחמש שנים היא סבירה, לעניות דעתי לא. יש כאן לדעתי ניצול הזדמנות לשפר עמדות ורווחיות על כלי הרכב, כאשר כולם 'חוגגים' על חשבון הצרכן - היצרנים, המדינה והיבואנים.  היבואנים יודעים כי חלק גדול מכלי הרכב הללו מופנים לציי רכב, שלהם רגישות קטנה יותר למחיר, בוודאי כשהיא מחולקת ב 36 חודשים של עסקת ליסינג.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גר בחלם 24/09/2024 22:48
    הגב לתגובה זו
    שהפראיאר ימשיך לשלם. לא קונה רכב חדש עוד 10 שנים.
  • 4.
    היווני 24/09/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יכנסו לכלא יבואנים שמתאמים מחירים בינהם, המצב רק יחמיר
  • 3.
    אבי 24/09/2024 11:53
    הגב לתגובה זו
    ולכן אין שום סכנה שיאלצו אותם להוריד מחיר באמצעות פתיחת הייבוא המקביל בצורה פשוטה למשל.
  • 2.
    כלכלן 24/09/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    בתקופה כזאת ?
  • 1.
    איש פשוט 24/09/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    לי זה נשמע מאוד סביר. אם יש מי שמוכן לשלם (ואפילו לוקח הלוואה לשם כך) מדוע שהמוכר לא יעלה את המחיר ?? שוק חופשי ועסקה חוקית בין סוחר חכם וצרכן הרבה פחות חכם. סקודה (שהוצג בכתבה קודמת) הוא רכב מצויין שמוכיח אמינות ודורש מעט טיפולים לאורך זמן - אפשר לקנות בלב שקט.
  • בני ברק 24/09/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    כשכל המוכרים שכל אחד הוא כמעטמונופול במותג מתאמים מחירים אז זה לא שוק חופשי
דאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולסדאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולס

דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה

הביגסטר של דאצ'יה הוא האח הגדול של הדאסטר, וחולק עימו את אותו DNA מחוספס שאנחנו כל כך אוהבים. הוא גם משווק עם גירסאות 4X4 עם תיבת הילוכים, או היברידיות אמיתיות אבל עם הנעה קדמית בלבד.

אהבנו: עיצוב, מרווח גחון, צריכת דלק בהיברידי, גירסאות 4X4 ידניות

פחות אהבנו: אבזור, אבזור בטיחות, ציוני EuroNcap, מחיר 

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה דאצ'יה ביגסטר

דגם הביגסטר ( BIGSTER ) של דאצ'יה הוא הדגם הבכיר ביותר של יצרנית ה Low Cost לכאורה. ה'לכאורה' הוא מפני שבאירופה דגמי דאצ'יה פופולריים מאוד, על אף שאינם מושלמים. לדעת הלקוח האירופאי הם מספקים את התמורה הטובה ביותר לכספו. כלומר מיצוב החברה לא פוגע בביצועי המכירות, אולי אפילו תורם.

את הד'אציה דאסטר אנחנו מכירים כבר שנים, ולמען האמת גם אוהבים מאוד, בעיקר בגירסאות ה 4X4 הידניות.

ביולי האחרון השיקה פריסבי יבואנית דגמי דאצ'יה לישראל את הביגסטר, האח הגדול של הדאסטר, החולק עימו את אותו DNA של היצרנית.


תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר – C-SUV , שטח קל
מימדים (מטר)        אורך 4.57 /רוחב 1.813 /גובה 1.705 /בסיס גלגלים 2.702
מספר מושבים            חמישה
הנעה ותיבת הילוכים         1.2 ליטר היברידי קל / ידני 4X4. 1.8 ליטר היברידי, קדמית 2X4
הספק ומומנט                130 כ"ס ו 23.5 קג"מ ב 1.2 ליטר. 155 כ"ס בהיברידי 1.8 ליטר
נפח מיכל דלק (ליטר)        55 ליטר ב 1.2 / 50 ליטר ב 1.8
צריכת דלק (משולב) ותקן        16.7 ק"מ לליטר ב 1.2 / 21.7 ק"מ לליטר ב 1.8 ליטר. תקן יצרן
בטיחות                            ציון איבזור בטיחות 3 באקספרשן, 4 באקספרשן פלוס, 5 בג'רני . שלושה כוכבים EuroNcap
מחיר                170.0 אש"ח / 175.0 אש"ח / 185.0 אש"ח


                       

עיצוב חיצוני ופנימי

הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר.

BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. 

מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5