שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין

הטרגדיה של סופר מיקרו

"מצאנו (בדוחות SMCI SUPER MICRO COMPUTER ) דגלים אדומים חשבונאיים בוהקים, עדויות לעסקאות של צדדים קשורים שלא נחשפו ומצאנו סנקציות וכשלים בבקרת היצוא ובעיות מול לקוחות", טוענת חברת המחקר Hindenburg Research שמתמחה בבדיקה של חברות, שלדעתה אינן מדווחות אמת על מצבן והיא גם פעילה בתחום המכירות בחסר באותן חברות.

 

הינדבורג - "רוצחת מניות סדרתית"

הינדנבורג הצליחה לא מעט בפעילות זו והובילה לקריסת מניות בחברות עליהן ביצעה מחקרים, כמו הקונגלומרט הטכנולוגי-פיננסי Block  H&R BLOCK INC של ג'ק דורסי (מייסד טוויטר), יצרנית משאיות החשמליות ניקולה NIKOLA CORPORATION , קבוצת  Icahn Enterprises  ICAHN ENTERPRISES LP ואפילו באורמת  אורמת טכנו (US) הישראלית מצאה פגמים.

שיא "ההצלחה" של הינדנבורג הייתה עם קבוצת אדאני הענקית שבבעלות המיליארדר ההודי  Gautam Adani (שביחד עם גדות רכשה את נמל חיפה), שאיבדה כמחצית מערכה לאחר האשמות הינדנבורג. צריך לציין שמשקיעים שלאורך השנים בדקו את ההאשמות השונות של הינדנבורג גילו שנפילת המניות כתוצאה מהמחקרים היוותה, ברוב המקרים, הזדמנות קניה. כלומר, הינדנבורג זיהתה אומנם בעיות רגולציה, דיווח וכו' אבל לא פשעים של ממש והחברות, לאחר ששקע אבק ההאשמות, לא נפגעו וברוב המקרים המניות חזרו לעלות.

אבל המקרה של SMCI, מבחינתה של הינדנבורג, ייחודי כי במקרה זה סיכמה חברת המחקר את תוצאות המחקר במשפט, "בסך הכול, אנחנו מאמינים שסופר מיקרו היא פושעת סדרתית".

כתוצאה מפרסום המחקר והבהלה שנגרמה הודיעה הנהלת סופר מיקרו שהיא דוחה את הגשת המסמכים הרגולטוריים ל-SEC של הדוחות השנתיים ודוחות הרבעון השני (שאמורים היו להתפרסם השבוע) עד לבדיקת הטענות מה שלבטח הבהיל המשקיעים אפילו יותר.

מניית סופר מיקרו הגיעה לשיא כל הזמנים במרץ 2024 וזאת לאחר עלייה של 1266% בתוך שנה, בעיקר ב"אשמת" ההתלהבות שאפפה את וול סטריט והמשקיעים בעניין הבינה המלאכותית אבל לא רק, התוצאות העסקיות המצוינות של החברה בהחלט עזרו. במרץ 2024 התחילה המניה להתדרדר וזאת בעקבות כמה חששות, חלקם שקשורים בחברה וחלקם קשורים במצב הרוח בוול סטריט, כאשר רוב האנליסטים והפרשנים התייחסו לירידות כתיקון הערכות שמייצר הזדמנות קניה ואז, באוגוסט, הופיע המחקר של הינדנבורג שהביא את המניה, בסוף השבוע שעבר, למחיר נמוך ב-64% ממחיר השיא.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית סופר מיקרו מאז השיא במרץ האחרון

מניית סופר מיקרו מאז השיא במרץ האחרון

בהכירי את המחקרים של הינדנבורג והשפעתם, אין לי ספק שבמהלך המחקר של הינדנבורג, שארך 3 חודשים, דלפו נתונים שתרמו לא מעט לירידות עוד בטרם פורסם. צריך לזכור שהינדנבורג אינו רק מוסד למחקרים אלא רשום גם כ-activist short-sellers (שורטיסט אקטיבי), הם נכנסים לפוזיציות שורט לפני יציאת המחקרים. במהלך 7 השנים, מאז ייסד נתן אנדרסון, יהודי ממשפחה חרדית וגם עבד כמתנדב בזק"א, את הינדנבורג (ע"ש הצפלין הגרמני שהתרסק), בהשראת ברני מיידוף, הצליחה חברה המחקר הקטנה מניו יורק לקבל הכרה רחבה בוול סטריט.

מה סופר מיקרו עושה?

החברה מפתחת, מייצרת ומספקת פלטפורמות מחשוב מואץ שמותאמות לאפליקציות ביצועים גבוהים וביעילות גבוהה. בנוסף הם מייצרים שרתים ומערכות אחסון עבור מגוון רחב של שווקים כולל מרכזי נתונים ארגוניים, מחשוב ענן, בינה מלאכותית ("AI") ומחשוב קצה. הם מספקים פתרונות IT, התקני רשת, תת-מערכות שרתים, ניהול שרתים ותוכנות אבטחה וכן תמיכה ושירותים גלובליים לכול המוצרים. מדובר במוצרים שהתחרות בהם חזקה ביותר ושמתפתחת במהירות כתוצאה מפיתוחים טכנולוגיים חדשים.

