אנבידיה נפלה 15% מהשיא - הזדמנות קנייה או סכין נופלת?
מניית אנבידיה NVIDIA CORP צנחה אמש בכמעט 7% מה שהיווה את יום המסחר הגרוע ביותר שלה מאז אפריל והיא איבדה כבר 15% מהשיא שהיה בחודש שעבר. המנייה צפויה להציג ירידות נוספות לאור העייפות המסתמנת של המשקיעים מטרנד הבינה המלאכותית, שבאה לידי ביטוי בירידות החדות בנאסד"ק ובדוחות האחרונים של גוגל GOOGLE . גוגל עקפה את תחזיות האנליסטים לרווח והכנסות ברבעון שהסתיים ב-30 ביוני, אך השקיעה יותר מהצפוי בבינה מלאכותית ומחשוב ענן בניסיון להדוף איומים על עסקי החיפוש המרכזיים שלה.
מניית אנבידיה מתחילת השנה
המשקיעים מחכים לדוחות ענקיות הטכנולוגיה האחרות
"הבינה המלאכותית הייתה מניע עיקרי לציפיות והובילה לזינוק יוצא דופן בהכנסות של אנבידיה, כאשר ענקיות הענן כמו גוגל, אמזון AMAZON ומיקרוסופט MICROSOFT מיהרו לבנות יכולות בתחום גם כן", אמר סטיב קלייטון, מנהל הקרנות המנייתיות בחברת השירותים הפיננסיים הבריטית Hargreaves Lansdown, לאחר פרסום דוחות גוגל. "אבל בשלב מסוים, המנוע הזה חייב להתחיל להניב תשואה על ההון, ולעת עתה, לא נראה שזה קורה".
אנבידיה היא המובילה העולמית בתחום המעבדים הגרפיים (GPU) החיוניים להפעלת מודלי שפה גדולים כמו ChatGPT. הביקושים החזקים בתחום כאמור הובילו לזינוקים במנייה כאשר היא אפילו הייתה החברה הגדולה ביותר מבחינת שווי שוק לזמן קצר, אבל כעת נראה שהרוחות משתנות.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי נתוני ג'יי.פי מורגן, גם משקיעים פרטיים החלו למכור את המניה בשבוע האחרון. המשקיעים מקווים כי הדוחות הכספיים של ענקיות הטכנולוגיה בשבוע הבא יצליחו להפוך את המגמה. ענקית הסמארטפונים אפל APPLE , ענקית התוכנה מיקרוסופט, ענקית המסחר האלקטרוני אמזון וחברת האם של פייסבוק, מטא META PLATFORMS , עתידות לפרסם את דוחותיהן, והשוק יעקוב מקרוב אחר רמות ההשקעה בבינה מלאכותית של הענקיות הללו.
האם חברה של 3 טריליון דולר יכולה לצמוח כמו סטארט-אפ?
המשקיעים שחוששים מבועה פוטנציאלית סביב מניות הבינה המלאכותית בכלל, ואנבידיה בפרט, מסתכלים בין היתר על מכפילי הרווח בהם נסחרות המניות. אנבידיה נסחרת לפי מכפיל של 33 על הרווחים הצפויים של שנה הבאה ושל 45.7 על הרווחים הצפויים השנה. היא צפויה לצמוח ב-38% ברווחים מהשנה לשנה הבאה וב-36% בהכנסות - זו צמיחה בקצב שאופייני לחברות קטנות וחברות סטארטאפ ולא לחברה ענקית בשווי של קרוב ל-3 טריליון דולר.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג; קרדיט: טוויטר
הסיבה שהשוק צופה צמיחה כה גבוהה לאנבידיה היא כי התפיסה היא שלתחום הבינה המלאכותית יש עוד הרבה לאן לצמוח. AMD ADVANCED MICRO DEVICES למשל, שגם כן נחשבת לשחקנית מובילה בתחום השבבים לבינה מלאכותית, נסחרת במכפיל של 28 על הרווחים הצפויים בשנה הבאה ובמכפיל של 45 על הרווחים הצפויים השנה. היא צפויה להציג צמיחה של 58% ברווח מהשנה לשנה הבאה ושל 27% בהכנסות. עם זאת, שווי השוק של AMD הוא 234 מיליארד דולר, 8% משווי השוק של אנבידיה שעומד על 2.8 טריליון דולר.
