ארהב
צילום: Freepik

מדד ה-PCE עם עלייה שנתית של 2.6% ביולי - מתחת לצפי

מדד האינפלציה המועדף על הפד' רשם ירידה נוספת בחודש יולי; האנליסטים מעריכים הורדת ריבית בספטמבר כמעט בוודאות, אבל בכמה הפד' יוריד את הריבית ולכמה הורדות נוספות ניתן לצפות השנה?
רוי שיינמן | (1)

מדד האינפלציה המועדף על הפד', מדד ההוצאות לצריכה אישית (PCE), עלה ביולי בהתאם לצפי הכלכלנים. מדד PCE, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.2% ביולי לעומת החודש הקודם, בהתאם לציפיות האנליסטים ובהמשך לעלייה של 0.2% ביוני.

במהלך השנה האחרונה, המדד עלה ב-2.6% ביולי, בהשוואה לעלייה השנתית של 2.6% ביוני, ונמוך מצפי האנליסטים לעלייה של 2.7%.

הדו"ח הזה מבטא את הקריאה הראשונה לאינפלציה מאז שיו"ר הפד', ג'רום פאוול, אישר כמעט באופן סופי שהפד' אכן יוריד את הריבית בחודש הבא במהלך נאומו שלו בג'קסון הול, וייומינג, כשהוא אמר כי "הגיע הזמן שהמדיניות תתכוונן". פאוול הוסיף כי ביטחונו "גדל" שהאינפלציה חוזרת אל עבר יעד הפד' שעומד על 2%.

יו

יו"ר הפד', ג'רום פאוול; קרדיט: טוויטר

"הורדת ריבית הפד בספטמבר היא ודאית לאחר נאום יו"ר הפד בג'קסון הול", כתב הכלכלן הבכיר של Nationwide, בן אייברס. "אבל ההתקררות הנוספת של האינפלציה יכולה לתת לפד' מרווח נוסף להיות יותר אגרסיבי עם הורדות הריבית בפגישות הבאות, במיוחד אם שוק העבודה יראה התדרדרות חדה".

הכלכלנים סבורים כי בעוד הירידה באינפלציה נותרת חשובה ביותר עבור הפד' בהחלטתו האם להוריד את הריבית, שוק העבודה גם כן תופס יותר חשיבות מבעבר, זאת, לדברי הכלכלן הראשי של אוקספורד אקונומיקס בארה"ב, ריאן סוויט. "זו לא תהיה נסיעה חלקה", אמר סוויט, "יהיו מהמורות בדרך עם נתוני האינפלציה".

כמה הפד' יוריד את הריבית?

כאמור המשקיעים מצפים להורדת ריבית בספטמבר, אך הם עדיין שואלים את עצמם בכמה. נכון להבוקר, השווקים מעריכים סיכוי של כ-33% שהבנק המרכזי יוריד את הריבית ב-0.5%, כאשר השאר צופים הורדה של 0.25%.

נתוני שוק התעסוקה שיתפרסמו בשבוע הבא יכולים להיות מה שיטה את הכף אל עבר הורדת ריבית של 0.5%. אחרי הנתון החלש של חודש יולי, הצפי לאוגוסט הוא תוספת של 163 אלף משרות חדשות, זאת בהשוואה ל-114 אלף משרות שנוספו בחודש יולי, ולאחוז אבטלה של 4.2%, זאת לעומת אחוז אבטלה של 4.3% בחודש יולי. 

האם הורדת הריבית כבר מתומחרת בשווקים?

קיראו עוד ב"גלובל"

ככלל הורדת ריבית מביאה לעליות בשווקים. היא מביאה לעליות משני כיוונים, הראשון הוא העובדה שהורדת ריבית מגדילה את ההון הפנוי למשקיעים שיכולים להשקיע אותו בשוק, והשנייה היא שהיא הופכת את ההלוואות לזולות יותר, מה שמקל חברות קטנות יותר לקחת הלוואות ולהשקיע בעצמן.

עם זאת, הורדת הריבית הקרובה כבר כנראה מתומחרת בשוק. מדד ה-S&P 500 עלה ב-6.8% בשלושת החודשים האחרונים, הנאסד"ק ב-4.5%, הדאו ב-7.7%, ובהמשך לנכתב למעלה לגבי חברות קטנות שלקיחת הלוואות הופכת לזולה יותר עבורן - הראסל 2000 עלה ב-8.5%.

כפי שניתן לראות, מדד הראסל 2000 מציג את הביצועים הטובים ביותר מבין המדדים המובילים, כחלק מתופעה שכבר קיבלה את השם "התחלופה הגדולה". אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה החששות שיש בשוק מתמחורי יתר של המניות הגדולות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שחף 30/08/2024 19:55
    הגב לתגובה זו
    אבל יאלץ להודיע שבפעימה הבאה יתכן 0.5 ...מכיר את השמוקים האלה והוא נראה כזה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.