צ'ארלס לאנג, מנכ

צ'ארלס לאנג, מנכ"ל סופר מיקרו; קרדיט: טוויטר

צרכי הלקוחות משתנים בהתאם לשינויים הטכנולוגיים. החברה מתחרה בעיקר עם ספקים גדולים של שרתים ורכיבים אבל גם עם ספקים קטנים יותר שמתמחים במכירת רכיבי ומערכות שרתים. בשנים האחרונות התרחבה התחרות מצד יצרני עיצוב שהיתרון שלהם מגיע מהיקף הפעילות ומהייצור הזול מאוד. המעצבים מציעים יותר ויותר מוצרי המותג שהלקוחות מעדיפים. המתחרים העיקריים כוללים ספקי טכנולוגיה גלובליים כגון סיסקו  CISCO SYSTEMS , היולט פקארד  HEWLETT PACKARD , דל DELL TECHNOLOGIES INC , לנובו, פוקסקון ועוד.

האם סופר מיקרו הפכה להזמדנות קניה?

השאלה המעניינת לגבי סופר מיקרו היא, "האם, כמו במחקרים אחרים של הינדנבורג, סופר מיקרו, אחרי ירידה כ"כ קשה, הופכת ל"הזדמנות קניה"? שאלה קשה ומדוע? כי מהצד האחד קיים החשש שטענות הינדנבורג עלולות  להביא לחקירות הרשויות וכו'. ומהצד השני, העובדה שכתוצאה מהמחקר החליטה החברה לדחות את הגשת הדוחות, מה שאומר שכרגע קשה מאוד, אם בכלל, להעריך נכונה את שווי החברה.

האם הערכת החברה מעניינת היום כפי שהייתה לפני יציאת מחקר הינדנבורג? בהחלט לא אבל לא בגלל המחקר כמו בגלל ההתפכחות של המשקיעים שהמחקר תרם לכך. משקיעי הטכנולוגיה, שמפעם לפעם בוחרים חברה או סקטור והופכים אותם לעגל זהב חייבים ללמוד שבעולם של מהפכת טכנולוגיה שמתקדמת ומשבשת כלכלה וחברה, קשה מאוד ויהיה יותר קשה בעתיד, לקבוע ערך לחברה טכנולוגית וגם שאינה כזו ובטוח אסור להסתמך על "הנחיות לעתיד" של חברה או על קונצנזוס של אנליסטים, בטח לא בתחומים חדשים ומשבשים (כמו ה-AI) שבהם, כאשר המשקיע שרכש מניה ב-90 דולר ושנה לאחר מכן היא על 1200 דולר, הוא צריך למכור חלק או הכול, כי עם או בלי הינדנבורג חייב לבוא תיקון ערכים ואז, במהלך התיקון, הוא צריך לבדוק, בעצמו, אם המניה ירדה רק בגלל הערך או מסיבות אחרות ולהחליט, בעצמו, אם לחזור למניה או לא. אחרת שיכנס לסל או קרן. מהפכת הטכנולוגיה נותנת לנו האפשרות לבדוק גם מהימנות!!

הטרגדיה של סופר מיקרו נובעת מבריחת ערך המניות לחלל, מה שהעלה חששות וזימן את הינדנבורג שכנראה תעשה רווח גדול מהמחקר שכתבה. אגב, לא כל האנליסטים התאכזבו מסופר מיקרו, תקראו מה חושבים בג'י פי מורגן כדוגמה.

ובאשר לקבוצת אדני , שמניותיה במהלך 2022 ירדו בכמעט 70% "בגלל הינדנבורג", המניות עלו מאז התחתית ביותר מ-130% והיא נסחרת היום ב-25% מתחת לשיא כל הזמנים, "כמו עוף החול מתרוממת המניה לאחר האשמות הינדנבורג" נכתב באקונומיק טיימס של הודו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אמיר 21/09/2024 01:21
    הגב לתגובה זו
    חברה מעולה, מוצר טוב, מהחזקות בשוק, שווה לפחות 40% יותר מהשווי הנוכחי, מומלצת
  • 5.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימי 05/09/2024 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מחזיקה 02/09/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    מעודד ונקווה לטוב.
  • 3.
    יריב 02/09/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
    היתרון שלה שהיא לא דבוקה רק ךאנבידיה ויכולה לעבוד עם כל יצרן שבבים אחר שיביא משהו חדש שוק.
  • "מאמין בה"? מה שייך אמונה לכאן? (ל"ת)
    דני 03/09/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פיל 02/09/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    תזרים כספי שלילי זה דגל אדום . קשה לשחק עם זה
  • 1.
    להכנס לשורט חזק על המנייה ואחכ לצאת בתוצאות מחקר ש 02/09/2024 15:30
    הגב לתגובה זו
    להכנס לשורט חזק על המנייה ואחכ לצאת בתוצאות מחקר שלילי מסריח טוב ומגמתי
  • רז 06/09/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    זה כמו חשמל ומים. צורך בסיסי של קטנים כגדולים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.