ההערכות כי מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בחיתוליה הגיוניות לחלוטין, אבל השאלה שנשאלת היא האם אנבידיה תמשיך לשמור על עמדת ההובלה שלה? זה ממש לא בטוח. ככל השעובר הזמן המתחרות של אנבידיה משחררות לעולם פיתוחים חדשים ועושות מהלכים ששואפים לקרוא תיגר על מוצריה. AMD למשל השיקה רק בחודש שעבר שבבים חדשים ומוקדם יותר החודש רכשה את סטארטאפ ה-AI הפיני Silo AI בסכום של 665 מיליון דולר.
שבבי AMD - יצליחו לקרוא תיגר על אנבידיה? קרדיט: טוויטר
האם אנבידיה יכולה להגיע לשווי של 6 טריליון דולר?
למרות החששות, יש גם כאלה שמאמינים שאנבידיה אכן תשמור על ההובלה שלה. האנליסט אריק ג'קסון למשל, מייסד ומנכ"ל של EMJ Capital, חושב שמניית אנבידיה יכולה להגיע לשווי של 6 טריליון דולר כבר השנה: "אני פשוט אוהב את המניה ואני חושב שהיא יכולה להכפיל את עצמה עד סוף השנה", הוא אומר."אני פשוט אוהב את המניה ואני חושב שהיא יכולה להכפיל את עצמה עד סוף השנה", הוא אומר.
- 11.אילון 28/07/2024 10:22הגב לתגובה זויש הרבה הזמנות בקנה לאינבידיה. למשל הזמנה לסין בסכום ענק. יש לחברה מנכ''ל הכי טוב בעולם - הוא זכה בתואר - ויודע לנתב את הספינה בצורה יעיךה ויצירתית. זה תיקון גדולאבל רק תיקון. עובדה שכל הענף ירד ךא רק אנבידיה.
- 10.אנבידיה זה העתיד. המהפכה רק התחילה (ל"ת)איציק 26/07/2024 16:26הגב לתגובה זו
- 9.שי לפידות 26/07/2024 14:54הגב לתגובה זוהיא הרבה הרבה מעבר לשוביה האמיתי
- 8.דניז 25/07/2024 21:15הגב לתגובה זושנקרא רובין, הוא לא רואה ממטר שום שבב גרפים של חברות אחרות בעולם.
- הנושא הוא הבועה 26/07/2024 14:55הגב לתגובה זובועה אמיתית כרגע
- 7.תודה על שער 108 25/07/2024 20:36הגב לתגובה זותוך חודשיים חוזרת לשעה 140
- 6.ב- 90 דולר הפסקתי לקנות. מסוכן מדי... (ל"ת)אא 25/07/2024 17:10הגב לתגובה זו
- 5.לפי דעתי סכין נופלת בקריזה (ל"ת)דש 25/07/2024 16:44הגב לתגובה זו
- 4.לא סכין, אלא קטאנה נופלת.. (ל"ת)סמוראי 25/07/2024 16:28הגב לתגובה זו
- 3.אנו במצב של התמוטטות כלכלית ומפולת (ל"ת)עודד 25/07/2024 15:53הגב לתגובה זו
- 2.עודד 25/07/2024 15:53הגב לתגובה זוסכין עמוקה נופלת
- יהיה תיקון רציני . לא מפולת כללית ! (ל"ת)שי לפידות 26/07/2024 14:56הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 25/07/2024 15:51הגב לתגובה זווהסיבה היא שהשימוש במוצרים שלה הוא חד פעמי - לעשות אימון למודלים של בינה מלאכותית זה משימה חד-פעמית. אחרי זה האימונים כבר קטנים מהותית וצריך בעיקר אינפרנס, שבשבילם מספיק להשתמש רק בעשירית מכוח העיבוד במקרה הגרוע, או אפילו להשתמש במוצרים של חברות מתחרות שהולכים לתפוס חזק בעתיד. מי שחכם משקיע באינטל וגם זה בהנחה שבינה מלאכותית תראה שהיא עסק רווחי שלא פוגע בזכויות יוצרים, מה שעדיין לא באמת הוכח...
- רק1 26/07/2024 17:33הגב לתגובה זוברגע שיש לך מודל צריך לאמן אותו כל הזמן יש פה מירוץ חימוש כלכלי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.

