וורן באפט
צילום: דניאל בלום

האתגרים של וורן באפט: המכירות בבנק אוף אמריקה והירידות באוקסידנטל פטרוליום

על פי הערכות, ברקשייר נמצאת בהפסד כרגע בהשקעה באוקסידנטל ששווייה 13 מיליארד דולר; במקרה של בנק אוף אמריקה, באפט צפוי ככל הנראה להפסיק למכור ברגע שההחזקה תרד מתחת אל רף ה-10%
אדיר בן עמי |

וורן באפט, המשקיע האגדי והמנכ"ל של ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B , מושך תשומת לב רבה מהרגיל בימים אלה בשל שתי השקעות מרכזיות של ברקשייר - בבנק אוף אמריקה ובחברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום, כאשר כל אחת מהן מציגה אתגרים ותהיות שונות.

 

בנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA

נתחיל עם בנק אוף אמריקה. ברקשייר האת'וויי החלה למכור מניות של הבנק באמצע יולי, ומאז מכרה מניות בשווי של יותר מ-7 מיליארד דולר. המכירות נמשכו לאורך 12 ימי מסחר רצופים, כאשר הדיווח האחרון מראה מכירה של 5.8 מיליון מניות נוספות תמורת כ-229 מיליון דולר. כתוצאה מכך, האחזקה של ברקשייר בבנק ירדה לכ-11.1% בשווי של כ-33 מיליארד דולר.

מכירות אלו עוררו דאגה בקרב משקיעים ואנליסטים. מניית בנק אוף אמריקה ירדה ביותר מ-10% מהשיא שלה ב-2024, שנרשם ב-17 ביולי - היום בו ברקשייר החלה למכור. נראה כי המכירות של ברקשייר השפיעו לרעה על מחיר המניה, שנסחרת כעת בפער משמעותי ביחס למתחרותיה בענף.

בריאן מויניהן, מנכ"ל בנק אוף אמריקה, התייחס למכירות בכנס פיננסי שנערך לאחרונה. הוא ציין כי לא שאל את באפט על הסיבות למכירות, והדגיש כי "השוק סופג את המניות". מויניהן הוסיף כי באפט היה "בעל מניות נהדר" שייצב את החברה "כשהיינו זקוקים לכך". הוא התייחס להשקעה הראשונית של ברקשייר ב-2011, בתקופה שבה המשקיעים היו מודאגים מההשלכות המתמשכות של המשבר הפיננסי של 2008-2009.

מעניין לציין כי ההשקעה הראשונית של ברקשייר בבנק אוף אמריקה הייתה בסך 5 מיליארד דולר במניות בכורה, עם אופציות לרכישת מניות רגילות. ב-2017, ברקשייר מימשה את האופציות והמירה את מניות הבכורה ל-700 מיליון מניות רגילות במחיר אפקטיבי של 7 דולר למניה. בהמשך, החברה רכשה עוד 300 מיליון מניות, רובן ב-2018 ו-2019, במחיר של כ-30 דולר למניה.

יש הסבורים כי באפט עשוי להפסיק למכור מניות בנק אוף אמריקה כאשר האחזקה תרד ל-700 מיליון מניות - ההחזקה המקורית - משיקולי מס ואחרים. נראה כי באפט מעוניין להוריד את האחזקה מתחת ל-10%, אולי אף נמוך יותר. כאשר האחזקה תרד מתחת ל-10%, ברקשייר לא תצטרך עוד לדווח לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) תוך שני ימי עסקים על כל מכירה, כפי שנדרש כעת.

 

אוקסידנטנל פטרוליום  OCCIDENTAL PETROLEUM CP

במקביל לסיפור של בנק אוף אמריקה, ברקשייר מתמודדת עם אתגרים בהשקעה משמעותית אחרת - אוקסידנטל פטרוליום. מאז תחילת 2022, באפט צבר בהדרגה אחזקה של 28% בחברת הנפט, אך נראה כי ההשקעה אינה משתלמת כרגע. על פי הערכות, ברקשייר נמצאת כעת בהפסד על השקעה זו, שמסתכמת ב-255 מיליון מניות בשווי של כ-13 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות אוקסידנטל ירדו ב-15% השנה, והגיעו לשפל של 52 שבועות מוקדם יותר השבוע. הירידה במחירי הנפט והגז הטבעי משפיעה לרעה על מניות האנרגיה בכלל, ועל אוקסידנטל בפרט. החברה סובלת ממינוף פיננסי גבוה יותר ממתחרותיה, מה שמקשה עליה בתקופות של מחירי סחורות נמוכים.

בניגוד למתחרותיה הגדולות כמו אקסון מוביל ושברון, שנקטו בגישה שמרנית יותר ברכישות האחרונות שלהן, אוקסידנטל בחרה בגישה אגרסיבית יותר. החברה שילמה בעיקר במזומן עבור רכישת CrownRock, למרות המינוף הגבוה שכבר היה לה. זאת בניגוד לאקסון מוביל, למשל, ששילמה במניות עבור Pioneer Natural Resources.

למרות האתגרים, יש הרואים באוקסידנטל הזדמנות. החברה נחשבת ל"מיני-מייג'ור" עם עסקי כימיקלים וצנרת, ועמדה חזקה בייצור אנרגיה באגן פרמיאן בטקסס וניו מקסיקו. בנוסף, החברה מובילה בטכנולוגיית לכידת פחמן, תחום חדש יחסית שמעניין את באפט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.