מדד ה-PCE עם עלייה שנתית של 2.6% ביולי - מתחת לצפי
מדד האינפלציה המועדף על הפד', מדד ההוצאות לצריכה אישית (PCE), עלה ביולי בהתאם לצפי הכלכלנים. מדד PCE, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.2% ביולי לעומת החודש הקודם, בהתאם לציפיות האנליסטים ובהמשך לעלייה של 0.2% ביוני.
במהלך השנה האחרונה, המדד עלה ב-2.6% ביולי, בהשוואה לעלייה השנתית של 2.6% ביוני, ונמוך מצפי האנליסטים לעלייה של 2.7%.
הדו"ח הזה מבטא את הקריאה הראשונה לאינפלציה מאז שיו"ר הפד', ג'רום פאוול, אישר כמעט באופן סופי שהפד' אכן יוריד את הריבית בחודש הבא במהלך נאומו שלו בג'קסון הול, וייומינג, כשהוא אמר כי "הגיע הזמן שהמדיניות תתכוונן". פאוול הוסיף כי ביטחונו "גדל" שהאינפלציה חוזרת אל עבר יעד הפד' שעומד על 2%.
יו"ר הפד', ג'רום פאוול; קרדיט: טוויטר
"הורדת ריבית הפד בספטמבר היא ודאית לאחר נאום יו"ר הפד בג'קסון הול", כתב הכלכלן הבכיר של Nationwide, בן אייברס. "אבל ההתקררות הנוספת של האינפלציה יכולה לתת לפד' מרווח נוסף להיות יותר אגרסיבי עם הורדות הריבית בפגישות הבאות, במיוחד אם שוק העבודה יראה התדרדרות חדה".
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.2%, בהתאם לתחזיות
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ל-2.9%, בהתאם לתחזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכלכלנים סבורים כי בעוד הירידה באינפלציה נותרת חשובה ביותר עבור הפד' בהחלטתו האם להוריד את הריבית, שוק העבודה גם כן תופס יותר חשיבות מבעבר, זאת, לדברי הכלכלן הראשי של אוקספורד אקונומיקס בארה"ב, ריאן סוויט. "זו לא תהיה נסיעה חלקה", אמר סוויט, "יהיו מהמורות בדרך עם נתוני האינפלציה".
כמה הפד' יוריד את הריבית?
כאמור המשקיעים מצפים להורדת ריבית בספטמבר, אך הם עדיין שואלים את עצמם בכמה. נכון להבוקר, השווקים מעריכים סיכוי של כ-33% שהבנק המרכזי יוריד את הריבית ב-0.5%, כאשר השאר צופים הורדה של 0.25%.
נתוני שוק התעסוקה שיתפרסמו בשבוע הבא יכולים להיות מה שיטה את הכף אל עבר הורדת ריבית של 0.5%. אחרי הנתון החלש של חודש יולי, הצפי לאוגוסט הוא תוספת של 163 אלף משרות חדשות, זאת בהשוואה ל-114 אלף משרות שנוספו בחודש יולי, ולאחוז אבטלה של 4.2%, זאת לעומת אחוז אבטלה של 4.3% בחודש יולי.
האם הורדת הריבית כבר מתומחרת בשווקים?
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ככלל הורדת ריבית מביאה לעליות בשווקים. היא מביאה לעליות משני כיוונים, הראשון הוא העובדה שהורדת ריבית מגדילה את ההון הפנוי למשקיעים שיכולים להשקיע אותו בשוק, והשנייה היא שהיא הופכת את ההלוואות לזולות יותר, מה שמקל חברות קטנות יותר לקחת הלוואות ולהשקיע בעצמן.
עם זאת, הורדת הריבית הקרובה כבר כנראה מתומחרת בשוק. מדד ה-S&P 500 עלה ב-6.8% בשלושת החודשים האחרונים, הנאסד"ק ב-4.5%, הדאו ב-7.7%, ובהמשך לנכתב למעלה לגבי חברות קטנות שלקיחת הלוואות הופכת לזולה יותר עבורן - הראסל 2000 עלה ב-8.5%.
כפי שניתן לראות, מדד הראסל 2000 מציג את הביצועים הטובים ביותר מבין המדדים המובילים, כחלק מתופעה שכבר קיבלה את השם "התחלופה הגדולה". אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה החששות שיש בשוק מתמחורי יתר של המניות הגדולות.
- 1.שחף 30/08/2024 19:55הגב לתגובה זואבל יאלץ להודיע שבפעימה הבאה יתכן 0.5 ...מכיר את השמוקים האלה והוא נראה כזה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
