עפר קליין הראל
צילום: יונתן בלום

"צופים ירידה מהירה יותר מהתחזיות בריבית בשנה הקרובה"

בסקירה שפרסם ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, עפר קליין, נכתב כי "הפתרונות הזמניים אינם מטפלים בבעיות השורשיות של הלחצים האינפלציוניים, כמו השפעות המשבר הגיאופוליטי והפרעות באספקה העולמית"
עוזי גרסטמן | (2)

"בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי. למרות זאת, אנו צופים ירידה מהירה יותר בריבית בשנה הקרובה בהשוואה לציפיות כרגע בשווקים". כך כותב ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, עפר קליין, בסקירה השבועית. הסקירה כוללת תובנות שלו לגבי ההתפתחויות האחרונות בשווקים הפיננסיים בעולם, במיוחד על רקע ההתמודדות המתמשכת עם לחצי האינפלציה והאינדיקציות המדאיגות מהשוק העולמי.

בשבועות האחרונים נראה כי העולם ממשיך להתמודד עם עליית מחירים שעדיין לא נבלמת בצורה מספקת. קליין מציין כי הקפאת המחירים שננקטה בכמה מדינות, כמו ארה"ב ואירופה, נועדה להקל על הנטל הכלכלי שקיים על הצרכנים, אך אינה מספיקה כדי לפתור את הבעיה באופן מערכתי. לדברי קליין, "הבעיה העיקרית היא שהפתרונות הזמניים אינם מטפלים בבעיות השורשיות של הלחצים האינפלציוניים, כמו השפעות המשבר הגיאופוליטי והפרעות באספקה העולמית".

"הבנק הפדרלי שוקל את המשך העלאות הריבית"

לאור ההתחזקות של הכלכלה האמריקאית, יש אינדיקציות ברורות לכך שהבנק הפדרלי ישמור על ריבית גבוהה לזמן ממושך יותר מכפי שציפו בתחילה. על פי קליין, "כלכלת ארה"ב ממשיכה להציג ביצועים חזקים, וזה מוביל את הבנק הפדרלי לשקול את המשך העלאות הריבית". הוא מוסיף כי השפעה זו מורגשת היטב גם בשווקים הגלובליים, כשמשקיעים מודאגים מההשפעה שתהיה לכך על מחירי הנכסים והעלייה האפשרית בהוצאות המימון.

באירופה, ההתמודדות עם האינפלציה לא שונה בהרבה. לפי קליין, "המשבר האנרגטי שנגרם עקב המלחמה באוקראינה ממשיך להוות איום מרכזי על הכלכלה האירופית". העלייה במחירי האנרגיה גרמה להחמרה בתחזיות הכלכליות, ולפי הסקר האחרון של הבנק המרכזי של אירופה (ECB), רואים כיצד הציפיות לאינפלציה מתחזקות והולכות.

הוא מציין כי לצד העלאות הריבית שהתרחשו בשנה האחרונה, הבנקים המרכזיים באירופה עומדים בפני דילמה קשה: "מצד אחד, העלאות ריבית נוספות עשויות להכביד על הכלכלה, ומצד שני - אי אפשר להימנע מכך בהתחשב בלחצי האינפלציה המתמשכים". הוא מדגיש כי המצב הנוכחי מצריך גישה מחושבת ומדויקת כדי למנוע כניסה למיתון.

"כל טלטלה בסין תשפיע על יתר המדינות"

קיראו עוד ב"גלובל"

השוק הסיני, שגם הוא עומד בפני אתגרים כלכליים, מוסיף ללחצים על הכלכלה העולמית. קליין מציין כי אף שממשלת סין נוקטת צעדים רבים לעידוד הצמיחה, כמו הפחתות מסים והגדלת ההשקעות בתשתיות, יש עדיין סימני שאלה משמעותיים לגבי יכולתה לשמור על יציבות כלכלית. "סין היא גורם מכריע בשוק העולמי, וכל טלטלה שם עלולה להשפיע בצורה ניכרת על יתר המדינות", הוא אומר.

לסיכום, קליין מציין כי המצב הנוכחי אינו מאפשר נחת למשקיעים. "העולם נמצא במצב שבו כל החלטה כלכלית עשויה להשפיע בצורה מיידית על השווקים הפיננסיים", הוא אומר. "המשקיעים צריכים להיות ערניים ולבצע הערכות מצב תכופות כדי להתאים את תיקי ההשקעות שלהם למצב המשתנה".

ההמלצה המרכזית שלו למשקיעים היא להישאר גמישים ולהיות מוכנים לשינויים מהירים בתנאי השוק. "במצב הנוכחי, לא כדאי להיכנס להשקעות שמרניות יתר על המידה, אך מצד שני, יש לנקוט זהירות ולהימנע מהשקעות מסוכנות במיוחד", הוא מסכם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פחח 28/08/2024 09:30
    הגב לתגובה זו
    ולא יהיה, מצטער אבל לדעתי הוא מנותק או ליצן
  • 1.
    דד 28/08/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    טוען הריבית תרד מהר מהצפוי ןמביא נימוקים בדיוק ההפך...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.