צבי לנדו מנכל סולאראדג
צילום: סולאראדג'

טלטלה בסולאראדג': צבי לנדו התפטר, סמנכ"ל הכספים לשעבר יחליף אותו

על רקע הצניחה במחיר המניה מנכ"ל חברת האנרגיה המתחדשת החליט לעזוב את תפקידו; רונן פייר, שעזב לפני חודשיים בלבד יחליף אותו ואריאל פורת ימונה לסמנכ"ל כספים

סולאראדג' סולאראדג' מודיעה על שינויים בצמרת. צבי לנדו המנכ"ל של החברה הישראלית הודיע על עזיבה. רונן פייר, ששימש בעבר כסמנכ"ל הכספים, יחליף אותו באופן זמני. ההחלטה של לנדו מגיעה על רקע הירידה החדה במחיר המניה מתחילת השנה.

לקריאה נוספת

> חשיפת ביזפורטל: סולאראדג' במהלך התייעלות ופיטורים של מאות עובדים

> האם הפיטורים בסולאראדג' יספיקו להבראה או שצפוי גל נוסף בהמשך?

> סולאראדג' בקריסה בגלל הנהלה כושלת - אבל היא חוגגת כל הדרך אל הבנק

על פי הודעת סולאראדג', דירקטוריון החברה החל בחיפוש אחר מנכ"ל חדש, ומינה באופן זמני את רונן פייר, ששימש בעבר כסמנכ"ל הכספים, לכהן כמנכ"ל זמני. לנדו יישאר חבר בדירקטוריון, וישמש כיועץ להנהלה כדי לתמוך בשינוי. במקביל, מינה הדירקטוריון את אריאל פורת לתפקיד סמנכ"ל הכספים.

פייר הצטרף לחברה בשנת 2011 כסמנכ"ל הכספים ושימש כמנכ"ל חטיבת האחסון בין השנים 2019-2023. את ההשכלה שלו הוא רכש באוניברסיטת ת"א ובאוניברסיטה העברית ולפני שהגיע לסולאראדג' עבד במספר חברות כמו מודו ואם-סיסטמס. העזיבה של פייר לוותה בביקורת ציבורית רחבה, שכן היא הגיעה בעת שהחברה גייסה מזומנים, שהמלאי בשמיים, כשהתזרים רע וההפסדים גדולים. לכך הצטרפה העבודה שלאורך שנותיו בחברה, השכר והתגמולים שלו הגיעו למעל 20 מיליון דולר (כולל שנת 2024).

קיראו עוד ב"גלובל"

הנהלת סולאראדג'. קרדיט: נאסד"ק

"בשם הדירקטוריון, אנו אסירי תודה על תרומתו של ציבי כמנכ"ל במהלך 5 השנים האחרונות ועל 10 השנים שקדמו לכך כסמנכ"ל המכירות", אמר נדב צפריר, יו"ר הדירקטוריון. "ציבי לקח חלק מכריע בצמיחתה של סולאראדג'. אנו שמחים שציבי יישאר חבר דירקטוריון ויועץ לחברה".

"השבועות האחרונים סימנו לא מעט אבני דרך עבורי. בשבת מלאו לי 60. החודש השלמתי 5 שנים בתפקיד מנכ"ל סולאראדג', אחרי עשר שנים קודם לכן בתפקיד אחר. ציוני דרך אלו היוו הזדמנות עבורי להביט על מצבה של החברה והזמנים המאתגרים שאנחנו עוברים... אחרי התייעצות עם הדירקטוריון החלטתי להתפטר מתפקידי כמנכ"ל, מתוך הבנה שכדי להניע את ההתאוששות בקצב מהיר נדרשת אנרגיה והנהלה חדשה", כתב לנדו במכתב לעובדים.

מהישראלית הגדולה בעולם לחברה שנלחמת על קיומה

בתחילת שנת 2021, בחסות משבר הקורונה הפכה סולאראדג' לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט, עם שווי של מעל 20 מיליארד דולר. אלא שמאז ידעה החברה בעיקר מורדות וראתה כיצד מחיר מנייתה נחתך בכ-93% מאז השיא. ברקע, העובדה שמנהלי החברה לא השכילו להבין את המציאות העסקית ושידרו מסרים אופטימיים לשוק בזמן שהסביבה העסקית השתנתה.

