לקראת הורדת הריבית: איך היא תשפיע על שבע המופלאות?
משקיעי הטכנולוגיה עוקבים בדריכות אחר החלטת הריבית הקרובה של הבנק הפדרלי האמריקאי, הצפויה להתקבל בפגישת הפד' ב-18 בספטמבר. הציפייה בשוק היא לתחילתו של מחזור הורדות ריבית, כאשר הסוחרים מעריכים בסבירות של 50% הורדה של רבע נקודת אחוז, ובסבירות זהה הורדה של חצי נקודת אחוז. זוהי תפנית משמעותית בציפיות השוק, שכן רק לפני ימים ספורים ההסתברות להורדה של חצי נקודה עמדה על 28% בלבד.
השאלה המרכזית העולה בקרב המשקיעים היא כיצד תשפיע החלטה זו על מניות הטכנולוגיה הגדולות, ובפרט על קבוצת שבע המופלאות. קבוצה זו כוללת את אפל APPLE , מיקרוסופט MICROSOFT , אלפאבית GOOGLE , אמזון AMAZON , אנבידיה NVIDIA CORP , מטא META PLATFORMS וטסלה TESLA INC . ביצועי מניות אלו היו מרשימים השנה, עם עלייה של 35% במדד המשקף את הקבוצה, לעומת עלייה של 18% במדד הנאסד"ק הכללי.
ענקיות הטכנולוגיה פחות רגישות מבעבר
היסטורית, לשינויים בריבית הייתה השפעה משמעותית על מניות טכנולוגיה צומחות. זאת מכיוון שרוב ערכן נובע מתזרימי רווח עתידיים, אשר ערכם הנוכחי משתנה בהתאם לריבית. הורדת ריבית מגדילה את הערך הנוכחי של רווחים עתידיים, ולהיפך. אולם, האנליסטים מצאו כי הרגישות של מניות שבע המופלאות לשינויים בריבית פחתה בהשוואה למדדים אחרים.
ניתוח שבחן את המתאם בין עליית מחירי אגרות החוב הממשלתיות (המשקפת ירידת ריביות) לבין ביצועי מדדי מניות שונים מצא כי המתאם עבור קבוצת שבע המופלאות עומד על 0.43, נמוך יותר מהמתאם של מדד נאסד"ק 100 (0.52), מדד S&P 500 (0.56) ומדד הראסל 2000 (0.59). משמעות הדבר היא שמניות הטכנולוגיה הגדולות עשויות להיות פחות רגישות להורדת ריבית מכפי שהיו בעבר.
- לקראת הורדת הריבית בארה״ב: מה קורה בשאר הבנקים המרכזיים בעולם?
- הריבית צפויה לרדת - החברות שירוויחו והחברות שיפסידו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית היא רק גורם משפיע אחד על שוק המניות
עם זאת, חשוב לזכור כי מדיניות הריבית של הפד היא רק אחד מהגורמים המשפיעים על שוק המניות. הגורם המשמעותי ביותר בקביעת מחירי המניות נותר הביצועים הפיננסיים של החברות עצמן. הורדת ריבית לא תוכל להציל חברה שמפספסת את תחזיות הרווח באופן משמעותי, ומנגד, חברה שמציגה ביצועים טובים מהצפוי תזכה לעליית מחיר המניה ללא קשר למדיניות המוניטרית.
דוגמה בולטת לכך היא אנבידיה, שמניותיה זינקו ב-141% מתחילת השנה. עבור משקיעי החברה, הקבלה של ה-GPU החדש מסדרת Blackwell והפוטנציאל שלו להניע צמיחה משמעותית בהכנסות ב-2025 יהיו חשובים הרבה יותר מכל החלטה של הפד.
בעוד שהחלטת הריבית של הפד תמשיך להיות גורם משמעותי עבור שוק המניות בכלל ומניות הטכנולוגיה בפרט, משקיעים צריכים להביא בחשבון מגוון רחב של גורמים בעת קבלת החלטות השקעה. ביצועי החברות, חדשנות טכנולוגית, תנאי שוק ומגמות צרכניות ימשיכו להיות מרכזיים בקביעת ערך המניות לטווח הארוך.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החששות מהאטה בבינה מלאכותית
חברות הביג טק שיגעו את העולם עם יכולות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית. לרוב החברות, המשמעות הייתה הוצאות עצומות על שבבי AI. אנבידיה כמובן הייתה המרוויחה העיקרית, בתור הספקית המובילה של השבבים הללו. הבינה המלאכותית הזניקה את אמזון, אפל, אלפבית מטא ומיקרוסופט ועוד, כאשר המשקיעים התלהבו מכל הכרזה על הגדלה של הוצאות AI, או פשוט מזה שהחברות אמרו AI בשיחות הרווחים שלהן.
המודלים השונים הציגו יכולות מדהימות כמו כתיבת קוד, יצירת תמונות וסרטונים מטקסט ועוד. עם זאת, יש דבר אחד שהם עוד לא ייצרו. הכנסות גדולות. פרט לאנבידיה ומספר חברות חומרה אחרות, אין באמת בינתיים ענקית טכנולוגיה שראתה זינוק משמעותי בהכנסות הודות לטכנולוגיה. כמובן, זה יקח זמן, אבל בינתיים המשקיעים רואים מיליארדים שנשרפים, ללא השפעה מהותית על ההכנסות וזה מלחיץ אותם.
- 1.קשקש 17/09/2024 05:10הגב לתגובה זולאחר 3 הירידות אני מאמין שהריבית לא אמרה את המילה האחרונה ויהיו עוד הרבה העלאות ריבית
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
