במברגר קבע: שכר המארגנים בהתחדשות עירונית יוגבל לעד 30 אלף שקל
אחרי מאבק בין יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר לבין מארגני הפרויקטים בהתחדשות עירונית, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת את השכר המומלץ שלהם. בשורה התחתונה, השכר הופחת ואפשר לומר שבמברגר ניצח במאבק. אתמול דיווחנו כאן שהמאבק הגיע לשיא - במברגר לא אהב את העובדה שהמארגנים פועלים כדי לגבות שכר של עד 2% וביקש להגביל אותו באופן מיידי. הוא קיבל גיבוי משכר הבינוי והשיכון והוציא את ההמלצות שלו לדרך.
כזכור, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מר אלעזר במברגר, פנה למהנדסי הערים ומנהלי המינהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ במכתב המציג לראשונה עלויות שכר סבירות של מארגנים הפועלים בפרויקטים של התחדשות עירונית.
מתוך המכתב לגבי שכר המארגנים
התעריפים לגבי שכר המארגנים מתייחסים למידת המעורבות והאחריות של המארגנים בפרויקטים אותם הם מקדמים ובהתאם לגודל הפרויקטים המקודמים. אלה התעריפים החדשים:
- "2024 היא השנה שבה התחדשות עירונית שינתה את שוק הנדל"ן הישראלי"
- מענקים למיזמים ברחובות ואשקלון בהיקף של 115 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפרויקטים אותם מלווה המארגן עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה 5,000-12,000 שקל.
כאשר שירותי המארגן כוללים גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 8,000-15,000 שקל.
כאשר המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 16,000-24,000 שקל.
ככל שהמארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 25,000-30,000 שקל, בתוספת עלויות התכנון.
ברשות הסבירו כי פעילות המארגנים יכולה לסייע לבעלי הדירות בהתארגנות להליך ההתחדשות ולתרום רבות לקידומו, אך עם זאת, במצב הקיים, בו אין תעריפים מוגדרים בחוק או נהלים ממשלתיים לעניין זה, בעלי הדירות כמו גם היזמים מתמודדים עם מציאות שבה מארגנים דורשים, בחלק מהמקרים, שכר המהווה נתח משמעותי מהכנסות הפרויקט, באופן שפוגע ביכולתו לצאת לפועל, כמו גם בתמורה הצפויה לבעלי הדירות ממנו.
מטרת הפנייה היא ליידע את בעלי הדירות, באמצעות המינהלות העירוניות הפועלות כיום מטעם הרשות הממשלתית בכ-50 רשויות מקומיות בישראל, בעלויות הסבירות של שירותים אלו, כמו גם להטמיע עלויות אלה בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התכניות במוסד התכנון.
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "הובלנו את ההחלטה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכדי לרסן את שכר המארגנים ולמנוע מצב של עלויות בלתי סבירות לבעלי הדירות. העבודה שנעשתה בנושא מהווה התחלה של דרך חשובה בסוגיה זו, כמו גם הצגת התקנות בוועדת הפנים בכנסת בזמן הקרוב. אנו במשרד הבינוי והשיכון, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמשיך לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ ונמשיך לקדם החלטות שיטיבו עם בעלי הדירות".
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר בתגובה: "פרסום התעריפים למארגנים הוא צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות הכרוכות לעיתים בשירותים אלו, וגוררות הכבדה על קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. הפרויקט הוא אך ורק של בעלי הדירות, ובידם הכוח למנוע תשלום שכר בלתי-סביר לכל גורם שהוא בפרויקט. הצלחת המהלך תביא להרחבת פעילות ההתחדשות העירונית בישראל, ולהגדלת התמורות הצפויות ממנה לבעלי הדירות".
התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, כאשר המלצת הרשות היא להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם לכמות יחידות הדיור. בפרויקט בו יש יותר מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה ירד ובפרויקט בו יש פחות מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה יעלה.
- 1.התערבות מיותרת שתעצור ההתארגנות (ל"ת)מפריח השערוריות 26/08/2024 22:12הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