מניית סולאראדג' ב-5 השנים האחרונות

בחודש שעבר אישרה החברה את חשיפת ביזפורטל על אודות נקיטת תוכנית התייעלות הכוללת פיטורים של עד 1,000 עובדי החברה. ההחלטה של סולאראדג' מגיעה על רקע ההאטה בביקושים בשוק הסולארי החל מהמחצית השנייה של 2023 ובתחילת 2024, אשר גרמה להצטברות מלאים בערוצי ההפצה. כך שנוצר מצב שעקב ניצול המלאים העודפים, רמת המכירות שלהחברה נמוכה מקצב ההתקנות. לאור מצב זה, לצד הירידה בהכנסות, החליטו בחברה ללנקוט בצעדי התייעלות והתאמת רמת העלויות לגודל ההכנסות הצפויות ברבעונים הקרובים. כאשר מי שמשלים את המחיר הכבד ביותר הם כאמור העובדים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אריק 27/08/2024 08:43
    הגב לתגובה זו
    המקום הזה כ״כ רקוב מהיסוד, פלא שהוא עדיין קיים ב 2024 הזחיחות, ה״אני ואפסי עוד" היהירות, לגרום לאנשים לעזוב מעצמם אחרי שהם כ״כ הרבה שנים במקום. הפיטורים הלא מכבדים של אנשים שעבדו כמעו עשור במקום הזה, להחתים עובדים שאין להם תביעות לגבי החברה בטענה שאני נותן לך איזה בונוס עלוב של חודש עבודה נוסף כי אתם יודעים שאם תתבעו אתם תשלמו הון.... אתם חברה עלובה, אתם כל מה שרע בהיי טק, אתם תכחדו רק בגלל היחס המשפיל שלכם להון האנושי.
  • 11.
    שאול 27/08/2024 07:02
    הגב לתגובה זו
    הולך הביתה . ככה צריך להיות . לגבי נתניהו הנפל המושחת , ישראל זה לא מגרש משחקים של אימא שלך וגם לא שלך . הרסת והחרבת אותה . . לך הביתה !
  • 10.
    אביאל אביאלי 27/08/2024 00:17
    הגב לתגובה זו
    לדעתי האישית הבעיה לא רק בלנדאו החברה מתנהלת כמו קליקה של יוצאי יחידה כלשהי בצהל מינוי מקורבים ,פוליטיקות ועוד לא דואג לעובדים שפוטרו הם הרויחו ימצאו עבודה יותר טובה - בהרבה אצל מתחרים כמוני וכמו רבים אחרים
  • 9.
    אנפייז אהובתי 26/08/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    כל המנהלים עזבו ונהנים מפיצויים שמנים, העיקר פיטרו 1000 איש כמעט בישראל. חברה מגעילה, לגריטה!
  • 8.
    העדיפו dei ושטויות במקום להציל את הביזנס ולנצח תחרות (ל"ת)
    יוני 26/08/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ומה עם ביבי? 26/08/2024 18:50
    הגב לתגובה זו
    כך גם בכדורגל. זה העולם הקפיטליסטי. אין "אני אוהב אותו", ואין "מי יחליף אותו?"
  • 6.
    אורן 26/08/2024 17:04
    הגב לתגובה זו
    חברה של אימבצלים. כ״כ הרבה אנשים שילמו במשרה שלהם לאחרונה, אנשים ברמה גבוהה שנתנו את חייהם ונשמתם למקום הזה בגלל שהכישלון הזה לא רצה לעשות מהלך וללכת. כל המנהלים מרמת דייקטור עד למנכ״ל זה ביזיון אחד גדול. כל פרוייקט ולו הפשוט ביותר במקום הזה מתפוצץ להם בפנים. להביא כל מיני כשלונות מחברות ביטוח ופורשי אמדוקס זה בדיוק מה שהמקום הזה שווה וכך הוא יתנהל עד שיכבו שם את האור.
  • 5.
    גל פרידמן 26/08/2024 16:51
    הגב לתגובה זו
    ספרו לי מה סכום השכר שקבלו המנהלים
  • 4.
    שורף ערך מוכשר ביותר האיש. שני רק לגרנדמייזר (ל"ת)
    אבי 26/08/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מהנדס 26/08/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
    כיום רק כישלונות ישלחו להם קורות חיים. איך שגלגל מסתובב לו.
  • 2.
    שושו 26/08/2024 15:20
    הגב לתגובה זו
    נכון החברה צנחה ומחירה ירד לפי עניות דעתי זה הזמן להכנס לאט לאט תוך שנה היא מתקנת ב50 אחוז לפחות אני נכנס בקטן אם ירד אקנה עוד אם יעלה אמכור בעלייה של 25 אחוז
  • 1.
    ניר 26/08/2024 14:35
    הגב לתגובה זו
    איזה חיוך של 40 מליון שקל יש ללנדו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.