אקספנג
צילום: טוויטר

אקספנג מזנקת ב-7% - מה הסיבה?

סין היא השוק הגדול בעולם לרכבים חדשים ורכבים חשמליים חדשים. בחודשים האחרונים, כמחצית מכל הרכבים החדשים שנמכרו היו חשמליים - רכבים חשמליים מבוססי סוללה או היברידיים נטענים
אדיר בן עמי | (4)

מניות יצרנית הרכב החשמליים הסינית מזנקות לאחר שמנכ"ל החברה רכש 3.8 מיליון מניות במחיר של 3.5 דולר למניה בין ה-21 ל-23 באוגוסט.

המשקיעים אוהבים לראות את ההנהלה קונה מניות בשוק הפתוח. הם רואים בכך סימן לדברים טובים שכנראה יגיעו. ה-ADR של אקספנג הנסחרים בארה"ב קופצים בכמעט 7.6% ל-7.55 דולר למניה, בעוד שמדד ה-S&P 500 יורד ב-0.2%. העלייה היום הותירה את ה-ADR בירידה של כ-49% מתחילת 2024. השנה, יצרניות רכב חשמלי התמודדו עם האטה בקצב צמיחת הביקושים, תחרות גוברת ומחירים נמוכים יותר. כל אלה העיבו על נטיית המשקיעים.

האנליסטים ב-CFRA חזרו על דירוג ה"החזק" שלהם והורידו את מחיר היעד עבור ה-ADR ל-7 דולר מ-8 דולר. "ככל שחדירת הרכבים החשמליים מואצת, אנו סבורים שהתחרות תעלה בצורה אגרסיבית בהתחשב בכך שיותר מותגים מסורתיים משיקים במהירות את דגמי הרכב החשמלי שלהם, וכן איומים ממותגי רכב חשמלי סיניים מבוססים היטב", כתבו האנליסטים. "אנו מצפים ששחקנים קטנים יחסית כמו אקספנג יתקשו להרחיב את נתח השוק באופן אורגני."

סין היא השוק הגדול בעולם לרכבים חדשים ורכבים חשמליים חדשים. בחודשים האחרונים, כמחצית מכל הרכבים החדשים שנמכרו היו חשמליים - רכבים חשמליים מבוססי סוללה או היברידיים נטענים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחלה מניית. קנייה חזקה (ל"ת)
    דוגי סטייל 27/08/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא תמים 27/08/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    1. המניה לא היתה ב 3.5 דולר לפני שבוע. 2. הדוחות שפירסמה פושרים למדי. לכן אין שום סיבה לעלייה הזו גם לא מנכ"ל שעושה מה שמצופה ממנו וקונה מניות. המניה במגמת ירידה כשנתיים
  • 2.
    שלומי 27/08/2024 15:02
    הגב לתגובה זו
    המחיר התוך-יומי הנמוך ביות בשנה האחרונה היה 6.3$. אם הוא שילם 3.5$, זה לא בשוק הפתוח...
  • 1.
    יריב 26/08/2024 23:06
    הגב לתגובה זו
    הקריסה בשנתיים האחרונות מעפילה על העליות המינוריות היום. שוק הרכב הסיני פרט ל BYD מפסיד והרבה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.